گوگل میت چیست؟ آموزش استفاده از ویدئو کنفرانس گوگل (Google Meet)

گوگل میت چیست؟ آموزش استفاده از ویدئو کنفرانس گوگل (Google Meet)
گوگل میت چیست؟ آموزش استفاده از ویدئو کنفرانس گوگل (Google Meet)
3 ماه پیش

از جمله خلاقانه‌ترین روش‌ها برای برقراری ارتباط میان انسان‌ها، تماس تصویری است. شما با قرار گرفتن در یک جلسه به صورت تصویری می‌توانید همان عملکردی را تجربه کنید که در یک کنفرانس واقعی شاهد آن خواهید بود. گوگل سرویس Google Meet را به شکلی رایگان در اختیار تمام انسان‌ها قرار داده و شما می‌توانید تنها با داشتن یک جیمیل،‌ از آن استفاده کنید.در این مقاله می‌خواهیم تمام نکات مربوط به گوگل میت را پوشش دهیم و به صورت تصویری چگونگی برگزاری یک جلسه آنلاین تصویری را با هم مشاهده کنیم.

 

دنیای جدید با جلسات آنلاین

شرایط به گونه‌ای تغییر کرده‌اند که نمی‌توان دنیایی را بدون برگزاری جلسات آنلاین تصور کرد. فرقی نمی‌کند که دانشجو باشید یا پزشک، شاغل باشید یا خانه‌دار. در هر صورت برخی روزها لازم است که با دیگر افراد ارتباط برقرار کنید و یکی از بهترین مکان‌ها برای تجدید دیدار، گوگل میت خواهد بود. این سرویس گوگل برای همه افراد در دسترس بوده و می‌توانید به صورت صوتی و تصویری با دیگر افراد از سراسر دنیا ارتباط برقرار کنید.

قبلا نرم افزارهای مختلفی بودند که می‌توانستیم به کمک آن‌ها ویدئو کنفرانس انجام دهیم اما در حال حاضر Google Meet جای همه این برنامه‌ها را گرفته و برای کاربران خود امکاناتی در نظر گرفته است که بتوانند از این برنامه به شکل حرفه‌ای بهره ببرند. حتی اگر از امکانات برنامه‌های پیان رسانی مانند واتساپ استفاده می‌کنید، احتمالا بعد از یک‌بار امتحان کردن گوگل میت، متوجه تفاوت کیفیت آن‌ها خواهید شد.

 

گوگل میت چیست؟

دیگر ملاقات با عزیزان یا همکاران از راه دور یک رویا نیست. می‌توانید خیلی ساده و بدون نیاز به نصب برنامه‌ای به صفحه سایت Google Meet وارد شده و یک جلسه جدید بسازید. این نرم افزار و سرویس ارتباط صوتی و تصویری اینترنتی گوگل که در تمامی کشورها با استقبال روبرو شده است، نسخه رایگانی داشته و می‌توانید با ارتقا حساب خود، از دیگر مزیت‌های آن نیز بهره ببرید. در واقع گوگل میت یک video-communication app بوده و اغلب سازمان‌ها، سیستم‌های آموزشی و حتی افراد عادی برای دیدن دوستان خود از آن استفاده می‌کنند. سرعت بالا، امنیت، کیفیت تصویر و صدا همگی از جمله برتری‌هایی است که این برنامه برای شما در نظر گرفته است.

گوگل میت چیست؟

دانلود گوگل میت با لینک مستقیم

برای استفاده از خدمات گوگل میت روی تلفن‌های همراه یا تبلت نیاز است که نرم افزار آن را دانلود کرده و پس از آن از قابلیت‌های بی‌شمار این برنامه استفاده کنید. در ادامه لینک‌های دانلود برای دستگاه‌های اندرویدی و آی‌اواس قرار داده شده است.

گوگل میت برای ایفون

برای دانلود سریع و راحت می‌توانید به لپ استور مراجعه کرده و برنامه گوگل میت را دانلود کنید. با کلیک کردن روی لینک مستقیم دانلود برای ایفون نیز می‌توانید به این برنامه وارد شوید.

