اشتباهات رایج برنامه نویسان

اشتباهات رایج برنامه نویسان
اشتباهات رایج برنامه نویسان
9 ماه پیش

اشتباهات رایج برنامه نویسان تازه‌کار

برنامه‌نویسی یکی از حوزه‌های کاربردی و مهم در دنیاست که به دلیل نیاز روزافزون به آن، در حال گسترش است؛ اما این گسترش نیاز به یادگیری از طرف برنامه‌نویسان دارد که ممکن است با اشتباهاتی در این زمینه نیز همراه باشد. اشتباهات رایج برنامه‌نویسان، معمولاً به‌وسیله دیباگ کردن یا تست کردن، قابل رفع ‌و رجوع است؛ اما برنامه‌نویسان با دانستن این اشتباهات، می‌توانند احتمال رخ دادن آن‌ها را به حداقل برسانند.

بسیاری از افراد این اشتباهات را ناشی از دانش ناقص خود می‌دانند و برخی دیگر برای رفع آن‌ها، از روش‌های اشتباهی استفاده می‌کنند. در این مقاله قصد داریم برخی از اشتباهات متداول در برنامه‌نویسی را بررسی کنیم و ببینیم چطور می‌توان برای رفع کردن آن‌ها به دنبال چاره گشت.

۱. یادگیری هم‌زمان زبان‌ها، فریم‌ورک‌ها و تکنولوژی‌های برنامه‌نویسی مختلف

یکی از اشتباهاتی که بسیاری از برنامه‌نویسان مبتدی ممکن است مرتکب آن شود، یادگیری زبان‌های برنامه‌نویسی مختلف به‌صورت هم‌زمان است. برنامه‌نویسان حرفه‌ای همواره بر این عقیده بوده‌اند که در هنگام یادگیری این زمینه، تنها روی یک زبان تمرکز کنید. بسیاری از افراد برای این‌که بتوانند رزومه خود را بهبود ببخشند، به یادگیری زبان‌های مختلف در زمانی محدود می‌پردازند.

این در حالی است که شما می‌بایست بعد از اتمام دوره یک زبان و رسیدن به سطحی حرفه‌ای در آن، سراغ فریم‌ورک یا زبان دیگری بروید. داشتن کیفیت در یک حرفه، مهم‌تر کمیت آن است. این موضوع به معنای تمرکز تنها روی یک زبان برنامه‌نویسی و وارد نشدن به زمینه‌های دیگر نیست. شما با به دست آوردن تجربه کافی یک زبان خاص، می‌توانید درک بهتری از زبان‌ها و فریم‌ورک‌های دیگر نیز داشته باشید.

یکی دیگر از مهم‌ترین دلایلی که نباید یک‌باره به یادگیری زبان‌های مختلف بپردازید، درگیرشدن بیهوده ذهن شماست. بسیاری از کدهای برنامه‌نویسی، به طرق مختلف با یکدیگر ارتباط دارند و با فهم یکی از آن‌ها، می‌توانید دیگری را نیز یاد بگیرید؛ اما یادگیری آن‌ها به‌صورت هم‌زمان، باعث ورود اطلاعات اضافی به ذهن شما می‌شود. به‌عنوان‌مثال، چیزهایی که می‌توانید با یادگرفتن تنها یکی از زبان‌ها، آن را متوجه شوید، نیاز شما را به یادگیری هم‌زمان دو زبان برآورده می‌کند.

۲. باور نداشتن افراد به خودشان

شما به‌عنوان یک برنامه‌نویس ممکن است به توانایی‌های خود شک داشته باشید و کدهایی که برای نوشتن آن‌ها ساعت‌ها زمان گذاشته‌اید را زیر سؤال ببرید. اولین نکته‌ای که باید در نظر بگیرید این است که برای یک کد، ساختارهای متفاوتی وجود دارد و می‌تواند به روش‌های مختلفی نوشته شود؛ بنابراین اگر کد شما با کد برنامه‌نویسان برتر، متفاوت بود، اعتمادبه‌نفس خود را از دست ندهید؛ چرا که شما روشی جدید برای اعمال کد موردنظر خلق کرده‌اید.

۳. نوشتن کدها بدون در نظر داشتن کیفیت آن‌ها

یکی از اشتباهات رایج برنامه‌نویسان، نوشتن کدها بدون در نظر گرفتن کیفیت آن‌هاست. مبتدی یا حرفه‌ای بودن شما به‌راحتی از نحوه کد زنی شما قابل‌فهم است؛ بنابراین همواره باید روشی را برای کد زنی انتخاب کنید که علاوه بر کامل بودن، بهینه نیز باشد. کد بهینه به کدی گفته می‌شود که کم‌ترین فضا را از پردازنده سیستم شما اشغال کند. بسیاری از افراد برای این کار از ادغام کدها و نوشتن آن‌ها رد یک خط استفاده می‌کنند. درحالی‌که انجام همیشگی این کار نیز، بهینگی کد شما را با مشکل روبه‌رو می‌کند.

