مزایای استفاده از گیمیفیکیشن در کسب‌وکارها

مزایای استفاده از گیمیفیکیشن در کسب‌وکارها
مزایای استفاده از گیمیفیکیشن در کسب‌وکارها
9 ماه پیش

گیمیفیکیشن به معنی ادغام قوانین بازی منظور افزایش مشارکت، در محیط‌های غیر بازی، مانند وب‌سایت، انجمن‌های آنلاین، سیستم مدیریت یادگیری یا شبکه‌های کسب‌وکار است. هدف "گیمیفیکیشن" تعامل با مصرف‌کنندگان، کارمندان و سایر کاربران برای تشویق آن‌ها به همکاری، اشتراک‌گذاری و تعامل است. بازی‌های ویدیویی مورد علاقه خود را به یاد دارید؟ هدف شما از انجام آن بازی‌ها چه بود؟ ایجاد وقفه در روند خسته روزانه! یا افزایش هیجان پس از برنده شدن در بازی!

gamification در دیجیتال مارکتینگ و کسب‌وکارهای آنلاین نیز دقیقاً این‌گونه عمل می‌کند. با ایجاد هیجان در کاربران در مورد کمپین‌های کسب‌وکار و تشویق آن‌ها به بازی، تعاملات کاربران را تقویت می‌کند. جالب است بدانید که وب‌سایت‌های دارای گیمیفیکیشن 29 درصد افزایش فعالیت‌های سایت را تجربه می‌کنند. از مزایای گیمیفیکیشن در کسب و کارها می‌توان به لذت بخش‌تر کردن تجربه کاربری، کمک به جمع‌آوری داده‌های مشتریان، افزایش میانگین زمان حضور کاربران در سایت و جذب مخاطب بیشتر اشاره کرد.

در ادامه این مقاله در مورد مزایای گیمیفیکیشن در کسب‌وکارهای آنلاین مطالب بیشتری را خواهیم گفت.

 

gamification در کسب‌وکار دیجیتال چگونه است؟

هنگامی که یک بازی را در کسب‌وکار خود قرار می‌دهید، چارچوبی برای تعامل و ارتباط دائمی با مخاطب ایجاد می‌کنید. علاوه بر استراتژی بازاریابی داخلی، به دلیل تعامل مخاطبان با کسب‌وکار شما، آگاهی از برند در تمامی پلتفرم‌ها افزایش خواهد یافت. برخی از برندها، مانند Domino's و Teleflora، پس از گنجاندن بازی‌های دیجیتالی در محیط‌های کسب‌وکار آنلاین خود، بازدهی فوق‌العاده‌ای را تجربه کرده‌اند. Domino's پس از گنجاندن یک برنامه بازی پیتزا، درآمد خود را 30 درصد افزایش داد!  علاوه بر این، شرکت Teleflora میزان 92 درصد نرخ تبدیل و 105 درصد افزایش ترافیک را از فیس بوک تجربه کرد.

برندهایی که برای افزایش تعامل با کاربران گیمیفیکیشن را اجرا می‌کنند، اعلام کرده‌اند که این بازی‌ها رضایت مشتری را نیز افزایش می‌دهند. درگیری و تعامل مثبت با مخاطب که از طریق گیمیفیکیشن ایجاد شده در نهایت باعث افزایش درآمد می‌شود. درگیر نگه داشتن مشتریان راهی مطمئن برای آگاه نگه داشتن آن‌ها در مورد محصولات، خدمات و پیشنهادات ویژه است. در نتیجه، آن‌ها پول بیشتری را در کسب‌وکار شما خرج خواهند کرد.  با تشویق کاربران به اشتراک‌گذاری تجربه بازی خود در شبکه‌های اجتماعی، سایر کاربران نیز تشویق می‌شوند که این بازی‌ها را انجام دهند.

 

مزایای گیمیفیکیشن در کسب‌وکارهای آنلاین

امروزه، گیمیفیکیشن به‌شدت تبلیغ می‌شود، اما به خاطر داشته باشید که این تنها یکی از راه‌حل‌های بازاریابی است که می‌توانید به عنوان یک استراتژی بازاریابی در کسب‌وکار خود از آن استفاده کنید. استراتژی gamification در کنار استراتژی‌های دیگر (مانند پوش نوتیفیکیشن، ریتارگتینگ کاربر، بازاریابی محتوا و غیره) پیاده‌سازی می‌شود، اما در نهایت سود قابل‌توجهی ایجاد می‌کند.

