رنک مث یا یواست؟ انتخاب بهترین افزونه وردپرس برای بهینه سازی سئو

رنک مث یا یواست؟ انتخاب بهترین افزونه وردپرس برای بهینه سازی سئو
رنک مث یا یواست؟ انتخاب بهترین افزونه وردپرس برای بهینه سازی سئو
1 روز پیش

بهینه سازی محتوا برای موتورهای جستجو (Search Engine Optimization) یا به اختصار سئو (SEO) یکی از مهمترین اقداماتی است که می‌بایست برای هر وب‌سایتی انجام شود. سئو به مجموعه قوانین و اقداماتی گفته می‌شود که محتوای وب‌سایت را به موتورهای جستجو معرفی می‌کنند و مشخص می‌کند که ربات‌های خزنده چه رفتاری با ساختار وب‌سایت و محتوای آن داشته باشند. از بررسی محتوای مقالات گرفته تا نحوه آدرس‌دهی و نشانه گذاری‌های مختلف، همگی عواملی هستند که ماهیت و اصالت یک وب‌سایت را به موتورهای جستجو نشان می‌دهند.

 اما با توجه به گستردگی قوانین سئو، انجام تمامی این اقدامات کاری زمان‌بر و بزرگ است و بدون ابزارهای لازم، به درستی انجام نمی‌شود. خوشبختانه برای سیستم مدیریت محتوای وردپرس، افزونه‌های زیادی توسعه یافته که کار را آسان می‌کند. در میان آنها، دو افزونه Yoast SEO و RankMath بسیار خوب عمل کردند و از امکانات زیادی برخوردار هستند. در این مقاله ضمن بررسی این دو افزونه، آنها باهم مقایسه خواهیم کرد.

سئو (SEO) چیست؟ بررسی کامل تمام مفاهیم سئو

افزونه  Yoast SEO

Yoast SEO یکی از محبوب‌ترین و قدرتمندترین افزونه‌های سئو برای وردپرس است که به شما کمک می‌کند تا وب‌سایتتان را برای موتورهای جستجو بهینه کرده و در نتایج جستجو رتبه‌ی بهتری کسب کنید. این افزونه با ارائه ابزارها و ویژگی‌های متنوع، فرآیند سئو را برای کاربران وردپرس بسیار ساده‌تر کرده است. یواست (First WordPress SEO plugin, Most popular WordPress SEO plugin) با تحلیل محتوا، پیشنهاداتی برای بهبود سئو به شما ارائه می‌دهد. به عنوان مثال، به شما می‌گوید که چگونه عنوان و توضیحات متا (meta description) خود را بهینه کنید، از چه کلمات کلیدی استفاده کنید و ساختار محتوای شما چگونه باید باشد.

لینک دانلود افزونه Yoast

 

ویژگی‌های کلیدی Yoast SEO

آنالیز محتوا : Yoast SEO محتوا شما را از نظر سئو تحلیل می‌کند و پیشنهاداتی برای بهبود آن ارائه می‌دهد.

بهینه‌سازی عنوان و توضیحات متا : به شما کمک می‌کند تا عناوین و توضیحات متای جذاب و توصیفی برای صفحات خود بنویسید.

کلمات کلیدی : به شما امکان می‌دهد تا کلمات کلیدی اصلی و فرعی برای هر صفحه مشخص کنید و Yoast SEO به شما می‌گوید که چگونه از این کلمات کلیدی استفاده کنید.

خواندن محتوا : Yoast SEO به شما می‌گوید که محتوای شما چقدر قابل خواندن است و پیشنهاداتی برای بهبود آن ارائه می‌دهد.

ساختار داخلی لینک‌ها : به شما کمک می‌کند تا ساختار داخلی لینک‌های وب‌سایت خود را بهبود بخشید.

نقشه‌ سایت : Yoast SEO به طور خودکار یک نقشه‌ی سایت XML برای وب‌سایت شما ایجاد می‌کند که به موتورهای جستجو کمک می‌کند تا صفحات وب‌سایت شما را بهتر پیدا کنند.

