گیمیفیکیشن چیست؟ آشنایی با مفهوم Gamification به زبان ساده

گیمیفیکیشن چیست؟ آشنایی با مفهوم Gamification به زبان ساده
گیمیفیکیشن چیست؟ آشنایی با مفهوم Gamification به زبان ساده
9 ماه پیش

بازی‌وارسازی یا گیمیفیکیشن به‌معنای اضافه کردن مکانیک‌های بازی به محیط‌های غیربازی مانند یک وب‌سایت، جامعه آنلاین، سیستم مدیریت یادگیری یا اینترانت کسب‌وکار برای افزایش مشارکت است. هدف از بازی وارسازی درگیر شدن با مصرف‌کنندگان، کارمندان و شرکا برای الهام‌بخشیدن به آن‌ها برای مشارکت، به‌اشتراک‌گذاری و تعامل است. در این مقاله قصد داریم این مفهوم را بیشتر بررسی کنیم و از مزایای آن در حوزه‌های مختلف بگوییم. پس تا انتها همراهمان بمانید.

 

گیمیفیکیشن چیست؟

در توضیح انگلیسی Gamification باید بگوییم عبارت است از the use of game thinking and game mechanics in non-game contexts to engage users in solving problems یعنی استفاده از تفکر بازی و مکانیک‌های بازی در زمینه‌هایی که ماهیت بازی ندارند، برای درگیر کردن کاربران برای حل مشکلات. 

 

بازی وارسازی چیست؟

بازی‌وارسازی به‌معنای فرآیند استفاده از المان های بازی در زمینه هایی که ماهیت بازی ندارند، برای تعامل بهتر با کاربران است. از گیمیفیکیشن در زمینه‌های مختلف می‌توان استفاده کرد. کسب‌وکارها اغلب از بازی وارسازی برای آموزش کارمندان، استخدام، ارزیابی و افزایش بهره‌وری سازمانی استفاده می‌کنند.

سایر کاربردهای بازی وارسازی شامل فعالیت فیزیکی، برنامه‌های وفاداری مشتریان و درگیری رای‌دهندگان می‌شود. هدف از گیمیفیکیشن الهام‌بخشیدن به کاربران است تا با محتوا درگیر شوند. به‌ویژه برای وظایفی که لذت‌بخش نیستند، مانند یک برنامه جامع آموزش امنیت یا آموزش قوانین و سیاست‌های یک سازمان به کارمندان.

بازی وارسازی چیست؟

تعدادی از نمونه مکانیک‌های بازی که در بازی‌وارسازی استفاده می‌شوند، عبارت‌اند از:

  • اهداف: وظیفه را کامل کنید و پاداش بگیرید، مانند یک نشان یا امتیاز.

  • وضعیت: کاربران سطح یا رتبه خود را با کامل کردن فعالیت‌ها افزایش می‌دهند. جداول امتیاز نشان می‌دهند که چه کسی برنده است و به کاربران الهام می‌بخشند که برای رقابت بیشتر تلاش کنند.

  • جامعه: کاربران به‌صورت دوتایی یا گروهی مامور می‌شوند مشکلات را حل کنند، یک فعالیت را به‌انجام برسانند یا به یک هدف برسند. 

  • آموزش: نکات، ترفندها و امتحان‌هایی که کاربر باید در طول بازی‌وارسازی پشت سر بگذارد.

  • پاداش‌ها: همان‌طور که بالا اشاره کردیم، امتیازها و نشان‌ها پاداش‌های رایج و مفید هستند. سایر پاداش‌ها می‌توانند تخفیف‌ها، کد تخفیف یا کارت هدیه باشند. پاداش‌ها انگیزه کاربران را افزایش می‌دهند و نرخ تعامل او را بالا نگه می‌دارند.

برای موفقیت گیمیفیکیشن باید به انگیزه‌های ذاتی کاربران دقت کنید مانند افزایش مهارت در شغل خود و همچنین ایجاد یک انگیزه خارجی مانند پاداش‌ها، نشان‌ها و امتیازها. 

