آموزش تنظیم DNS در میکروتیک

آموزش تنظیم DNS در میکروتیک
آموزش تنظیم DNS در میکروتیک
8 ماه پیش

 

DNS چیست و چگونه کار می کند؟

 شما هم جز افرادی هستید که با اینترنت سروکار دارید، احتمالا نام DNS را تاکنون شنیده باشید. Domain Name System که به اختصار به آن DNS می‌گوییم وظیفه تبدیل آدرس IP به نام دامنه را دارد. حالا این عبارت به چه معنایی است؟ فرض کنید قرار است وارد یک وب‌سایت شوید تا خرید اینترنتی خود را انجام دهید.

دو راه برای ورود به سایت پیش روی شما قرار دارد. اول اینکه آدرس آی پی سایت که عبارتی چند رقمی از اعداد مختلف بوده را به خاطر سپرده باشید. به عنوان مثال 17.172.224.47 یک آدرس IP بوده که برای ورود به سایت نیاز دارید. به خاطر سپردن رشته اعداد طولانی کار سختی است و این تازه برای یک سایت است. راحت‌تر این بوده که آدرس دامنه یعنی www.onlineshop.com را به ذهن بسپارید.

وظیفه DNS یا سامانه نام دامنه این است که کار شما را ساده‌تر کند. بنابراین به جای اینکه نیاز به حفظ کردن آدرس آی پی داشته باشید، می‌توانید تنها با نام دامنه به وب‌سایت مورد نظر خود متصل شوید. بنابراین مانند یک دفترچه تلفن عمل می‌کند. به کمک DNS می‌توانید به تمام منابع اینترنتی دسترسی داشته باشید.

توضیح تخصصی‌تر آن به این صورت است که وقتی آدرس سایتی را در مرورگر سرچ می‌کنید، مرورگر شما این درخواست را به سرور DNS انتقال می‌دهد. سرور آدرس آی پی متصل به دامنه را به مرورگر ارسال می‌کند. بنابراین مرورگر می‌تواند با استفاده از این IP به وب‌سرور متصل شده و سایت را نمایش دهد.

 

مزایای استفاده از سرور DNS چیست؟

یکی از مزایای مهم استفاده از سرور DNS را در بالا گفتیم. اشاره کردیم که دیگر نیاز ندارید تا آدرس IP سایت‌های مختلف را به خاطر بسپارید، بلکه کافی است تا نام دامنه را بدانید. علاوه بر این مزایای دیگری هم دارد که در ادامه آن‌ها را بررسی خواهیم کرد.

·         فقط کافی است تا نام وب‌سایت را در نوار جستجوی مرورگر خود سرچ کنید. مرورگر (کروم، فایرفاکس و Edge) با استفاده از Domain Name System شما را به سایت مورد نظر متصل می‌کند.

·         مانند پلی بوده که به شما اجازه می‌دهد تا به راحتی از اینترنت استفاده کنید.

·         با استفاده از سرورهای سامانه نام دامنه می‌توانید انواع تراکنش‌های مالی را انجام دهید.

·         وجود DNS یک محافظ امنیتی را فراهم می‌کند تا بتوانید عملکرد فنی سرویس داده، تعریف پروتکل DNS و هرگونه تبادلات دیگر را به راحتی و بدون مشکل انجام دهید.

·         امنیت زیرساخت‌های حوزه وب را بیشتر می‌کند. در نتیجه نگران حمله‌های متعدد نخواهید بود.

·         مسلما شما به عنوان یک مدیر وب‌سایت نیاز دارید تا کاربران بتوانند در امنیت در سایت شما فعالیت و خرید کنند. این کار تنها به واسطه DNS‌ انجام می‌شود.

 

تنظیم آدرس‌های ورودی به DNS به صورت استاتیک

بعد از اینکه با تنظیم DNS در میکروتیک آشنا شدید، وقت آن است که یاد بگیرید چگونه DNS را به صورت استاتیک تنظیم کنید. به صورت کلی هر آدرس وب‌سایتی که در مرورگر خود سرچ می‌کنید داخل حافظه پنهان (Cash) DNS ذخیره می‌شود. با این حال ممکن است برای فعالیت‌های گسترده‌تر نیاز داشته باشید تا این کار به صورت استاتیک در میکروتیک هم انجام دهید.

·         ابتدا باید وین باکس را باز کرده و به سراغ بخش مربوط به DNS بروید.

·         روی Static کلیک کنید.

تنظیم آدرس‌های ورودی به DNS به صورت استاتیک

·         پنجره DNS Static باز شده و باید روی علامت به علاوه کلیک کنید.

·         نام هاست و دامنه را در کادر مربوطه وارد کنید.

تنظیم آدرس‌های ورودی به DNS به صورت استاتیک

·         در انتها روی Apply و OK کلیک کنید تا این آدرس ورودی جدید ذخیره شود.

 

سخن پایانی

هنگامی که برای عنوان سرور DNS‌ خود از روتر میکروتیک استفاده می‌کنید، مزایای زیادی نصیب شما می‌شود. یکی از مهم‌ترین مزایای آن، سطح امنیت بالا است. در نتیجه می‌توانید فضای وب‌سایت را مطمئن‌تر و ایمن‌تر کنید. اگر برای تغییرات بیشتر روی Mikrotik نیاز به اطلاعات بیشتری هم داشته باشید می‌توانید مقاله آموزش تغییر پورت Winbox و SSH در میکروتیک را هم مطالعه کنید.

سوالات متداول

TTL در DNS و شبکه به چه معناست؟

TTL مخفف Time to Live بوده که مدت زمانی است که تعیین می‌کند داده‌های یک بسته چه مدت در شبکه فعال باشند.

چند مدل DNS وجود دارد؟

سرور DNS سه مدل مختلف شامل Primary Server، Secondary Server و Cash Server دارد.

DNS چیست؟

DNS اغلب به عنوان دفترچه تلفن اینترنتی شناخته می‌شود که آدرس آی پی را به آدرس دامنه متصل می‌کند.

OS Mikrotik به چه معنا است؟

او اس میکروتیک یک سیستم عام مستقل مبتنی بر لینوکس است.

author
Mina seyfollahzadeh- نویسنده

15816
آموزش تنظیم DNS در میکروتیک
100.001
A
A