ساخت یوزر با دسترسی روت در دبیان 9

ساخت یوزر با دسترسی روت در دبیان 9
ساخت یوزر با دسترسی روت در دبیان 9
10 ماه پیش

در این مطلب از سری مطالب آموزش دبیان 9 در آذرآنلاین با آموزش ساخت یوزر با دسترسی روت در دبیان 9 در خدمت شما کاربران گرامی خواهیم بود.

یکی از نکات امنیتی که در مطلب آموزش افزایش امنیت لینوکس به آن اشاره کرده‌ایم ، غیرفعال ساختن یوزر روت برای لاگین کردن و همچنین کار با سیستم عامل بود. اما قبل از این امر شما باید یک یوزر با توانایی اجرای دستورات سیستمی که همان یوزری با دسترسی root است را ایجاد نمایید تا بتوانید از قابلیت برای افزایش امنیت دبیان 9 خود بهره ببرید.

بنابراین در این مطلب با به ساخت یک یوزر و همچنین در نهایت اعطای دسترسی و تنظیمات آن پرداخته تا به صورت کامل با آن آشنا گردید.

با آموزش ساخت یوزر با دسترسی روت در دبیان 9 همراه ما باشید.

آموزش ساخت یوزر با دسترسی روت در دبیان 9

  • ابتدا با دسترسی Root به دبیان خود لاگین کنید.
  • با استفاده از دستور زیر یک نام کاربری به دلخواه خود بسازید.
useradd -m -c "Admin User" admin
  • پس از ساخت یوزر ، دستور زیر را وارد کرده تا یک پسورد برای آن تنظیم نمایید.
passwd admin

نکته : نام کاربری در این دستورات admin در نظر گرفته شده است و شما می‌توانید نام کاربری مورد نظر خود را به جای آن استفاده نمایید.

  • حال پس از ساخت یوزر و تنظیم پسورد آن دو دستور زیر را وارد کرده تا این یوزر عضو گروه Sudo شود تا دسترسی اجرای دستورات با دستور Sudo را داشته باشد.
usermod -aG sudo admin

بدین ترتیب شما موفق به ساخت و تنظیم یک یوزر با دسترسی Root شده‌اید و حال برای تست آن می‌توانید از طریق دستور زیر به محیط کاربری این یوزر سوییچ کرده تا دستورات مورد نظر خود را تست بگیرید.

su admin

نکته اول : دقت داشته باشید که قبل از تنظیمات امنیتی برای غیرفعال کردن Root حتماً تست‌های مورد نظر را با یوزر جدید گرفته تا از صحت و اطمینان اجرای دستورات مورد نظر اطمینان حاصل نمایید.

نکته دوم : دقت داشته باشید برای اجرایی شدن دستورات با دسترسی Root در محیط کاربری یوزر ، حتماً باید از دستور Sudo پیش از تمامی دستورات استفاده نمایید.

امیدواریم در پایان از آموزش ساخت یوزر با دسترسی روت در دبیان 9 استفاده لازم را برده باشید.

کاربر گرامی شما می‌توانید سؤالات مربوط به این آموزش را در بخش کامنت‌ها عنوان کرده و در همین قسمت پاسخ خود را دریافت کنید و یا برای رفع مشکلات دیگر در زمینه آموزش‌های آذرآنلاین به بخش Community مراجعه کرده و مشکل خود را در آن مطرح نمایید تا در اسرع وقت کاربران دیگر و کارشناسان به سؤالات شما پاسخ دهند.

8832
A
A