سئو خارجی در شبکه‌های اجتماعی : Yoast SEO به شما امکان می‌دهد تا پیش‌نمایش محتوای خود را در شبکه‌های اجتماعی مانند فیسبوک و توییتر مشاهده کنید و آن را بهینه کنید.

افزونه Yoast SEO چیست و چه کاربردی دارد؟

مزیت‌های استفاده از  Yoast SEO 

افزایش رتبه در نتایج جستجو : با استفاده از Yoast SEO، می‌توانید وب‌سایت خود را برای موتورهای جستجو مانند گوگل بهینه کنید و در نتیجه در نتایج جستجو رتبه‌ی بهتری کسب کنید.

جذب ترافیک ارگانیک : رتبه‌ی بهتر در نتایج جستجو به معنای جذب ترافیک ارگانیک بیشتر به وب‌سایت شما است.

بهبود تجربه کاربری : Yoast SEO به شما کمک می‌کند تا محتوای خواناتر و جذاب‌تری تولید کنید که برای کاربران نیز مفید باشد.

سادگی استفاده : Yoast SEO دارای رابط کاربری ساده و روشنی است و حتی اگر دانش زیادی در مورد سئو نداشته باشید، می‌توانید از آن استفاده کنید.

خرید هاست وردپرس

با خرید هاست وردپرس از آذرآنلاین می‌توانید فضایی را به دست بیاورید که امکان افزایش سرعت، امنیت و ساده‌سازی مراحل نصب و پیاده‌سازی را برای شما فراهم می‌آورد. به یاد داشته باشید که استفاده از هاست اشتراکی برای وردپرس می‌تواند منجر به کاهش سرعت و یا از دسترس خارج شدن وب سایت شود؛ چرا که سیستم مدیریت محتوا وردپرس، نیاز به منابع زیادی دارد. 

خرید هاست وردپرس آذرآنلاین

افزونه‌های مکمل  Yoast SEO

 یوست سئو بر خلاف دیگر افزونه‌ها، امکانات مختلف را بر روی چندین افزونه بصورت جداگانه عرضه می‌کند. این ویژگی کمک می‌کند تا تنها قابلیت‌هایی را نصب و فعال کرد که به آنها نیاز است و از فعال‌سازی قابلیت‌های اضافی که بار پردازشی سرور را سنگین می‌کنند، جلوگیری کرد. در ادامه افزونه‌های زیرمجموعه Yoast SEO را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

Yoast SEO Premium

 این افزونه، قابلیت‌های ویژه یوآست سئو را فعال می‌کند. برای مثال در حالت عادی سوأست سئو در هر مقاله تنها یک عبارت را بررسی می‌کند و محدودیت‌های ساده و بی ضرری را اعمال می‌مند. اما در نسخه Premium شما می‌توانید چندین عبارت را در یک مقاله سئو کنید و یا به بخش‌های تغییر مسیر، رتبه بندی و شناسایی محتوای بدون پیوند و کم ارزشتر دسترسی داشته باشید.

Yoast SEO News 

این افزونه مناسب وب‌سایت‌های خبری و مجله‌ای است و می‌تواند محتوا را در لیست موتور جستجو همراه با تصویر و بصورت یک بنر خبری نمایش دهد که می‌تواند اعتبار وب‌سایت و مقاله را بالاتر ببرد. همچنین با نشانه گذاری محتوای خبری، عنوان آن در بخش جستجوی خبر نیز افزوده می‌شود.

Yoast SEO Local

این افزونه برای ایجاد سئوی محلی است. به کمک سئو محلی می‌توان نتایج جستجو را برای کاربران بصورت محلی و بر اساس منطقه‌ای که کاربران زندگی می‌کنند، نمایش داد. برای مثال کسب‌وکار شما در استان تهران و شهرستان کرج است. زمانی که کاربران عبارتی را مرتبط با کسب‌وکار شما جستجو می‌کنند، اگر کاربران در کرج سکونت داشته باشند، لینک وب‌سایت شما همراه با مشخصات آدرس محل کسب‌وکار، به کاربران نزدیک شما نمایش داده می‌شود. همچنین از کسب‌وکار شما دارای چندین شعبه باشد، با این افزونه می‌توانید آدرس شعب خود را به نتایج جستجو اضافه کنید.

