پاک کردن مموری کش ، بافر و Swap در لینوکس

پاک کردن مموری کش ، بافر و Swap در لینوکس
پاک کردن مموری کش ، بافر و Swap در لینوکس
8 ماه پیش

همانطور که می‌دانید هر سیستم عاملی برای اجرای پروسس‌های خود و همچنین افزایش سرعت عملکرد سیستم عامل از کش ، بافر و ... استفاده می‌نماید. لینوکس از این قاعده مستثنی نیست و شاید بتوان گفت که خیلی بهتر از سیستم عامل دیگری از این معقوله استفاده می‌نماید. بر همین اساس برای مدیریت و پاک کردن مموری کش ، بافر و Swap در لینوکس ، راه‌کاری را در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد تا در صورت نیاز به حذف آنها بپردازید.

حال در این مطلب ما قصد داریم به آموزش دستورات و راه‌کاری برای پاک کردن مموری کش ، بافر و Swap در لینوکس بپردازیم تا در صورت نیاز و یا پر شدن رم و کند شدن سیستم ، از آنها استفاده نمایید تا فضای بیشتری را در رم خالی نمایید.

در ادامه با آموزش پاک کردن مموری کش ، بافر و Swap در لینوکس همراه ما باشید.

پاک کردن مموری کش ، بافر و Swap در لینوکس

برای حذف کش ، بافر و ... می‌توان به سه شکل مختلف اقدام کرد که عبارت‌اند از :

1- برای حذف تنها PageCache می‌توان دستور زیر را وارد کرد.

sync; echo 1 > /proc/sys/vm/drop_caches

2- حال در صورتی که نیاز دارید Dentries و Inodes های ایجاد شده را پاک کنید به این شکل باید دستور را وارد نمایید.

sync; echo 2 > /proc/sys/vm/drop_caches

3- در نهایت ، اگر در نظر دارید کلیه page Cache ، Dentries و Indoes ها را حذف نمایید باید دستور را به این شکل وارد نمایید.

sync; echo 3 > /proc/sys/vm/drop_caches

به این ترتیب شما با عملکرد دستور Sync آشنا شده‌اید و از این پس برای پاک کردن کش و ... می‌توانید از آن استفاده نمایید.

در پایان شایان ذکر است که این نکته را بیان کنیم که استفاده از این دستور را در زمان‌های خاص و هنگامی که یک سرور لینوکسی برای مدت زیادی است که ریستارت نشده است استفاده نمایید . استفاده مکرر از این دستور ممکن است عملکرد لینوکس و اجرای پروسس‌های کرنل را با وقفه ایجاد نماید بنابراین از استفاده مداوم آن جداً خودداری نمایید.

همچنین شما می‌توانید از این دستور در Cron استفاده کرده تا به صورت خودکار پس از 24 یا 48 ساعت فشار زیاد بر روی سرور ، یک پاکسازی انجام شود.

امیدواریم در پایان از مطلب پاک کردن مموری کش ، بافر و Swap در لینوکس استفاده لازم را برده باشید.

در مطالب آتی به نحوه پاک‌سازی وضعیت هارددیسک و CPU نیز خواهیم پرداخت.

 کاربر گرامی شما می‌توانید سؤالات مربوط به این آموزش را در بخش کامنت‌ها عنوان کرده و در همین قسمت پاسخ خود را دریافت کنید و یا برای رفع مشکلات دیگر در زمینه آموزش‌های آذرآنلاین به بخش Community مراجعه کرده و مشکل خود را در آن مطرح نمایید تا در اسرع وقت کاربران دیگر و کارشناسان به سؤالات شما پاسخ دهند.

7587
پاک کردن مموری کش ، بافر و Swap در لینوکس
100.002
A
A