سئو کلاه سفید چیست؟ تکنیک های مهم سئو کلاه سفید

سئو کلاه سفید چیست؟ تکنیک های مهم سئو کلاه سفید
سئو کلاه سفید چیست؟ تکنیک های مهم سئو کلاه سفید
9 ماه پیش

 کیفیت بهتر از کمیت همیشه شعاری عالی برای زندگی است ولی آیا کلید سئو نیز همین است؟ با وجود تمام لایه‌های پیچیده که همراه با کار موثر برای بهینه‌سازی موتور جستجو(practice of increasing online visibility in search engine results pages) پیش‌ می‌آیند، تشخیص اینکه چه چیزی باید در اولویت قرار بگیرد می‌تواند دشوار به نظر برسد. اگر بخواهیم یک چیزی را به طور واضح مشخص کنیم این است که هیچ تکنیک طلائی‌ای در سئو وجود ندارد. در واقع هرکس بسته به اینکه چه چیزی برای وب‌سایت یا برندشان بهتر عمل می‌کند، کمی متفاوت عمل می‌کند. پس می‌توان اینگونه گفت که بین به کار بردن تکنیک‌ها و روش‌هایی که برای وب‌سایت شما مناسب کار می‌کنند و دستکاری الگوریتم‌های موتور‌ جستجو برای افزایش رتبه‌بندی سایت خط باریکی وجود دارد. تفاوت عملکرد بین سئو خوب و سئو بد تحت عنوان سئو کلاه سفید و کلاه سیاه شناخته می‌شود. در این مقاله به بررسی مفهوم سئو کلاه سفید، کلاه سیاه و کلاه خاکستری و تفاوتشان با یکدیگر می‌پردازیم.

 

سئو کلاه سفید و کلاه سیاه چه هستند؟

 

اصطلاحات ٬٬ کلاه سفید٬٬ و کلاه سیاه٬٬ در واقع از فیلم‌های وسترن قدیمی نشئت می‌گیرند، جایی که در آن شخصیت‌های خوب معمولا کلاه‌های گاوچرانی و شخصیت‌های بد کلاه‌های سیاه سفید بر سر می‌گذاشتند. در صنعت تکنولوژی مدرن، این اصطلاحات در مورد هکر‌های خوب و بد استفاده می‌شوند. امروزه کارشناسان سئو، اصطلاحات ٬٬سئو‌ کلاه سفید٬٬ و ٬٬سئو کلاه سیاه٬٬ را برای تمایز بین شیوه‌های خوب و بد بهینه‌سازی موتور (بالابردن قابلیت مشاهدۀ وبگاه در نتایج موتورهای جستجوگر) جستجو بکار می‌برند.

 

درک تفاوت سئو کلاه سفید و کلاه سیاه

 

درک تفاوت بین سئو کلاه سفید(White hat SEO) و کلاه سیاه (black hat SEO) بسیار مهم است. انجام سئو کلاه سیاه حتی اگر به طور ناخواسته انجام شود می‌تواند منجر به جریمه از طرف گوگل یا Bing شود که به طور قابل توجهی می‌تواند به رنکینگ SERP سایت شما در دراز مدت ضربه بزند یا بدتر اینکه سایت شما را به کلی از موتورهای جستجو حذف می‌‌کند. با فهمیدن تفاوت از همون ابتدا،‌ شما قادر خواهید بود پایه محکمی برای برند خود ایجاد کنید و اعتماد داشته باشید که استراتژی‌های سئوای که پیاده‌سازی می‌کنید از دستورالعمل‌ها پیروی می‌کنند و در طول رشد وب‌سایت شما در دراز مدت، موثر باقی‌ می‌مانند.

