نصب دو وب سایت روی یک هاست

نصب دو وب سایت روی یک هاست
نصب دو وب سایت روی یک هاست
8 ماه پیش

گاهی اوقات ممکن است به دلایل مختلفی از جمله کاهش هزینه‌ها، آزمودن یک وب‌سایت و… تصمیم به نصب دو وب سایت روی یک هاست داشته باشید و احتمالا تصور کنید که برای مدیریت چندین وب‌سایت، به همان تعداد سرویس هاست نیاز دارید؛ اما همیشه اینطور نیست. استفاده از سرویس هاستی که قابلیت افزودن دو یا چند دامنه دارد، راهکاری مناسب برای صرفه‌جویی در هزینه و سرمایه شماست. برای استفاده از این سرویس‌ها باید به دو نکته توجه کنید.

 

نکته اول: بررسی قابلیت نصب دو سایت روی یک هاست (ادان دامنه Add-on Domain)

اولین کاری که باید برای افزودن و نصب دو وب سایت روی یک هاست انجام دهید، این است که مطمئن شوید هاست شما قابلیت ادان دامنه یا Add-on Domain داشته باشد که هنگام خرید سرویس هاست باید به این نکته توجه داشته باشید.

 

نکته دوم: منابع هاست را بررسی کنید

هر دامنه و وب‌سایتی که روی هاست نصب می‌کنید، با توجه به قالب انتخاب‌شده، نوع کاربری سایت و اطلاعاتی که بر روی آن قرار دارد فضایی را اشغال می‌کند که می‌تواند بین 200 تا 500 مگابایت باشد؛ لذا حتماً بررسی نمایید که فضای کافی بر روی هاست شما جهت اضافه کردن یک سایت دیگر وجود دارد. برای شروع مطمئن شوید دامنه‌ای که می‌خواهید به سی پنل اضافه کنید، کاملاً ثبت، تأیید و فعال شده و نیم سرورهای هاست (Name Server) را بر روی آن تنظیم است.

 

آموزش نصب دو یا چند وب سایت روی یک هاست سی پنل

 برای ورود به سی پنل، باید از طریق وب‌سایت شرکت هاستینگ خود اقدام کنید یا آدرس لاگین به سی‌پنل را به این شکل بنویسید:

yourdomain.ir: 2083

در بخش Domains، روی گزینه Add-on Domains کلیک کنید.

آموزش نصب دو یا چند وب سایت روی یک هاست سی پنل

در صفحه جدید که در تصویر پایین مشاهده می‌کنید، یک سری گزینه وجود دارد که باید آن‌ها را تکمیل کنید.

در فیلد اول یعنی «New Domain Name»، نام دامنه خود را بدون هیچ پیشوندی از جمله www یا http بنویسید. به‌محض نوشتن نام دامنه، دو گزینه بعدی هم با همین نام پر می‌شوند که خب در صورت نیاز می‌توانید آن‌ها را تغییر بدهید.
گزینه Subdomain مربوط به زیر دامنه است که می‌توانید به آن دست نزنید و گزینه Document Root هم آدرس فایل‌های دامنه دوم در هاست سی پنل شما خواهد بود.

آموزش نصب دو یا چند وب سایت روی یک هاست سی پنل

بعد از این‌ها، گزینه‌ای با نام Create an FTP account  وجود دارد که اگر تیک این گزینه را فعال کنید، چند کادر دیگر هم به صفحه اضافه شده و از شما می‌خواهند یک username و پسورد ثبت کنید (برای اتصال با FTP).

با انتخاب این گزینه سی پنل، یک اکانت FTP داخل هاست ایجاد می‌کند و از طریق این اکانت FTP قادر خواهید بود فقط محتویات موجود در دایرکتوری این ادان دامین را مدیریت کنید.

در نهایت روی دکمه Add Domain بزنید تا دامنه اددان با موفقیت به سرویس هاست شما اضافه گردد.

حال کافی است به پوشه جدیدی که در هاست ایجاد شده رفته و مراحل نصب سایت جدید را طی کنید.

