معرفی ویندوز سرور 2019

معرفی ویندوز سرور 2019
معرفی ویندوز سرور 2019
9 ماه پیش

در این بخش از سری مطالب آذرآنلاین به معرفی ویندوز سرور 2019 ، شاهکار جدید مایکروسافت خواهیم پرداخت تا شما کاربران با این سیستم عامل جدید بیشتر آشنا شوید.

در مطلب قبلی که با موضوع ، ویندوز سرور 2019 در راه است ، به برخی از مواضع این سیستم عامل جدید اشاره شد ، حال با توجه به در اختیار گذاشتن اطلاعات جدید از این سیستم عامل از سوی مایکروسافت ، بر آن شدیم که این موارد را با شما به اشتراک بگذاریم.

با معرفی ویندوز سرور 2019 ، همراه ما باشید.

معرفی ویندوز سرور 2019

مایکروسافت اعلام کرده است که ویندوز سرور 2019 در نیمه دوم سال جاری میلادی به بازار عرضه خواهد شد. اما پیش‌نمایش این محصول قدرتمند هم اکنون در اختیار کاربران اینسایدر قرار گرفته است.

نسخه جدید سیستم‌عامل سرور مایکروسافت ، طبق گفته این شرکت ، با افزایش امنیتی روبه رو شده و همانند ویندوز سرور 2016 ، همراه به صورت دو نسخه گرافیگی (دارای محیط GUI) و نسخه Server Core عرضه خواهد شد ، همچنین مایکروسافت اعلامی مبنی بر ارائه نسخه Nano نداشته است اما با توجه به پافشاری مایکروسافت بر تحول سیستم عامل سرور خود توسط Nano server 2016 بعید است که ویندوز سرور 2019 دارای نسخه نانو سرور نباشد.

همانطور که می‌دانید امروزه شرکت‌های بزرگ نیز به دلایل مختلفی به مدل محاسبات ابری ترکیبی روی خوش نشان داده‌اند. بنابراین مایکروسافت نسخه اصلی این ویندوز را همانند ویندوز سرور 2016 بر روی محاسبات ابری با شعار "افزایش کارایی عملیاتی و بهینه‌سازی هزینه‌ها" بنا کرده است و تا حدودی نگاه‌ها را به سمت خود معطوف سازد.

مایکروسافت در جریان برگزاری کنفرانس Ignite که در سپتامبر سال 2017 برگزار کرد از پروژه Honolulu رونمایی کرد. این پروژه یک برنامه مدیریتی مبتنی بر مرورگر می باشد و اکنون مایکروسافت اعلام کرده است که ویندوز سرور 2019 همراه با پروژه هونولولو همراه بوده و به مدیران سایت‌ها این قابلیت را خواهد داد تا برنامه‌های کاربردی و زیرساخت‌های موجود را از طریق به ‌کارگیری سرویس‌هایی همچون Azure Backup و Azure Sync با یکدیگر تلفیق کنند.

مایکروسافت با اشاره به محبوبیت فوق‌العاده زیرساخت‌های فراهمگرا که سامانه‌های ذخیره‌سازی و محاسباتی را با یکدیگر ترکیب می‌کنند، یادآور شده است که این شرکت از طریق ویندوز سرور 2019 با تولیدکنندگان محصولات سخت‌افزاری که تجهیزات HCI اعتبارسنجی شده ویژه مشتریان را تولید می‌کنند به همکاری خود ادامه خواهد داد. مزیت فناوری HCI در این است که سامانه‌های پردازشی و سامانه‌های ذخیره‌ساز اطلاعات را در قالب یک راه‌حل واحد و یکپارچه که بر دو اصل سازگاری و همگرا بودن تاکید دارد با یکدیگر ادغام می‌کند. رویکردی که اجازه می‌دهد مدیریت مراکز داده‌ها و پیاده‌سازی تغییرات روی سرورها، منابع ذخیره‌سازی اطلاعات و ساختار ارتباطی میان آن‌ها با سرعت بیشتری و یا حتی RealTime انجام شود.