گوگل میت برای اندروید

کاربران گوشی‌ها و تبلت اندرویدی نیز می‌توانند برای داشتن برنامه گوگل میت به نرم افزار گوگل پلی مراجعه کرده و آن را به رایگان دانلود کنند. با کیک روی کلیک مستقیم گوگل پلی نیز می‌توانید برنامه Google Meet را دانلود کنید.

 

نصب گوگل میت

پس از دانلود برنامه‌های بالا کافی است به اکانت گوگل خود وارد شوید تا بتوانید از بخش‌های مختلف برنامه گوگل میت استفاده کنید. تنظیمات خاصی برای استفاده از آن وجود نداشته و تنها با انتخاب یکی از روش‌های اتصال به سرور، می‌توانید خود و دوستانتان به یک جلسه وارد شوید. برای استفاده از Google Meet روی کامپیوتر نیازی به نصب هیچ برنامه اضافی نخواهید داشت.

می‌توانید برای سهولت در استفاده به سایت گوگل میت رفته و گزینه سه نقطه روی مرورگر را انتخاب کنید. از گزینه More Tools می‌توانید درخواست ساخت یک شورت‌کات را داده و پس از انتخاب یک نام برای آن،‌ به سادگی می‌توانید با کلیک روی آیکون گوگل میت از روی دسکتاپ به این فضا وارد شوید.

 

مزایای برگزاری جلسات در گوگل میت

اولین و شاید مهم‌ترین مزیتی که باعث شده گوگل میت در میان رقبا یک پله بالاتر قرار بگیرد، امکانات رایگان در کنار شهرت بالای کمپانی گوگل است. هر فردی دوست دارد از خدمات شرکت معروفی مانند گوگل استفاده کرده و از طرفی لازم نباشد بابت این خدمات هزینه‌ای پرداخت کند. شما می‌توانید تنها با داشتن یک اکانت گوگل، به امکانات Google Meet دسترسی داشته باشید.

اگر بخواهیم از جنبه دیگری به این موضوع نگاه کنیم، کیفیت تصاویر، زنده بودن رنگ‌ها و عدم قطعی تماس در حین جلسات باعث شده تا این سرویس به یکی از باکیفیت‌ترین پلتفرم‌های برگزاری جلسات آنلاین تبدیل شود. همچنین گوگل توانسته در کنار کیفیت خوب جلسات، امنیت آن را نیز به بهترین شکل تامین کند. تمامی اطلاعات به شکل رمزنگاری شده بین مخاطبین ارسال خواهد شد و از بابت عدم درز اطلاعات خیال کاربران راحت است.

 

نحوه استفاده از Google Meet

با وجود قابلیت‌های فراوانی که گوگل میت در دسترس کاربران قرار داده است، مهم‌ترین کاربرد آن برقراری تماس و ساخت یک جلسه برای صحبت کردن است. شما می‌توانید از روش‌های مختلفی استفاده کرده تا به این جلسه وارد شوید. در ادامه روش‌های مختلف برای این کار را ذکر کرده‌ایم.

وارد شدن به جلسه با کد دعوت

ساده‌ترین روش این است که فرد دیگری یک جلسه ساخته و لینک آن را برای شما ارسال کرده باشد. این لینک می‌تواند به صورت مستقیم به دست شما رسیده و یا ایمیل شده باشد. در هر صورت شما با کلیک روی آن به صفحه جلسه برده شده و می‌توانید با دیگران ارتباط برقرار کنید.

ساخت ویدئو کنفرانس با مرورگر

اگر می‌خواهید با لپ‌تاپ خود به جلسه متصل شوید، باید به سایت گوگل میت رفته و سپس با اکانت گوگل خود وارد شوید. پس از آن تنها کافی است روی گزینه New Meeting کلیک کنید. البته در کنار آن جایی برای قرار دادن لینک جلسه نیز وجود دارد. اگر لینک ورود را دارید، می‌توانید در این قسمت قرار دهید. در مورد گزینه ایجاد جلسه جدید، با سه حالت مختلف روبرو خواهید شد.

