زبان برنامه نویسی پرل

زبان برنامه نویسی پرل
زبان برنامه نویسی پرل
8 ماه پیش

زبان برنامه نویسی پرل

زبان برنامه نویسی perl یک زبان برنامه نویسی مفسر هست که محبوبیت زیادی در سیستم عامل Unix دارد.

این زبان قدرتمند شباهت زیادی به زبان برنامه نویسی C دارد وهمچین از بیشتر امکانات این زبان نیز برخوردار است وهمانند این زبان انعطاف پذیر می باشد.

زبان برنامه نویسی perl برای پردازش های متنی  ، تولید وگزارش گیری بسیار مفید وکاربردیست. پرل در سال ۱۹۸۷ توسط لری وال منتشر شد. زبان پرل بطور وسیعی ساختار خود را از زبان C و بسیاری از خصوصیات خود را مدیون زبانهای AWK , LISP , SED , SH می باشد.

در حال حاضر می توان پرل را در بیش از ۴۰ سیستم عامل بکار گرفت، و کتابخانه CPAN بیش از ۱۱۰۰۰ ماژول را با کد منبع در اختیارتان می گذارد. در سال ۱۹۸۸ لری وال زبان برنامه نویسی به همگان معرفی کرد که می توانست به جای awk و sed به کار رود.در واقع پرل زبان مفسر داری است که برای کار بر روی فایل های متنی مناسب است.

نسخه شماره ۲ برنامه در همان سال و چند ماه بعد از آن ارایه شد که شبیه نسخه های فعلی پرل بود.و پیشرفت های بسیار خوبی داشت…تا جاییکه زبان پرل را برابر با زبان قدرتمند C می دانستند.و بیراه هم نبود چون ساختار زبان پرل شبیه زبان C می باشد.

پرل زبانی مستقل از سکو میباشد. بدین معنا که شما میتوانید با اندکی تغییر در ساختار برنامه خود آنها را در سکوهای مختلف اجرا کنید.
پرل هم اکنون در سکوهای: یونیکس (لینوکس . سولاریس . Free BSD و …) . مکینتاش و همچنین ویندوز اجرا میشود.

نکته کوچکی که میتوان به آن اشاره کرد این است که نام این زبان برنامه نویسی perl است و همچنین نام مفسر این زبان نیز perl است و به عنوان مثال مانند زبان C که کامپایلر های مختلفی دارد نمیباشد پس این دو را اشتباه نگیرید.

author
سینا نصیری- مدیریت

بیش از 10 سال هست که به صورت مستمر در زمینه وب فعالیت میکنم و مباحث برنامه نویسی و توسعه نرم افزار و تکنولوژی های جدید رو پیگیری میکنم.

7315
A
A