افزونه‌های مکمل Yoast SEO

Yoast SEO Woocommerce 

اگر وب‌سایت شما یک وب‌سایت فروشگاهی است که با ووکامرس کار می‌کند و محصولات زیادی در آن قرار داده باشید، این افزونه بصورت اختصاصی محصولات شما را طبق استانداردهای سئو برای محصول، بهینه سازی خواهد کرد. بدین صورت محصولات وب‌سایت شما در نتایج گوگل، بصورت یک آیتم محصول با نماد محصول نمایش داده می‌شود. البته این افزونه ویژگی‌های گسترده تری برای ووکامرس دارد. از ویژگی‌های این افزونه می‌توان به افزودن کسب‌وکار شما در پلتفرم Google My Business و جذب مشتریان محلی و نزدیک به شما اشاره کرد.

Yoast SEO Video

در سال‌های اخیر محتوای ویدیویی به شدت محبوب شده و کاربران به تماشای ویدیو بیشتر از خواندن مقالات علاقه دارند. از این رو بهینه سازی محتوای ویدیویی برای دیده شدن کسب‌وکار بسیار حائز اهمیت است. افزونه Yoast SEO Video می‌تواند محتوای ویدیویی شما را بهینه سازی کند و آن را برای جستجوی ویدیوها آماده کند. همچنین به شما کمک می‌کند تا نقشه ویدئویی سایت خود را ایجاد کنید که به موتورهای جستجو کمک می‌کند تا ویدئوهای شما را بهتر شناسایی و ایندکس کنند.

 

افزونه RankMath

RankMath یکی دیگر از افزونه‌های سئوی بسیار محبوب و پرکاربرد برای وردپرس است که در سال‌های اخیر توانسته جایگاه ویژه‌ای در میان کاربران و متخصصان سئو پیدا کند. این افزونه با ارائه ویژگی‌های متنوع و رابط کاربری ساده، تجربه بهینه‌سازی سئو را برای کاربران وردپرس بسیار لذت‌بخش کرده است. این افزونه با ارائه ابزارهای قدرتمند و تحلیل‌های دقیق، فرآیند سئو را برای شما ساده‌تر می‌کند و به شما امکان می‌دهد تا به صورت حرفه‌ای بر روی سئوی سایت خود کار کنید.

لینک دانلود افزونه RankMath

افزونه RankMath

ویژگی‌های کلیدی  RankMath

تحلیل کلمات کلیدی : RankMath با استفاده از پایگاه داده‌ی عظیمی از کلمات کلیدی، به شما پیشنهاداتی برای انتخاب بهترین کلمات کلیدی می‌دهد.

پیشنهادات هوشمندانه : RankMath به شما پیشنهاداتی برای بهبود عنوان‌ها، توضیحات متا، ساختار لینک‌ها و سایر عناصر سئو می‌دهد.

ایجاد نقشه‌های سایت : RankMath به صورت خودکار نقشه‌های سایت XML و HTML ایجاد می‌کند که به موتورهای جستجو کمک می‌کند تا صفحات وب‌سایت شما را بهتر پیدا کنند.

سئو داخلی و خارجی : RankMath به شما کمک می‌کند تا سئوی داخلی و خارجی سایت خود را بهبود بخشید.

سئو تصاویر : RankMath به شما امکان می‌دهد تا تصاویر خود را برای موتورهای جستجو بهینه کنید.

سئو ویدیو : RankMath به شما امکان می‌دهد تا ویدیوهای خود را برای موتورهای جستجو بهینه کنید.

سئو فروشگاه‌های آنلاین : RankMath برای فروشگاه‌های آنلاین نیز بسیار مناسب است و به شما کمک می‌کند تا محصولات خود را در نتایج جستجو بهتر نمایش دهید.