 

گیمیفیکیشن چه تاثیری بر کسب و کار دارد؟

کاربرد و تأثیر گیمیفیکیشن (Gamification) در کسب‌وکارها بسیار زیاد است. زمانی که سازمان شما بازی‌وارسازی را به‌کار بگیرد، به مزایایی بیشتر از افزایش تعامل با کاربران دست پیدا خواهید کرد. گیمیفیکیشن به سازمان‌ها کمک خواهد کرد با ربط دادن بازی‌ها به اهداف مشخص تجاری، به اهداف مستقیم و غیرمستقیم خود برسند. 

 

مزایای گیمیفیکیشن

کسب‌وکار شما با بازی وارسازی از مزایای زیر برخوردار خواهد شد:

  • ایجاد یک فرهنگ یادگیری

  • پیدا کردن شکاف‌های دانش و رفع آن‌ها

  • پرشور کردن برنامه‌های آموزشی خسته‌کننده

  • ساده کردن فرآیندهای آموزشی

  • ایجاد فرآیندهای موثر آشنایی کارمندان جدید با محیط سازمان

  • به‌روز نگه داشتن اطلاعات کارمندان از سیاست‌ها، محصولات و نرم‌افزار شرکت

  • تبدیل فرآیند یادگیری درباره محصولات به امری سرگرم‌کننده و موثر

  • ایجاد و توسعه برندینگ مثبت کارفرما

  • برقراری ارتباط با کارمندان و ترویج تیم‌سازی

  • آموزش فناوری‌های جدید به کارمندان

  • به‌روزرسانی سیاست‌های شرکتی و بهبود آن‌ها

 

گیمیفیکیشن روی کسب و کار و بیزینس شما تاثیرات بسیار زیادی خواهد گذاشت و مزایای زیادی به همراه خواهد آورد ک می‌توانید مزایای کامل این استراتژی را در محتوای "مزایای استفاده از گیمیفیکیشن در کسب‌وکارها" مطالعه کنید.

 

تاثیر بازی وارسازی (گیمیفیکیشن) بر آموزش و یادگیری شرکتی

بازی‌وارسازی از سه نظر می‌تواند به بهبود یادگیری شرکتی کمک کند.

 

1. آشنایی کارمندان جدید با محیط سازمان

آشنا کردن کارمندان جدید با محیط سازمان همیشه یک چالش بوده است. به‌نحوی که وابستگی بیش از حد به اسناد، ویدئوها و جلسات آموزشی خشک و خسته‌کننده آشنایی با سازمان به این معناست که شرکت مورد نظر از همان روز اول فرصت تعامل با کارمندان را از دست می‌دهد. یک سازمان به‌کمک استفاده از بازی‌وارسازی در آموزش از این مشکلات خودداری خواهد کرد.

2. بهبود نتایج آموزش

یک سازمان با استفاده از گیمیفیکیشن در فرآیند آموزش خود یک موقعیت دو سر برد ایجاد خواهد کرد که طی آن کارمندان درگیر می‌شوند، یادگیری سرگرم‌کننده‌تر خواهد بود و کارمندان بیشتر احتمال دارد که اطلاعاتی را که به آن‌ها آموزش داده می‌شود، به یاد بسپارند.

با استفاده از روش‌های تعاملی بر اساس سناریو‌های کاری در دنیای واقعی، سازمان‌ها می‌توانند به کارمندان جدید کمک کنند نیازهای نقش خود، انتظارهایی که از رفتار آن‌ها می‌رود و استانداردهای سازمانی را بهتر درک کنند.

تاثیر بازی وارسازی (گیمیفیکیشن) بر آموزش و یادگیری شرکتی

3. تبدیل یک فرآیند آموزشی روتین یا خسته‌کننده به یک تجربه درگیرکننده

هر سازمان رویه‌های حقوقی، قانونی یا امنیتی خود را دارد که کارمندان باید یاد بگیرند یا به‌صورت دوره‌ای مرور کنند. این رویه‌های روتین آموزشی اغلب خشک، کسل‌آور یا فقط خسته‌کننده هستند. 

زمانی که یک شرکت با استفاده از بازی‌وارسازی این رویه‌های آموزشی را به یک تجربه درگیرکننده تبدیل می‌کند، کارمندانی را خواهد داشت که کمتر احتمال دارد این اطلاعات مهم را فراموش کنند.

