آموزش کار با دستور Screen

آموزش کار با دستور Screen
آموزش کار با دستور Screen
8 ماه پیش

در این مطلب آموزشی همانند سایر مطالب آموزش لینوکس در آذرآنلاین با آموزش کار با دستور Screen در خدمت شما خواهیم بود تا به واسطه این ابزار شما بتوانید سرعت عملکرد خود را در لینوکس و محیط ترمینال آن افزایش دهید.

حتماً در هنگام کار در لینوکس بارها شده که برای انجام یا پایان رسیدن یک دستور ، دقایقی را منتظر مانده‌اید و یا برای انجام یک دستور زمانبر ، مدت‌ها صبر کرده‌اید ؛ و یا در هنگام اجرای برخی فرامین ارتباط شما با سرور قطع شده و دستورات در حال اجرا ناقص به اتمام رسیده‌اند.

شاید برای انجام چندین تسک بتوانید چندین ترمینال را باز کنید و با این راه کار ، مشکل خود را حل کنید ، اما برای قطع ارتباط با سرور چه می‌توان کرد؟
البته که اجرای چندین ترمینال به صورت همزمان ، هیچگاه توصیه نمی‌شود و ممکن است استفاده از آن مشکلات امنیتی را برای شما به دنبال داشته باشد.

پس برای حل این مشکل و همچنین اجرای فرامین ارسال شده ، حتی پس از قطع ارتباط ترمینال لینوکس ، شما می‌توانید از ابزاری با نام Screen بهره ببرید.

این ابزار که قابلیت نصب بر روی اکثر توزیع‌های استاندارد لینوکس را داراست ، به شما کمک خواهد کرد تا بتوانید چندین صفحه یا چندین ترمینال را در یک ترمینال باز کرده و به مدیریت آنها نیز بپردازید.

همچنین با قطع ارتباط اینترنت که منجر به قطع ارتباط شما با سرورتان خواهد شد ، دستورات در حالت اجرا به کار خود ادامه داده و هنگامی که مجدداً به سرور متصل شدید ، می‌توانید به ادامه کار با دستوری که قبلاً وارد کردید ، نیز بپردازید.

در ادامه با آموزش کار با دستور Screen همراه ما باشید.

آموزش کار با دستور Screen

1- در ابتدا برای نصب ابزار Screen شما باید دستور زیر را نسبت به توزیع لینوکس خود وارد نمایید.

  • نصب Screen در لینوکس CentOS و RHEL

yum install -y screen
  • نصب Screen در لینوکس دبیان و ابونتو

apt-get install -y screen

با وارد کردن دستور بالا ، این ابزار بر روی لینوکس شما نصب شده و می‌توانید با توجه به توضیحاتی که در ادامه خدمت شما خواهیم گفت ، به نحوه استفاده از آن بپردازید.

2- پس از نصب Screen برای استفاده از آن باید به صورت زیر عمل کنید.

ساختار استفاده از دستور Screen

screen [Command]

مثال

screen ping 8.8.8.8

همانطور که مشاهده می‌نمایید ، تنها نیاز است قبل از وارد کردن دستورات خود ، کلمه Screen را وارد کرده و سپس دستورات را وارد کنید.

پس از وارد کردن دستور بالا ، شما می‌توانید با فشردن کلید ترکیبی Ctrl+a و سپس کلید d از محیط دستور فعلی خود خارج شده و به وارد کردن سایر دستورات خود نیز بپردازید.

همچنین شما می‌توانید هر تعداد دستوری را که در نظر دارید را با Screen اجرا نمایید.

3- حال جهت نمایش دستورات در حال اجرا که با Screen وارد شده است بایستی از فرمان زیر استفاده کرده تا تمامی Screenهای در حال اجرا را مشاهده نمایید.

screen -ls

4- پس از دیدن نام و وضعیت Screen های در حال اجرا شما قادر خواهید بود با دستور زیر به Screen مورد نظر بروید.

ساختار

screen -r [Screen name ]

مثال

screen -r 12853

نکته 1 : نام اسکرین‌ها همراه با نام سرور شما برخواهد گشت که شما می‌توانید همانند مثال تنها نام عددی آن را وارد کرده و به اسکرین مورد نظر بروید.

نکته 2 : برای خروج از هر Screen همانند مرحله اول شما باید کلید Ctrl + a را زده و سپس کلید d را بزنید.

5- همچنین شما می‌توانید با وارد کردن دستور زیر از Help کامل این دستور استفاده کرده تا با سایر پارامترهای آن آشنا گردید.

screen -h

بدین ترتیب شما می‌توانید از دستور Screen استفاده کرده و دیگر منتظر اجرای فرامین و یا نگرانی بابت قطع شدن ارتباط خود با سرورتان نباشید.

امیدواریم از مطلب کار با دستور Screen استفاده لازم را برده باشید.

8470
آموزش کار با دستور Screen
101.001
A
A