اجرای php در Xampp

اجرای php در Xampp
اجرای php در Xampp
8 ماه پیش

PHP یک زبان برنامه‌نویسی سمت سرور است که معمولا برای ساخت برنامه‌های وب استفاده می‌شود. این زبان می‌تواند از یک وبلاگ ساده تا یک وب‌سایت تجارت الکترونیک پیشرفته را پشتیبانی کند. با توجه به این‌که PHP یک زبان سمت سرور است، خروجی آن می‌تواند در صفحات مرورگر کاربر قابل مشاهده باشد. دستورات وارد شده در PHP را ابتدا سرور Apache یا IIS پردازش می‌کنند و سپس خروجی آن به‌صورت صفحات HTML و JavaScript به کامپیوتر کاربر ارسال می‌شود.

اما برای اجرای کد PHP روی سیستم عامل‌های ویندوز و کامپیوترهای شخصی به نرم‌افزاری مانند XAMPP یا زمپ نیاز دارید. یک نرم‌افزار متن باز و کاربردی که در این مطلب آن را معرفی خواهیم کرد. پس تا انتها همراه ما بمانید. XAMPP یا زمپ یک یک نرم‌افزار متن باز و یکی از پرکاربردترین نرم افزارها برای اجرای کد PHP روی سیستم عامل‌های ویندوز است. در ادامه مطلب به معرفی می‌پردازیم. پس تا انتها  همراه ما باشید.

 

نرم افزار Xampp چیست؟

حتما این سوال در ذهن شما ایجاد شده است که زمپ XAMPP چیست؟ در پاسخ باید بگوییم که برای برنامه‌نویسی و استفاده از زبان PHP، به سه چیز اساسی نیاز دارید:

  • یک برنامه برای کدنویسی: در ابتدا می‌توانید از Notepad و یا Notepad++ استفاده کنید. اما برای استفاده پیشرفته‌تر به ابزارهایی مثل Visual Studio Code، Netbeans، Dreamweaver و PhpStorm نیاز دارید.
  • یک مرورگر: کدهای شما در مرورگر سیستم شما نمایش داده می‌شوند.
  • سرور اجرا کننده: می‌توانید یکی از برنامه‌های WampServer یا XamppServer که نقش وب‌سرور را ایفا می‌کنند، دانلود کرده و از آن‌ها برای اجرا کردن کدهای خود استفاده کنید.

 

اگر می‌خواهید یک فایل PHP را در مرورگر کامپیوتر شخصی خود اجرا کنید، باید یک فناوری توسعه PHP راه‌اندازی کنید. برای این کار حداقل به PHP، MySQL و وب سروری مانند Apache یا Nginx نیاز خواهید داشت. opcache یک برنامه بهینه سازی و کش‌سازی کدهای php است که برای فعال سازی آن در لوکال هاست می توانید آموزش فعال سازی opcache در Xampp را مطالعه نمایید.

MySQL برای راه‌اندازی پایگاه داده استفاده می‌شود که برنامه‌های PHP می‌توانند با آن کار کنند. با آن‌که انتخاب شما می‌تواند این باشد که با موتورهای پایگاه داده دیگر نیز کار کنید اما MySQL یکی از پایگاه داده‌های محبوبی است که برای پی اچ پی استفاده می‌شود.

توصیه می‌کنیم به جای دانلود جداگانه هر یک از این نرم‌افزارها و پیکربندی هر کدام برای کار با یکدیگر فقط برنامه زمپ را که به لاتین XAMPP نوشته می‌شود، دانلود کرده و نصب کنید. این برنامه شامل تمام نرم‌افزارهای لازم است و پیش نیازها را برای اجرای PHP در کمترین زمان آماده می‌کند. این نرم‌افزار از تمام سیستم‌عامل‌های ویندوز، لینوکس و مک پشتیبانی می‌کند.

به عبارت دیگر زمپ یک نرم‌ افزار آزاد یا free software است. یعنی نرم‌افزاری که به کاربر آزادی‌های معین برای استفاده، تکثیر، تغییر، توزیع مجدد (در صورت اصلاح) را می‌دهد. در توصیف آن همچنین می‌توانیم بگوییم:

free and open-source cross-platform web server solution stack package.

