آموزش چک کردن TUN/TAP در سرور مجازی لینوکس

آموزش چک کردن TUN/TAP در سرور مجازی لینوکس
آموزش چک کردن TUN/TAP در سرور مجازی لینوکس
8 ماه پیش

در این مقاله از سری مقالات آموزش لینوکس در آذرآنلاین با آموزش چک کردن TUN/TAP در سرور مجازی لینوکس در خدمت شما خواهیم بود.

TUN/TAP در مجموع واژه‌هایی در شبکه و کرنل شبکه لینوکس است که به واسطه آن ارتباط با شبکه و شبکه‌های مجازی برقرار خواهد شد.

حال در ابتدای مقاله و قبل از آموزش چک کردن TUN/TAP در سرور مجازی لینوکس به توضیح و تعریف TUN و TAP پرداخته تا با آن بیشتر آشنا شوید.

TUN

TUN مخفف عبارت Network Tunnel بوده و وظیفه شبیه سازی لایه شبکه در کرنل شبکه لینوکس را داراست و در مجموع یک لایه 3 مدل OSI را در شبکه به صورت نرم افزاری ایجاد می‌کند تا پکت‌هایی مانند IP و ... را در آن دریافت و پردازش نماید.

TAP

TAP مخفف عبارت Network TAP بوده و وظیفه شبیه سازی لایه 2 مدل OSI را در کرنل شبکه لینوکس دارد و در مجموع در شبکه لینوکس وظیفه ایجاد Network Bridge را خواهد داشت.

TUN/TAP که در کنار همدیگر در سرور فعالیت می‌کنند ، وظایف بسیار مهمی را دارند که در بین آنها می‌توان به برقراری ارتباط کامل با شبکه داخلی و خارجی سرور و حتی برقراری ارتباط در پروتکل‌هایی مانند PPTP ، L2TP و ... را خواهند داشت.

حال در ادامه به شما روشی را آموزش خواهیم داد تا بسادگی بتوانید وضعیت فعال و یا غیر فعال بودن این دو را در کرنل لینوکس خود چک کنید.

آموزش چک کردن TUN/TAP در سرور مجازی لینوکس

1- ابتدا به محیط ترمینال لینوکس خود متصل شوید.

2- سپس دستور زیر را به صورت کامل وارد نمایید.

cat /dev/net/tun

پس از وارد کردن دستور بالا ، اگر خروجی به شکل زیر بود ، بدین معناست که TUN/TAP در سرور شما فعال است و اگر خروجی غیر از خط زیر دریافت کردید ، به این معنا خواهد بود که TUN/TAP در سرور شما فعال نمی‌باشد.

cat: /dev/net/tun: File descriptor in bad state

نکته : امروزه اکثریت توزیع‌های پرکاربرد و عمومی لینوکس که بیشترین مصرف را در اینترنت به عنوان سرور مجازی لینوکس دارند با TUN/TAP فعال پیدا خواهید کرد و نیازی به تست و یا فعال کردن آنها نیست.

در ادامه لیستی از توزیع‌های پرکاربرد لینوکس که TUN/TAP در آنها فعال است را خواهید دید.

این لیست توزیع‌هایی است که بیشترین مصرف را در اینترنت داشته و همواره TUN/TAP آنها فعال می‌باشد و در صورت نیاز به چک کردن وضعیت فعال بودن TUN/TAP در اکثریت لینوکس‌های استاندارد ، می‌توانید از دستوری که در بالا ذکر شد استفاده نمایید.

امیدواریم از آموزش چک کردن TUN/TAP در سرور مجازی لینوکس استفاده لازم را برده باشید.

کاربر گرامی شما می‌توانید سؤالات مربوط به این آموزش را در بخش کامنت‌ها عنوان کرده و در همین قسمت پاسخ خود را دریافت کنید.

5360
A
A