 

در ادامه هر آنچه نیاز دارید تا درباره سئو کلاه سفید و کلاه سیاه بدانید آورده شده است:

 

سئو کلاه سفید

 

سئو کلاه سفید اصطلاحی است که تمام تکنیک‌هایی را که با حسن نیت و با قوانین و انتظارات موتورهای جستجو و کاربران آنها عمل می‌کنند،‌ در برمی‌گیرد. اگر نمی‌خواهید الگوریتم‌های رتبه‌بندی موتور‌های جستجو را فریب دهید،‌ تضعیف کنید یا پیشی بگیرید، احتمالا کاری که می‌کنید سئو کلاه سفید است. این همیشه بهترین روش برای انجام کارها نبوده است. در گذشته، در روزهای خشن‌تر بهینه‌سازی موتورهای جستجو (search engine optimization) و بازاریابی وابسته،‌ بسیاری از صاحبان وب‌سایت‌ها اولین پرداخت‌های بزرگ خود را از تاکتیک‌‌های پنهان مثل پرکردن کلمات کلیدی،‌کپی نامرئی و لینک‌های اسپم وصول می‌کردند. بنابراین، چه چیزی تغییر کرده است؟ چرا سئو کلاه سفید مهم‌تر شده است؟ در اینجا چند جواب وجود دارد.

 

چه چیزی سئو کلاه سفید را مهم کرده است؟

 

درحالی که تکنیک‌های سئو کلاه سیاه زمانی نوید افزایش قابل اعتماد ترافیک وب‌سایت از موتور‌های جستجو را می‌داد،‌ اگر شما می‌دانستید از چه تاکتیک‌هایی استفاده کنید، سئو کلاه سفید به طرز ناامید کننده‌ای برای کار کردن کند بود و وابسته به استاندارد‌های محرمانه گوگل و سایر موتور‌های جستجو بودند. با این حال، اخیرا سئو کلاه سفید به دلیل موجی از تکنولوژی‌های جدید، استاندارد‌های جستجو و شفافیت، نسبت به استراتژی‌های سئو کلاه سیاه امیدبخش‌تر شده است.

در واقع ما درک می‌کنیم که موتورهای جستجو در حال حاضر به دنبال چه چیز هستند و هم‌چنین می‌دانیم که استراتژی‌های سئو کلاه سفید با این استانداردها مطابقت دارند. دلایل خوبی برای اتخاذ سئو کلاه سفید نسبت به سئو کلاه سیاه وجود دارد ولی به این معنی نیست که تنها پیروی از قوانین همه چیز باشد. الان فقط قرار دادن کلمات کلیدی در عنوان اصلی یا فرعی کافی نیست. برخی نکات و تکنیک‌های کلاه‌ سفید وجود دارد که برای افزایش رتبه وب‌سایت موثر هستند.

در اینجا به 9 استراتژی مهم که بیشترین تفاوت را در سال‌های اخیر به وجود آوده می‌پردازیم.

اهمیت سئوی کلاه سفید

 

شاید مطالب زیر برای شما جالب باشد:

کاری که در سئو نباید انجام داد!

چند نکته مهم سئو برای تازه‌کارها

 

 

9 تکنیک سئو کلاه سفید که واقعا تفاوت ایجاد می‌کنند

 

این مهم است که نه تنها بدانید چه تاکتیک‌هایی کار می‌کنند بلکه درک کنید که آنها را به چه طریقی کنار هم قرار بدهید تا بیشترین تفاوت را ایجاد کند.

 

1.محتوای با کیفیت را در اولویت قرار دهید

 

محتوای وب‌سایت شما یکی از مهم‌ترین فاکتور‌های رتبه‌بندی در موتور‌های جستجو است و بسیار حتی نقش آن را در آینده بیشتر از این نیز ارزیابی می‌کنند. اگر چه این به سادگی نوشتن محتوای مرتبط خوب نیست. موتور جستجوی گوگل محتوای سایت شما را بر اساس طیف وسیعی از سیگنال‌های متفاوت ارزیابی می‌کند که شامل طول، موضوع، توزیع کلمات کلیدی، لینک‌ها و زمان(Age) است. راه درست نوشتن محتوا این است که مطمئن شویم که آنها به طور مناسبی طولانی، مرتبط و دارای منبع خوب است. ابزاری مانند Surfer برای ارائه یک تجزیه و تحلیل سریع از مشخصات ایده‌آل برای برنامه‌ریزی یک مقاله عالی است.