زمپ شامل تمام ابزارهای مورد نیاز برای توسعه صفحات وب به‌طور محلی است. نصب و راه‌اندازی آن بسیار آسان است و به شما اجازه می‌دهد که به‌سرعت از زبان php برای توسعه صفحات وب استفاده کنید.بعد از نصب و اجرای نرم‌افزار XAMPP به‌صورت محلی، باید بتوانید صفحه پیش فرض آن را در آدرس http://localhost و در مرورگر خود مشاهده کنید.

باید بدانید که پس از نصب XAMPP، اولین مساله ای که باید مد نظر قرار دهید، محلی است که فایل‌های PHP خود را در آن قرار می‌دهید. هنگامی که این نرم‌افزار را نصب می‌کنید، یک پوشه با نام htdocs ایجاد می‌شود که روت داکیومنت دامنه وب سرور پیش فرض شما است (اگر به آدرس http://localhost/example.php بروید، سرور تلاش می‌کند تا فایل example.php را در پوشه htdocs پیدا کند.)

بسته به سیستم عاملی که استفاده می‌کنید، مکان دایرکتوری htdocs متفاوت است. در ویندوز، این دایرکتوری در C:\xampp\htdocs قرار دارد. کاربران لینوکس می‌توانند آن را در opt/lampp/htdocs/  پیدا کنند. پس از پیدا کردن مسیر دایرکتوری htdocs، می‌توانید بلافاصله شروع به ایجاد فایل‌های PHP کنید و آن‌ها را در مرورگر خود اجرا کنید. در ادامه به

 می‌پردازیم.

 

آموزش نصب php در xampp

برای این‌که بتوانید کدهای php را در کامپیوتر شخصی خود اجرا کنید، باید یک نرم‌افزار شبیه‌ساز سرور مثل زمپ نصب کنید. این نرم‌افزار سیستم شخصی شما را به یک نرم‌افزار شبیه‌ساز تبدیل می‌کند. شما می‌توانید برای دریافت زمپ، به سایت اصلی این نرم‌افزار مراجعه کرده و نرم‌افزار را بر اساس سیستم‌عامل خودتان دانلود کنید. سپس با توجه به تصاویر زیر، مراحل نصب را به‌راحتی مشخص کنید.

 

آموزش نصب php در xampp

بعد از دانلود و انتخاب زمپ XAMPP، برای نصب آن مشابه با سایر نرم‌افزارها روی فایل exe دو بار کلیک کنید و در پنجره‌ای که باز می‌شود، روی گزینه Next کلیک کنید تا به مرحله بعدی از نصب بروید.

 

آموزش نصب php در xampp

 

در پنجره باز شده زیر تمامی گزینه‌ها را علامت بزنید تا بتوانید از همه قابلیت‌های XAMPP استفاده کنید.

 

آموزش نصب php در xampp

 

در پنجره‌ زیر شما مسیر نصب XAMPP را مشخص می‌کنید. این مسیر به‌صورت پیش‌فرض در درایو C قرار دارد و نباید آن را ویرایش کنید تا در همان مسیر پیش‌فرض نصب شود.

آموزش نصب php در xampp

پس از نصب XAMPP، در درایو C یک پوشه به نام XAMPP ایجاد می‌شود و داخل آن تعداد زیادی فولدر وجود دارد. اما پوشه مهمی که باید به آن توجه کنید، پوشه‌ htdocs است. شما باید پروژه‌های PHP خود را داخل این پوشه قرار دهید. همچنین می‌توانید opache را که یک برنامه بهینه‌سازی و کش‌سازی کدهای Php است روی لوکال هاست فعال کنید. برای این منظور باید با نحوه فعال سازی opcache در Xampp آشنا باشید.