 

بازی وارسازی در محیط کار

بسیاری از سازمان‌ها از Gamification برای بهبود تعهد کارمندان، بهره‌وری و کاهش نرخ ترک کارمندان از محیط کار استفاده می‌کنند. 

گیمیفیکیشن در آموزش

از بازی‌وارسازی می‌توان در برنامه‌های فعلی یا جدید آموزشی با اهداف زیر استفاده کرد:

  • آشنا کردن کارمندان جدید با محیط شرکت

  • آموزش مهارت‌های جدید به کارمندان فعلی

  • آموزش محصولات جدید به کارمندان

  • بهبود درک کارمندان از سیاست‌های شرکتی

  • افزایش آمار پیروی از قوانین و سیاست‌های شرکتی

  • آموزش نرم‌افزار یا فناوری جدید به کارمندان

  • کمک به آموزش مهارت‌های اضافه به کارمندان

بازی‌وارسازی در تیم‌سازی

از Gamification می‌توان به اشکال زیر برای کمک به تیم‌سازی استفاده کرد:

  • معرفی و آشنایی با اعضای جدید تیم

  • ایجاد اعتماد در بین اعضای تیم

  • بهبود کار تیمی

  • تشویق به مشارکت

  • بهبود انگیزه و اخلاق کاری

  • توسعه مهارت‌های ارتباطی

بازی وارسازی برای بهبود نتایج

از میل طبیعی کارمندان خود برای رقابت برای اهداف زیر استفاده کنید:

  • ایجاد رقابت برای فروش، آگاهی از محصول یا افزایش سرنخ‌های فروش

  • ایجاد جداول امتیاز در تیم‌ها، دپارتمان‌ها، شعبه‌ها یا در سراسر شرکت

  • ترویج به‌اشتراک‌گذاری اطلاعات در تیم‌ها

  • انگیزه‌بخشی برای ارائه خدمات عالی به مشتریان

 

استفاده از گیمیفیکیشن در آموزش با واقعیت مجازی

واقعیت مجازی (VR) حوزه جدیدی برای استفاده از گیمیفیکیشن برای آموزش است. هر سال شرکت‌های بیشتری پتانسیل واقعیت مجازی و استفاده از آن را در برنامه‌های آموزشی خود بررسی می‌کنند. آموزش با واقعیت مجازی به‌عنوان یک ابزار، فوق‌العاده موثر است. توانایی غوطه‌ور شدن کامل در سناریوهای آموزشی و تجربه کامل آن منجر به افزایش درگیری با مواد آموزشی، بهبود درک مفاهیم و حفظ بهتر اطلاعات در ذهن می‌شود.

صنایعی که از آموزش با واقعیت مجازی استفاده می‌کنند، بسیار متنوع هستند که پتانسیل این فناوری برای استفاده در سناریوهای متعدد دیگر را نشان می‌دهد. 

واقعیت مجازی را می‌توان جایگزین سناریوهای آموزشی کرد که بیش از حد گران، خطرناک و وقت‌گیر بوده یا انجام آن‌ها در زندگی واقعی غیر واقع‌گرایانه است. واقعیت مجازی می‌تواند به آتش‌نشانان، خلبانان، غریق نجات‌ها، نیروهای قانون و ارتش کمک کند یاد بگیرند چطور در سناریوهای تحت فشار بالا واکنش نشان دهند؛ سناریوهایی که در حالت طبیعی نمی‌توانند با آن‌ها بدون خطر درگیر شوند.

تاثیرات مثبت بازی وارسازی در یادگیری

استفاده از VR نه تنها در این سناریوها مفید است، بلکه سازمان‌ها در صنایع متعددی در استفاده از واقعیت مجازی در برنامه‌های آموزشی خود موفق بوده‌اند. 

کارخانه‌های تولیدی از واقعیت مجازی برای آموزش امن تجهیزات جدید به کارمندان، جلوگیری از خطاها، آسیب به تجهیزات یا تلفات استفاده می‌کنند. آموزش امنیت و پیروی از قوانین می‌تواند از طریق واقعیت مجازی به یک تجربه درگیرکننده و فراموش‌نشدنی تبدیل شود.

سایر شرکت‌ها از واقعیت مجازی برای قرار دادن کارمندان در موقعیت‌هایی استفاده کرده‌اند که اخلاق کاری یا مهارت‌های تصمیم‌گیری آن‌ها را محک بزنند.