مزایای گیمیفیکیشن در کسب‌وکارهای آنلاین

 

به طور خلاصه gamification مزایای زیر را به دنبال دارد:

  1. باعث افزایش فاکتورهای زیر در یک کسب‌وکار دیجیتال خواهد شد:

  • میانگین زمان حضور کاربران در وب‌سایت؛

  • میانگین زمان صرف شده برای خواندن ایمیل؛

  • ایمیل OR، CTR و RPME؛

  • جذب مخاطب؛

  • اشتراک‌گذاری اجتماعی.

  1. تجربه کاربر را لذت‌بخش‌تر می‌کند و باعث رضایت او می‌شود. بازدیدکننده‌ای که از وب‌سایت شما لذت می‌برد، احتمالاً آن را به دوستان خود توصیه خواهد کرد. کاربری که از خواندن ایمیل قبلی شما لذت برده است، احتمال بیشتری دارد که ایمیل بعدی را نیز باز کند.

  2. در مقایسه با سایر ابزارهای بازاریابی، گیمیفیکیشن ایمیل به الگوریتم‌های پیچیده نیاز ندارد. یک مسابقه ساده یا یک چالش برای یافتن یک لینک مخفی را می‌توان در قالب یک ایمیل پیاده‌سازی کرد. یک پست رسانه اجتماعی با جدول کلمات متقاطع یا یک راه‌کار ساده دیگر است.

  3. به جمع‌آوری داده‌های مشتری کمک می‌کند. گیمیفیکیشن از گزینه‌های مختلفی برای تشویق افراد به ارائه اطلاعات شخصی (مخاطبین، اولویت‌های محصول و غیره) در ازای پاداش‌ها (امتیاز، جوایز، شروع مجدد، نشان، درصد تخفیف و غیره) استفاده می‌کند.

  4. به تنهایی برای ایمیل‌ها محتوا تولید می‌کند. این مزیت برای کسب‌وکارهایی مفید است که به دلیل کمبود اطلاعات مشتری، نمی‌توان پیشنهادها و یا سایر اخبار فروش را برای آن‌ها ارسال کرد.

 

قواعد اولیه در گیمیفیکیشن کسب‌وکار

استفاده از gamification در کسب‌وکار آسان است، اما باید یک سری قواعد اولیه را رعایت کنید:

  1. قابل‌دستیابی بودن. کوئیز، چرخه امتیاز، پازل، و هر کاری که پیشنهاد می‌کنید، نباید خیلی پیچیده باشد تا هر کسی بتواند آن را انجام دهد.

  2. هدف مشخص. قوانین و شرایط باید برای همه ساده و قابل‌درک باشد. اگر چالش پیچیده باشد و زمان زیادی از مخاطب بگیرد، افراد بدون تکمیل آن، وب‌سایت یا محیط ایمیل را ترک خواهند کرد.

  3. طراحی جذاب. از هر عنصر گیمیفیکیشن که استفاده می‌کنید، باید طراحی قابل‌تشخیصی داشته باشد و با روش‌های مشابه رقبا فرق کند. به عنوان مثال، هنگام استفاده از یک مسابقه، سؤالات را با تصاویر یا GIFهای مربوطه ارائه کنید زیرا کاربران قطعات کوتاه متنی را زمانی که با برخی المان‌های متحرک ادغام می‌شوند، بهتر درک خواهند کرد.

  4. سرگرم‌کننده بودن. هیچ‌کس بازی‌های خسته‌کننده را دوست ندارد. البته بیشتر کاربران به هدف بازی فکر می‌کنند، اما روال بازی نیز باید سرگرم‌کننده باشد.

  5. پاداش. پاداش بازی را دقیقاً مشخص نکنید، این کار هیجان را از بین می‌برد. اما در عین حال، کاربران باید بدانند که در پایان بازی چه چیزی کسب خواهند کرد.

 

چارچوب‌های گیمیفیکیشن در دیجیتال مارکتینگ

گیمیفیکیشن پتانسیل زیادی برای سرگرم کردن و هیجان‌انگیزتر کردن پلتفرم‌های سنتی کسب‌وکار مانند وب‌سایت‌ها دارد. روش‌های پیاده‌سازی بازی‌ بسته به کسب‌وکار متفاوت است، اما در ادامه معمولی‌ترین گزینه‌ها را که بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرند معرفی می‌کنیم:

 

چرخه شانس

Wheel of Fortune یا چرخه شانس یک المان سرگرم‌کننده است که به بازدیدکنندگان فرصت دریافت یک هدیه کوچک را داده و در مقابل نام تجاری یا داده‌های مشتری (نام، آدرس ایمیل، شماره تلفن و غیره) را جمع‌آوری می‌کند و هم‌زمان آن‌ها را به خرید تشویق خواهد کرد.

