راه اندازی تایم سرور در میکروتیک (NTP server)

راه اندازی تایم سرور در میکروتیک (NTP server)
راه اندازی تایم سرور در میکروتیک (NTP server)
4 ماه پیش

NTP پروتکل زمان شبکه و مخفف کلمه Network Time Protocol است. وظیفه اصلی این پروتکل هماهنگ کردن زمان سخت افزارهای موجود در یک شبکه است. همان‌طور که می‌دانید در نقاط مختلف جهان اختلاف زمانی وجود دارد که این می‌تواند باعث ایجاد مشکلاتی در عملکرد شبکه‌ها شود. از این رو هر شبکه باید دارای یک NTP server باشد تا با مشکلات نای از هماهنگ نبودن زمان مواجه نشود. افرادی که زمان و تاریخ آنها با شبکه هماهنگ نیست ممکن است با مشکلاتی مانند عدم لاگین در شبکه، وجود مشکل در دانلود برنامه و.. مواجه شوند.

 با توجه به اهمیت و کاربرد این پروتکل نصب و راه اندازی آن در هر شبکه‌ای امری لازم و ضروری است. در ادامه این مقاله قصد داریم تا شما را با نحوه راه اندازی تایم سرور در میکروتیک آشنا کنیم، پس با تا پایان این مقاله همراه باشید.

 

NTP چیست؟

NTP پروتکل زمان شبکه است که برای هماهنگ کردن زمان بین کاربران و کلاینت‌های موجود در یک شبکه از آن استفاده می‌شود (standard protocol for synchronizing time across devices). زمانی که کاربران به اینترنت یا شبکه متصل می‌شوند زمان سیستم سخت افزاری آن‌ها به صورت اتوماتیک با این پروتکل به‌روزرسانی می‌شود. NTP server یکی از پروتکل‌های اینترنت مبتنی بر ip است که از پروتکل UDP با پورت 123 استفاده می‌کند. تنظیم و بروز بودن زمان کامپیوترهای که به یک شبکه متصل می‌شوند از اهمیت زیادی برخوردار است و عدم هماهنگ بودن زمان آن‌ها با زمان شبکه مشکلاتی را به وجود می‌آورد.

تایم سرورها با اتصال به ساعت هماهنگ جهانی می‌توانند زمان بین کامپیوترهای موجود در یک شبکه را تنظیم کنند. تنظیم بودن زمان سیستم‌ها یک فاکتور مهم در بحث مانیتورینگ شبکه است. در صورت هماهنگ نبودن زمان بین سیستم‌ها عملکرد صحیح سیستم مانیتورینگ با مشکل مواجه می‌شود.

 

 در صورت عدم استفاده از تایم سرور با چه مشکلاتی مواجه می‌شویم؟

اگر با کاربرد و کارایی این پروتکل آشنایی چندانی نداشته باشید به‌احتمال زیاد با مشکلاتی که در صورت عدم استفاده از این پروتکل با آنها موجه می‌شوید نیز آشنا نیستید. در صورتی که زمان کامپیوتر شما با زمان شبکه هماهنگ نباشد در اتصال به برخی از شبکه‌ها دچار مشکل می‌شوید. در بیشتر مواقع پیامی مبنی بر بروز رسانی کردن منطقه زمانی خود دریافت می‌کنید. از جمله مشکلات رایجی که در صورت عدم استفاده از پروتکل NTP با آن مواجه می‌شوید عبارت است از:

  • سینک شدن داده‌ها بین سرورها با خطا مواجه می‌شود.

  • ممکن است داده‌ها با ورژن قدیمی ذخیره شوند.

  • در تراکنش‌های مالی که در شبکه انجام می‌شود اختلالاتی به وجود می‌آید.

  • جمع آوری و بررسی لاگ‌های تولید شده در شبکه به سختی قابل انجام است.

 

تنظیم میکروتیک به عنوان NTP client

تنظیم میکروتیک به عنوان تایم سرور کار بسیار آسانی است و شما به آسانی می‌توانید آن را انجام دهید. برای این کار کافی است تا مانند عکس زیر تنظیمات را در MikroTik  انجام دهید.  

