هاست ویندوز چیست؟ آشنایی با کاربرد و ویژگی های هاست Windows

هاست ویندوز چیست؟ آشنایی با کاربرد و ویژگی های هاست Windows
هاست ویندوز چیست؟ آشنایی با کاربرد و ویژگی های هاست Windows
2 ماه پیش

بعد از خرید و ثبت دامنه نوبت به انتخاب فضای میزبانی می‌رسد تا شما بتوانید سایت خود را در سطح وب راه اندازی کنید. در این حالت باید هاست خود را انتخاب کنید. هاست ویندوز یا هاست لینوکس؟ کدام بهتر است و کدام یک می‌تواند برای سایت من مناسب باشد؟ هزینه کدام مناسب‌تر است و سوالات این چنینی که ممکن است ذهن شما را نیز درگیر کند. در دنیای امروز، داشتن یک وب‌سایت قوی و قابل اعتماد برای هر کسب و کاری ضروری است. هاست ویندوز به عنوان یکی از محبوب‌ترین پلتفرم‌های میزبانی وب، به دلیل قابلیت‌ها و مزایای متعددی که ارائه می‌دهد، به انتخابی ایده‌آل برای وب‌سایت‌های مختلف تبدیل شده است. برای آشنایی کامل با هاست ویندوز و کاربردهای آن بهتر است تا انتها محتوای ما را مطالعه کنید البته می‌توانید قبل از هر چیزی محتوای هاست چیست؟ را مطالعه کنید تا با مفهموم میزبانی آشنا شوید.

 

هاست ویندوز چیست؟

هاست فضای ذخیره‌سازی اطلاعات و داده‌ها است که روی سرور قرار دارد. این سرور باید سیستم عامل داشته باشد تا بتوان آن را مدیریت کرد. هاست ویندوز (windows hosting)، همانطور که از نامش پیداست، بر روی سروری با سیستم عامل ویندوز قرار دارد. در این حالت سیستم عامل ویندوز به عنوان پلتفرم اصلی برای میزبانی وب‌سایت‌ها و برنامه‌های کاربردی وب استفاده می‌کند. این نوع هاست به طور خاص برای وب‌سایت‌هایی که با زبان‌های برنامه‌نویسی ASP.NET و PHP و پایگاه داده SQL Server کار می‌کنند، ایده‌آل است.

مانند تمام سیستم عامل‌های مختلف، این نوع هاست نیز مزایا و معایب خاص خود را دارد و برای برخی از سایت‌ها مناسب‌تر است. در ادامه به تمام این موارد اشاره خواهم کرد. هنگامی که صحبت از هاست ویندوز می‌شود، باید به این نکته توجه داشته باشید که سیستم عامل ویندوز نسخه‌ای خاص برای اجرا بر روی سرورها دارد. این نسخه به نام ویندوز سرور شناخته می‌شود و برای ارائه ثبات، امنیت و قابلیت اطمینان بیشتر در محیط‌های سرور طراحی شده است.

هاست ویندوز چیست؟

تفاوت‌ ویندوز و ویندوز سرور چیست؟

سیستم عامل ویندوز برای مصارف عمومی و استفاده روزمره کاربران طراحی شده است، در حالی که ویندوز سرور برای مدیریت شبکه‌ها، ارائه خدمات و میزبانی برنامه‌های کاربردی سنگین بهینه شده است که ویژگی‌های امنیتی پیشرفته‌ای همچون  Active Directory، Group Policy و BitLocker برای محافظت از اطلاعات سرور در برابر تهدیدات امنیتی سایبری و هک شدن ارائه می‌دهد.

ویندوز سرور آپ‌تایم و پایداری بیشتری در مقایسه با ویندوز معمولی دارد چرا که نیاز است سرورهای مهم مانند وب‌سرورها و پایگاه‌های داده را مدیریت کند. مدیریت سرورها، چالشی بزرگ است که نیازمند ابزارهای قدرتمند و کارآمد است. ویندوز سرور با ارائه ابزارهایی مانند Windows Server Manager و PowerShell، به شما امکان می‌دهد تا به سادگی سرورها را پیکربندی، نظارت و عیب‌یابی کنید و کنترل کاملی بر دنیای شبکه خود داشته باشید.

