راه‌اندازی NTP سرور در لینوکس CentOS

راه‌اندازی NTP سرور در لینوکس CentOS
راه‌اندازی NTP سرور در لینوکس CentOS
9 ماه پیش

زمانی که ساعت  و تاریخ سیستم شما نادرست باشد ممکن است در ورود به یک سایت یا دانلود یک نرم افزار خاص با پیغامی با عنوان " زمان سیستم و Time Zone خود را بروز کنید" مواجه شوید. همان‌طور که می‌دانید زمان در مکان‌های مختلف جغرافیایی متفاوت است و زمانی که شما به شبکه در سطح جهانی؛ مانند اینترنت متصل می‌شوید باید زمان و تاریخ سیستم شما با زمان و تاریخ آن منطقه یکسان باشد. در شبکه‌های که از سیستم عامل ویندوز استفاده می‌شود وظیفه یکسان سازی زمان در مناطق مختلف بر عهده سرویس PDC Emulator است. در صورتی که در شبکه‌های لینوکسی (CentOS) این کار را پروتکل NTP انجام می‌دهد. در ادامه این مقاله قصد داریم تا شما را با نحوه راه اندازی این پروتکل در لینوکس آشنا کنیم. پس با ما تا پایان این مقاله همراه باشید.

 

NTP چیست؟ 

تنظیم و بروز بودن زمان و تاریخ در سیستم‌های متصل به یک شبکه از اهمیت زیادی برخوردار است. در صورتی که زمان یک کامپیوتر به‌روز و هماهنگ با زمان منطقه شبکه نباشد مشکلاتی در ارتباط با آن شبکه به وجود می‌آید. تنظیم بودن زمان سیستم‌ها یک فاکتور مهم در بحث مانیتورینگ شبکه است و هماهنگ نبودن آن باعث خلل در عملکرد صحیح این سیستم مانیتورینگ می‌شود. NTP مخفف کلمه Network Time Protocol به معنی پروتکل زمان شبکه است. این پروتکل برای  یکسان سازی زمان و تاریخ سیستم‌ها به کار می‌رود (standard protocol for synchronizing time across device)تا در ارتباط آنها در سطح شبکه‌های جهانی مشکل پیش نیاید.

در واقع این پروتکل به درخواست‌های دریافت زمان از سمت کاربران شبکه پاسخ می‌دهد. تایم سرورها زمان سیستم‌های متصل به شبکه را بادقت یک نانوثانیه تنظیم می‌کنند. در شبکه‌های که از سیستم عامل ویندوز استفاده می‌شود از سرویس  PDC Emulator برای تنظیم زمان کامپیوترهای متصل به شبکه استفاده می‌کنند. NTP سرور برای تنظیم زمان شبکه‌های لینوکس سنتاواس به کار می‌رود.

 

NTP سرور چیست و چگونه کار می‌کند؟

شاید برای شما هم جالب باشد یک پروتکل زمان شبکه یا همان تایم سرور به چه صورتی کار می‌کند؟ در واقع Network Time Protocol برای تنظیم زمان سیستم‌های متصل به شبکه از ساعت هماهنگ جهانی UTC که مخفف Coordinated Universal Time استفاده می‌کنید. در این سیستم سرور و کاربر اطلاعت زیر را با هم تبادل می‌کنند. 

  1. در ابتدا کاربر یک درخواست NTP به سرور ارسال و زمان آن را تأیید می‌کند.

  2. سرور بعد از دریافت درخواست زمان بسته درخواستی از سمت کاربر را تأیید می‌کند.

  3. بعد از تأیید سرور به درخواست کاربر پاسخ می‌دهد.

  4. کاربر زمان دریافت بسته‌ای که شامل پاسخ سرور است را تایید می‌کند.

 

ساعت هماهنگ جهانی UTC چیست؟

(time zone) UTC یا همان ساعت هماهنگ جهانی یک معیار برای تعیین ساعت‌ها و اختلافات زمانی در سراسر جهان است. Coordinated Universal Time اختلافی حدود 9/0 میلی‌ثانیه با ساعت گرینویچ اختلاف دارد. در این ساعت برای هماهنگی زمان در سراسر مناطق جهان از تجهیزات گران قیمت رادیویی و جی‌پی‌اس استفاده می‌شود. به همین دلیل پیاده سازی آن برای هر سرور کار منطقی و از لحاظ اقتصادی شدنی نیست. از این رو از پروتکل‌های تایم سرور برای هماهنگ کردن زمان سیستم‌های متصل به شبکه استفاده می‌شود. این پروتکل با اتصال به تجهیزات دقیق ساعت هماهنگ جهانی می‌تواند زمان دقیق را برای کلاینت‌های موجود در شبکه فراهم کند.

 

آموزش راه‌اندازی NTP سرور در لینوکس CentOS

1-ابتدا به کنسول لینوکس CentOS خود متصل شوید.