نحوه استفاده از Google Meet

با انتخاب اولین گزینه یعنی Create a meeting for later، می‌توانید یک لینک دریافت کرده و آن را در اختیار دیگر افراد قرار دهید تا در زمان جلسه با کلیک روی آن به این کنفرانس وارد شوند. اگر روی عبارت Start an instant meeting کلیک کنید نیز مستقیما به صفحه جلسه رفته و بعد از آن می‌توانید لینک جلسه را به افراد دیگر داده و یا اینکه ایمیل آن‌ها را در قسمت مربوطه درج کنید تا اجازه ورود داشته باشند.

نحوه استفاده از Google Meet

در صورتی که بخواهید جلسه خود را برای روزهای آتی برنامه‌ریزی کرده و دیگران را نیز از این اتفاق آگاه کنید، کافی است که گزینه Schedule in Google calendar را انتخاب کنید. در صفحه تقویم گوگل می‌توان تاریخ و زمان را مشخص کرده و سپس افرادی را که می‌خواهید به این جلسه دعوت کنید، در همان قسمت اضافه کنید.

نحوه استفاده از Google Meet

ایجاد جلسه جدید با تلفن همراه

اگر دوست داشتید با کمک تلفن خود جلسه مورد نظر را تشکیل دهید، کافی است به برنامه گوگل میت وارد شده و گزینه New Meeting را انتخاب کنید. همانند توضیحات بالا، می‌توانید لینک دعوت دریافت کرده، جلسه‌ای فوری بسازید و یا برای تاریخی در آینده آن را تنظیم کنید. در هر صورت با ارسال لینک جلسه به دوستان خود، قابلیت برقراری تماس را خواهید داشت.

 نحوه استفاده از Google Meet

آشنایی با امکانات گوگل میت

از جمله امکاناتی که برای جلسات چند نفره لازم است، امکان حذف نویز و صداهای آزار دهنده اطراف است. در صورتی که میکروفون چند نفر باز باشد، شنیدن این صداها باعث آشفتگی در گفتگو خواهد شد. گوگل میت این ویژگی را دارا بوده و از طرفی می‌تواند جلسه برگزار شده را ضبط کند تا بدون مشکل بعدا نیز بتوانید آن را مشاهده کنید.

از طرفی می‌توانید شکل جلسه را به صورت دلخواه چیده و جایگاه هر فرد را به عنوان برگزار کننده تعیین کنید. در صورتی که افرادی با چند زبان مختلف در جلسه شرکت کنند، می‌توانید قابلیت زیرنویس را نیز فعال کنید تا همه متوجه صحبت‌ها بشوند. در زیر به چند مورد از دیگر امکانات Google Meet اشاره کرده‌ایم.

·        اشتراک گذاری صفحه نمایشگر با دیگر مخاطبین

·        قابلیت تنظیم دوربین و میکروفون برای افزایش کیفیت

·        قابل اتصال با دستگاه‌های مختلف مانند لپ‌تاپ، تلفن همراه،‌ تبلت و...

·        عدم محدودیت در برگزاری جلسات مختلف

·        قابلیت اتصال 100 اکانت همزمان به یک جلسه

·        امکان به اشتراک گذاری فایل و همین‌طور چت با دیگر شرکت‌کنندگان

 

چطور جلسات گوگل میت را ضبط کنیم؟

در وهله اول باید در نظر داشته باشید که عضو یکی از طرح‌های work space بوده و با اکانت گوگل خود به این سرویس متصل باشید. تا 8 ساعت از زمان جلسه را می‌توانید در گوگل درایو ذخیره کرده و این امکان تنها برای سیستم‌های کامپیوتری فعال است. پس از آن زمانی که به جلسه وارد شدید، کافی است روی قسمت گزینه‌های بیشتر کلیک کرده و از میان گزینه‌ها عبارت Record Meeting کلیک کنید. پس از آن دیگر شرکت کنندگان نیز متوجه این موضوع می‌شوند که در حال ضبط این جلسه هستید. در نهایت زمانی که نیاز به توقف ضبط داشتید، باید روی دکمه Stop Recording بزنید.

