نصب نرم افزار در Centos به صورت آفلاین

نصب نرم افزار در Centos به صورت آفلاین
نصب نرم افزار در Centos به صورت آفلاین
9 ماه پیش

یکی از راه‌های نصب نرم افزار در Centos به صورت آفلاین است که به کاربر اجازه می‌دهد بدون نیاز به اینترنت و یا اضافه کردن Repository مختلف ، یک پکیج را را نصب و استفاده کند.

این راه‌کار در کنار نصب آنلاین دو روشی است که در کل می‌توان به واسطه آن یک پکیج را در CentOS نصب نمود. حال با توجه به اینکه اکثر افراد با نصب نرم افزار به صورت آنلاین آشنایی کامل دارند ، در این مطلب ما قصد داریم به آموزش نصب نرم افزار در Centos به صورت آفلاین پرداخته تا با این روش نیز آشنا شوند.

با آموزش نصب نرم افزار در Centos به صورت آفلاین همراه ما باشید.

نصب نرم افزار در Centos به صورت آفلاین

جهت نصب یک نرم افزار به صورت آفلاین ، ابتدا شما باید پکیج مورد نظر را از قبل دانلود کرده باشید.

جهت دانلود یک پکیج ، شما می‌توانید از دو روش مختلف استفاده کنید که عبارت‌اند از :

1- استفاده از دستور YumDownloader

دستور YumDownloader یک دستور کاربردی از زیر مجموعه پکیج Yum Utility است که با نصب آن می‌توانید پکیج‌های مورد نظر را از Repository ها دانلود کنید.

در مقالات قبلی این روش را به طور کامل توضیح دادیم و شما می‌توانید برای استفاده از آن به مطلب آموزش دانلود پکیج‌های CentOS با دستور YumDownloader مراجعه نمایید.

2- استفاده از پارامتر Download Only در دستور yum

دستور Yum ، پارامتر با نام Downloalonly دارد که شما می‌توانید از آن استفاده کرده و به جای اینکه ، یک پکیج را با این دستور نصب کنید ، تنها به دانلود آن بپردازید.

حال اگر در نظر داشته باشید که از این پارامتر استفاده نمایید ، باید دستور را به شکل زیر وارد کرده تا پکیج مورد نظر دانلود گردد.

yum install --downloadonly --downloaddir=/tmp/ httpd.x86_64 2.2.15-5.0.1.el6

همانطور که در دستور بالا مشاهده می‌نمایید دستور Yum اجرا شده و پکیج httpd.x86 را دانلود و در دایرکتوری tmp/ ذخیره می‌نماید.

نکته : شما می‌توانید آدرس ذخیره‌سازی پکیج را بر روی هر دایرکتوری که در نظر دارید ، تغییر دهید.

*** لازم به ذکر است که بدانید ، هر پکیج و نرم افزاری در لینوکس دارای یک سری پکیج و فایل‌های کتابخانه‌ای پیش‌نیاز است که باید قبل از نصب نرم‌افزار اصلی بر روی سیستم نصب شده باشد. به همین ترتیب پیشنهاد می‌نماییم از دستور yumDownloader استفاده کرده تا پکیج‌های وابسته به پکیج اصلی به صورت خودکار دانلود شده و آنها را قبل از نصب پکیج اصلی ، نیز نصب نمایید.

خُب پس از دانلود پکیج ، حال به سراغ آموزش نصب آن به صورت آفلاین خواهیم رفت.

نصب پکیج به صورت آفلاین در CentOS

پس از دانلود پکیج اصلی نرم‌افزار مورد نظر و Dependencyهای مورد نیاز آن ، با دستور زیر شما می‌توانید آن پکیج را نصب نمایید.

ساختار کلی دستور نصب آفلاین پکیج در CentOS

yum localinstall 

همانطور که مشاهده می‌نمایید ، ساختار این دستور بسیار ساده بوده و تنها باید آدرس محل ذخیره‌سازی پکیج را وارد کنید. حال برای درک بیشتر ، به مثال زیر توجه فرمایید.

مثال نصب یک پکیج به صورت آفلاین

yum localinstall /tmp/httpd.x86

دقت داشته باشید که باید نام پکیج را به صورت کامل وارد نمایید و قبل از نصب پکیج اصلی ، تمام Dependencyها نصب شده باشد.

بدین ترتیب شما قادر خواهید بود به نصب نرم افزار در Centos به صورت آفلاین بپردازید.

امیدواریم از این آموزش استفاده لازم را برده باشید.

کاربر گرامی شما می‌توانید سؤالات مربوط به این آموزش را در بخش کامنت‌ها عنوان کرده و در همین قسمت پاسخ خود را دریافت کنید.

7079
A
A