تفاوت دبیان و اوبونتو

تفاوت دبیان و اوبونتو
تفاوت دبیان و اوبونتو
8 ماه پیش

اگر در حال راه اندازی یک سرور جدید هستید، یکی از مهم ترین تصمیماتی که باید بگیرید سیستم عاملی است که استفاده می کنید. دبیان و اوبونتو هم به عنوان سیستم عامل دسکتاپ و هم به عنوان سرور استفاده می شوند. آنها دو تا از محبوب ترین توزیع های لینوکس در تاریخ هستند.

همانطور که همه می‌دانند، اوبونتو یک توزیع مبتنی بر دبیان است اما به هیچ وجه یک کپی دقیق نیست و شباهت‌های و تفاوت‌های زیادی بین این دو وجود دارد. به عبارت دیگر آنها دو روی یک سکه هستند. وقتی می خواهید نگاهی به سرورهای این دو سیستم عامل بیندازید و انتخاب کنید کدام یک بهتر است باید گفت که این تصمیم تا حد زیادی به ترجیحات شما بستگی دارد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره سرور مجازی با ما همراه باشید.

شاید شنیده باشید که دبیان توزیعی برای متخصصان و اوبونتو برای مبتدیان است. در صورتی که بدانید این دو توزیع چه تفاوت هایی با یکدیگر دارند به راحتی و آسانی می توانید بهترین نوع آن را انتخاب نمایید. در ادامه آنها را با یکدیگر مقایسه خواهیم کرد.

مدل انتشار دبیان استیبل در مقابل اوبونتو LTS

یکی از واضح ترین تفاوت های بین دبیان و اوبونتو نحوه انتشار این دو توزیع است. دبیان مدل ردیفی خود را مبتنی بر ثبات دارد. از سوی دیگر، اوبونتو دارای نسخه های منظم و LTS (پشتیبانی بلند مدت) است. نسخه‌های Debian Stable به مدت یک سال پس از انتشار پایدار بعدی پشتیبانی می‌شوند. نسخه های پایدار زمانی که آماده هستند منتشر می شوند. این امر دبیان را کمی غیرقابل پیش‌بینی می‌کند. زیرا نمی‌دانید چه زمانی باید ارتقا دهید تا زمانی که استبل بعدی نهایی شود. بنابراین، اگر یک استیبل هر دو سال یک بار منتشر شود و شما با یک نسخه پایدار درست در راه اندازی آن شروع به کار کرده باشید، 3 سال به روز رسانی دریافت خواهید کرد. اوبونتو مدل بسیار سنتی تری دارد. توسعه دهندگان اطمینان حاصل می کنند که هر دو سال یک بار نسخه LTS را منتشر می کنند. با انتشار Ubuntu LTS، بدون توجه به هر نسخه جدید LTS در آن زمان، 5 سال پشتیبانی دریافت خواهید کرد.

بررسی عملکرد و ثبات دبیان نسبت به اوبونتو

بررسی تفاوت اوبونتو و دبیان از نظر عملکرد بسیار ساده است. هر دوی این سیستم ها فوق العاده عمل می کنند و اگر به دنبال سیستمی هستید که به سادگی بدون هیچ اشتباه یا مشکلی کار کند از عملکرد آنها رضایت خواهید داشت. دبیان یک سیستم بسیار سبک وزن است که سرعت آن فوق العاده است. از آنجایی که دبیان با نرم افزار و ویژگی های اضافی همراه نشده است به همین جهت نسبت به اوبونتو  عملکرد بسیار سریع تر و روان تری دارد. نکته مهمی که باید به آن توجه داشت این است که اوبونتو ممکن است نسبت به دبیان پایدارتر باشد. دبیان در فروم ها به دلیل پایداری آن مورد توجه بیشتری قرار گرفته است و حتی ممکن است شنیده باشید که کسی با سرورهای دبیان مدیریت را آسان تر انجام می دهد. این بدان معنا نیست که اوبونتو ناپایدار است، بلکه به این معناست که دبیان به پایداری بیشتری شهرت دارد.  دبیان استیبل فقط زمانی به‌روزرسانی‌ها را دریافت می‌کند که کاملاً آزمایش شوند و توسط تیم توسعه دبیان پذیرفته شوند که برای ثبات و امنیت بسیار خوب است. به روز رسانی ها معمولاً بسیار روان و پایدار هستند. از سوی دیگر، اوبونتو برنامه‌ای برای مقابله دارد و به‌روزرسانی‌ها همیشه روان نیستند.

سخن پایانی

همانطور که متوجه شدید، انتخاب بین اوبونتو و دبیان اغلب به آنچه که برای شما و کسب و کارتان اهمیت دارد وابسته است. اگر محبوبیت برای شما مهم است، آمار رسمی تاکید می کند که اوبونتو محبوب ترین توزیع لینوکس است.

از بین تمام سرورهایی که از لینوکس استفاده می کنند، اوبونتو 32٪ از آنها را اجرا می کند در حالی که Debian سهم بازار 15٪ را دارد. دبیان یک گزینه محبوب برای کسانی است که به ثبات بیشتر از ویژگی ها اهمیت می دهند. سرورهای اوبونتو نیز نسبتاً پایدار هستند.

 اما در انتخاب بهترین نوع توزیع باید دقت کنید. با وجود تمام تفاوت‌هایی که در بالا ذکر کردیم اوبونتو و دبیان تصادفی به توزیع‌کنندگان پیشرو سرور لینوکس تبدیل نشده اند. تسلط مشترک این دو توزیع نشان می دهد که تا زمان درک الویت های خود انتخاب هر کدام از این دو گزینه معتبر است.

Web Admin- مدیر صفحات

2194
A
A