چارچوب‌های گیمیفیکیشن در دیجیتال مارکتینگ

 

معمولاً پس از ورود بازدیدکننده به وب‌سایت این المان به صورت یک پاپ‌آپ ظاهر می‌شود.

 

کوئیز

مسابقه یا کوئیز یکی دیگر از عناصر گیمیفیکیشن است که به جذب مخاطبین و دریافت اطلاعات بیشتر در مورد ترجیحات مشتری کمک می‌کند. کوئیز می‌تواند به شکل یک پاپ‌آپ باشد، در صفحات فرود خاص ظاهر شود، یا در بالای صفحه اصلی وب‌سایت قرار گیرد تا بازدیدکنندگان را برای پاسخ به یک سؤال هدف قرار دهد.

 

شناسایی اختلاف‌ها

شناسایی اختلاف تصاویر مشابه یکی از راه‌کارهای جذاب گیمیفیکیشن است که توسط بسیاری از شرکت‌ها در محیط‌های وب‌سایت و یا صفحات اجتماعی استفاده می‌شود. به صورت کاملاً ساده از مخاطب خواسته می‌شود که اختلاف بین تصاویر مختلف را شناسایی کند.

چارچوب‌های گیمیفیکیشن در دیجیتال مارکتینگ

 

جذابیت این بازی این است که معمولاً حس کنجکاوی مخاطب را تحریک کرده و باعث می‌شود زمان زیادی را صرف انجام بازی کند تا هوش خود را محک بزند! این فرصت مناسبی برای کسب اطلاعات و ایجاد تعامل با مخاطب است.

 

جدول کلمات متقاطع

یکی دیگر از استراتژی‌های گیمیفیکیشن، جدول کلمات متقاطع است که برای بسیاری از کاربران جذابیت دارد. اطلاعات عمومی و یا تخصصی در زمینه کسب‌وکار به عنوان سؤال در قالب یک جدول مطرح شده و جوایز خاصی از جمله تخفیف‌های ویژه برای کاربر برنده در نظر گرفته می‌شود.

 

سخن پایانی

در پایان فهمیدیم که گیمیفیکیشن در دیجیتال مارکتینگ، ابزار نوآورانه‌ای است که به بازاریابان اجازه می‌دهد تا با مشتریان هدف خود تعامل بیشتری برقرار کنند. تجربه نشان داده است که گیمیفیکیشن به صاحبان کسب‌وکار  این امکان را می‌دهد که از اهرم‌های روانی برای جذب مخاطب استفاده کنند. استراتژی‌های gamification از طریق وب‌سایت‌ها، وبلاگ‌ها، شبکه‌ها و صفحات اجتماعی و ایمیل مارکتینگ قابل‌اجرا است و در همه موارد، رشد قابل‌توجهی را در جذب مشتریان بالقوه و افزایش فروش نشان داده است.

سوالات متداول

آیا gamification نیاز به مجوز خاصی برای کسب‌وکار دارد؟

معمولاً پاسخ منفی است. در صورتی که از بازی‌های معمولی استفاده کرده و جوایز را بر اساس محصولات و یا خدمات سفارشی کسب‌وکار خود انتخاب کنید، نیاز به مجوز نخواهید داشت.

آیا ابزارها و یا نرم‌افزارهای خاصی برای پیاده‌سازی گیمیفیکیشن وجود دارد؟

بله، برای طراحی انواع بازی‌های آنلاین، ابزارهای خاصی وجود دارد که در قالب افزونه در سامانه‌های مدیریت محتوای وب‌سایت اضافه می‌شوند.

کدام قسمت‌های وب‌سایت برای ارائه گیمیفیکیشن مناسب‌تر است؟

معمولاً صفحات فرود، صفحه اصلی، بالای صفحات خانه و قسمت‌هایی که بیشتر مورد توجه مخاطبان است، برای پیاده‌سازی بازی مناسب‌تر هستند.

معمولاً چه جوایزی در gamification در نظر گرفته می‌شود؟

بسته به نوع کسب‌وکار، جوایز نیز ممکن است متفاوت باشد. اما معمولاً کدهای تخفیف، اشتراک رایگان برای دریافت خدمات به مدت محدود، امتیازات ویژه و سایر پاداش‌ها به عنوان جایزه در نظر گرفته می‌شوند.

author
Mina seyfollahzadeh- نویسنده

454
A
A