 

Google Meet در چه حوزه‌هایی کاربرد دارد؟

افراد بسیاری از سرویس گوگل میت برای پیشبرد اهداف خود استفاده می‌کنند. حال این موارد می‌تواند شامل اهداف شخصی بوده و یا می‌تواند رنگ ‌و بوی کاری، سیاسی و اجتماعی نیز به خود بگیرد. در ادامه برخی از پرکاربردترین حوزه‌های میتینگ گوگل را بررسی کرده‌ایم.

ارتباطات شخصی

از ساده‌ترین و از طرفی پرکاربردترین استفاده‌هایی که از گوگل میت می‌شود، می‌توان به جلسات دوستانه، تجدید دیدارها و همین‌طور اطلاع یافتن از حال خانواده از راه دور اشاره کرد. با اینکه در حال حاضر نرم افزارهای زیادی امکان تماس صوتی و تصویری اینترنتی را برای ارتباط با دوستان خود در اختیار ما قرار داده‌اند، Google Meet همچنان یکی از بهترین و باکیفیت‌ترین سرویس‌های موجود است. شاید برخی استفاده از امکان برقراری تماس از طریق نرم افزارهای پیام‌رسان، مانند واتساپ، را ترجیح دهند اما باید گفت اگر می‌خواهید به صورت همزمان با چند دوست خود صحبت کنید، گوگل میت امکانات بهتری را در اختیار شما قرار می‌دهد.

جلسات کاری

یکی از مهم‌ترین اتفاقاتی که در حوزه بیزینس رخ داد و باعث شد کسب‌وکارهای زیادی شکل بگیرند،‌ رونمایی از سرویس گوگل میت بود. شرکت‌های زیادی با کمک همین برنامه توانستند کار خود را آغاز کرده و نیروهای کاری خود را از راه دور مدیریت کنند. از طرفی شرکت‌هایی که شعب زیادی دارند نیز با برقراری جلسات کاری منظم و تصویری، می‌توانند تمامی اعضای خود را به صورت همزمان مشاهده کرده و اطلاعیه‌های سازمانی را به صورت واحد و لحظه‌ای اعلام کنند.

می‌توان ادعا کرد که هیچ مجموعه‌ای نیست که از خدمات Google Meet حداقل یک‌بار استفاده نکرده‌ باشد. این سیستم هم برای جلسات چند نفره کوچک و هم برای گروه‌های بسیار بزرگ‌تر طراحی شده و می‌توانید بدن محدودیت زمانی خاصی از مزایای آن بهره ‌ببرید. کاربرد دیگر سرویس تماس تصویری گوگل برای فریلنسرها و افرادی است که از خانه مشغول به کار هستند و می‌توانند جلسات کاری خود را با کارفرمایان به شکل ویژه‌ای مدیریت کنند.

آموزش و تحصیل

گوگل میت همیشه در دسترس همه بوده و در این بین دانش‌آموزان، دانشجویان و اساتید نیز در این بین استفاده بسیار زیادی از فضای آموزشی موجود کردند. چه در دوران همه‌گیری بیماری کرونا و هم پس از آن، Google Meet تبدیل به عضوی مهم در ساختار آموزش و تحصیل شد. در حال حاضر نیز بسیاری از کلاس‌ها، دوره‌های آموزشی و حتی رفع اشکال دانش‌آموزان در این سرویس گوگل برگزار می‌شود.

در این بخش امکانات خاصی برای آموزش راحت‌تر در نظر گرفته شده و هر دو طرف می‌توانند بیشتری استفاده را از آن ببرند. اساتید و معلمان می‌توانند با کمک قابلیت Classroom اطلاعات را با دسته‌بندی مناسب و به صورت زمان‌بندی شده در اختیار شما قرار دهند. از طرفی دانشجویان نیز با در دست داشتن امکاناتی مانند Education workspace می‌توانند اطلاعات مورد نیاز خود را بازخوانی کرده، روی تخته زوم کنند و حتی به زیرنویس فعال دسترسی داشته باشند.

نشست‌های فرهنگی و اجتماعی

به دلیل هزینه‌های زیادی که اجاره مکان‌ها و سالن‌های بزرگ در پی دارد، برخی نشست‌ها و کنفرانس‌های فرهنگی و اجتماعی نیز در فضای مجازی برگزار شده و می‌توانیم شاهد این موضوع باشیم که گوگل میت چطور توانسته به بیشتر شدن چنین گرد هم‌آیی‌هایی کمک کند. از جلسات روخوانی کتاب تا سمینارهای آنلاین، همه در زیر چتر بزرگ گوگل فرصت رشد دارند.