2-با دستور yum پکیج سرویس NTP را نصب کنید. (برای این کار از دستور yum install ntp استفاده کنید)

3-بعد از نصب پکیج تایم سرور به فایل تنظیمات NTP  بروید و آن را با ویرایشگر بازکنید. برای این کار از دستور زیر استفاده کنید. nano /etc/ntp.conf

در این فایل می‌توانید تمامی تنظیمات مربوط به تایم سرور خود را ببینید.

زمانی که وارد این فایل شدید به دنبال عبارت‌های بگردید که با کلمه Server شروع شده‌اند و با # آنها را به حالت کامنت تغییر دهید.

برای انتخاب سرور بهتر و نزدیک‌تر می‌توانید از سایت www.pool.ntp.org کمک بگیرید.

ابتدا وارد سایت شوید و منطقه جغرافیای خود را انتخاب کنید تا نام سرورهای نزدیک به شما را نشان دهد.

پیشنهاد می‌گردد 2 یا 3 سرور به این فایل اضافه کنید.

4- برای اجازه سرویس‌دهی به IPهای شبکه لازم است که عبارت زیر را در فایل ntp.conf وارد نمایید.

restrict 192.168.1.0 netmask 255.255.255.0 nomodify notrap

نکته مهم: توجه داشته باشید که در دستور بالا می‌توانید به جای آدرس IP (192.168.1.0) آدرس آی پی خود را وارد کنید. در این مثال به این آدرس آی پی اجازه دسترسی داده شده است.

در پایان بعد از اعمال تغییرات در  فایل ntp.conf باید آن‌ها را ذخیره کنید.

5- در صورتی که می‌خواهید برای عیب‌یابی یا نحوه کارکرد سرویس فایل log ایجاد کنید عبارت زیر را در فایل ntp.conf اضافه نمایید.

logfile /var/log/ntp.log

6- بعد از اعمال تغییرات شمای فایل ntp.conf شما به صورت زیر خواهد بود. 

آموزش راه‌اندازی NTP سرور در لینوکس CentOS

7- برای اطمینان از صحت اعمال تغییرات می‌توانید از دستور زیر برای راه اندازی مجدد سرویس استفاده کنید.

service ntpd restart

8- برای تست صحت عملکرد سرویس NTP  می‌توانید از دستورات زیر استفاده نمایید.

ntpq –p(با واردکردن این دستور می‌توانید ارتباط با سرورهای اضافه شده را بررسی کنید)

date –R(با واردکردن این دستور تاریخ بروز شده سیستم به طور کامل به شما نمایش داده می‌شود)

نکته مهم: در صورتی که از دستوارت بالا نتیجه صحیحی به دست آورید نشانه این است که راه‌اندازی NTP سرور در لینوکس CentOS با موفقیت انجام شده است.

 

خلاصه 

به طور کلی می‌توانیم بگوییم برای تنظیم زمان و تاریخ در شبکه‌های بزرگ لینوکس سنت‌اواس (Linux distro based on Red Hat Enterprise Linux  ) از NTP سرور استفاده می‌شود. این پروتکل وظیفه دارد که زمان سیستم‌های متصل به شبکه را تنظیم کند. برای تنظیم زمان سیستم‌ها به ساعت هماهنگ جهانی متصل می‌شود. در این مقاله نحوه راه‌اندازی NTP سرور در لینوکس CentOS را به طور کامل و مرحله به مرحله بیان کردیم.

سوالات متداول

برای تنظیم ساعت در شبکه‌های ویندوزی از چه سرویسی استفاده می‌شود؟

برای تنظیم زمان و تاریخ در این شبکه‌ها از سرویس PDC Emulator استفاده می‌شود.

وظیفه اصلی NTP سرور چیست؟

وظیفه اصلی این پروتکل هماهنگ سازی زمان سیستم‌های متصل به یک شبکه است.

زمانی که زمان سیستم تنظیم نباشد با چه مشکلاتی روبه رو می‌شویم؟

لاگین نشدن کاربرها و یا اعمال نشدن پالیسی‌ها، یا اشکال در ارتباط با میل سرورها از جمله مشکلات تنظیم نبودن زمان سیستم‌ها است.

ساعت هماهنگ جهانی از چه تجهیزاتی تشکیل شده است؟

UTC یا ساعت هماهنگ جهانی از تجهیزات گران قیمت رادیویی و جی‌پی‌اس برای تنظیم زمان استفاده می‌کند.

برای تنظیم زمان و تاریخ در شبکه‌های لینوکس CentOS از چه پروتکلی استفاده می‌شود؟

در این شبکه از NTP سرور برای تنظیم زمان سیستم‌ها استفاده می‌شود.

author
Mina seyfollahzadeh- نویسنده

7595
A
A