ریدایرکت چیست؟ انواع Redirect ها و کاربردهای آنها

ریدایرکت چیست؟ انواع Redirect ها و کاربردهای آنها
ریدایرکت چیست؟ انواع Redirect ها و کاربردهای آنها
5 ماه پیش

ریدایرکت به عملی گفته می‌شود که شما آدرس یک صفحه از سایت خود را به یک آدرس دیگر متصل کرده و هر بار که فردی قصد مشاهده محتوای اول را داشته باشد، به شکل خودکار صفحه دوم به جای آن بارگذاری شده و از این طریق می‌توانید مطالب سایت خود را بهتر مدیریت کنید. معمولا از Redirect برای تغییر همیشگی آدرس یک صفحه، پر کردن جای صفحات حذف شده قدیمی و یا با در نظر داشتن اهداف مارکتینگ کوتاه مدت انجام می‌شود. در این مقاله قصد دارید تا مدل‌های مرسوم انجام ریدایرکت را بررسی کرده و قبل از آن به این موضوع بپردازیم که بیشترین کاربرد تغییر مسیر نشانی وب در خصوص چه مواردی است.

 

آشنایی با بحث ریدایرکت در مدیریت سایت

هر زمان که نیاز باشد یک کاربر را هنگام ورود به یک صفحه خاص به یک صفحه دیگر هدایت کنیم، عمل Redirect اتفاق می‌افتد. هدایت یک شناسه به شناسه دیگر می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد اما مهم‌ترین منظور این است که یا صفحه اول با مشکل روبرو شده و یا آدرس آن تغییر کرده است. در واقع در تعریف اصلی ریدایرکت نیز مشاهده می‌کنیم که می‌گوید deprecation because this identifier redirects to another identifier و دلیل این تغییر را منسوخ شدن شناسه و آدرس اولیه معرفی می‌کند.

با ریدایرکت در حال تغییر مسیر نشانی وب به صورت خودکار هستیم تا هم کاربران و هم موتورهای جستجو سریعا به مطلب مورد نظر خود دست پیدا کنند و در میان صفحات به هم ریخته سایت گم نشوند. URL redirection هم برای پشتیبانی از مخاطبین سایت و هم برای حفظ رتبه در میان نتایج جستجو اهمیت دارد و در صورت عدم استفاده از آن، تمام زحماتی که برای سئو مطلب انجام داده‌ایم، از بین می‌رود.

 

دلایل استفاده از Redirect

در صورتی که آدرس یک صفحه تغییر کرده و یا محتوا به طور کامل حذف شده باشد،‌ با ورود کاربر به آن آدرس با پیغام صفحه مورد نظر یافت نشد روبرو خواهند شد. در این حالت مخاطبین احساس ناخوشایندی را تجربه کرده و از سایت شما ناراضی خواهند بود. در ادامه وب‌سایت را ترک کرده و به سراغ رقبای شما می‌روند. جدا از اینکه یک مشتری بالقوه را از دست می‌دهید،‌ اعتبار برند شما نیز خدشه‌دار شده و با هر ورودی که به این آدرس مراجعه می‌کند، موتورهای جستجو نیز متوجه ضعف مدیریت سایت شما خواهند شد.

این اتفاق به این شکل رخ می‌دهد که کاربران به جای ماندن در سایت، سریعا آن را ترک کرده و به این شکل اعتراض و ناراحتی خود را نشان می‌دهند. موتورهای جستجو نیز دیگر آن لینک را در محتوای خود نمایش نمی‌دهند. پس به دلیل افت سئوی سایت و همین‌طور از دست دادن مخاطبین ویژه‌ای که پا به سایت ما می‌گذارند، باید حتما از Redirect استفاده کرده و فراموش نکنید که باید به صورت دوره‌ای تمامی لینک‌های موجود در سایت را از نظر صحت کارکرد بررسی کنید.

ریدایرکت چیست؟

در چه موقعیت‌هایی از ریدایرکت استفاده می‌شود؟

شرایطی مختلفی وجود دارد که شما نیاز پیدا می‌کنید تا از تغییر مسیر نشانی وب استفاده کرده و نظم را به سایت خود برگردانید.