بخش توسعه ویندوز سرور می‌گوید نسخه بعدی نرم‌افزار سرور عملکرد ، اطمینان ، و توانایی گسترش‌پذیری را در ارتباط با چنین طرح‌های بیش از پیش بهبود خواهد بخشید. در عین حال، به منظور ساده‌سازی مدیریت زیرساخت‌های فراهمگرا ، مایکروسافت همچنین قابلیت کاربردی دیگری را ارائه کرده تا پروژه هونولولو با ویندوز سرور 2019 در قالب یک داشبورد کنترلی در ارتباط با استقرارهای HCI در ارتباط باشد.

یکی دیگر از اهدافی که مایکروسافت به دنبال آن است کم کردن اندازه ایمیج‌های مربوط به کانتیرها بوده تا زمان دانلودها کوتاه‌تر شده و فرآیند توسعه نیز بهینه‌‌تر از قبل شود. مایکروسافت می‌گوید: «به دنبال آن هستیم تا اندازه ایمیج کانتیر Server Core را به یک سوم اندازه آن کاهش دهیم. در مقطع فعلی پشتیبانی از Kubernetes در وضعیت بتا قرار دارد. اما ویندوز سرور 2019 در زمینه محاسبات، ذخیره‌سازی و شبکه‌بندی کلاسترهای Kubernetes پیشرفت‌های قابل توجهی داشته است.»

نمایی از kubernetes در ویندوز سرور 2019

اما این پایان ماجرا نیست و جالب است بدانید که ویندوز سرور 2019 به توسعه‌دهندگان لینوکس اجازه می‌دهد تا اسکریپت‌ها را از طریق به‌کارگیری ابزارهای استانداردی شبیه به  Open SSH، Curl و Tar به ویندوز انتقال دهند. بعد امنیتی در این معقوله بهبود و گسترش پشتیبانی از Linux: Windows Server Shielded VMs مانع از آن شده تا ماشین‌های مجازی ساخته شده از سوی افرادی به غیر از مدیران شبکه دستکاری و یا ویرایش شوند.

ویندوز سرور 2019 همچنین قابلیت Shielded Windows 2019 را اضافه کرده تا از ماشین‌های مجازی لینوکسی به شکل خوبی محافظت کند. مایکروسافت گفته است که ویژگی دیگری موسوم به رمزگذاری ماشین‌های مجازی را نیز ارائه خواهد کرد و این درحالی است که ویندوز سرور 2019 از همان مکانیزم مجوزدهی ویندوز سرور 2016 استفاده می‌کند.

نکته حائز اهمیت در این بین به گفته مایکروسافت این است که احتمال وجود دارد که هزینه مربوط به لایسینگ دسترسی به ویندوز سرور افزایش پیدا کند. در شرایطی که ویندوز سرور 2019 بر مبنای ویندوز سرور 2016 طراحی شده است، اما روی چهار ویژگی کاربردی ابر ترکیبی، امنیت، پلتفرم کاربری و زیرساخت فراهمگرا (HCI)  که در ویندوز سرور 2016 کمتر به آن پرداخته شده بود ، متمرکز شده است.

در تصویر زیر نمایی از Server Manager جدید ویندوز سرور 2019 را مشاهده خواهید کرد.

نمایی از داشبورد Server Manager ویندوز سرور 2019

حال در ادامه جدا از ویژگی‌ها و اهدافی که برای شما توضیح داده شد به برخی از امکانات جذاب ویندوز سرور 2019 که به صورت اختصاصی توسط مایکروسافت طراحی و توسعه داده شد است خواهیم پرداخت.

  • Failover clustering یا دسته بندی بهینه شده

در این نسخه از ویندوز سرور یکی از ویژگی‌های مدیریت اشتراک فایل یا File Share Witness برای دسته‌بندی در دسترس قرار گرفته است و همچنین خود File Share Witness با دو پیشرفت جدید همراه شده است. اولین پیشرفت مسدود سازی استفاده از سیستم فایل‌های توزیع شده است (DFS) که آن‌ها را مانند یک مکان محدود می کند. اضافه کردن یک File Share Witness به DFSها می‌تواند مسائل مربوط به پاکسازی رشته‌های شما را فراهم بیاورد و این مسئله هرگز پشتیبانی نشده بود.

