آموزش بازیابی پسورد ویندوز سرور

آموزش بازیابی پسورد ویندوز سرور
آموزش بازیابی پسورد ویندوز سرور
2 هفته پیش

شما نیز ممکن است در شرایطی قرار بگیرید که ناگهان رمز عبور خود را فراموش کرده و باید ریکاوری پسورد را امتحان کنید تا شاید بتوانید به ویندوز سرور متصل شوید. قطعا این شرایط بسیار نامطلوب است اما آشنایی با روش‌های اصولی انجام بازیابی پسورد ویندوز سرور می‌تواند شما را از دردسرهای فراوان نجات دهد. در ادامه بهترین روش‌های ممکن را برای ریست پسورد ویندوز سرور به صورت تصویری به شما آموزش داده‌ایم.

 

ویندوز سرور و امنیت آن

ویندوز سرور عضوی از خانواده‌ای از سیستم‌های عامل سرویس‌دهنده است که توسط ماکروسافت طراحی و عرضه شده‌اند. عملا بهترین تعریفی که برای ویندوز سرور تا به حال بیان شده، به این شکل است که ویندوز سرور یک brand name for a group of server operating systems by Microsoft  و دقیقا برای استفاده روی سرورهای مختلف طراحی شده است. شرکت مایکروسافت کار عظیمی برای مدیریت سرورها انجام داده و می‌توان از این پس با اشتراک‌گذاری خدمات با چند کاربر و همین‌طور کنترل شرایط مربوط به سرورها، از این ویندوز بهره‌ برد.

قبل از اینکه بخواهیم به بحث ریست پسورد ویندوز سرور بپردازیم، باید به این نکته پی برد که Windows Server به امنیت کافی نیاز داشته تا بتواند به شکل کارآمدی فعالیت داشته باشد. برای افزایش امنیت این محیط روش‌های مختلفی وجود دارد اما یکی از بهترین آن‌ها، استفاده از پسوردهای باکیفیت و قوی است. با این حال در شرایطی ممکن است که در به یادآوری این پسورد با مشکل روبرو بوده یا به نحوی لازم است آن را تغییر دهید. در این مرحله است که بازیابی رمز ویندوز سرور اهمیت پیدا می‌کند.

 

چه زمانی به بازیابی پسورد ویندوز سرور نیاز داریم؟

معمولا اصلی‌ترین دلیلی که به ریکاوری پسورد نیاز پیدا می‌کنید، فراموش کردن آن است. وقتی ادمین اصلی پسورد را فراموش کرده و فرد دیگری نیز از آن مطلع نباشد، هیچ راه دیگری باقی نمی‌ماند مگر اینکه اقدام به ریست پسورد ویندوز سرور کنید. برخی افراد برای جلوگیری از این اتفاق رمز را جایی یادداشت کرده و یا از واژه‌هایی بسیار ساده استفاده می‌کنند.

این موارد تا حدی جلوی این حوادث را می‌گیرد اما از طرفی امنیت سیستم را با مشکلات جدی روبرو می‌کند. برخی موارد دیگر نیز شامل ایجاد حادثه برای ادمین، در دسترس نبودن فرد، اخراج یا جایگزینی نفرات و... بوده که در هر یک از موارد نیاز است که بازیابی رمز عبور انجام شود. اگر امکان تعویض ویندوز سرور را نداشته و حتما باید بازیابی پسورد را انجام دهید، بهتر است در ادامه با ما همراه باشید.

 

بهترین روش ریست پسورد ویندوز سرور

اگر شما هم با این مشکل روبرو شده‌اید و مجبور هستید که برای دسترسی به سرور خود، بازیابی رمز عبور را انجام دهید، بهتر است از موثرترین روش‌ها استفاده کرده تا بدون خطا و اشتباه به هدف خود برسید. به طور کلی روش ریکاوری پسورد در نسخه‌های مختلف ویندوز سرور یکسان است. شما می‌توانید از دو طریق مختلف، یکی از طریق نرم افزار و دیگری استفاده از دیسک مخصوص، بازیابی پسورد را انجام دهید.

بازیابی پسورد ویندوز سرور 2019

مرسوم‌ترین روش این است که بتوانید سیستم را به کمک دیسک مخصوص ویندوز سرور در حالت تعمیر قرار داده و سپس اقدام به تغییر پسورد کنید. با وجود اینکه تعویض ویندوز بسیار سریع‌تر و راحت‌تر از این روش است، با این حال بسیاری از اطلاعات از بین خواهد رفت. کافی است دیسک مخصوص یا فلش مموری مربوطه که توانایی بوت کردن ویندوز را دارد به سیستم متصل کرده و آن را ری‌استارت کنید.

1. با انجام این کار سیستم در حالت installation mode قرار گرفته و آماده شروع فرآیند می‌شود.

بازیابی پسورد ویندوز سرور 2019

2. قبل از اینکه وارد مراحل نصب بشوید، باید بتوان محیط مدیریت دستورها را باز کنید. برای این کار کلید‌های Shift+ F10 را فشار داده تا پنجره CMD باز شود.

