آموزش تغییر رمز اکانت هاست در WHM

آموزش تغییر رمز اکانت هاست در WHM
آموزش تغییر رمز اکانت هاست در WHM
2 روز پیش

دلایل زیادی وجود دارد که به خاطر آن نیاز است تا پسورد حساب کاربری خود را تغییر دهیم. در صورتی که نتوانید به اکانت سی‌پنل خود متصل شده و یا رمز آن را فراموش کنید، تنها راه منطقی این است که از طریق پنل WHM اقدام کرده تا یک رمز جدید برای خود تعیین کنید. البته WHM کاربردهای بسیاری دارد اما به دلیل بالا بودن سطح دسترسی آن، مدیریت اکانت کنترل پنل‌ها و همین‌طور وضعیت پسورد آن‌ها از جمله مواردی هستند که به سراغ WHM می‌رویم. در این آموزش قصد داریم تا دیگر دلایل تغییر پسورد را بررسی کرده و نحوه تغییر رمز اکانت هاست در WHM را مورد بررسی قرار دهیم.

آشنایی با WHMCS

 WHM چیست و چه کاربردی دارد؟

یکی از بهترین رابط‌های کاربری برای مدیریت وب‌سایت وردپرس است که یکی از انواع سیستم‌های مدیریت محتوا است. وردپرس بر بستر فضایی نصب و مدیریت می‌شود که بر اساس نوع هاست می‌تواند سی‌پنل یا دایرکت ادمین باشد. این کنترل پنل‌ها برای مدیریت بهتر وب‌سایت ما طراحی شده‌اند. با این حال برای اینکه بتوانیم هاست خود را، که قسمت بک‌اند سیستم است، هدایت کنیم باید به سراغ WHM برویم که مدیریت هاست را بر عهده دارد.

این برنامه که مخفف Web Host Manager است، به ما این فرصت را می‌دهد تا بدون دانش برنامه‌نویسی خاص و حتی بدون آشنایی با دستورات معمول، بتوانیم سرور را کنترل کنیم. به کمک این ابزار می‌توانیم اکانت‌های مختلف مربوط به سی‌پنل را ساخته و آن‌ها را به شکل دلخواه مدیریت کنیم. WHM بیشتر در شرایطی کاربرد دارد که می‌خواهیم یک سرور اختصاصی را احداث کرده و یک پروژه سنگین و یا چندین سایت مختلف را از طریق آن ایجاد کنیم.

WHMCS

چه نیازی به تغییر رمز اکانت هاست داریم؟

از آنجا که تمامی دسترسی‌ها از طریق اکانت هاست ایجاد می‌شود، در اختیار داشتن پسورد آن به هر فرد، قدرت زیادی در خصوص نحوه مدیریت آن سایت به او اعطا می‌کند. از این رو بهتر است پس از تهیه کردن هاست، پسورد آن را تغییر داده و در اختیار فرد دیگری نگذارید. موضوع بعدی مربوط به زمانی است که می‌خواهید کنترل هاست را از مدیر قبلی سایت گرفته و به فردی دیگر بدهید. باید در این شرایط رمز عبور تغییر کند تا در آینده احتمال هرگونه خراب‌کاری کاهش یابد.

به دلایل امنیتی و برای کاهش احتمال هک شدن سیستم، باید سعی کنید تا به صورت دوره‌ای رمز عبور هاست را تغییر داده و هر بار نیز از عبارت متفاوتی استفاده کنید. در این صورت هیچ فردی نمی‌تواند صرفا با حدس و گمان پسورد شما را پیدا کرده و مغز سایت شما نفوذ کند. در صورتی که به هر شکل متوجه قصد فردی در راستای هک کردن هاست خود شدید، باید به سرعت پسورد خود را عوض کرده و از ترکیبات بسیار پیچیده‌تری در این راستا استفاده کنید.

 

آماده‌سازی‌های مورد نیاز قبل از تغییر رمز اکانت هاست

لازم است که به چندین نکته دقت کرده تا پس از تغییر پسورد با مشکلی روبه‌رو نشوید. تمام این آماده‌سازی‌ها تنها چند دقیقه زمان از شما خواهد گرفت اما در عوض امنیت شما را تضمین خواهد کرد.

1. بکاپ‌گیری از اطلاعات: از تمامی اطلاعات موجود در هاست خود بکاپ تهیه کرده تا در صورت بروز هرگونه مشکلی بتوانید شرایط را به حالت قبل از آن در بیاورید.

2. روش‌های بازیابی رمز عبور: مطمئن شوید که می‌توانید از روش‌های مختلفی رمز عبور جدید را تغییر داده تا در صورت فراموشی، با مشکل برخورد نکنید.

