تنظیم ساعت و تاریخ لینوکس Centos 7

تنظیم ساعت و تاریخ لینوکس Centos 7
تنظیم ساعت و تاریخ لینوکس Centos 7
8 ماه پیش

تنظیم ساعت و تاریخ سیستم عامل سرورها برای اتصال به اینترنت بسیار مهم است. از این رو نیاز است که تاریخ و ساعت در همه سرورها به صورت دقیق تنظیم شود. به‌عنوان‌مثال زمانی که خطایی در سرور به وجود می‌آید نیاز است که لاگ‌ها بررسی شوند. برای بررسی لاگ‌ها نیز نیاز به تاریخ و زمان دقیق است تا خطایابی به درستی و با دقت بالایی انجام شود. لینوکس یکی از سیستم عامل‌های محبوب در سراسر دنیا است که بیشتر سرورها از آن استفاده می‌کنند. برای تنظیم ساعت در لینوکس نیاز است که از طریق ترمینال اقداماتی صورت بگیرد. به همین دلیل بسیاری از افراد با روش تنظیم تاریخ و ساعت در این سیستم عامل آشنایی ندارند. از این رو تصمیم گرفته ایم تا در ادامه این مقاله شما را به طور کامل با نحوه تنظیم تاریخ و ساعت در این سیستم عامل آشنا کنیم پس با ما تا پایان این مقاله همراه باشید.

 

آموزش تنظیم زمان سرور لینوکس 

برای تنظیم ساعت در لینوکس نیاز است که وارد ترمینال Centos 7 شوید و مراحل زیر را به ترتیب انجام دهید.

  1. برای دیدن اطلاعات مربوط به تاریخ، ساعت و منطقه زمانی نیاز است که ابتدا کد زیر را در ترمینال لینوکس وارد کنید. 

Timedatect

آموزش تنظیم زمان سرور لینوکس 

این دستور تنها اطلاعات مربوط به زمان و تاریخ و منطقه زمانی را نشان می‌دهد برای تغییر هرکدام از این پارامترها باید دستورات زیر را اجرا کنید.

  1. برای تنظیم ساعت در Centos باید از دستور timedatectl به صورت زیر استفاده کنید. این دستور به راحتی به شما مکان می‌دهد که زمان سیستم عامل سرور خود را تغییر دهید. 

timedatectl set-time 21:00:00

 

  1. اگر قصد دارید تاریخ و ساعت را در Centos 7 تنظیم کنید باید دستور زیر را در ترمینال اجرا کنید. به کمک این دستور می‌توانید تاریخ و ساعت را به عدد دلخواه خود تغییر دهید.

timedatectl set-time "2021-12-28 21:00:00"

 

  1. اگر قصد تغییر Time Zone را دارید می‌توانید از دستور زیر استفاده کنید. به کمک کد زیر منطقه زمانی لینوکس به تهران تغییر می‌کند که شما می‌توانید با توجه به منطقه خود آن را تنظیم کنید.

timedatectl set-timezone Asia/Tehran

  • برای مشاهده لیست منطقه زمانی باید کد زیر را وارد کنید. 

 

timedatectl list-timezones

  • اگر قصد جستجو بین منطقه‌های زمانی را دارید باید از دستور زیر استفاده نمایید. این کد تمام منطقه‌های زمانی که کلمه  York در آنها وجود دارد را پیدا می‌کند. شما با توجه به نیاز خود می‌توانید از کلمات دیگری برای جستجو استفاده کنید.

timedatectl list-timezones | grep -i york

  • برای مشاهده لیست منطقه زمانی یک قاره می‌توانید از کد دستوری زیر استفاده کنید.

timedatectl list-timezones | grep Asia

  • برای اینکه تنظیم ساعت در لینوکس را به ntp بسپارید می‌توانید از خط کد زیر استفاده نمایید

. timedatectl set-ntp yes

 

  • برای غیرفعال‌کردن ntp در لینوکس، از دستور زیر استفاده می‌کنیم.

 

timedatectl set-ntp no

 

تنظیم ساعت و تاریخ CentOS با دستور Date

دستوراتی که تا کنون بیان کردیم مربوط به تنظیم ساعت و تاریخ در Centos 7 با دستور Timedatectl بود. در ادامه می‌خواهیم شما را با تنظیم ساعت و تاریخ لینوکس با دستور Date آشنا کنیم. برای این کار باید از کدهای زیر استفاده کنید.

  1. اگر قصد داریم با این دستور ساعت لینوکس را تنظیم کنید باید از دستور Date به صورت زیر استفاده کنید.

date --set HH:MM:SS

به‌عنوان‌مثال می‌خواهیم ساعت را در 12 و 45 دقیق و 30 ثانیه تنظیم کنیم. برای این کار باید این اعداد را در دستور بالا به شکل زیر وارد کنیم.

date –set 12:45:30

  1. برای تنظیم تاریخ با دستور Date در سیستم عامل لینوکس باید به صورت زیر این کد را وارد کنید.

date --set YYYY-MM-DD

به‌عنوان‌مثال برای تنظیم تاریخ  2023-11-20 باید دستور زیر را به صورت زیر بنویسید.

date --set 2023-11-20

  1. اگر قصد دارید تاریخ و ساعت را به صورت هم‌زمان تنظیم کنید می‌توانید از کد زیر استفاده کنید.

date --set YYYY-MM-DD HH:MM:SS

به‌عنوان‌مثال برای تنظیم تاریخ و ساعت می‌توانید مقادیر را به شکل زیر وارد کنید.

date --set 2021-12-29 21:00:00

 

خلاصه

به طور کلی می‌توانیم بگوییم که برای تنظیم ساعت و تاریخ در سنت‌اواس می‌توانیم از دو دستور Date و Timedatectl استفاده کنیم. این دو دستور را باید با مقادیر مختلف در خط فرمان سیستم عامل لینوکس وارد کنید. لازم به ذکر است که برای عملکرد صحیح و دقیق سرورها نیاز است که حتماً تاریخ و زمان آن‌ها به درستی تنظیم شود. در غیر این صورت خطایابی توسط لاگ‌ها با مشکل مواجه خواهد شد. 

سوالات متداول

تنظیم ساعت در کالی لینوکس چند روش دارد؟

برای تنظیم ساعت در لینوکس شما می‌توانید از دو دستور Date و Timedatectl به صورت زیر استفاده کنید. تنظیم ساعت با دستور Date : date --set HH:MM:SS تنظیم ساعت با دستور Timedatectl: timedatectl set-time HH:MM:SS

برای تنظیم تاریخ در Centos 7 چند روش وجود دارد؟

برای تنظیم تاری در لینوکس شما می‌توانید از دستور Date به صورت زیر استفاده کنید. تنظیم تاریخ با دستور Date: date --set YYYY-MM-DD

چرا باید ساعت و تاریخ در سیستم عامل سرورها به درستی تنظیم شود؟

برای خطا یابی سرور نیاز است که لاگ‌ها بررسی شوند. برای بررسی لاگ‌ها جهت خطایابی درست نیاز است که تاریخ و ساعت به درستی تنظیم شده باشد.

 Centos 7 چیست؟

Centos 7 یک سیستم عامل متن باز و یکی از توزیع‌های لینوکس است که توسط Gregory Kurtzer راه اندازی شده است. ( Linux distro based on Red Hat Enterprise Linux)

author
Mina seyfollahzadeh- نویسنده

9742
A
A