واقعیت مجازی حتی می‌تواند ارتباط، اعتماد و همدلی را در محیط کار افزایش دهد. این امر به‌ویژه در تیم‌هایی که در مناطق جغرافیایی گوناگون قرار دارند، مفید است. چون ایجاد یک جلسه در واقعیت مجازی می‌تواند تیم‌ها را به همبستگی تشویق کند.

اجرای برنامه‌های آموزشی با VR می‌تواند به تبدیل ایده‌های خام به تجربه شخصی قابل درک و قوی کمک کند. استفاده از واقعیت مجازی در Gamification برای آموزش شرکتی دو عیب دارد:

  • ابتدا هزینه زیاد آن است. با آن‌که هزینه این برنامه آموزشی در مقایسه با بعضی از انواع آموزش‌های واقعی می‌تواند کمتر باشد، اما همچنان استفاده از این فناوری گران است. 

  • مورد دوم این‌که با آ‌ن‌که صنعت VR سریعا رو به رشد است اما هنوز شرکت‌های زیادی نمی‌توانند برنامه‌های آموزشی با واقعیت مجازی تولید کنند.

 

نمونه های گیمیفیکیشن

نمونه‌های زیر از آموزشی تا عملیات روزمره نشان خواهند داد که سازمان شما چطور می‌تواند از بازی‌وارسازی استفاده کند.

1. سایبر دیسکاوری

سایبر دیسکاوری (Cyber Discovery) یک برنامه آموزشی است که به‌عنوان یک برنامه چهارساله در سال 2017 راه افتاد. تامین سرمایه و پشتیبانی این برنامه برعهده وزارت دیجیتال، فرهنگ، رسانه و ورزش (DCMS) بریتانیا به‌عنوان بخشی از استراتژی امنیت سایبری ملی بریتانیا است. 

موسسه SANS این برنامه را به‌عنوان یک برنامه رایگان فوق برنامه برای دانش‌آموزان 13 تا 18 سال بریتانیا اجرا کرد. این موسسه در نهایت پلتفرم آنلاین یادگیری سایبری به اسم CyberStart را راه‌اندازی کردند. 

سایبر دیسکاوری

2. Siemens

شرکت Siemens با موفقیت از داستان‌سرایی استفاده کرد تا مدیران کارخانه‌های آن‌ها طی بازی به اسم Plantville یاد بگیرند چطور در کارخانه‌های خود بهتر عمل کنند. این شرکت همچنین طی بازی اطلاعات توسعه و آموزشی باارزشی در اختیار مدیرانش قرار داد.

بازیکنان بازی در نقش مدیر کارخانه باید مشکلات را حل کرده، کارخانه را اداره می‌کردند و سایر وظایف کلیدی را انجام می‌دادند. بازخوردها فوری بودند، امتیازها بابت تصمیم‌گیری خوب در بازی داده شده و مدیران با بازی درگیر می‌شدند.

Siemens Plantville

3. Salesforce

برند سیلزفورس (Salesforce) با استفاده از یک بازی به سبک شکار برای درگیر کردن کاربران برای تعامل با جنبه‌های بیشتری از پلتفرم سیلزفورس استفاده کرد. در این بازی کاربران ابتدا یک «شکارچی مرغ» بودند و با افزایش تعامل با بازی می‌توانستند به «شکارچیان بزرگ بازی» تبدیل شوند. به‌کمک این بازی نرخ پیروی از قوانین و سیاست‌های شرکتی افزایش یافت که در یک مورد 40 درصد بیشتر از آمار قبلی بود.

گیمیفیکیشن برند سیلزفورس

4. cisco

شرکت سیسکو با استفاده از بازی‌وارسازی به کارکنان خود کمک کرد که روی رسانه اجتماعی تسلط پیدا کنند. این شرکت یک برنامه آموزشی گسترده با بیش از 46 درس داشت که نتیجه آن آشفتگی و خستگی کاربران بود. سیسکو با استفاده از یک مسیریادگیری و تقسیم به سه سطح گواهینامه و دسترسی به امتیازها و نشان‌ها در طول مسیر و همچنین چالش‌های تیمی، این فرآیند را ساده‌ کرده و کاربران را درگیر کرد.

