PHP چیست؟ آشنایی با کاربردهای زبان پی اچ پی

PHP چیست؟ آشنایی با کاربردهای زبان پی اچ پی
PHP چیست؟ آشنایی با کاربردهای زبان پی اچ پی
8 ماه پیش

پی اچ پی زبان متن بازی است که برنامه نویسان سمت سرور از اسکریپت آن برای توسعه وب استفاده می‌کنند. علاوه بر این php را می‌توان برای ایجاد پروژه‌های مختلف از جمله بخش گرافیکی سمت کاربر سایت به کار برد.

حال اگر به‌تازگی با مفاهیم برنامه نویسی آشنا شده باشید، ممکن است برایتان سوال شود که زبان سمت سرور یعنی چه؟ زبان پی اچ پی برای ایجاد چه پلتفرم‌هایی مناسب است؟ چگونه آن را یاد بگیرید یا از آن استفاده کنید؟

در این مطلب پاسخ تمام این سوال‌ها را پیدا خواهید کرد و همچنین به شما یاد می‌دهیم php چیست و چه کاربردی دارد. سپس درباره مزایا، بازار کار و سایر مفاهیم مربوط به زبان پی اچ پی می‌پردازیم؛ تا انتها همراه ما بمانید.

PHP چیست؟

زبان پی اچ پی به‌صورت عمده برای ایجاد و توسعه وب‌سایت‌ها و نرم‌افزارها به کار می‌رود. فردی به اسم «راسموس لردورف» برای اولین بار در سال 1994 زبان php را توسعه داد. البته در آن زمان این کلمه مخفف عبارت Personal Homepage بود که بعدها به Hypertext Preprocessor تغییر کرد.

طبق بررسی‌های انجام شده در سایت W3Tech، تقریباً 79 درصد از وب‌سایت‌ها را با پی اچ پی توسعه داده‌اند. این زبان نه‌تنها برای توسعه نرم‌افزارهای بزرگی مانند فیس‌بوک استفاده شده، بلکه در ساخت سیستم‌های مدیریت محتوا (CMS) مانند وردپرس، شاپیفای و... نیز نقش مهمی را ایفا کرده است.

کاربرد زبان PHP چیست؟

همان‌طور که پیش‌ازاین گفتیم، php هر کاری را که مربوط به اسکریپت بخش سرور باشد، انجام می‌دهد و به‌اصطلاح بک اند (Back-end) یک وب‌سایت را می‌سازد.

برای درک بهتر باید بگوییم زبان PHP اطلاعات فرم‌ها را می‌گیرد، محتوای صفحه‌ها را پویا می‌کند، می‌تواند با پایگاه داده‌ها کار کند، کوکی‌ها را بفرستد و دریافت کند، ایمیل ارسال کرده و کارهای دیگری را انجام دهد. علاوه بر این، زبان پی اچ پی اطلاعات کاربران را رمزگذاری کند و به همین علت زبانی امن و قابل اطمینان است.

حتی اگر تا بدین لحظه چنین ویژگی‌هایی توجه شما را جلب نکرده است، باید بگوییم امکانات زبان پی اچ پی به این موارد محدود نمی‌شود.

از دیگر ویژگی‌های آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پی اچ پی می‌تواند روی تمام سیستم عامل های اصلی مانند ویندوز، لینوکس، یونیکس و مک او اس اجرا شود.
  • تقریباً تمام سرورهای موجود مانند آپاچی از php پشتیبانی می‌کنند.
  • این زبان امکان استفاده از طیف گسترده‌ای از پایگاه‌های داده را فراهم می‌سازد.
  • استفاده و دانلود آن برای تمام افراد رایگان است.

چه افرادی از زبان پی اچ پی استفاده می‌کنند؟

 

از نظر بازار کار در حال حاضر بیش از 20 میلیون سایت و اپلیکیشن با اسکریپت پی اچ پی توسعه یافته‌اند. حال که دانستید php چیست و چه کاربردهایی دارد، بهتر است به بعضی از معروف‌ترین و بزرگ‌ترین شرکت‌های دنیا که از این زبان استفاده می‌کنند، بپردازیم:

  • شرکت‌های بزرگ فناوری مانند فیس‌بوک، اسلک، لیفت به همراه بسیاری از نام های بزرگ دیگر
  • سیستم‌های مدیریت محتوا مانند وردپرس، دروپال و سایر پلتفرم‌های معروف.
  • پلتفرم‌های بازاریابی الکترونیک مانند مجنتو و بسیاری دیگر.
  • پلتفرم‌های میزبانی یا هاستینگ سایت مانند BlueHost، Site ground و Whogohost با استفاده از این زبان سرورهای میزبانی خود را اجرا می‌کنند.

مزایای زبان پی اچ پی چیست؟

پی اچ پی مزایای بسیاری دارد که باعث شده بیش از 20 سال زبان اصلی وب سرورها باشد. در ادامه به تعدادی از فواید منحصربه‌فرد آن می‌پردازیم:

  • مستقل از پلتفرم است؛ یعنی برای استفاده از آن به سیستم عامل ویژه‌ای نیاز ندارید و می‌توانید آن را روی هر سیستمی اجرا کنید.
  • متن باز است؛ کد اصلی این زبان به رایگان در اختیار تمام افراد قرار دارد تا آن را توسعه دهند. به همین علت است که فریم ورک لاراول یکی از محبوب‌ترین فریم ورک‌های نرم‌افزاری محسوب می‌شود.
  • امکان اتصال به پایگاه داده را فراهم می‌کند؛ بنابراین به‌راحتی و در زمانی کم می‌توانید آن را به MySQL، PostgreSQL، MongoDB یا سایر پایگاه‌های داده متصل کنید.
  • درک و استفاده از آن ساده است؛ برای مبتدیانی که دانش برنامه نویسی بسیار کمی دارند، یادگیری این زبان بسیار آسان و سریع خواهد بود.