در این قسمت برخی از اشتباهات متداول برنامه‌نویسان هنگام کد زنی را آورده‌ایم:

  • در نظر نگرفتن تورفتگی‌های متناسب با کد
  • استفاده از حلقه‌های زیاد و تودرتو
  • استفاده نامناسب از خطوط جدید، ایجاد فضای خالی میان خطوط و همچنین قرار دادن تمام کدها در یک خط
  • نوشتن تابعی بزرگ و قرار دادن تمام کدها در یک تابع
  • انتخاب نامناسب نام متغیرها (متغیرهایی که انتخاب می‌کنید باید نامی ساده و فهم‌پذیر داشته باشند.)
  • استفاده اشتباه از متغیرهای بزرگ یا کوچک مانند a به‌جای A

بسیاری از موارد عنوان‌شده، اشتباه محسوب نمی‌شوند بلکه انجام ندادن آن‌ها، کد شما را بهینه‌تر می‌کند. همچنین اشتباهات نوشتاری در ساختار یک کد، به موارد بالا محدود نمی‌شوند. شما ممکن است به‌عنوان یک تازه‌کار، نوشتن کد و گرفتن خروجی درست را هیجان‌انگیز و جذاب بشمارید؛ اما چیزی که می‌تواند شما را از مبتدی‌ها تمایز ببخشد، کد زنی با ساختار نوشتاری درست است.

۴. نداشتن برنامه قبل از شروع به کد زنی

یکی دیگر از مهم‌ترین اشتباهات رایج برنامه‌نویسان، کد زنی بدون نوشتن الگوریتم متناسب با آن است. الگوریتم نویسی به شما کمک می‌کند درک بهتری از کد، خروجی و ورودی موردنظر، بدنه و همچنین علیت کد به دست بیاورید. برنامه‌نویسان حرفه‌ای این را می‌دانند که بدون استفاده از الگوریتم، ممکن است کد آن‌ها با اشتباهاتی مواجه شود که برنامه‌نویس را مجبور به نوشتن دوباره کد بکند. علاوه‌برآن، شامه‌ای کلی درباره کاری که باید انجام شود، به شما می‌دهد.

برای نوشتن الگوریتم، باید دقیقاً بدانید کد مدنظر شما قرار است چه کاری را برای شما انجام دهد. با نوشتن الگوریتم مسیر خود را مشخص می‌کنید و با شروع مرحله کد زنی، ابهامات کمتری خواهید داشت. برای این منظور می‌توانید مراحل زیر را دنبال کنید:

  • محدودیت‌ها و مشکلات مسیر را شناسایی کنید.
  • در مورد روش‌هایی که می‌توانید کد زنی را به کمک آن‌ها انجام دهید، تحقیق کرده و بهترین ساختار را انتخاب کنید.
  • ارورهای احتمالی را شناسایی کرده و آن‌ها را یادداشت کنید تا بتوانید راه حلی را برای آن‌ها پیدا کنید.
  • مشکلات را دسته‌بندی کرده و به‌صورت جداگانه به حل هر قسمت بپردازید.

۵. این‌که تصور کنید همه چیز را می‌دانید.

یکی از موضوعاتی که دیر یا زود دامن‌گیر هر برنامه‌نویس تازه‌کار می‌شود، احساس برتری و غرور است. زمانی که شما کدهای مختلف را بدون مشکل یا باگ، اجرا می‌کنید، ممکن است این تصور در شما به وجود بیاید که همه چیز را در حوزه برنامه‌نویسی می‌دانید. درحالی‌که این زمینه آن‌قدر گسترده هست که شما همواره می‌توانید چیزهای جدیدی را در آن یاد بگیرید.

۶. بک‌آپ گرفتن از داده‌ها و کدهای خود

یکی از اشتباهات رایجی که می‌تواند توسط حرفه‌ای‌ها یا مبتدیان اتفاق بیفتد، بک‌آپ نگرفتن از کد است. سیستم شما ممکن است به هر دلیلی دچار مشکل شده و خاموش شود. در این حالت است که پروژه‌ها و کدهای مهم نیز امکان بازگشت ندارند و زحمات برنامه‌نویس یک‌باره از بین می‌شود. بهترین راه‌حل، ذخیره کردن کد یا بک‌آپ گرفتن از آن در زمان‌های مشخص است.