تغییر در نام و آدرس اصلی سایت

یکی از معروف‌ترین URL redirection‌ها زمانی رخ می‌دهند که در حال ری‌برندینگ بوده و قصد دارید نام تجاری خود را عوض کنید. در صورتی که از قبل سایتی با برند قبلی داشته باشید، به جای اینکه از اول شروع کرده و یک سایت جدید بسازید، تنها کافی است به کمک ریدایرکت آدرس برند اولیه را به برند جدید متصل کنیم.

حذف صفحات سایت

چه به صورت اتفاقی و چه با برنامه‌ریزی خودتان تصمیم به حذف یک صفحه از سایت بگیرید، جای خالی آن باقی مانده و تاثیر منفی روی عملکرد فروش و سئوی شما خواهد داشت. در این موقعیت باید با کمک Redirect آن را به یک صفحه یا مقاله مرتبط لینک کرد تا افراد با یک فضای خالی روبرو نشوند.

تغییر پروتکل HTTP

با به روی کار آمدن پروتکل HTTPS که نشان‌دهنده یک وب‌سایت امن است، سایت‌ها به سمت تغییر آدرس خود از HTTP به HTTPS حرکت کرده و عملا این اقدام برای تمامی سایت‌ها باید لحاظ شود. از این رو آدرس اصلی تغییر کرده و شما باید با تغییر مسیر نشانی وب خود این تغییر را پشتیبانی کنید. برای آشنایی با این دو پروتکل و تفاوت‌های آنها محتوای پروتکل‌های HTTP و HTTPS چه تفاوت‌هایی دارند؟ را حتما بخوانید.

ریدایرکت به صفحه فرود

ممکن است بخواهید به دلایل تبلیغاتی و یا در یک برهه زمانی که قصد فروش محصولی خاص را دارید، مشتریان خود را به یک صفحه فرود خاص منتقل کنید تا از آن بازدید کنند. Redirect در این شرایط نیز به کمک شما آمده و می‌توانید به کمک آن حتی صفحه اصلی خود را به یک صفحه فرود لینک کنید.

 

بررسی انواع Redirect

از آنجا که هر ریدایرکت با هدفی متفاوت انجام می‌شود، برای شناساندن بهتر تغییر مسیر نشانی وب به موتورهای جستجو، از کدهای متفاوتی برای هر ریدایرکت استفاده شده و نیز باید با توجه به نیاز خود، نوع Redirect مناسبی را انتخاب کنید. در ادامه برخی از معروف‌ترین ریدایرکت‌های دنیای اینترنت را معرفی کرده‌ایم.

·        ریدایرکت 301 - اگر نیاز به تغییر دائمی آدرس یک صفحه دارید، بهترین گزینه Redirect 301 است. با این کار تمام ارزش صفحه قبلی به آدرس جدید منتقل خواهد شد. برای آشنایی با این ریدایرکت محتوای ریدایرکت ۳۰۱ چیست؟ را بخوانید.

·        ریدایرکت 302 – اگر برای بهبود محتوای یک صفحه نیاز به غیرفعال‌سازی آن دارید،‌ بهتر است آن را موقتا به یک صفحه مرتبط دیگر ریدایرکت کنید که این عمل با کد 302 شناخته می‌شود.

·        ریدایرکت 303 – این نوع از ریدایرکت کاربر را دوباره به صفحه حال حاضر هدایت می‌کند و کاربرد آن برای زمانی است که کاربر نتواند به صفحه قبلی خود بازگردد.

·        ریدایرکت 307 – مشابه کد 302 بوده اما تنها برای نسخه‌های HTTP 1.1 کار می‌کند. در صورت نیاز به تغییر موقت مسیر یک صفحه، بهتر است از تغییر مسیر نشانی وب 302 استفاده کنید.