5. Microsoft

مایکروسافت با موفقیت با استفاده از یک بازی ساده و جداول امتیاز، به حفظ بدون خطای زبان در برنامه‌های خود کمک کرد. این شرکت بازی را تولید کرد که در آن کارمندان باید دقت زبان را در برنامه‌های خود بررسی کنند.

آن‌ها عمدا برای حفظ درگیری بازیکنان از ترجمه‌های ضعیف استفاده کردند. با استفاده از جداول امتیازی که بین شعب مختلف مایکروسافت در نقاط گوناگون جهان قرار داشتند، کارمندان به‌خوبی با بازی تعامل برقرار کردند و نتیجه نهایی بسیار موثر بود. 

گیمیفیکیشن مایکروسافت

6. Duolingo

دولینگو بهترین مثال استفاده از گیمیفیکیشن برای تبدیل فرآیند یادگیری به امری سرگرم‌کننده و درگیرکننده است. یادگیری زبان می‌تواند سخت باشد و کسب نتیجه بسیار طول بکشد. دولینگو با استفاده از اهداف روزانه و تعداد جان محدود، به کاربران انگیزه بخشیدند که هر روز وارد اپلیکیشن دولینگو شوند و یادگیری را ادامه دهند.

7. Yousician

یک اپلیکیشن یادگیری دیگر که به دانش‌آموزان برای درگیری انگیزه بخشید، Yousician است. این اپ به کاربران کمک می‌کند نواختن یک ساز را با استفاده از یک مسیر آموزشی انگیزه‌بخش یاد بگیرند که سختی آن به‌تدریج افزایش پیدا می‌کند. جنبه مهم این اپلیکیشن بازخورد فوری است که به کاربران می‌دهد تا به آن‌ها کمک کند به‌صورت لحظه‌ای پیشرفت کنند.

8. Nike+ Run Club

نایکی که یک رهبر قدرتمند در تمام مسائل مربوط به تناسب اندام است، این اپلیکیشن را برای کمک به انگیزه‌بخشیدن به کاربران و درگیر شدن آن‌ها با مسیر تناسب اندامشان، توسعه داد. اپ نایکی پلاس با استفاده از جداول امتیاز، چالش‌ها، نشان‌ها و پاداش‌ها به کاربران اجازه می‌دهد با سایر ورزشکاران در دنیا رقابت کنند.

نایکی با استفاده از میل کاربران به رقابت و همچنین فراهم کردن برنامه‌های آموزشی، نکات تناسب اندام و قابلیت پیگیری پیشرفت‌های فردی، کاربران را در تمام سطوح درگیر می‌کند.

اپلیکیشن نایک

نحوه پیاده سازی گیمیفیکیشن در یک سازمان

برای این کار باید روانشناسی انگیزه را درک کنید و همچنین یک برنامه قطعی از آن‌چه نتایج نهایی باید باشند، داشته باشید. 

1. استفاده از بازی‌وارسازی در برنامه‌های آموزشی موجود

سازمان شما نیازی نیست یک برنامه آموزشی با استفاده از بازی وارسازی طراحی کند. بلکه مکانیک‌های بازی را می‌تواند در فرآیندهای آموزشی موجود نیز جا داد. 

از Gamification در جاهایی از برنامه آموزشی خود می‌توانید استفاده کنید که شامل حل مشکل می‌شود، باید به مثال‌هایی از چالش‌های دنیای واقعی و تغییر رفتار دقت کنید، از امتحان‌ها می‌توانید استفاده کنید و یک جدول امتیاز یا سیستم پاداش‌دهی به امتیازهای بالا داشته باشید.

2. ایجاد انگیزه با پاداش‌ها

پاداش‌ دادن به کارمندان بابت تکمیل وظایف، نشان‌ها برای یادگیری یک مهارت اضافه یا تمجید از کارمند برای تکمیل موفقیت یک مسیر آموزشی، می‌تواند به حفظ تعامل کارمندان با برنامه آموزشی کمک کند. کارمندان با استفاده از یک سیستم امتیازدهی می‌توانند پاداش‌های واقعی گوناگونی به‌دست آورند مانند یک روز مرخصی یا یک کارت هدیه.