علاوه بر این زبان پی اچ پی:

  • از یک کتابخانه پویا پشتیبانی می‌کند.
  • سازمان‌دهی شده است.
  • به توسعه‌دهندگان وب دسترسی و کنترل بیشتری می‌دهد.
  • به‌آسانی سازگار می‌شود.
  • عملکرد، امنیت و ثبات بسیاری دارد.

آیا زبان PHP در حال منسوخ شدن است؟

همان‌طور که از پیشینه این زبان متوجه شدید، دانستن این‌که php چیست و چه کاربردی دارد از اهمیت بسیاری برخوردار است؛ اما موضوعی که این روزها افکار عمومی را برمی‌انگیزد، بحث رو به کاهش بودن استفاده از این زبان است.

باوجود زبان‌های جدید و پرکاربردی مانند جاوا اسکریپت، زبان برنامه نویسی GO و غیره، متقاضیان این زبان روزبه‌روز در حال کاهش هستند؛ اما آیا این کاهش عرضه و تقاضا دلیلی بر منسوخ شدن پی اچ پی است؟

خیر. اگرچه بسیاری از افراد نسبت به این زبان بدبین هستند و ادعای منسوخ شدن آن را دارند، پی اچ پی سرورهای بیش از 80 درصد وب‌سایت‌های امروزی را می‌گرداند؛ یعنی اگر در روز به 10 وب‌سایت مراجعه کنید، این احتمال که 8 تای آن‌ها از زبان پی اچ پی استفاده کرده باشد، بسیار است.

بنابراین چنین ادعاهایی صحت ندارند. حتی اگر بخواهیم از نظر موقعیت شغلی آن را بررسی کنیم، رتبه php نسبت به دیگر زبان‌ها در پلتفرم‌های تجاری بیشتر است.

بسیاری از توسعه دهندگان پی اچ پی تنها با ایجاد تم و پلاگین‌های وردپرس درآمد بسیار خوبی درمی‌آورند. در آمریکا هر توسعه دهنده این زبان به‌طور متوسط 86 هزار دلار در سال درآمد دارد.

الزامات یادگیری زبان PHP

زبان پی اچ پی مانند HTML، تگ‌های ویژه خود را دارد و در عین حال اسکریپت‌های سمت سروری مانند جاوا اسکریپت را نیز در برمی‌گیرد. برای یادگیری این زبان برخلاف دیگر زبان‌ها نیازی به دانستن HTML ندارید، اما با این حال بهتر است با مفاهیم ابتدایی آن آشنا شوید تا بهتر بتوانید از آن استفاده کنید.

اگر می‌خواهید مباحث پیشرفته‌تری مانند نرم‌افزارها و سایت‌های تعاملی را توسعه دهید، به JS و XML نیاز خواهید داشت؛ بنابراین یادگیری آن‌ها را نیز در اولویت خود قرار دهید.

پس از توسعه اولین پی اچ پی خود، برای این‌که سرور بتواند فایل و اسکریپت‌های شما را تشخیص دهد، باید آن‌ها را با اکستنشن‌های ویژه این زبان ذخیره کنید. نمونه‌هایی از آن‌ها عبارت هستند از:

  • .phtml
  • .php3
  • .php4
  • .php5
  • .phps

زبان پی اچ پی را به شکلی طراحی کرده‌اند که در لابه‌لای کدهای html عملکرد داشته باشند. بااین‌حال شما می‌توانید از این زبان به‌صورت مستقل نیز استفاده کنید و مانند اچ تی ام ال آن را در سرور به اجرا بگذارید و نتیجه را در سایت مورد نظرتان ببیند.

برای این کار باید تگ‌های پی اچ پی را به‌جای HTML به کار ببرید. این تگ‌ها با علامت سوال و کلمه php آغاز می‌شوند؛ یعنی به‌صورت زیر:

برخلاف HTML، تگ‌های این زبان بسیار حساس هستند و به همین علت باید تمام کلمه‌های آن را با حروف کوچک بنویسید. به عبارتی کلمه VAR با واژه var تفاوت خواهد داشت و عملکرد یکسانی را ارائه نمی‌دهد.

سخن نهایی

بسیاری از افرادی که نمی‌دانند php چیست و چه کاربردی دارد، با تحقیق بسیار اندک به این نتیجه می‌رسند که این زبان دیگر بازار کار خوبی ندارد و به‌زودی از بین خواهد رفت.

اما با توجه به توضیحاتی که در این مقاله دادیم، زبان پی اچ پی از پرکاربردترین‌های جهان است و غول‌های تجاری دنیا از آن برای سایت و اپلیکیشن‌های خود استفاده می‌کنند؛ بنابراین اگر به دنبال یادگیری آن هستید، می‌توانید با خیال راحت نسبت به بازار کار این زبان، از همین امروز شروع کنید.

 
دریا بهرامی- نویسنده

2809
A
A