 

مزایای نصب دو سایت در یک هاست

  1. کاهش هزینه‌ها

استفاده از هاستی که امکان افزودن چندین دامنه را دارد می‌تواند هزینه‌های اجاره هاست را کاهش دهد. شما علاوه بر صرفه جویی در هزینه، با پرداخت هزینه یک هاست با فضای بیشتر، هزینه کمتری نسبت به خرید دو هاست با فضای برابر خواهید داشت.

 

  1. مدیریت آسان

برای افرادی که دائم نیاز به ایجاد تغییرات در پنل هاستینگ سایت‌هایشان دارند، مدیریت و تغییر در پنل هاستینگ بر روی یک هاست بسیار راحت‌تر از مدیریت دو هاست متفاوت است.

 

  1. پشتیبان‌گیری آسان‌تر

از مزایای دیگر اتصال دو دامنه به یک هاست این است که با تهیه نسخه Backup از یک هاست، از هر دو دامنه نسخه پشتیبان تهیه می‌کنید.

 

معایب نصب دو سایت در یک هاست

قابلیت ادان دامین، مانند قابلیت دیگری ویژگی‌های مثبت و منفی به هاست اضافه می‌کند که باعث می‌شود برخی شرکت‌های هاستینگ این قابلیت را به هاست‌های خود اضافه نمی‌کنند. در این بخش به چند مورد از معایب استفاده از یک هاست به عنوان میزبان چند دامنه اشاره می‌کنیم.

 

  1. کمبود منابع

اصولاً منابعی که به یک هاست اختصاص داده می‌شود، منابعی است که برای راه‌اندازی و مدیریت یک سایت در نظر گرفته شده. این منابع شامل رم، CPU و… هستند. حالا در این بین زمانی که شما چند سایت روی یک هاست داشته باشید، زیاده‌روی یکی از آن‌ها در مصرف منابع می‌تواند برای بقیه سایت‌ها مشکل‌ساز شود. مثلاً افزایش حجم یکی از آن‌ها یا افزایش شدید بازدیدش، می‌تواند روی کارکرد بقیه سایت‌ها تأثیر منفی بگذارد و باعث کاهش سرعت لود سایت‌ها شود.

 

  1. کاهش امنیت

یکی از معایب این کار کاهش امنیت اطلاعات سایت‌ است؛ تمامی دامنه‌های اضافی هاست در یک پوشه ریشه مشترک دارند و از این طریق می‌توانند به فایل‌های یک‌دیگر دسترسی داشته باشند. یک اشتباه ساده در مدیریت سایت و نگه‌داری رمز‌های هاست، ممکن است امنیت تمامی کسب‌وکارهای آنلاین را تحت تاثیر قرار دهد. بهترین راه برای جلوگیری از رخ دادن چنین آسیب‌هایی استفاده از پسوردهای مطمئن و رعایت تمامی اصول امنیتی است.

 

  1. تعلیق سرویس هاست: 

اگر چند دامنه روی یک هاست داشته باشید و کارهایی مخالف قوانین میزبانی از جمله ارسال ایمیل‌های اسپم، حملات اینترنتی، آلوده شدن به کدهای مخرب، دریافت شکایت درباره قوانین کپی رایت و یا سوءاستفاده و… انجام دهید، باعث تعلیق سرویس خود از طرف شرکت ارائه‌دهنده هاستینگ خواهید شد و بدین ترتیب تمامی دامنه‌های شما مسدود می‌شوند.

 

سخن نهایی

امکان نصب دو وب سایت روی یک هاست، مزایا و معایب خود را دارد اما در صورتی که با رعایت اصول و قوانین از آن استفاده کنید، مطمئنا تجربه خوبی برایتان رقم خواهد خورد. سرویس هاست VIP آذرآنلاین یکی از خدمات جدیدی است که با منابع گسترده و پشتیبانی از چند دامنه، برای مدیریت چندین وب‌سایت روی یک هاست بهترین گزینه است.

author
Mina seyfollahzadeh- نویسنده

3746
A
A