·        ریدایرکت 308 – این مدل ریدایرکت نیز مشابه 301 عمل کرده اما باز مخصوص HTTP 1.1 است. می‌توانید برای یک ریدایرکت کامل‌تر از همان کد 301 استفاده کنید.

·        ریدایرکت متا refresh – با ارسال دستوری مستقیم به مرورگر شما، باعث می‌شود صفحه حال حاضر رفرش شده و یک صفحه جدید جایگزین آن شود.

انواع Redirect

تفاوت میان Canonical و Redirect

همان‌طور که با انواع ریدایرکت آشنا شدید،‌ باید در نظر داشته باشید که این روش برای رفع لینک‌های از بین رفته و یا تغییر آدرس‌های همیشگی بسیار مفید است. از طرفی گاهی لازم است که در خصوص یک موضوع واحد چند مطلب نگارش کنید اما تقریبا همه شبیه به یکدیگر هستند. برای جلوگیری از این مشکل که این صفحات نیز با یکدیگر برای رسیدن به صدر نتایج جستجو رقابت کنند،‌ تگ کنونیکال ایجاد شده که به موتورهای جستجو اعلام می‌کند کدام محتوا در جایگاه اصلی است.

در این شرایط دیگر نیازی به حذف محتوای تکراری و یا ریدارکت آن نیست، بلکه کاربر در صورت لزوم می‌تواند تمامی موارد مشابه را یک‌به‌یک بررسی کرده و مطالعه کند. تغییر مسیر نشانی وب در این شرایط نیاز نبوده و لینک‌های درگیر با این موضوع همگی فعال خواهند ماند. در عوض URL redirection بهترین روش برای شرایطی است که یک محتوای قدیمی داشته و می‌خواهید پس از مدت‌ها دوباره آن را نگارش کنید و به شکل جدیدی به مخاطبین خود ارائه دهید.

 

روش‌های متنوع انجام ریدایرکت

برای ثبت کردن Redirect یک آدرس مشخص، می‌توانید از روش‌های مختلفی استفاده کنید. برخی بسیار ساده و برخی کمی پیچیده هستند اما در نهایت هدف تمام آن‌ها این خواهد بود که یک صفحه مشخص از سایت شما به یک آدرس جدید متصل شده و کاربران به صورت خودکار هدایت شوند.

نرم‌افزارها و افزونه‌های ریدایرکت

برای تغییر مسیر نشانی وب می‌توانید یک افزونه URL redirection نصب کرده و یا به برنامه‌نویس خود بگویید تا این امکان را در پنل مدیریتی سایت درج کند. در این حالت آدرس صفحه اول و مقصد خود را به برنامه داده و با ثبت آن، عملیات ریدایرکت کردن انجام خواهد شد.

افزونه‌های سئو

نرم‌افزارهایی که برای بهبود وضعیت سئو شما نصب می‌شوند، معمولا قابلیت ریدایرکت کرده را داشته و برخی نیز این کار را به شکلی هوشمند و خودکار انجام می‌دهند. برنامه یواست سئو یکی از این موارد بوده که در صورت مشاهده هرگونه صفحه حذف شده، سریعا آن را Redirect کرده و یا می‌توانید تگ کنونیکال را برای برخی مطالب مشابه فعال کند.

کنترل پنل سایت

در کنترل پنل‌های معروف، مانند سی‌پنل یا دایرکت ادمین، می‌توانید به صورت مستقیم عملیات ریدایرکت را مدیریت کنید. از آنجا که در این فضا می‌توانید هرگونه تغییری را بدون محدودیت اعمال کنید، بهتر است تنها زمانی از این طریق اقدام کنید که دیگر روش‌ها قابل انجام نبوده و نیاز به دسترسی ادمین در شرایط حساس وجود دارد.

روش‌های انجام ریدایرکت

توجه به نکات مهم هنگام ایجاد ریدایرکت

با وجود تمام نکات مثبتی که می‌توان در زمینه استفاده از ریدایرکت‌ها نام برد، در صورت استفاده نادرست از آن می‌تواند به سایت شما آسیب برساند. در ادامه به چند نکته مهم اشاره کرده‌ایم که با رعایت آن‌ها جلوی برخی مشکلات گرفته می‌شود.