 

 مزایای هاست ویندوز

·        سازگاری

·        کاربرد آسان

·        امنیت

·        استفاده از MySql

·        توسعه راحت

 

سازگاری

هاست ویندوز با زبان‌های برنامه‌نویسی محبوب مانند ASP.NET، PHP، Python و C# سازگاری کامل دارد. علاوه بر این این نوع هاست از پایگاه‌های داده قدرتمند مانند SQL Server، MySQL و PostgreSQL پشتیبانی می‌کند. از نظر سازگاری با کنترل پنل‌ها نیز هاست ویندوز با کنترل پنل‌های محبوب مانند Plesk و WinSCP سازگار است. از این رو این هاست سازگاری بسیار خوبی با اغلب برنامه‌ها دارد.

کاربرد آسان

اگر با سیستم عامل ویندوز آشنایی دارید، کار با هاست ویندوز برای شما بسیار آسان خواهد بود. آمار نشان می‌دهد 74 درصد از افرادی که از سیستم‌های کامپیوتری استفاده می‌کنند سیستم عامل ویندوز  دارند و همین امر نشان می‌دهد این سیستم عامل به علت کاربری آسان خود محبوبیت زیادی دارد. از این رو کار با هاست ویندوز می‌تواند برای اغلب افراد مناسب و راحت باشد.

کنترل پنل هاست، نرم افزاری است که به شما امکان می‌دهد تا به صورت آنلاین به فضای هاست خود دسترسی داشته باشید و آن را مدیریت کنید. کنترل پنل‌هایی مانند Plesk و WinSCP رابط کاربری بصری و ساده‌ای را ارائه می‌دهند که مدیریت وب سایت و برنامه‌های کاربردی را آسان می‌کند. هاست ویندوز به علت پشتیبانی این دو کنترل پنل مدیریت هاست را برای شما ساده و جذاب می‌کند.

امنیت

ویندوز از ویژگی‌های امنیتی داخلی مانند فایروال ویندوز و Windows Defender برخوردار است که به محافظت از وب سایت شما در برابر تهدیدات آنلاین کمک می‌کند. با این حال شرکت‌های هاستینگ به امنیت ویندوز بسنده نکرده و معمولاً ابزارهای امنیتی اضافی مانند فایروال‌های قدرتمند را برای این هاست ارائه می‌دهند تا خیال شما بابت از دست رفتن و یا هک شدن اطلاعات و داده‌ها راحت باشد.

استفاده از MySql

MySQL یک سیستم مدیریت پایگاه داده رابطه‌ای (RDBMS) متن‌باز و محبوب است که به طور گسترده برای توسعه و مدیریت برنامه‌های وب استفاده می‌شود. این سیستم به دلیل سهولت استفاده، انعطاف‌پذیری و مقیاس‌پذیری شناخته شده و آن را به انتخابی محبوب برای کسب‌وکارهای کوچک و بزرگ تبدیل کرده است.

سهولت در توسعه

اگر با محیط توسعه ویندوز آشنایی دارید، توسعه برنامه‌های کاربردی وب در هاست ویندوز برای شما آسان‌تر خواهد بود. هاست ویندوز معمولاً ابزارهای توسعه یکپارچه‌ای را ارائه می‌دهد که به شما در نوشتن، اشکال زدایی و استقرار برنامه‌های کاربردی وب کمک می‌کند.

مزایای هاست ویندوز

معایب هاست ویندوز

هاست ویندوز به علت کاربرد آسان و فضای آشنای سیستم عاملی ویندوز و مزایای دیگری که دارد می‌تواند گزینه خوبی برای میزبانی سایت شما باشد. با وجود تمام این موارد هاست ویندوز معایب خاص خود را دارد که بهتر است قبل از انتخاب این هاست این موارد را نیز در نظر بگیرید.

قیمت: قیمت یکی از مهمترین معیارهایی است که افراد هنگام خرید هاست به آن توجه می‌کنند چرا که میزبانی سایت‌ها هزینه‌ای است که هیچ‌گاه تمام نمی‌شود و تا زمانی که سایت شما پابرجاست باید پرداخت شود. معمولا هاست ویندوز به علت هزینه‌های مجوز مرتبط با نرم افزار ویندوز و هزینه‌های راه اندازی و نگهداری بالاتر هزینه‌ای بالاتر از هاست لینوکس دارد که بهتر است به این مورد مهم قبل از خرید دقت کنید.