3. اطلاع‌رسانی به دیگر نفرات: اگر چندین نفر به صورت هم‌زمان به اکانت هاست دسترسی دارند، پسورد را در اختیار تمام آن‌ها گذاشته تا مشکلی در روند انجام کارها پیش نیاید.

4. برنامه‌های وابسته به هاست: اگر اکانت برنامه دیگری برای انجام کارهای خود نیاز به دسترسی هاست دارد، با تغییر رمز این دسترسی قطع خواهد شد. حتما تنظیمات مربوط به آن را بررسی کنید.

5. انتخاب پسورد مناسب: در خصوص پسورد جدید خود یک‌ بار دیگر فکر کنید و مطمئن شوید که فرد دیگری نمی‌تواند آن را حدس بزند.

 

نکات امنیتی مهم هنگام تغییر رمز WHM

فرقی نمی‌کند که در حال تغییر رمز کارت بانکی خود باشید یا می‌خواهید پسورد اینستاگرام را عوض کنید. تعویض رمز عبور مسئله بسیار مهمی است و باید بیشتر از قبل به آن توجه کنید. برای تغییر پسورد اکانت هاست WHM باید دقت کنید که دسترسی شما به صورت HTTPS بوده و پروتکل SSL در این شرایط فعال است. در صورتی که به امنیت شبکه خود شک دارید، حتما از یک VPN استفاده کنید تا تمامی اطلاعات را به صورت کدگذاری شده ارسال و دریافت کند.

قبل از تغییر رمز نگاهی به لاگ‌های هاست انداخته و مطمئن شوید فعالیت‌های مشکوکی در آن رخ نداده است. حتما از کامپیوتر ایمن و شخصی استفاده کنید تا احتمال پیدا شدن رمز جدید کاهش پیدا کند. در صورت امکان تمامی نرم‌افزارها را قبل از عملیات آپدیت کنید تا هرگونه مشکل امنیتی با انجام این به‌روزرسانی‌ها برطرف شود. در صورت امکان سوالات امنیتی برای خود تعریف کنید تا شرایط نفوذ به هاست سخت‌تر شود.

 

چه پیش‌نیازهایی را باید قبل از تغییر رمز WHM رعایت کنیم؟

اولین موضوع این است که باید به WHM دسترسی داشته تا بتوانید برای تغییر پسورد آن اقدام کنید. در دست داشتن اطلاعات ورود اولیه نیز از جمله بدیهیات است. در صورتی که رمز عبور خود را فراموش کرده باشید، نمی‌توانید از این روش به داخل هاست نفوذ کنید و رمز آن را تغییر دهید. باید با IP ثابت تمام عملیات تغییر رمز را طی کنید و توجه داشته باشید که پروتکل HTTPS در این زمان فعال باشد.

 

نحوه ورود به اکانت هاست WHM

در حالت عادی کافی است تا آدرس ورودی به هاست را در مرورگر خود وارد کرده و سپس با تکمیل اطلاعات ورودی به هاست، می‌توانستید به WHM وارد شوید. در صورتی که برای اولین بار است که می‌خواهید این کار را انجام دهید، یکی از روش‌های زیر را برای وارد کردن آدرس انتخاب کنید.

https://yourdomain.com:2087

https://yourserverip:2087

https://yourdomain.com/whm

https://yourserverip/whm

تنها کافی است تا اطلاعات مربوط به سرور یا دامنه را جایگزین عبارت بالا کنید. در صورتی که ورود دو مرحله‌ای را فعال کرده باشید، پس از تکمیل فرم یک پیام به تلفن همراه شما آمده و باید کد ارسال شده را نیز در اختیار سیستم قرار دهید تا به شما اجازه ورود دهد.

 

چگونگی تغییر رمز اکانت هاست در WHM

پس از ورود به هاست، باید از صفحه اصلی و از طریق منوی سمت راست، گزینه Account Functions را انتخاب کنید تا امکان انتخاب اکانت مورد نظر و تغییر رمز آن میسر شود.

چگونگی تغییر رمز اکانت هاست در WHM

سپس از منوی کشویی تازه باز شده باید گزینه Password Modification را انتخاب کنید. می‌توانید لیستی از اکانت‌های وابسته به این هاست را مشاهده کرده و از میان آن‌ها موردی که نیاز به تغییر پسورد دارد را انتخاب کنید. در نهایت پنجره‌ای با عنوان Password Entry برای شما  باز شده و می‌توانید اقدامات مورد نیاز خود را در آن انجام دهید.