چرخه باطل تکرار

در دنیای کدنویسی یکی از ترسناک‌ترین اتفاقات مربوط به زمانی است که یک عملیات به صورت پیوسته و پشت سر هم تکرار می‌شود و عملا در یک لوپ می‌چرخد. در هنگام ایجاد Redirect‌ها نیز ممکن است این اتفاق رخ داده و کاربر پس از مراجعه به یک صفحه، در این حلقه گرفتار شود. این موضوع به این شکل رخ می‌دهد که صفحه اول به صفحه دوم ریدایرکت شده و صفحه دوم نیز خودش به صفحه اول ریدایرکت می‌شود. در این حالت موتورهای جستجو برای درک مطالب دچار مشکل شده و تاثیر منفی آن را روی سئوی سایت خواهید دید.

زنجیره‌های طولانی تغییر مسیر نشانی وب

اگر از صفحه اولیه به یک صفحه جدید ریدایرکت کنید، می‌توانید به سادگی مطالب بهتری در آن قرار داده و یا مخاطبین خود را به سمت موضوع جذاب‌تری هدایت کنید. اما اگر همین کار را با وسواس انجام داده و چندین صفحه پشت سر هم به یکدیگر Redirect شده باشند، این نشانه‌ای از ضعف ساختار درونی سایت بود و گوگل به شدت با آن مخالف است. بهتر است URL redirection صفحه آخر را به صفحه اول متصل کنید تا طول این زنجیره به کمترین مقدار خود برسد.

صفحه‌ی حذف شده‌ای باقی نگذارید

در صورتی که به هر دلیلی نیاز شود تا یک مطلب قدیمی را حذف کنید،‌ می‌تواند باعث ایجاد آدرس‌های خالی شده و همین موضوع به سئوی شما آسیب بزند. بهترین کار این است که از طریق ریدایرکت مطالب قدیمی خود را به نوشته‌های تازه‌تر لینک کنید تا هم از امتیاز مطلب قبلی بهره‌مند شده و هم مخاطب شما با کلی آدرس پاک شده مواجه نشود.

 

نتیجه‌گیری

در بسیاری از موارد مجبور هستیم تا کاربران خود را به صفحات دیگری از سایت خود منتقل کنیم. همان‌طور که دیدیم ریدایرکت‌های متفاوتی برای هر شرایط وجود داشته و منظور شما را بهتر از قبل به موتورهای جستجو می‌رساند. در نظر داشته باشید که وجود لینک‌های خراب، صفحات پاک شده و یا لینک‌هایی خالی از سایت ما می‌تواند به شدت سئو را خراب کرده و باعث شود گوگل دیگر به این آدرس اینترنتی اعتماد نداشته باشد. بهتر است همیشه Redirect را مدنظر قرار دهید و از افزونه‌های مناسب جهت ساخت آن استفاده کنید.

سوالات متداول

دلیل اصلی استفاده از ریدایرکت چیست؟

انتقال کاربران و ربات‌های موتور جستجو از یک آدرس نامناسب به یک صفحه بهتر که خودمان مشخص کرده‌ایم.

بهترین روش برای ساخت Redirect چیست؟

می‌توانید از افزونه‌های سئو برای ساماندهی لینک‌های خراب سایت استفاده کنید.

ریدایرکت 301 و 302 چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟

نوع 301 برای تغییر آدرس‌های همیشگی و کد 302 برای زمان‌هایی است که به شکل موقت قصد تغییر مسیر نشانی وب را داریم.

آیا تگ کنونیکال می‌تواند جای ریدایرکت را بگیرد؟

با استفاده از کنونیکال شما تغییری در آدرس‌ها ایجاد نکرده و کاربر همچنان هر دو مطلب را مشاهده می‌کند و این دو مورد برای کاربران به یک شکل عمل نمی‌کنند.

author
Mina seyfollahzadeh- نویسنده

585
A
A