کاربرد و تأثیر گیمیفیکیشن (Gamification) در کسب‌وکارها

کاربرد و تأثیر گیمیفیکیشن (Gamification) در کسب‌وکارها
کاربرد و تأثیر گیمیفیکیشن (Gamification) در کسب‌وکارها
9 ماه پیش

گیمیفیکیشن به عنوان یک مفهوم جدید در فضای کسب‌وکار و بسیاری حوزه‌های دیگر مطرح شده است. Gamification که از میزان تأثیر بازی و لذت کاربران در هنگام انجام بازی‌های فکری، استراتژیک، سرگرم‌کننده و غیره، الهام گرفته است، از این مفهوم برای جذب مخاطب و مشتری بالقوه در حوزه کسب‌وکارهای اینترنتی بهره می‌گیرد. در این زمینه، انواع کسب‌وکارهای مجازی و حتی فیزیکی از بازی‌های مختلف به عنوان ابزاری برای جلب نظر مخاطبان استفاده کرده و به این ترتیب فروش خود را افزایش می‌دهند. در این مقاله قصد داریم در مورد تأثیر "گیمیفیکیشن" روی کسب‌وکارها و کاربردهای آن در این حوزه توضیحاتی را ارائه دهیم.

 

کاربرد گیمیفیکیشن در کسب‌وکار

افزودن بازی‌ به استراتژی بازاریابی به تشویق مشتریان برای مشارکت و تعامل با برند شما کمک می‌کند و تبلیغ محصولات یا خدمات شما را آسان‌تر خواهد کرد. در ازای این مزایایی که برای کسب‌وکار شما حاصل می‌شود، سرگرمی و انواع پاداش نیز نصیب بازدیدکنندگان خواهد شد. برای آشنایی با مزایای گیمیفیکیشن میتوایند مقاله "مزایای گیمیفیکیشن در کسب و کارها" را مطالعه کیند.

کاربرد گیمیفیکیشن در کسب‌وکار

 

گیمیفیکیشن در کسب‌وکار به افزایش فروش، ایجاد تعامل بیشتر، تسریع بازگشت سرمایه، جذب مشتریان جدید، تقویت وفاداری به برند و افزایش رضایت مشتری کمک خواهد کرد. برخی از بزرگ‌ترین برندهای جهان با بازاریابی مبتنی بر گیمیفیکیشن موفقیت‌های باورنکردنی داشته‌اند.  برای بهره‌مندی از مزایای گیمیفیکیشن که در مورد آن صحبت خواهیم کرد، باید آن را به درستی انجام دهید. در ادامه بهترین روش‌ها برای اجرای گیمیفیکیشن آورده شده است:

 

1. ساده طراحی کنید

افراد بازی کردن را با سرگرمی مرتبط می‌دانند با پیچیده کردن یک بازی که قرار است یک تجربه سرگرم‌کننده باشد، مشتریان خود را ناامید نکنید. اگر مخاطبان شما زمان زیادی را صرف تشخیص نحوه عملکرد بازی شما کنند، ممکن است ناامید شده و وب‌سایت شما را برای همیشه ترک کنند. بنابراین، با حفظ سادگی در طراحی گیمیفیکیشن تا حد امکان از این امر جلوگیری کنید.

آیا تا به حال فکر کرده‌اید که چرا توسعه‌دهندگان بازی ابتدا یک نسخه اولیه از بازی خود را منتشر کرده و سپس به‌روزرسانی‌های بعدی را منتشر می‌کنند؟ 

هدف آن‌ها از این کار در واقع جذب اولیه مخاطب است تا در اولین گام یک بازی ساده و بدون پیچیدگی را انجام دهد.

 

2. مخاطب هدف خود را بشناسید

هر کاری که انجام می‌دهید، مخاطب هدف همیشه باید در اولویت باشد. اگر کسانی که از شما خرید می‌کنند در مرکز تصمیم‌گیری شما نباشند، نمی‌توان انتظار داشته داشت که تلاش‌های شما به نتیجه برسد. باید اول از خود بپرسید "چه چیزی مخاطبان را جذب می‌کند؟"، "مشتریان چه چیزی را دوست دارند؟" ابتدا می‌بایست مطمئن شوید که مخاطبان می‌توانند با آنچه به عنوان بازی طراحی کرده‌اید ارتباط برقرار کنند یا خیر. پاسخ به این سؤالات به شما کمک می‌کند تا بهترین تکنیک گیمیفیکیشن را انتخاب کنید. برای این شناخت اول می‌بایست در مورد مخاطبان خود تحقیق کنید. وقتی صحبت از گیمیفیکیشن در فروش و بازاریابی به میان می‌آید، عواملی مانند جنسیت، موقعیت مکانی و سن نقش مهمی ایفا می‌کنند.