هر زمان که می‌خواهید محتوایی ایجاد کنید‌‌ باید از قبل برنامه ریزی کنید تا مطمئن شوید که اطلاعات کافی برای پر کردن مقاله‌تان با اطلاعات باارزش را دارید و این موضوع برای هردو سئو کلاه سفید و سیاه صدق می‌کند. شما می‌خواهید محتوایی که تولید می‌کنید محتوای سئو شده باشد و به اندازه کافی جالب و معتبر باشد تا توسط دیگران لینک بگیرید. این بخش مهمی از تکنیکی است که کمی بعد در موردش حرف میزنیم. یک محتوای با کیفیت می‌تواند موتوری باشد برای توسعه یک صفحه، چندین صفحه یا کل وب‌سایت. با این حال، محتوا به تایم طولانی نیاز دارد، بعضی مواقع حتی بهترین محتوا نیز به زمانی در حدود 3 تا 5 ماه برای بلوغ دارد. علاوه بر این شما باید روی مقالاتی تمرکز کنید که هنوز به آن دوران و زمان مرتبط هستند.

ناگفته نماند که سایت شما باید اهداف کاربرتان را ارضا کند. همانطور که در مورد بعدی به آن می‌پردازیم،‌ این موردی است که سایت شما باید روی آن تمرکز کند بدون توجه به اینکه از چه تکنیک‌هایی استفاده می‌کند.

 

2.ارضای هدف و قصد کاربر

موتور جستجوی گوگل مدت‌هاست غرق ارائه نتایج جستجویی شده است که بیشترین مطابقت با انگیزه کاربران دارد، ماموریتی که به اسم “user intent” شناخته می‌شود.  این تقریبا بیشترین کنترل را روی سئو کلاه سفید دارد.هر بروز رسانی در مورد افزایش تعداد و دقت فاکتورهایی است که در حال حدس هدف و قصد کاربر است. در حال حاضر، هزاران سیگنال این چنین وجود دارند که آنها برای قرار دادن سایت شما در جایی از دنیای آنلاین، نیاز به ورودی زیادی ندارند. هر کاری که می‌کنید، از محتوا گرفته تا طرح‌بندی و تصاویر سایت، باید بر اساس اهداف کاربرانی باشد که از طریق موتورهای جستجوی آنلاین به سایت شما می‌روند.

چندین تکنیک برای انجام این کار استفاده می‌شود. ابتدا، در نظر بگیرید که در  فرآیند خرید، سایت شما به کجا تعلق دارد. آیا کاربران شما به دنبال مطلع شدن هستند؟ به دنبال قانع شدن چیزی هستند که الان هم دارند؟ یا به دنبال خرید در آن لحظه هستند؟ پاسخ این سوالات باید شما را راهنمایی کند که چگونه سایت خود را توسعه دهید. اگر پاسخ اطلاعات است، پس بیشتر اطلاعات شما باید بر روی آن تمرکز کند و اگر قصد خرید دارند، محصول مورد نظر باید در جلو و مرکز دید کاربر قرار بگیرد. در حال حاضر به راحتی می‌توان انتظارات کاربران را آنالیز کرد. شما می‌توانید از ابزار TF*IDF با دقت بالا برای تعیین اینکه کاربران انتظار دارند چه موضوعاتی در هر جایگاه پوشش داده می‌شود و هر موضوع یه برتری و مزیتی دارد.

 

3.ابتدا تمرکز روی موبایل

اگر ابتدا سایتتان را برای تمرکز بر روی کیفیت موبایل به‌روز رسانی نکرده‌اید،‌ عقب افتاده‌اید. موتور جستجوی گوگل برای اولین بار از سال 2016 شروع به تاکید بر نتایج جستجو تلفن همراه کرد، زمانی که آنها اعلام کردند یک برچسب سازگار با موبایل طراحی شده است تا کاربران را به سمت محتوایی سوق دهند که به راحتی با تلفن همراه به راحتی قابل خواندن باشد.