چگونگی تغییر رمز اکانت هاست در WHM

در این قسمت باید پسورد جدید خود را دوبار وارد کرده و در زیر این قسمت مشاهده می‌کنید که میزان سطح سختی رمز نیز ذکر شده است. در صورتی که عبارت خاصی مد نظر ندارید، می‌توانید از دکمه Password Generator استفاده کنید تا یک رمز قوی و کاملا تصادفی برای شما خلق کند. از پسورد خود جایی بکاپ تهیه کرده و سپس تغییرات را ذخیره کنید.

تست رمز عبور جدید

پس از تغییر رمز، هیچ پیغامی به صاحب اکانت ارسال نمی‌شود و از این رو شخص شما باید خبر تغییر رمز را به فرد مذکور برسانید. از طرفی برای اطمینان از صحت عملیات انجام شده بهتر است یک بار به صورت شخصی به کمک نام کاربری و رمز عبور جدید سعی کنید به اکانت هاست خود وارد شوید.

 

چطور رمز عبور قوی بسازیم؟

مهم‌ترین نکته این است که پسورد شما باید طولانی بوده و هرچه عبارت ساخته شده دارای کاراکترهای بیشتری باشد، شانس هک شدن آن کاهش پیدا می‌کند. در مرحله بعدی بهتر است که از اعداد، حروف بزرگ و کوچک و علائم به صورت ترکیبی استفاده کنید تا تعداد احتمالات مربوط به رمز شما افزایش یابد. اگر این رمز معنی خاصی نداشته و به صورت درهم انتخاب شود، شانس افراد نفوذی بسیار کاهش پیدا کرده و نمی‌توانند با حدس زدن به سیستم شما نفوذ کنند.

گذرواژه چیست؟ روش های ساخت رمز عبور قوی و امن

توصیه‌های امنیتی پس از تغییر رمز اکانت در WHM

حتما پس از تغییر پسورد صحت آن را بررسی کرده و مطمئن شوید که آن اکانت با توجه به تنظیمات مورد نظر همچنان کار می‌کند. حداقل یک بکاپ از رمز خود تهیه کنید تا دوباره نیازی به تغییر آن نداشته باشید. می‌توانید از نرم‌افزارهای مدیریت پسورد استفاده کرده تا همیشه نام کاربری شما را با این پسورد ارتباط دهد.

اگر امکان ایجاد احراز هویت دو مرحله‌ای وجود دارد، حتما آن را فعال کنید تا تنها خودتان به سیستم دسترسی پیدا کنید. تا جای ممکن دیگران را در جریان تغییر رمز خود نگذارید و این پسورد را نیز فرد دیگری فاش نکنید تا مشکلی در راستای هک شدن سیستم پیش نیاید.

 

نتیجه‌گیری

به کمک تغییر رمز اکانت هاست WHM می‌توانید اکانت‌هایی که با مشکل فراموشی رمز عبور هستند را احیا کنید و یا به کمک این روش، با تغییرات دوره‌ای پسورد امنیت عمومی سیستم را به شدت افزایش دهید. با در اختیار داشتن اطلاعات ورودی به WHM می‌توانید به لیست کاربران دسترسی داشته و تغییرات مورد نظر خود را روی هر اکانتی اعمال کنید.

سوالات متداول

WHM چیست؟

web host manager برای مدیریت سخت‌افزاری سرور طراحی شده و تنها مدیران ارشد امکان دسترسی به آن را دارند.

چه نیازی به تغییر پسورد از طریق WHM است؟

اگر مسئول سایتی اطلاعات ورودی به سی‌پنل خود را فراموش کند، تنها راه دسترسی و تعویض رمز عبور از طریق WHM است.

چطور می‌توان رمز عبوری غیرقابل نفوذ ساخت؟

هرچه طول رمز بیشتر بوده و از کاراکترهای مختلفی در ساخت آن استفاده شود، احتمال هک شدن آن کاهش می‌یابد.

برای تغییر رمز اکانت هاست WHM باید به کجا مراجعه کرد؟

کافی است به بخش Account Functions رفته و با انتخاب Password Modification، رمز اکانت مورد نظر خود را تغییر دهید.

قبل از تغییر رمز باید به چه نکاتی توجه کرد؟

باید از تمامی اطلاعات روی هاست بکاپ تهیه کنید و دیگر افراد مرتبط را در جریان این تغییر قرار دهید. یک پسورد مناسب انتخاب کرده و نرم‌افزارهای مهم را به‌روز‌رسانی کنیم.

author
Mina seyfollahzadeh- نویسنده

5017
A
A