 ویژگی‌های کلیدی RankMath

مزیت‌های استفاده از  RankMath

ویژگی‌های پیشرفته : RankMath دارای ویژگی‌های بسیار پیشرفته‌ای است که در بسیاری از افزونه‌های دیگر یافت نمی‌شود. از جمله این ویژگی‌ها می‌توان به تحلیل کلمات کلیدی، پیشنهادات هوشمندانه، ایجاد نقشه‌های سایت XML و HTML، سئو داخلی و خارجی، و ... اشاره کرد.

سرعت بالا : RankMath یکی از سریع‌ترین افزونه‌های سئو برای وردپرس است و تاثیری بر سرعت بارگذاری سایت شما نخواهد گذاشت.

رابط کاربری آسان : رابط کاربری RankMath بسیار ساده و کاربرپسند است و حتی کاربران مبتدی نیز می‌توانند به راحتی از آن استفاده کنند.

بهینه‌سازی برای موتورهای جستجو : RankMath با الگوریتم‌های جدید موتورهای جستجو همخوانی دارد و به شما کمک می‌کند تا وب‌سایت خود را برای گوگل، بینگ و سایر موتورهای جستجو بهینه کنید.

دو نسخه رایگان و حرفه‌ای : RankMath نسخه رایگان و حرفه‌ای دارد. نسخه رایگان برای اکثر وب‌سایت‌ها کافی است و نسخه حرفه‌ای برای وب‌سایت‌های بزرگ‌تر و نیازهای پیچیده‌تر مناسب است.

مزیت‌های استفاده از RankMath

مقایسه RankMath با Yoast SEO

RankMath و Yoast SEO دو افزونه سئوی بسیار قدرتمند هستند که هر دو ویژگی‌های بسیار خوبی دارند. انتخاب بین این دو افزونه بستگی به نیازها و ترجیحات شما دارد. RankMath به طور کلی سریع‌تر، دارای ویژگی‌های پیشرفته‌تر و رابط کاربری ساده‌تری است. Yoast SEO نیز یک افزونه بسیار محبوب و قابل اعتماد است که ویژگی‌های پیشرفته خود را بصورت مجزا از هم ارائه می‌دهد.

 

ویژگی

Yoast SEO

RankMath

محبوبیت

محبوب‌ترین افزونه سئو برای وردپرس

محبوبیت رو به رشد و رقیب جدی Yoast SEO

رابط کاربری

ساده و کاربرپسند

بسیار کاربرپسند و بصری

ویژگی‌های اصلی

آنالیز محتوا، بهینه‌سازی عنوان و توضیحات متا، کلمات کلیدی، خوانایی محتوا، ساختار داخلی لینک‌ها، نقشه سایت XML، سئو اجتماعی

تحلیل کلمات کلیدی، پیشنهادات هوشمندانه، ایجاد نقشه‌های سایت، سئو داخلی و خارجی، سئو تصاویر و ویدیو، سئو فروشگاه‌های آنلاین

تحلیل کلمات کلیدی

تحلیل یک کلمه کلیدی در نسخه رایگان

تحلیل چندین کلمه کلیدی در نسخه رایگان

پیشنهادات هوشمندانه

پیشنهادات برای بهبود عنوان‌ها، توضیحات متا و ...