یک سال بعد آنها هشدار دادند که ...

هشدار گوگل برای محتوای مناسب

این هشدار با دستورالعمل‌های جدید در مورد محتوای مناسب، نمایش تبلیغات و پنجره‌های بازشوی انتخاب ایمیل همراه بود. محتوای سایتی که بدون در نظ‍ر گرفتن کاربران موبایل طراحی شده‌اند ممکن است به طور کلی آسیب ببیند، نه فقط از جانب کاربران موبایل!

خوشبختانه، ایجاد سایت سازگار با موبایل سخت نیست. گوگل نرم‌افزار آزمایشی سازگار با موبایل خود را منتشر کرده است که می‌توانید چک کنید که وب‌سایت شما جریمه نشده است و بفهمید که کجای سایت شما نیاز به تغییر دارد. درست است که طراحی سایت سئو کلاه سفید نیست ولی فهمیدن اهمیت آن و اطمینان از مطابقت سایتتان با استانداردهای گوگل حیاتی است. علاوه بر این، با تمرکز بر کاربران موبایل، مخاطبان دیگری نیز وجود دارند که نیازمند توجه خاصی هستند. افزایش اهمیت هدف محلی امن‌سازی لیست My Business Google (GMB) را ضروری کرده است.

 

4.فهرست کسب و کار محلی خود را ایجاد کنید (GMB)

ارائه صفحات نتایج موتور جستجو (SERP) مرتبط محلی تنها یکی از مواردی است که الگوریتم‌های گوگل تلاش می‌کند با اهداف کابران را منطبق شود. به طور طبیعی،‌ کاربرانی که به دنبال سرویس‌های خانگی، رستوران یا سرگرمی خارج از خانه هستند، نمی‌خواهند نتایجی را ببینند که کیلومتر‌ها از آنها دور هستند. ممکن است این جستجوها بیشتر از آن چیزی باشد که شما فکر می‌کنید. تحقیقات اخیر نشان داده است که 82 درصد از خریداران تلفن هوشمند جستجوی “near me” را انجام داده‌اند.

اولویت‌بندی کاربران محلی یک فرصت عمده برای بیشتر وب‌سایت‌ها و کسب‌و‌کارها است چراکه این شانس را به آنها می‌دهد که بزرگترین ماهی در حوضچه‌ کوچک باشند. این موفقیت را بسیار بیشتر دست‌یافتنی می‌کند. بهترین راه برای مزیت گرفتن از این کاربران این است که صفحه GMB را برای کسب‌وکار خود ایجاد کنید.


فهرست کسب و کار محلی

GMBها، زمانی که ایجاد می‌شوند، در یک کادر ویژه بالای سایر نتایج جستجوی گوگل ظاهر می‌شود که بسته نقشه (Map Pack) نامیده می‌شود. موقعیت فیزیکی همه کسب‌وکارهای مرتبط به کاربران نشان داده می‌شود و آنها به پروفایلی شامل آدرس، شماره تلفن، نظرات، قیمت‌ها، URL سایت‌ها و موارد دیگر دسترسی پیدا می‌کنند. ایجاد GMB خود به سادگی درخواست آن و تکمیل فرآیند تایید است. یک نقطه ورود ویژه برای کاربران محلی، یک راه عالی برای بهبود تجربه کاربر است اما شما می‌توانید با دید وسیع از معنای آن، کار بیشتری انجام دهید.