تنظیم میکروتیک به عنوان NTP client

برای تنظیم ساعت روتر میکروتیک منطقه زمانی را روی تهران قرار دهید.

تنظیم میکروتیک به عنوان NTP client

 

آموزش راه‌اندازی NTP سرور در میکروتیک

NTP به صورت پیش فرض در MikroTik  قرار ندارد و برای استفاده از آن در این سیستم عامل نیاز است که ابتدا آن را از طریق مدیریت پکیج میکروتیک نصب کرده و به تنظیم آن بپردازید. برای این کار لازم است که ابتدا به مسیر System —– package مراجعه کنید اگر بسته NTP-xxx.npk وجود نداشت باید ابتدا آن را نصب نمایید.

آموزش راه‌اندازی NTP سرور در میکروتیک

برای دانلود و نصب پکیج مناسب نیاز است که به سایت اصلی MikroTik. Com مراجعه کنید. سپس متناسب با روتر خود یک پکیج مناسب را دانلود و آن را از حالت فشرده خارج نمایید.

  آموزش راه‌اندازی NTP سرور در میکروتیک

بعد از دانلود و استخراج بسته لازم است که بسته مربوط به NTP را کپی و در روتر میکروتیک نصب کنید و سپس روتر را ری استارت کنید.

آموزش راه‌اندازی NTP سرور در میکروتیک

آموزش راه‌اندازی NTP سرور در میکروتیک

 

آموزش راه‌اندازی NTP سرور در میکروتیک

اگر مراحل بالا را به صورت مرتب انجام دهید گزینه NTP server به منوی system اضافه می‌شود، به شکل زیر توجه کنید.

حال مجدداً از منوی System بر روی NTP Server کلیک کرده تا تنظیمات سرور NTP باز شود. سپس تیک Enable و Multicast را زده و بر روی OK کلیک کنید.

آموزش راه‌اندازی NTP سرور در میکروتیک

 

 خلاصه 

به طور کلی می‌توانیم بگوییم برای جلوگیری از مشکلات ناشی از تنظیم نبودن زمان سیستم‌های کامپیوتری متصل به شبکه از پروتکل NTP استفاده می‌شود. این پروتکل به راحتی روی همه سیستم‌عامل‌ها قابل نصب و راه اندازی است. NTP server با اتصال به ساعت هماهنگ جهانی می‌تواند در هر زمان به درخواست کاربران برای تنظیم ساعت پاسخ دهد. در صورت عدم استفاده از این پروتکل کاربران با مشکلات زیادی در اتصال به شبکه مواجه خواهند شد.

سوالات متداول

 سیستم عامل میکروتیک چیست؟

این سیستم عامل روتر محصول شرکتی در لاتویا است که بر اساس هسته لینوکس ساخته شده است.

  کاربرد تایم سرور چیست؟

  کار سرورهای NTP هماهنگ‌سازی ساعت کلاینت‌های متصل شده به شبکه‌های مختلف با دقتی در حد ساعت‌های اتمی است. این پروتکل از بروز مشکلاتی که به دلیل تنظیم نبودن منطقه زمانی در کامپیوترها به وجود می‌آید جلوگیری می‌کند.

 نحوه کار ntp سرور چگونه است؟

بر روی سوپر سرورهای بسیار دقیق و قدرتمند در نقاط مختلف جهان NTP server نصب می‌شود و سپس کلاینت‌های مختلف سرورهای دیگر می‌توانند به صورت شبکه در هر زمان از آن درخواست ساعت کنند.

چرا باید از تایم سرور استفاده شود؟

همان‌طور که اشاره کردیم کار اصلی پروتکل NTP تنظیم ساعت است و در صورت عدم تنظیم بودن زمان کاربران با مشکلاتی مانند اعمال نشدن پالسی‌ها، لاگین نشدن، عدم انجام تراکنش‌ها مالی و.. مواجه می‌شوند.

author
Mina seyfollahzadeh- نویسنده

12682
A
A