مقایسه اجمالی SSH و Telnet

مقایسه اجمالی SSH و Telnet
مقایسه اجمالی SSH و Telnet
9 ماه پیش

در این بخش از سری مطالب دانشنامه آذرآنلاین با مقایسه اجمالی SSH و Telnet در خدمت شما کاربران گرامی خواهیم بود تا بتوانید با این دو پروتکل ارتباطی بیشتر آشنا شوید.

مقایسه اجمالی SSH و Telnet

SSH به مفهوم Secure Sell و Telnet به مفهوم TeleNetwork شناخته می‌شوند. هر دوی این پروتکل‌ها برای مدیریت سرور و قطعات شبکه مانند روتر ، سوئیچ و ... از راه دور استفاده می‌گردد. اختلاف عمده‌ بین SSH و Telnet در امنیتی است که به صورت پیش فرض روی SSH وجود دارد و در Telnet نیست.

Telnet که در سال 1969 برای اولین بار معرفی شد ، بیشتر در شبکه‌های خصوصی استفاده می‌شود که شاید زیاد نیازی به رمزنگاری دستورات ارسالی نباشد. اما از SSH در شبکه‌های عمومی استفاده خواهد شد که نیاز مبرم به حفاظت اطلاعات و داده‌ها احساس می‌شود.

به طور کلی در ارتباط Telnet داده‌ها به صورت متن ساده ارسال می‌شوند. پس به صورت طبیعی که اگر این کار در یک شبکۀ نا امن مثل اینترنت انجام شود، می‌تواند مشکلات امنیتی را در بر داشته باشد و هر کسی می‌تواند در بین راه اقدام به شنود دستورات کند و حتی اطلاعات تعیین هویتی مانند یوزرنیم و پسورد را به سرقت ببرد.

اما در پروتکل SSH برای انتقال دستورات و اطلاعات از رمزنگاری‌های خاصی استفاده می‌شود که کار شنود در اواسط راه را دشوار می‌کند.

نکته مهم در مورد Telnet تعیین هویتی  می‌باشد که صورت نمی‌گیرد. یعنی زمان انتقال داده‌ها، بررسی برای اینکه فهمید آیا نقطه منبع همانی است که مد نظر است، صورت نمی‌گیرد. همین امر باعث می‌شود شخص دیگری بتواند در ارتباط ایجاد اختلال کرده و دستورات مورد نظر خود را وارد کند. در حالی که در SSH کلید عمومی را داریم که کار تعیین هویت منبع داده‌ها را در هر بسته انجام می‌دهد.

به  همین دلایل امنیتی که امروزه افراد را ملزم به استفاده از SSH در محیط‌های عمومی می‌کند تا از هر بسته‌ای که منتقل می‌شود، مقداری فضا برای اهداف داده‌های امنیتی در نظر گرفته شود. بر همین اساس امروزه افراد در SSH به پهنای باند بیشتری نیاز دارند که به این موضوع OverHead گفته می‌شود که در صورتی که سرعت اینترنت بسیار کم باشد، استفاده کردن از SSH را با مشکل روبرو می‌سازد. در صورتی که Telnet از کمترین پهنای باند هم می‌تواند استفاده کند.

بنابراین، موضوعات امنیتی Telnet باعث شده امروزه بسیاری از افراد از SSH به جای آن استفاده کنند. اما شاید از خودتان بپرسید که پس چرا هنوز Telnet وجود دارد؟

Telnet برای مقاصد خاصی طراحی شده است که هنوز این مقاصد کاربرد دارند. مثلاً در شرایط امتحان و رفع ایراد هنوز از آن استفاده می‌گردد. البته پچ‌ها و ابزارهای امنیتی متعددی برای Telnet توسعه داده شدند که همچنان نتواسنتد در حد SSH امنیت را برقرار کنند و در همۀ محیط‌ها و شبکه‌های عمومی مورد استفاده قرار گیرند.

در ادامه به چند نکته متمایز کننده بین Telnet و SSH اشاره خواهیم کرد.

وجه تشابه و تفاوت SSH و Telnet

SSH و Telnet هر دو برای مقاصد یکسانی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

SSH در مقایسۀ با Telnet بسیار امن‌تر است.

SSH داده‌ها را رمزگذاری می‌کند، در حالی که Telnet داده‌ها را به صورت متن ساده ارسال می‌کند.

SSH برای تعیین هویت از کلید عمومی استفاده می‌کند. در حالی که Telnet هیچ نوع تعیین هویتی ندارد.

SSH اندکی به مخارج کلی پهنای باند (overhead) اضافه می‌کند که به دلیل اطلاعات رمزگذاری داده‌ها درون بسته‌های انتقالی است.

با Telnet هر کاری که با SSH بتوان انجام داد را می‌توان کرد. اما امروزه SSH به دلیل امنیت بیشتر توسط کاربران استفاده می‌شود.

امیدواریم در پایان از مطلب مقایسه اجمالی SSH و Telnet استفاده لازم را برده باشید.

کاربر گرامی شما می‌توانید سؤالات مربوط به این آموزش را در بخش کامنت‌ها عنوان کرده و در همین قسمت پاسخ خود را دریافت کنید و یا برای رفع مشکلات دیگر در زمینه آموزش‌های آذرآنلاین به بخش Community مراجعه کرده و مشکل خود را در آن مطرح نمایید تا در اسرع وقت کاربران دیگر و کارشناسان به سؤالات شما پاسخ دهند.

5276
A
A