 

5.تجربه کاربری (UX) را در اولویت قرار دهید

برآوردن نیازها برای UX بهتر وب‌سایت یکی از راه‌هایی است که تاکتیک‌های سئو کلاه سفید را در سال‌های اخیر بسیار جلوتر از سئو کلاه سیاه قرار داده است. گوگل اکنون طیف وسیعی از سیگنال‌هایی را دارد که به آنها اجازه می‌دهد تا تجربیات بد سایت‌ها را شناسایی و مجازات کنند. سیگنال‌های خط پایان مانند نرخ پرش به آنها در کمک می‌کرد تا تشخیص دهند که یک سایت چه زمانی تجربه‌ای بد را ارائه می‌دهد. حتی بدون تجزیه و تحلیل، نیازی نیست که حتما متخصص سئو باشید تا بپذیرید که نیازهای کاربر در صورتی که فورا سایت را ترک کند برآورده نمی‌شود.

 در گذشته ایجاد UX مناسب سخت بود زیرا تمام قسمت‌های وب‌سایت را دربرمی‌گرفت. با این حال، بخشی از حرکت روبه رشد گوگل به سمت شفافیت شامل راهنمای عظیم UX است که ده‌ها استاندارد مختلف را پوشش می‌دهد. مفهوم UX عالی از اولین روزهای موتورهای جستجو زیاد تغییری نکرده است اما استراتژی بعدی استراتژی‌ای است که تاریخچه بسیار دشوارتری داشته است. کلمات کلیدی میدان اصلی جنگ بین سئو کلاه سیاه و موتور‌های جستجو بوده است.

 

6.تحقیق کلمات کلیدی عالی

اگر از یک سئوکار در سال 2009 و الان درباره معنای استفاده صحیح از کلمات کلیدی سوال کنید پاسخ‌های بسیار متفاوتی دریافت می‌کنید. تکنیک‌های جستجوی کلمات کلیدی که الان استفاده می‌شود بسیار متفاوت است. کلمات کلیدی زمانی ابزاری برای دستکاری الگوریتم‌های اولیه بودند و این امر باعث ایجاد تغییرات قابل توجهی در طی سالیان شده است. تکنیک‌های قدیمی استفاده از کلمات کلیدی مثل انتخاب یک مجموعه و سپس قرار دادن آنها هر جا که ممکن باشد، رسما از بین رفته‌اند. موتور جستجوی گوگل دیگر به کلمات کلیدی ساده پاسخ نمی‌دهد. در عوض،‌ مجموعه‌ کاملی از سیگنال‌ها را در اطراف عبارات معینی در نظر می‌گیرد تا مشخص شود که به درستی، معتبر و با در نظر گرفتن نیاز‌های کاربران استفاده می‌شوند یا نه.


تحقیق کلمات کلیدی

٬٬کلمات کلیدی٬٬ دیگر به کلمات منفرد دلالت نمی‌کند، بلکه به کل مجموعه اصطلاحاتی که یک جا استفاده شده‌اند اشاره دارد که شامل عبارات طولانی‌تری هستند که به هدف و زمینه استفاده از آن توجه می‌کند. تکنیک‌هایی که برای استفاده صحیح از کلمات کلیدی به کار می‌روند، برای استفاده از همه‌ آنها، استفاده طبیعی از آنها و اطمینان از سازگاری با موضوعی دارند که در آن معرفی می‌شوند. ابزارهای جستجوی کلمات کلیدی نقش جدیدی را در این مجموعه فعالیت‌ها ایفا می‌کند. یک صفحه وب چه مربوط به کسب‌و‌کار باشد چه وبلاگ نیاز به بررسی و بازنگری کلی دارد.

بار دیگر، TF*IDF یکی از بهترین راه‌ها برای ایجاد لیست کامل از عباراتی است که توسط وب‌سایت‌هایی با عملکرد برتر استفاده می‌شوند. ابزارهای تجزیه و تحلیل سئو در مقیاس بزرگتر مثل Ahrefs و SEMRush، بررسی می‌کنند که کلمات کلیدی چگونه استفاده می‌شوند و به شما کمک می‌کند تا اثربخشی آنها در قسمت‌های معین و در همه‌ی زمان‌ها را پیگیری کنید. در سئو مدرن، جستجوی کلمات کلیدی همچنان مهم هستند اما به زمان، ابزار و مهارت نیاز دارد. این باید بخشی از یک استراتژی بزرگتر باشد، مانند مورد بعدی.