به‌عنوان‌مثال می‌توانید هر ۱۵ دقیقه یک‌بار، کد را ذخیره کنید. برای جلوگیری از هرگونه مشکل، بهترین کار این است که متن یا اسکریپت کد را در فضایی مانند گوگل نیز ذخیره کنید تا در صورت ازدست‌رفتن اطلاعات سیستم به‌صورت ناگهانی، برای کد شما مشکلی پیش نیاید.

۷. تمرین نکردن

همان‌طور که گفته شد، در زمینه برنامه‌نویسی، همواره چیزی برای یادگرفتن وجود دارد؛ بنابراین شما به‌عنوان یک برنامه‌نویس، باید برای خود تمریناتی را مشخص کنید تا راه‌های جدید را یاد گرفته و بتوانید در موقعیت‌های مشابه از آن‌ها استفاده کنید. کد زنی مقوله‌ای نیست که بتوانید به‌صورت تئوریک آن را یاد بگیرید. کد زنی همواره با روش‌های جدیدی همراه است که ممکن است تنها به ذهن شما خطور کند!

۸. انتخاب اولین راه‌حل

بسیاری از برنامه‌نویسان، تصور می‌کنند اولین راه‌حل، بهترین راه‌حل است. این کار نیز یکی از اشتباهات رایج برنامه‌نویسان است که ممکن است شما را با مشکلات زیادی روبه‌رو کند. بسیاری از برنامه‌نویسان، زمانی که با مشکلی مواجه می‌شوند، قبل از شناسایی پیچیدگی‌ها و شکست‌های پیش‌آمده، سرعت اجرا را افزایش می‌دهند و تنها راه‌حلی که در آن لحظه متصور می‌شوند را اجرا می‌کنند.

در برنامه‌نویسی، راه‌حل‌های خوب زمانی به دست می‌آیند که راه‌حل‌های قبلی را زیر سؤال ببرید. زمانی که مشکلی به وجود می‌آید، هدف ما تنها حل‌کردن آن نیست. بلکه پیداکردن روشی است که علاوه بر حل‌کردن، ساده و درک‌پذیر باشد.

۹. بررسی نکردن بعد از هر مرحله کد زنی

زمانی که شما را کد زنی خود را به اتمام می‌رسانید، در مرحله اول ممکن است به نتیجه دلخواه خود نرسید. چراکه باید قبل از اجرا حداقل یک‌بار کد خود را چک کنید. یک کد برنامه‌نویسی درست مانند یک متن است که بعد از نوشتن نیاز به چک شدن دارد. بسیاری از باگ‌های موجود در کدها، به دلیل عدم توجه به اشتباهات نوشتاری در اسکریپت کد است.

علاوه‌برآن، فهم‌پذیر نبودن یک کد، دلیل بر اشتباه بودن آن نیست. اولین کاری که باید در هنگام مشاهده کردن یک کد انجام دهید، بررسی آن است. حتی اگر نویسنده آن در دسترس شما نیست، می‌توانید در مورد آن تحقیق کنید. شما تنها زمانی می‌توانید درباره خوبی یا بدی یک کد نظر دهید که کاملاً آن را درک کرده باشید.

۱۰. دیباگ نکردن کدها

یکی از اشتباهات رایج کدنویسان بعد از برخورد با هر اشتباه، خواندن از روی اسکریپت و تلاش برای بررسی متن آن است. البته که این کار به شما کمک می‌کند اما نمی‌تواند مرحله‌به‌مرحله روند را به شما نشان دهد. درست‌ترین کار، دیباگ کردن کد به معنای اشکال‌زدایی آن است. در تمام زبان‌های برنامه‌نویسی، دیباگ کردن یکی از مهم‌ترین مراحل به شمار می‌آید که می‌تواند تأثیر زیادی بر تصحیح اشتباهات کد داشته باشد. به همین دلیل توصیه شده است که هنگام برخورد با ارورها و اشکالات، با دیباگ کردن کد و بررسی دقیق روند آن، اشکال را برطرف کنید.

سخن پایانی

شما به‌عنوان یک برنامه‌نویس، باید بتوانید دانش خود را از این زمینه بهبود ببخشید و همواره به دنبال یادگیری باشید. اشتباهات کوچک و بزرگ می‌توانند تأثیرات زیادی در کدنویسی شما داشته باشند؛ تأثیراتی که شاید نتیجه را تغییر دهد. با خواندن این مقاله توانستیم اشتباهاتی را بررسی کنیم که ممکن است برای هر برنامه‌نویسی پیش بیاید. امیدواریم که بتوانیم تا حد زیادی به دانش شما کمک کرده باشیم. از همراهی شما سپاسگزاریم.

 

دریا بهرامی- نویسنده

1087
A
A