3. استفاده از داستان‌سرایی برای درگیر کردن

استفاده از داستان‌سرایی پویا برای توسعه بازی که عملیات روزانه و وظایف یک نقش خاص را پیگیری کند، می‌تواند به حفظ درگیری کارمندان با فعالیت کمک کند.

از کارمندان بخواهید نقش خود را بازی کنند، مشکلات را رفع کرده، قضاوت کنند و راه‌حل‌ها را مورد بررسی قرار دهند. نتایج نقاط قوت و ضعف آن‌ها را نشان خواهد داد و همچنین کارمندان یاد خواهند گرفت که چطور می‌توانند نقش خود را بهتر انجام دهند.

4. استفاده از میل به رقابت برای افزایش درگیری

اکثر افراد حداقل اندکی میل به رقابت دارند. با تعیین اهداف، درنظر گرفتن سیستم امتیازدهی، جداول امتیاز در سراسر شرکت می‌توانید از این میل طبیعی کارمندان خود استفاده کنید.

برای آن‌که بازی‌وارسازی نتیجه بهینه‌ای داشته باشد باید آن را به‌درستی توسعه دهید و اجرا کنید. اپلیکیشن‌ها یا برنامه‌های گیمیفیکیشنی که با ضعف طراحی شده‌اند، اثر عکس روی کارمندان دارند و جلوی کسب نتایج مطلوب را می‌گیرند.

  • به‌وضوح مشخصی کنید که کارمندان از طریق بازی وارسازی به چیزی دست پیدا می‌کنند.

  • لیستی درست کنید که نشان دهد چطور از طریق تغییر رفتار یا مهارت‌ها می‌توان به اهداف مورد نظرتان رسید.

  • اپلیکیشن یا سیستم مورد نظرتان را با توجه به این موضوع توسعه دهید که تجربه کاربری باید مهم‌ترین عامل در آن باشد.

  • مطمئن شوید که کاربران اهداف نهایی اپلیکیشن یا سیستم را درک می‌کنند.

سازمان‌ها با استفاده از میل ذاتی طبیعی کارمندان به رقابت می‌توانند فرآیند کسب دانش جدید را با استفاده از امتحا‌ن‌ها، امتیازها و جدول امتیازها به یک بازی تبدیل کنند تا کارمندان برای تسلط روی دانش جدید الهام بگیرند.

گیمیفیکیشن در یک سازمان

5. تعیین یک مسیر یادگیری

بازی‌وارسازی به افرادی که دوست دارند مسیر رسیدن به موفقیت را بدانند، به‌صورت آشکار نشان می‌دهد که برای موفق شدن باید چه کار کنند. زمان معرفی یک فناوری، محصول یا نرم‌افزار جدید، چالش این است که چطور مطمئن شوید کارمندان با آن به‌طور کامل درگیر می‌شوند.

یک نمونه موفق از گیمیفیکیشن توسعه مسیر آموزشی خواهد بود که چالش‌ها و امتحان‌ها را در ترکیب با یک سیستم امتیازدهی و جدول امتیازها قرار دهد. کارمندان از طریق این سیستم دانش خود را افزایش می‌دهند و با همکارانشان رقابت می‌کنند تا اولین فردی باشند که روی نرم‌افزار یا فناوری موردنظر به‌طور کامل تسلط پیدا کنند.

 

عملکرد گیمیفیکیشن در بازاریابی

بازی‌وارسازی در بازاریابی یعنی استفاده از عناصر رایج بازی مانند امتیازها، رفتن به مراحل بالا یا کسب ارز مجازی در کمپین‌های بازاریابی برای افزایش نرخ تعامل با کاربر و نرخ تبدیل است. 

ساده‌تر بخواهیم بگوییم، گیمیفیکیشن در بازاریابی یعنی تبدیل هر فرآیندی به بازی. برای تیم‌های بازاریابی این امر می‌تواند تبدیل بازاریابی درونگرای شما به بازی باشد تا به یک نتیجه خاص برسید. مخاطب شما (مشتریان، سرنخ‌های فروش، طرفداران، فالوورها، خوانندگان یا هر فرد دیگری) در یک بازی درگیر می‌شوند که به آن‌ها شانس برنده شدن چیزی را می‌دهد و در قبال آن به هدف خود از بازاریابی می‌رسید.