موقعیت‌های اورژانسی یا شرایط خاص

در برخی موارد که شرایط دشواری برای افراد پیش می‌آید و نیاز دارند تا از راه دور با دیگر افراد ارتباط برقرار کنند، Google Meet می‌تواند بسیار راهگشا باشد. شرایط پزشکی خاص که در مناطق دور افتاده قرار داشته و یا زمانی که نیاز دارید از راه دور کسی شما را راهنمایی کند، سرویس تماس تصویری گوگل بسیار مناسب خواهد بود.

 

امنیت گوگل میت

از جمله مواردی که باعث شده Google Meet به عنوان یکی از بهترین سیستم‌های ارتباطی و کنفرانسی مطرح شود، امنیت بالای آن است. این موضوع از چند جنبه اهمیت داشته و باید مورد بررسی قرار بگیرد. فرقی نمی‌کند که می‌خواهید این جلسه در کجا برگزار شده و یا در مورد چه چیزی است، یکی از اولین نکات مهم این است که تنها افراد خاصی بتوانند به آن دسترسی پیدا کنند. به هیچ عنوان نباید شرایط به گونه‌ای شود که فردی خارج از گروه بتواند به داخل جلسه وارد شود.

این موضوع را می‌توان در جلسات سری کسب‌وکارها، کلاس‌های آموزشی ویژه و دیگر موارد مهم دید که چقدر اهمیت دارد. از طرفی تمامی این کنفرانس‌ها از طریق ارسال پیغام‌هایی رمزنگاری شده برگزار می‌شود و جدا از اینکه افراد اجازه حضور در آن فضا را نخواهند داشت، هیچ اطلاعاتی از این نشست نیز درز نخواهد کرد. باید قبول کرد که در حال حاضر بهترین تکنولوژی برای جلوگیری از ردیابی شدن در فضای اینترنت، بلاک‌چین و کدنویسی شدن تمام اطلاعات است.

گوگل در دنیای اینترنت حرف اول را زده و می‌توان ادعا کرد که این شرکت امن‌ترین فضا را برای برگزاری جلسات آنلاین در اختیار عموم قرار داده است. این فضا در عین رایگان بودن، بسیار امن بوده و می‌توانید با خیال راحت هر نوع جلسه‌ای را با هر مضمونی در داخل گوگل میت برگزار کنید. هیچ هکر یا سازمانی نمی‌تواند ادعا کند که توانایی حک کردن سرویس‌های قدرتمند گوگل را داشته و از این رو امن‌ترین شرایط را برای کاربران خود ساخته است.

سوالات متداول

به چند طریق می‌توان در گوگل میت جلسه برگزار کرد؟

شما به سه روش می‌توانید با دیگران یک کنفرانس برقرار کنید. ایجاد لینک دعوت، ساخت جلسه فوری و یا برنامه‌ریزی برای آینده از جمله مهم‌ترین روش‌های موجود است.

آیا نحوه ساخت جلسه با تلفن همراه متفاوت است؟

خیر. پس از ورود به نرم افزار دقیقا همان 3 گزینه‌ای پیش روی شما خواهد بود که در مرورگر می‌توانید انتخاب کنید.

استفاده از گوگل میت محدودیتی دارد؟

محدودیت‌های این سرویس اصلا قابل توجه نیست. شما تا 24 ساعت بدون وقفه و همین‌طور تا 100 نفر را می‌توانید در جلسه خود داشته باشید.

آیا هر فردی می‌تواند به جلسه راه پیدا کند؟

خیر. تنها افرادی که لینک دعوت را برایشان ارسال کرده‌اید می‌توانند به این قسمت وارد شوند.

آیا می‌تواند جلسات را در گوگل میت ضبط کرد؟

بله، سرویس گوگل این امکان را برای مخاطبین خود در نظر گرفته است.

author
Mina seyfollahzadeh- نویسنده

194
A
A