cron در لینوکس

cron در لینوکس
cron در لینوکس
8 ماه پیش

در ادامه مطالب آموزش لینوکس در آذرآنلاین با مطلب معرفی و نصب Cron در لینوکس در خدمت شما خواهیم بود.

Cron یک سیستم زمانبندی برای اجرای اسکریپت و دستورات مورد نظر است که همانند Time Schedule در ویندوز مایکروسافت عمل خواهد کرد.

cron در لینوکس

خلع یک دستور برای اجرای مکرر یا اجرای دستوراتی در زمانی مقرر از همان ابتدای توسعه سیستم عامل‌های شبه یونیکس احساس می‌شد و کارشناسان فعال در این زمینه پس از مدتی در سال 1977 برای اولین بار ابزاری را توسعه و توزیع کردند که آن را Cron نامیدند.

Cron بعدها با توسعه سیستم عامل‌ها بر محوریت Multi User بودن ، پیشرفت داشت و قابلیت اجرای متفاوت در چند یوزر و حتی تنظیم برای اجرای فرامین را برای یوزرهای دیگر توسط یوزر Root فراهم ساخت.

به همین ترتیب همراه با سیستم عامل‌های یونیکس و عرضه لینوکس این ابزار پیشرفت داشت و امروزه به جزئی از ابزارهای مدیریتی جدانشدنی تبدیل شده است.

شما با Cron که با دستور Crontab در لینوکس شناخته می‌شود ، توانایی آن را خواهید داشت تا دستورات را تحت یک شل اسکریپت و یا به صورت نرمال در آن اضافه کرده و درخواست اجرا در زمان مورد نظر را بدهید.

ابزار Crontab امروزه به صورت پیش فرض بر روی اکثر توزیع‌های لینوکس قرار داشته ولی ممکن است با نصب نسخه‌های مینیمال و ... این ابزار به طور پیش فرض نصب نشده باشد.

حال در ابتدای این مقاله ابتدا به آموزش نصب Crontab پرداخته و سپس با برخی از دستورات مهم آن آشنا خواهیم شد.

آموزش نصب Cron در لینوکس Centos / RHEL

برای نصب ابزار Cron در لینوکس Centos / RHEL و سایر توزیع‌های پایه این دو لینوکس دستور زیر را وارد نمایید.

yum install -y Cronie

آموزش نصب Cron در لینوکس Debian / Ubuntu

جهت نصب ابزار Cron در لینوکس ابونتو و دبیان و یا سایر توزیع‌هایی که از این دو لینوکس نشعت گرفته‌اند ، دستور زیر کاربرد خواهد داشت.

apt-get install –y cron

حال پس از نصب این دستور ، شما قادر خواهید تنظیمات مورد نیاز خود را وارد کنید.

آموزش کار با دستورات Crontab

در این مطلب ما به توضیح برخی از دستورات Crontab پرداخته و به صورت مختصر با آن آشنا خواهیم شد و در مطالب بعدی به نحوه کار با Crontab در لینوکس خواهیم پرداخت.

  • مشاهده کرون های تنظیم شده در لینوکس

برای مشاهده تمام Job هایی که در Cron تنظیم شده است شما می‌توانید از پارامتر l- استفاده نمایید.

crontab -l
  • افزودن job به Cron

برای افزودن یک یا چند Job جدید و یا حذف تکی آنها می‌توانید پارامتر e- را پس از دستور وارد کرده تا در قالب یک ویرایشگر به انجام عملیات مورد نظر خود بپردازید.

crontab -e
  • حذف تمام Job های تعریف شده در Cron

برای حذف تمامی Job های تعریف شده به صورت کلی ز پارامتر r- استفاده می‌گردد. دقت داشته باشید با وارد کردن دستور زیر تمامی Job های تعریف شده به صورت یکجا حذف خواهند شد.

crontab -r

اگر در نظر دارید قبل از حذف از شما تأییدیه برای حذف دریافت گردد دستور را باید به شکل زیر وارد نمایید.

crontab -i -r
  • مشاهده job های تنظیم شده در Cron یک یوزر خاص

مشاهده Job های تنظیم شده برای یک یوزر خاص در Crontab از پارامتر u- استفاده می‌شود.

crontab -u Abtin -l

دستور بالا تمام Job های تنظیم شده در فایل Cron یوزر Abtin را نمایش خواهد داد ؛ شما می‌توانید نام یوزر مورد نظر خود را جایگزین Abtin نمایید.

به همین ترتیب شما می‌توانید برای اضافه کردن یک job برای یوزری دیگر نیز اقدام کنید و تنها نیاز است به جای پارامتر l- از پارامتر e- استفاده نمایید.

crontab -u Sina -e

به صورت مثال در دستور بالا ، شما فایل Cron یوزر Sina را باز خواهید کرد و تغییر و اضافه کردن Job نیز می‌پردازید.

در این جا مطلب معرفی و نصب Cron در لینوکس به پایان رسیده و شما در حال حاضر قادر خواهید بود پس از نصب کرون به تنظیم و افزودن Job های مورد نیاز بپردازید.

در آموزش‌های آتی به نحوه استفاده از Cron و همچنین ذکر چندین مثال کاربردی نیز خواهیم پرداخت.

امیدواریم مطلب آموزشی Cron در لینوکس برای شما مفید واقع شده باشد.

 کاربر گرامی شما می‌توانید سؤالات مربوط به این آموزش را در بخش کامنت‌ها عنوان کرده و در همین قسمت پاسخ خود را دریافت کنید.

7151
A
A