بازیابی پسورد ویندوز سرور 2019

3. حال باید به درایوی که ویندوز سرور را روی آن نصب کرده‌اید وارد شوید. به این منظور باید نام درایو را تایپ کرده و در نهایت علامت دو نقطه را قرار دهید.

بازیابی پسورد ویندوز سرور 2019

4. برای ادامه کار باید دستورات مستقیمی را به سیستم داده تا بر اساس آن تنظیمات جدیدی اعمال شود. می‌توانید از کدهای دستوری زیر استفاده کنید.

cd windows\system32

ren utilman.exe utilman.bkp

copy cmd.exe utilman.exe

بازیابی پسورد ویندوز سرور 2019

 

5. پس از اعمال این تغییرات، باید سیستم را راه اندازی دوباره کرد. از کد دستوری زیر می‌توانید استفاده کنید.

shutdown -r -t 0

بازیابی پسورد ویندوز سرور 2019

6. با ایجاد این تغییرات، امکان دسترسی به قسمت ادمین را خواهید داشت. کافی است کلیدهای ترکیبی Ctrl + Alt + Del را با هم فشار دهید و سپس روی گزینه Utility Manager کلیک کنید تا پنجره دستورات دوباره باز شود. سپس با وارد کردن کد زیر، به قسمت مورد نظر وارد خواهید شد و می‌توانید پسورد جدید را وارد کنید.

Net user [username] *

بازیابی پسورد ویندوز سرور 2019

7. با انجام مراحل ریست پسورد ویندوز سرور 2019 می‌توانید بدون وقفه به سیستم وارد شده و حتی نیاز به ری‌استارت کردن سیستم نخواهید داشت.

 

بازیابی پسورد ویندوز سرور 2016

برای اینکه بتوانید ریکاوری پسورد ویندوز سرور 2016 را انجام دهید، تنهای کافی است مراحل گفته شده در تیتر قبل از انجام داده و تمامی موارد دقیقا به همان شکل خواهد بود. باید به یاد داشته باشید که سیستم‌های امنیتی به طور مداوم آپدیت می‌شوند اما مایکروسافت به منظور حفظ تجربه کاربری، مراحل بازیابی رمز عبور را به شکلی ساده حفظ کرده است.

اگر می‌خواهید امکان تغییر رمز عبور غیرفعال شود، باید دوباره به قسمت نصب ویندوز رفته و این بار نیز با فشار دادن دکمه‌های Shift + F10، صفحه فرمان را باز کنید. تمامی کدهای زیر را وارد کرده تا در نهایت شرایط به حالت عادی باز گردد.

بازیابی پسورد ویندوز سرور 2016

افراد دیگری نیز می‌توانند به همین طریق به سیستم شما نفوذ کرده و رمز ویندوز سرور شما را تغییر دهند. برای جلوگیری از چنین مشکلی باید از گذرواژه‌های مخصوص برای دسترسی به فایل‌ها استفاده کنید که حتی امکان دسترسی به پنجره فرمان نیز در این حالت مقدور نخواهد بود.

 

بازیابی پسورد ویندوز سرور 2012

برای اینکه بتوانید پسورد ویندوز سرور 2012 را بازیابی کنید، لازم است تا ابتدا نرم افزار iSunshare Windows Password Genius را نصب کنید. سپس گزینه USB Device یا CD/DVD را انتخاب کرده و روی گزینه Begin کلیک کنید.

حالا باید اطلاعات رایت شده روی دیسک را به سیستمی که پسورد آن را فراموش کرده‌اید، منتقل کنید. در هنگام روشن شدن سیستم باید کلید F12 را فشار دهید تا وارد بخش بوت سیستم شود. براساس تصویر زیر ویندوز و اکانت کاربری مورد نظر را انتخاب کرده و روی گزینه Reset Password کلیک کنید. پنجره‌ای باز می‌شود که باید روی Yes کلیک کنید. در آخر هم روی گزینه Reboot کلیک کنید. حالا پسورد ویندوز سرور 2012 شما بازیابی شد.

بازیابی پسورد ویندوز سرور 2012

 

سوالات متداول

چگونه می‌توانیم پسورد ویندوز سرور را بازیابی کنیم؟

برای بازیابی پسورد ویندوز سرور باید از دیسک بازیابی پسورد استفاده کنید.

آیا می‌توان رمز عبور فراموش کرده ویندوز را مجددا پیدا کنیم؟

بله روش‌های مختلفی وجود دارد که می‌توانید از طریق آن‌ها وارد بوت سیستم شده و پسورد قدیمی را بازیابی کنید.

چگونه می‌توان از فراموش کردن رمز عبور ویندوز سرور اجتناب کرد؟

برای فراموش کردن رمز عبور ویندوز سرور لازم است تا آن را در مکانی امن یادداشت کنید. معمولا داشتن یک دفترچه برای یادداشت برداری از رمزهای عبور، راهکار مناسبی است.

ممکن است هیچ روشی برای بازیابی رمز عبور ویندوز سرور نتیجه ندهد؟

هرچیزی در دنیای دیجیتال ممکن است اما اگر از روش‌های بالا استفاده کنید، می‌توانید رمز عبور خود را پیدا کنید.

author
Mina seyfollahzadeh- نویسنده

161
A
A