امنیت: بسیاری از کارشناسان امنیتی شبکه اذعان داردند که هاست ویندوز امنیت کمتری نسبت به هاست لینوکس دارد. لینوکس به علت طراحی محافظتی قوی و قابلیت انعطاف‌پذیری بالا، به عنوان یک سیستم‌عامل امن شناخته می‌شود.

ثبات: گفته می‌شود هاست ویندوز ثبات و پایداری کمتری دارد. هاست ویندوز در شرایطی که به طور همزمان چندین نرم افزار را اجرا کند، ممکن است با مشکلاتی مواجه شده و نیاز به راه اندازی مجدد داشته باشد. این موضوع می‌تواند منجر به افت آپتایم هاست ویندوز شود.

سرعت: تا حدی درست است که سرورهای ویندوز به طور سنتی کندتر از سرورهای لینوکس با سخت افزار مشابه عمل می‌کنند. که این امر دلایل مختلیف دارد. غالبا هاست ویندوز منابع بیشتری مصرف می‌کند و در نتیجه به رم، CPU و فضای دیسک بیشتری نیاز دارد. ویندوز با مجموعه‌ای از خدمات پیش فرض همراه است که در پس زمینه اجرا می‌شوند و این امر سرعت آن را کاهش می‌دهد.

انعطاف پذیری: هاست لینوکس به طور کلی انعطاف پذیرتر از هاست ویندوز است. این به دلیل طیف گسترده‌تری از برنامه‌های کاربردی و ابزارهایی است که برای لینوکس در دسترس است.

 انتخاب برنامه محدود: برخی از برنامه‌های کاربردی وب محبوب فقط بر روی لینوکس کار می‌کنند.

 

نکاتی برای انتخاب هاست مناسب 

قبل از خرید هر هاستی، بهتر است کمی در مورد نیازهای خود اطلاعات کافی جمع آوری کنید .سایت شما در چه حوزه یا سطحی فعالیت می‌کند؟ چه میزان منابع نیاز دارید؟ پهنای باند و فضای ذخیره سازی مناسب برای سایت شما چقدر است؟ سوالات دیگری که بهتر است در مورد سایت و نیازهایتان جمع آوری کرده و اولویت بندی کنید:

چه نوع وب سایتی دارید؟

 چه تعداد بازدید کننده روزانه انتظار دارید؟

 چه نوع برنامه های کاربردی وب را اجرا خواهید کرد؟

 امنیت چقدر برای شما اهمیت دارد؟ بودجه شما چقدر است؟

 قدم دوم تحقیق درباره شرکت‌های ارائه دهنده خدمات هاستینگ است. بهتر است در مورد خدمات این شرکت‌ها و پشتیبانی آن تحقیق کرده و در فضای وب جستجو کنید. به دنبال هاستینگ باشید که پشتیبانی حرفه‌ای تر و 24 ساعته داشته باشد. منابع مالی خود را در نظر بگیرید. چرا که ممکن است هاست ویندوز برایتان گران تمام شود. از این رو اگر می‌خواهید این هاست را انتخاب کنید، بهتر است هزینه‌های آن برای شما قابل توجیه باشد.

 

نتیجه گیری

در نهایت، اینکه آیا هاست ویندوز برای شما مناسب است یا خیر به نیازها و بودجه شما بستگی دارد.  اگر به دنبال یک راه حل آسان برای میزبانی وب هستید و با ویندوز آشنایی دارید، هاست ویندوز می تواند گزینه‌ای مناسب باشد.  با این حال، اگر به دنبال  راه حل مقرون به صرفه‌تر، امن‌تر و انعطاف‌پذیرتر هستید، هاست لینوکس ممکن است انتخاب بهتری برای شما باشد. می‌توایند در محتوای تفاوت هاست لینوکس با ویندوز این دو هاست پرطرفدار را مقایسه کنید.

author
Mina seyfollahzadeh- نویسنده

1028
A
A