 

3. پاداش بدهید

ارائه فرصت به بازدیدکنندگان برای برنده شدن یک جایزه و یا دریافت پاداش باعث می‌شود آن‌ها با کسب‌وکار شما تعامل بیشتری داشته باشند. اگر در اجرای گیمیفیکیشن مبتدی هستید، با اهدای جوایز کوچک شروع کنید. آیا می‌خواهید کاربران خود را به بازی خود جذب کنید؟ کافی است کنجکاوی آن‌ها را تحریک کرده و در مراحل اولیه به راحتی پاداش بدهید. به عنوان مثال، اگر بازی چرخ شانس در سایت خود طراحی کرده 3 شانس برای برنده شدن را به عنوان جایزه در نظر بگیرید. پس از هر چرخش، کاربر می‌تواند پاداش خود را دریافت کرده یا شانس خود را یک بار دیگر امتحان کند. اما برای سه بار! به این ترتیب کاربر وسوسه می‌شود که بیشتر در وب‌سایت شما مانده و شانس بیشتری را امتحان کند.

 

4. کاربران را تشویق کنید تا دوستان خود را به چالش بکشند

گزینه‌هایی را اضافه کنید که به مخاطبان این امکان را دهد که دوستان خود را به بازی دعوت کنند. با این کار جدا از اینکه محتوای خود را رقابتی‌تر می‌کنید، میزان دسترسی به محتوا را نیز بیشتر خواهید کرد. به عنوان مثال گزینه‌هایی برای اشتراک‌گذاری بازی‌ها در رسانه‌های اجتماعی به وب‌سایت یا پلتفرم خود اضافه کنید.

 

5. کمپین Gamified خود را تبلیغ کنید

تبلیغات کلید موفقیت هر استراتژی بازاریابی است.

گیمیفیکیشن چیست؟

 

اگر می‌خواهید با استراتژی گیمیفیکیشن، به مخاطبان بیشتری دست پیدا کنید، تبلیغات مؤثرترین راه‌کار است. اگر از رسانه‌های اجتماعی استفاده می‌کنید به هیچ وجه نباید پلتفرم‌هایی مانند فیس‌بوک، توییتر، یوتیوب و غیره را نادیده نگیرید! فیس‌بوک دارای طیف گسترده‌ای از کاربران است، بنابراین تقریباً با هر طیفی از کاربران سروکار دارید. همچنین فیس‌بوک دارای ویژگی‌هایی مانند صفحات تجاری و کانال تبلیغاتی است که به شما امکان می‌دهد کمپین خود را تبلیغ کنید. بازاریابی ایمیلی ابزار دیگری است که می‌توان از آن برای دعوت از مخاطبان برای شرکت در بازی استفاده نمود. تبلیغ کمپین بازی احتمالاً بخش کوچکی از گیمیفیکیشن است، اما اگر می‌خواهید بهترین استفاده را از آن ببرید، نباید آن را نادیده بگیرید.

 

تأثیر گیمیفیکیشن روی کسب‌وکارها

بیشتر افراد بازی را دوست دارند به همین دلیل است که تأثیر گیمیفیکیشن در افزایش فروش اثبات شده است. طبق گزارش‌ها 60٪ از کاربران ترجیح می‌دهند پس از انجام یک بازی از یک برند خرید کنند!

تأثیر گیمیفیکیشن روی کسب‌وکارها

 

مزایای گیمیفیکیشن در بازاریابی و کسب‌وکارهای دیجیتال عبارت‌اند از:

  • تعامل کاربر را بهبود می‌بخشد - بسیاری از مردم در نیمه‌شب و پیش از خواب برای سرگرمی به موبایل روی می‌آورند. این سرگرمی شامل انواع بازی می‌شود که پیش از خواب برای ایجاد حس هیجان کمک‌کننده است. پس افزایش بازدید از وب‌سایت با طراحی بازی یک مزیت مهم است.

  • نرخ تبدیل را افزایش می‌دهد - روش‌های بازاریابی تعاملی مانند گیمیفیکیشن باعث می‌شود کاربران بیشتر به استراتژی‌های شما پاسخ دهند. در نظر گرفتن جوایز نیز آن‌ها را تشویق می‌کند تا سریع‌تر به یک مشتری تبدیل شوند و این یعنی افزایش نرخ تبدیل در یک کسب‌وکار.

  • آگاهی از برند و وفاداری را افزایش می‌دهد - گیمیفیکیشن باعث می‌شود افراد بیشتر درباره برند شما فکر کنند و بیشتر تحت تأثیر قرار گیرند. همچنین به یادآوری برند کمک کرده و کاربران را تشویق می‌کند که هنگام خرید اول به یاد برند شما بیفتند.