به‌عنوان مثال شما می‌توانید میزبان یک وبینار باشید و بگویید هرکس بیشتر هشتگ آن وبینار را توییت کند، یک بلیط رایگان برای شرکت در کنفرانس بازاریابی بعدی‌تان دریافت خواهد کرد. در این روش شما از روحیه افراد به رقابت و میل به برنده شده استفاده می‌کنید و محتوای خود را در توییتر در معرض دید افراد بیشتری قرار می‌دهید.

چنین سناریویی دو سر برد است و خلاقیت بیشتری نسبت به زمانی دارد که فقط از یک نفر بپرسید «آیا امکان آن وجود دارد که این لینک را توییت کنید؟»

 

استراتژی‌های گیمیفیکیشن در بازاریابی

تعدادی از استراتژی‌های بازی‌وارسازی برای تیم‌های بازاریابی، شامل موارد زیر می‌شوند:

1. بازی‌های داخل وب‌سایت

بازی‌های داخل یک وب‌سایت اشکال گوناگون می‌توانند داشته باشند. آن‌ها می‌توانند صفحات ساده «گردونه را بچرخان» باشند که زمانی که مشتری روی محصولات کلیک می‌کند یا به سایت شما می‌رسد، باز شوند یا کارت‌های مجازی که خریداران با دریافت آن‌ها می‌توانند محصولات دلخواه خود را با تخفیف بخرند.

نوع بازی مهم نیست، بلکه مهم است که این بازی‌ها ساده باشند و مزاحمت ایجاد نکنند. انجام بازی را برای کاربران ساده کنید، همیشه به آن‌ها اجازه دهید چیزی برنده شوند و سریعا اگر علاقه ندارند، بازی را ببندند.

2. برنامه‌های وفاداری

برنامه‌های وفاداری راهی عالی برای تبدیل تجربه مشتری به بازی هستند. برندها با پیشنهاد امتیازهای مشتری، ستاره‌ها یا یک نوع ارز که آن‌ها بتوانند با آن خرید کنند و با استفاده از آن تخفیف یا پیشنهادهای ویژه بگیرند، می‌توانند وفاداری مخاطبان هدف خود را به‌دست آورند.

3. شاخص‌های تکمیل

یک راه دیگر برای حفظ توجه مشتری، استفاده از شاخص‌های تکمیل است. استفاده از آن‌ها به ویژه یک تاکتیک مفید برای برندهایی است که می‌خواهند علاقه مشتریان را به اپلیکیشن‌های موبایل خود نگه دارند. شرکت‌ها با تعیین هدفی که کاربران می‌توانند به آن برسند یا مرحله‌ای که از آن عبور کنند، می‌توانند درگیری مشتریان را افزایش دهند. 

4. نشان‌های مجازی

نشان‌ها یا پاداش‌های مجازی برای اعمال خاص می‌توانند مشتریان را به خرید مجدد ترغیب کرده و آن‌ها را تشویق کنند که پاداش مجازی بعدی را برنده شوند. به‌ویژه اگر این پاداش تخفیف یا امتیاز جذاب دیگری باشد. 

استراتژی‌های گیمیفیکیشن در بازاریابی

سخن نهایی

تمام ایده‌ها درباره پیاده سازی گیمیفیکیشن در محیط کار از میل انسان به دنبال کردن یک مسیر مشخص، پاداش گرفتن بابت انجام فعالیت‌ها و درگیر یک روحیه رقابتی شدن، استفاده می‌کنند. بهترین نمونه های گیمیفیکیشن نیازی نیست که زرق و برق زیادی داشته باشند، گرچه می‌توانید از فناوری‌های برتر مانند محیط‌های مجازی سه‌بعدی استفاده کنید. اما نمونه‌های موفق بازی‌وارسازی با توجه به محیط، کاربر و اهداف نهایی سازمان طراحی شده‌اند. در مقاله بالا مفهوم بازی وارسازی و مزایای مختلف آن را توضیح دادیم تا به بهترین شکل از این روش نوین در سازمان خود استفاده کنید.

 

author
Mina seyfollahzadeh- نویسنده

747
A
A