 

7.تمرکز بر بازاریابی محتوا

بازاریابی محتوا یکی دیگر از مهم‌ترین فاکتورهای رتبه‌بندی است. به این مثل روشی که شما قدرت، اعتبار و طول عمر بیشتر به محتوای باکیفیت خودتان اعطا می‌کنید، فکر کنید. این یکی از استراتژی‌های سئو کلاه سفید است که خبر خوبی برای بلاگر‌ها است و یکی از ترفند‌هایی است که سئوکاران مبتدی از آن غافل می‌شوند. به عنوان یک تکنیک سئو کلاه سفید، بازاریابی محتوا شامل راه‌هایی است که شما بخش‌های با کیفیت بالا را در جلوی افراد مناسب به امید چشم‌انداز یا مشتری بالقوه قرار می‌دهید. این می‌تواند با اشتراک‌گذاری از طریق شبکه‌های اجتماعی، داشتن صفحاتی لینک شده به آنها، انتشار در سایت‌های معتبرتر یا تحویل مستقیم با ایمیل کردن لیست‌ها انجام شود.

 

در اینجا یک راه درست برای انجام همه‌ی این‌ها وجود دارد که مبتنی بر سئو نیست بلکه بر یافتن مخاطب درست تمرکز دارد. با محتوای عالی شروع کنید، کلمات کلیدی تحقیق شده و به طور بهینه در سایت قرار گرفته است اما باید محتوای واقعا ارزشمندی وجود داشته باشد. یک پروسه تکرارپذیر برای ترویج و تبلیغ آن بر روی حساب کاربری خود در فضای مجازی داشته باشید و برای افرادی که می‌خواهند این‌ها را برای مخاطبان خود ترویج دهند، خوش رفتار و مفید باشید. وبلاگ‌نویسی مهمان به اندازه کسب بک‌لینک، درباره بازاریابی محتوا است. روی تولید محتوا درباره‌ موضوعاتی تمرکز کنید که بیشتر آن را درک می‌کنید تا بتوانید خود را به عنوان مرجع و متخصص معرفی کنید. با افرادی که محتوای شما را ترویج می‌دهند ارتباط برقرار کنید تا زمانی که محتوای شما به کمی کمک نیاز داشت، به اذیت کردن غریبه‌ها ختم نشود و برعکس.

بازاریابی محتوای خوب کلا درباره روابط است و تا زمانی که به طور معتبر و واقعی انجام گیرد، ممکن است مدت زیادی طول بکشد. خوشبختانه، تکنیک بعدی سریعتر از این مورد می‌باشد.

 

8.از نشانه‌گذاری طرح و الگو استفاده کنید

گوگل الگوریتم‌های قدرتمندی دارد که بر عوامل زیادی تکیه دارد اما جادو نیستند. مانند هر قسمت از یک کد، ممکن است فهمیدن محتوایی از یک اطلاعات خاص یا چیزی که به آن نگاه می‌کند، سخت باشد. نشانه‌گذاری طرحواره روشی از ساختار اطلاعات روی وب‌سایت شما است به طوری که موتور جستجوی گوگل سرنخ‌های اضافه‌ای در مورد این که چه اطلاعاتی و چرا ارائه می‌شود، بدست می‌آورد. این به خوبی، فراتر از متا تگ‌ها و تگ‌های عنوان ساده پیش می‌رود. برای مثال،‌ شما می‌توانید به گوگل بگویید که پستی شامل جزيياتی از یک رسید غذا، یک ویدیو یا نوع خاصی از یک دیتا را ارائه می‌دهید. شما می‌توانید از ویژگی‌های یک متا طرحواره استفاده کنید تا به گوگل اجازه دهید که بداند کدام پروفایل توییتر و فیسبوک و ... با کسب‌وکار شما مرتبط است.