  • روی پلتفرم‌های متعدد قابل‌استفاده است - از آنجایی که مصرف‌کنندگان از هر دستگاهی مانند تلفن‌های هوشمند، تبلت‌، لپ‌تاپ‌، رایانه‌های دسکتاپ و غیره به اینترنت دسترسی دارند، عملکرد چند پلتفرمی ابزارهای گیمیفیکیشن ضروری است. می‌توانید استراتژی‌های بازاریابی گیمیفیکیشن را برای هر پلتفرمی طراحی کنید و این به شما کمک می‌کند تا به مخاطبان بیشتری دست یابید.

  • به جمع‌آوری داده‌ها کمک می‌کند - اطلاعات مشتری دارایی ارزشمندی برای شرکت شما است. با این حال، جمع‌آوری آن آسان نیست! گیمیفیکیشن در بازاریابی، دریافت اطلاعات شخصی را از نظر اخلاقی و با رضایت کاربر آسان‌تر می‌کند.

  • مشتریان را ترغیب می‌کند - گیمیفیکیشن می‌تواند راه سرگرم‌کننده‌تری برای اطلاع‌رسانی به مخاطبان در مورد برند شما باشد.

  • به مخاطبان آموزش می‌دهد - گیمیفیکیشن یک راه سرگرم‌کننده برای اطلاع‌رسانی به مخاطبان در مورد محصولات و یا خدمات شما است.

  • به طیف بیشتری از کاربران دسترسی پیدا می‌کنید - بیش از نیمی از درآمد بازار جهانی بازی از برنامه‌های تلفن همراه است. بنابراین تعداد کاربران در این حوزه بسیار زیاد است و گیمیفیکیشن یک استراتژی خوب برای دسترسی به این طیف کاربران است.

  • ارتباط و تعامل مثبت را تقویت می‌کند – گیمیفیکیشن مبنای ساده‌ای دارد: کاربر بازی را انجام می‌دهد و پاداش دریافت می‌کند. سپس، احساس موفقیت کرده که منجر به ارتباط مثبت با محصولات و برند شما می‌شود. این یک بازی برد-برد است!

  • ایجاد یک جامعه کاربری - پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی یکی از بهترین مکان‌ها برای ایجاد جامعه کاربری در مورد کمپین‌های بازاریابی هستند. انتشار برنامه‌های گیمیفیکیشن با المان‌های طراحی انسان‌محور (مانند گزینه اشتراک‌گذاری امتیازات در شبکه‌های اجتماعی) یک راه عالی برای ایجاد یک جامعه رقابت در حین ایجاد تعامل است.

 

سخن پایانی

در انتخاب استراتژی گیمیفیکیشن فراموش نکنید که اولویت اصلی‌تان می‌بایست ایجاد تعامل سازنده با مخاطب و حس لذت در او شود. جایزه و پاداش هم از اهمیت بالایی برخوردار است اما در نهایت این حس لذت و موفقیت است که کاربر را نسبت به برند شما وفادار می‌کند. امیدواریم نکات ارائه شده در این مقاله در استراتژی گیمیفیکیشن شما مؤثر واقع شود.

سوالات متداول

آیا گیمیفیکیشن تنها به کسب‌وکارهای دیجیتال محدودی می‌شود؟

خیر. در تجارت واقعی هم از این استراتژی استفاده شده و می‌شود. اما کاربرد آن در فضای مجازی بیشتری و مؤثرتر است.

کدام ایده‌ها برای گیمیفیکیشن بهتر هستند و چرا؟

از آنجایی که گیمیفیکیشن روی حس کنجکاوی، برتری‌جویی، لذت برنده شدن و پیگیر بودن مخاطبان اثر می‌گذارد، بهتر است به دنبال ایده‌هایی باشید که این حواس را در مخاطب تحریک کند.

چالش‌های گیمیفیکیشن در کسب‌وکار چیست؟

طراحی گیمیفیکیشن مناسب برای استراتژی‌های بازاریابی دشوار است. هدف اصلی، طراحی یک بازی است که نه تنها کاربران تمایل داشته باشند آن را بازی کنند، بلکه به شرکت شما کمک می‌کند تا به اهداف بازاریابی خود دست یابد. بنابراین به دلیل تنوع مخاطبان، طراحی یک بازی که با همه سلایق جور باشد، کار آسانی نیست.

آیا گیمیفیکیشن در آینده بازارهای کسب‌وکار دیجیتال نقش مهمی ایفا خواهد کرد؟

طبق برآوردها، آینده کسب‌وکارهای اینترنتی به گیمیفیکیشن و مفاهیم مشابه آن وابسته خواهد بود و کسب‌وکاری موفق است که این مفهوم را به درستی شناخته و از آن استفاده کند.

author
Mina seyfollahzadeh- نویسنده

525
A
A