پیشرفت دوم این است که شما قادر خواهید بود از FSW در سناریو و حالت‌های مختلف استفاده کنید و این امر قبلا امکان پذیر نبود. Failover clustering  باعث شده تا شما بتوانید کلاسترهایتان را از یک دامنه به دامنه‌ای دیگر منتقل کنید. انتقال کلاسترها از یک دامنه به دامنه‌ای دیگر همواره کاری سخت و آزار دهنده بوده و علت سخت بودن آن این است که شما تا قبل از این برای انتقال یک کلاستر باید آن را از بین می بردید. برای این کار شما باید کلاستر را بسته به نوعش از بین ببرید و دوباره بسازید.

  • Storage Replica

Storage Replica یا SR برای اولین بار در ویندوز سرور 2016 منتشر شد و ارتباط همزمان سرورها و دسته‌ها را امکان پذیر می‌ساخت. SR در ویندوز سرور 2019 نیز وجود دارد و احتمال از بین رفتن اطلاعات در سرور را به صفر می‌رساند. همچنین SR به شما کمک می‌کند تا از دسته‌هایتان بدون ایجاد تغییر در آنها در دو سایت مختلف استفاده نمایید. Storage Replica در نسخه استاندارد ویندوز 2019 در دسترس قرار دارد و در حال حاضر تنها در نسخه دیتا سنتر موجود نیست. SR دارای محدودیت‌هایی است که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد:

  • SR می‌تواند یک حجم معین را به تعداد نامحدودی تکرار کند تا از پر شدن فضای سرور جلوگیری شود.
  • حجم‌ها باید به جای تعداد نامحدودی شریک ، تنها یک شریک داشته باشند.
  • حجم‌ها حداکثر می‌توانند 2 ترابایت باشند و نمی‌توانند هر مقداری را به خود اختصاص دهند .

مایکروسافت در حال دریافت بازخوردها در رابطه با محدودیت‌ها و قابلیت‌های ویندوز سرور در نسخه پیش نمایش یا آزمایشی است و پیش از عرضه نهایی ممکن است بارها این ویژگی‌ها دستخوش تغییرات شوند.

  • Remote Desktop Session Host

Remote Desktop Session Host یکی از ویژگی‌های جدید ویندوز سرور 2019 است و باعث می شود تا کاربران بتوانند از طریق آن از برنامه‌های مبتنی بر ویندوز استفاده کنند یا حتی به محیط ویندوز دسترسی پیدا کنند. با استفاده از این قابلیت کاربران قادر خواهند بود تا از منابع سرور مربوطه و برنامه های مبتنی بر ویندوز استفاده کرده و حتی می‌توانند به ذخیره فایل‌ها بپردازند. این قابلیت به علت وجود باگ در نسخه‌های پیشین وجود نداشت، اما با رفع مشکلات در ویندوز سرور 2019 ارائه شده است.

بدین ترتیب با این توضیحاتی که در سایت‌های معتبر و همچنین سایت رسمی مایکروسافت ارائه شده است باید بزودی شاهد یک تحول متفاوت در ویندوز سرور 2019 باشیم.

اخبار تکمیلی و همچنین آموزش‌های مرتبط با این سیستم عامل بزوردی بر روی سایت آذرآنلاین منتشر خواهد شد.

چنانچه علاقه‌مند به مشاهده ویندوز سرور 2019 هستید ، می‌توانید به مطلب آموزش نصب نسخه اینسایدر ویندوز سرور 2019 نیز مراجعه نمایید.

امیدواریم مطلب معرفی ویندوز سرور 2019 برای شما مفید واقع شده باشد.

کاربر گرامی شما می‌توانید سؤالات مربوط به این آموزش را در بخش کامنت‌ها عنوان کرده و در همین قسمت پاسخ خود را دریافت کنید و یا برای رفع مشکلات دیگر در زمینه آموزش‌های آذرآنلاین به بخش Community مراجعه کرده و مشکل خود را در آن مطرح نمایید تا در اسرع وقت کاربران دیگر و کارشناسان به سؤالات شما پاسخ دهند.

11881
A
A