 

اجرای کدهای پی‌اچ‌پی با استفاده از نرم‌افزار زمپ

همان‌طور که اشاره کردیم، پوشه‌ htdocs در درایو C وجود دارد که پوشه‌ پروژه‌های ما در آن قرار می‌گیرد. بنابراین ابتدا می‌خواهیم یک پوشه‌ی پروژه بسازیم. برای این کار، داخل پوشه‌ htdocs یک پوشه با نام دلخواه می‌سازیم و داخل آن یک فایل با نام دلخواه و پسوند پی‌اچ‌پی ایجاد می‌کنیم. سپس این فایل را با یک ویرایشگر ساده مثل نوت‌پد باز می‌کنیم و کد زیر را در آن قرار می‌دهیم. دستور بالا صرفا جمله «شروع برنامه نویسی با php » را نمایش می‌دهد اما نکته این است که حالا چطور این فایل را اجرا کنیم تا این جمله را در مرورگر مشاهده کنیم. برای این کار وارد کنترل پنل نرم افزار xampp شوید. (کلمه xampp را در استارت یا سرچ ویندوز خود جستجو کنید تا آیکون نرم افزار را پیدا کنید و وارد بخش کنترل پنل آن شوید)

اجرای کدهای پی‌اچ‌پی با استفاده از نرم‌افزار زمپ

با توجه به تصویر بالا برای اجرای برنامه‌های PHP با استفاده از XAMPP باید روی دکمه Start در بخش Apache و MySQL کلیک کنید تا رنگ آن‌ها به سبز تغییر کنند. سپس می‌توانید وارد مرورگر خود شوید و در بخش URL آدرس localhost/mypro را وارد کنید تا پروژه‌ای را که ایجاد کرده‌اید، مشاهده کنید. لازم به ذکر است که کلمه mypro نام پوشه پروژه شما است که درون پوشه htdocs ایجاد کرده‌اید.

بعد از وارد کردن این آدرس به این دلیل که نام فایل ما index.php است، فایل به‌طور خودکار اجرا می‌شود و کد داخل آن یعنی «شروع برنامه نویسی با php» را چاپ می‌کند تا در مرورگر نمایش داده ‌شود. باید توجه داشت که اگر نام فایل شما هر چیزی به جز index.php باشد، باید آن را در آدرس بنویسید. به‌عنوان مثال اگر نام فایل شما test.php باشد، باید پس از نام پوشه، نام فایل را نیز ذکر کنید. مثل آدرسی که در مثال آورده‌ایم.

 localhost/mypro/test.php

 

سوالات رایج

در ادامه به سوالات متداول کاربران پاسخ می‌دهیم.

کدام نرم‌افزارها برای اجرای کدهای php مناسب هستند؟

از جمله نرم‌افزارهای مشهور برای اجرای کدهای PHP باید به اسامی مانند

XAMPP, WAMP, MAMP, Phpstorm, sublime text, Visual Studio Code

اشاره کنیم.

چرا زمپ برای اجرای کدهای پی اچ پی محبوب است؟

یکی از دلایلی که باعث شده است زمپ برای اجرای کدهای پی اچ پی محبوب باشد، سادگی نصب و راه اندازی آن است. علاوه بر این، زمپ شامل تمامی نرم‌افزارهای مورد نیاز برای اجرای کدهای PHP مثل Apache، MySQL و PHP می‌شود که این ویژگی باعث شده است که نیاز به نصب جداگانه هر یک از این نرم‌افزارها برای شروع کار نباشد.

آیا می‌توان از امکانات نرم افزار زمپ رایگان استفاده کرد؟

بله، نسخه‌ اصلی و رسمی زمپ توسط Apache Friends ارائه می‌شود و به‌طور کاملا رایگان در دسترس کاربران قرار می‌گیرد.

آیا برای استفاده از زمپ باید به اینترنت وصل باشید؟

زمپ به شما اجازه می‌دهد روی کامپیوتر خود ورپرس را به‌صورت لوکال نصب کنید. برای استفاده از زمپ نیازی به استفاده از اینترنت ندارید و تمام کارهای شما تا زمانی که آن‌ها را با سایرین به اشتراک نگذاشته‌اید، شخصی باقی می‌ماند.

 

33253
اجرای php در Xampp
100.0023
A
A