پیشنهادات بسیار دقیق و جامع برای بهبود همه جنبه‌های سئو

نقشه‌های سایت

ایجاد نقشه سایت XML

ایجاد نقشه‌های سایت XML و HTML

سئو داخلی و خارجی

ابزارهای خوبی برای سئو داخلی

ابزارهای پیشرفته برای سئو داخلی و خارجی

سئو تصاویر و ویدیو

پشتیبانی از سئو تصاویر

پشتیبانی کامل از سئو تصاویر و ویدیو

سئو فروشگاه‌های آنلاین

پشتیبانی محدود

پشتیبانی کامل و ویژگی‌های تخصصی برای فروشگاه‌های آنلاین

سرعت

عملکرد مناسب

عملکرد بسیار سریع و بهینه

قیمت

نسخه رایگان و پریمیوم

نسخه رایگان و پریمیوم با ویژگی‌های بیشتر در نسخه پریمیوم

پشتیبانی

پشتیبانی خوب از طریق مستندات و انجمن

پشتیبانی بسیار خوب و پاسخگویی سریع

کاربردهای هوش مصنوعی در افزونه‌های سئو

 از سال 2022، امکانات جدیدی مبتنی بر هوش مصنوعی در افزونه‌های سئو، مخصوصاً Yoast SEO و RankMath اضافه شد که قدرت تحلیل و پردازش محتوا را در آنها دوچندان کرد. استفاده از هوش مصنوعی در سئو می‌تواند سرعت و دقت کار سئو را بالا ببرد و خطاهای انسانی را کاهش دهد و در نتیجه باعث بهبود رتبه‌بندی در موتورهای جستجو شود. البته به این نکته نیز توجه داشته باشید که هوش مصنوعی در تمامی زمینه‌ها مانند یک دستیار و مشاور عمل می‌کند و نمی‌تواند جایگزین متخصص سئو شود. بنابراین برای استفاده از قابلیت‌های هوش مصنوعی در سئو، باید دقیقاً آن را برای انجام کار و پیشبینی بهترین کلمات کلیدی، راهنمایی کنیم و در واقع یک همکاری داشته باشیم تا به بهترین نتیجه برسیم.

تحلیل محتوا : هوش مصنوعی در این افزونه‌ها قادر است محتوای شما را به طور عمیق تحلیل کند و پیشنهاداتی برای بهبود خوانایی، ساختار جمله‌ها، استفاده از کلمات کلیدی و تطابق با الگوریتم‌های موتورهای جستجو ارائه دهد.

پیش‌بینی رتبه‌بندی : با استفاده از الگوریتم‌های یادگیری ماشین، این افزونه‌ها می‌توانند پیش‌بینی کنند که محتوای شما در نتایج جستجو چه رتبه‌ای خواهد داشت و چه مواردی را باید بهبود دهید.

پیشنهاد کلمات کلیدی : هوش مصنوعی به این افزونه‌ها کمک می‌کند تا کلمات کلیدی مرتبط و پرطرفداری را برای محتوای شما پیشنهاد دهد و به شما در انتخاب بهترین کلمات کلیدی کمک کند.

بهبود تجربه کاربری : با تحلیل رفتار کاربران، هوش مصنوعی می‌تواند به شما کمک کند تا تجربه کاربری سایت خود را بهبود بخشید و کاربران را به ماندن در سایت تشویق کنید.

 

سخن پایانی

با توجه به مطالبی که گفته شد، می‌توان نتیجه گرفت که هر دو افزونه عملکرد بسیار عالی دارند، اما نحوه کار کردن و کنترل ویژگی‌های آنها با هم متفاوت است. در واقع قوانین سئو برای هر دو افزونه‌ها یکسان است؛ اما نوع فعال‌سازی ویژگی‌ها در آنها با هم فرق دارد. در نتیجه برای انتخاب بهترین افزونه سئو، بهتر است هر دو افزونه را امتحان کنید و ببینید کدام یک برای هدف شما بهتر عمل می‌کند و با کدام راحت‌تر هستید. همچنین می‌توانید نظرات کاربران دیگر را در مورد آنها مطالعه کنید.

 در آخر به این نکته نیز توجه داشته باشید که برای استفاده از هر کدام از افزونه‌ی سئو بهتر است خودتان هم یک دوره آموزشی سئو بگذرانید تا بتوانید با این افزونه‌ها بخوبی کار کنید و بدانید که هر کدام از بخش‌های افزونه دقیقاً چطور کار می‌کنند. زیرا اگر نتوانید بدرستی از افزونه‌ها استفاده کنید و با نشانه گذاری‌های آنها آشنا نباشید، مانند این است که اتومبیل داشته باشید اما رانندگی بلد نباشید.

author
Mina seyfollahzadeh- نویسنده

116
A
A