اطلاعات ساختار‌یافته مزیتی ساده و قابل پیاده‌سازی نسبت به هر کسی که از آن در سایتشان استفاده نمی‌کنند، می‌دهد. گوگل متخصصات سئو را تشویق می‌کند تا از آن استفاده کنند و یک راهنمای جامع درباره چگونگی و زمان استفاده از آن منتشر کرده است.زمانی که گوگل استفاده از rich snippetها را گسترش داده، طرح و الگو نیز اهمیت بیشتری پیدا کرده است. استفاده از طرحواره به شما شانس بسیار بیشتری در انتخاب محتوای خود برای نتایج غنی در دسته‌های خاص می‌دهد.

تکنیک نهایی، لینک‌سازی یا لینک بیلدینگ، به سرعت جای خود را در بین مهم‌ترین تکنیک‌ها در حال گرفتن است.

تکنیک های کلاه سفید سئو

 

9.لینک‌سازی (link building) باکیفیت

پس، لینک‌سازی چیست؟ لینک بیلدینگ یکی از شکننده‌ترین فرآیندها در جعبه ابزار سئو کلاه سفید است. لینک‌ها بسیار مهم هستند، چراکه اگر سایتی هیچ لینکی نداشته باشد، به جای اینکه به سرعت به بالای نتایج جستجو برود، درجا لنگ می‌زند. با این حال، استفاده بیش از حد آن نیز همان نتایج را در پی خواهد داشت. چیزی که یک استراتژی لینک بیلدینگ را سئو کلاه سفید می‌کند‌، تعهد به داشتن لینک‌های باکیفیت از وب‌سایت‌های واقعی است که مرتبط با وب‌سایت شما هستند. این‌ها لینک‌هایی با متن پشتیبان متفاوتی هستند و برای طولانی مدت ساخته می‌شوند. بیشتر لینک‌ها از محتوا یا سایر منابع دیگری که شما برای سایت‌های دیگر یا مخاطبانشان ایجاد می‌کنید، می‌آیند.

 طبیعتا این کار ساده‌ای نیست. شما باید ایمیل‌های زیادی را به شرکایی که با دقت انتخاب کرده‌اید، بفرستید. شما هنوز مجبور هستید تا مسیر‌های زیادی ایجاد کنید و سرعت هر کدام را که پذیرفته‌اید و لینک‌های جدید که به سایت شما برمی‌گردند را با دقت مدیریت کنید. هیچ‌کس نگفته است که سئو کلاه سفید آسان است، فقط به این دلیل توصیه می‌شود که نتایج درست را ارائه می‌دهد. خوشبختانه، با درک صحیح، این زیاد سخت نیست. سخت نیست که یک تیم عالی از نویسندگان بسازید تا از پس کار‌ها برآیند. انتخاب دقیق و سپس سود بردن از لینک‌های باکیفیت کابوس نیست. ماندن در سمت سئو کلاه سفید چیزها فقط یک مسئله قابل تشخیص است و اهمیت دادن به آن چیزی که مخاطبان‌ شما با مخاطبان افرادی که شما به آنها لینک می‌شوید، به اشتراک می‌گذارند.

 

با سئو کلاه سفید در آینده ثابت بمانید

نکته مهم درباره استفاده از تکنیک‌های سئو کلاه سفید این است که تکنیک‌هایی که ما استفاده می‌کنیم تا چه حد در آینده مقاوم هستند. اکثرا تاکتیک‌های سئو کلاه سیاه در دراز مدت مورد توجه قرار می‌گیرد، حتی زمانی که موتورهای جستجو نیز نمی‌دانند آنها چطور کار می‌کنند. آنها فقط می‌توانند تاکتیک‌های سئو کلاه سیاه را فقط بر اساس نتایجی که منطقی به نظر نمی‌آیند، دنبال کنند. با تمرکز بر کیفیت و تجربه کاربری،‌ می‌توانید مطمئن باشید که کار شما با به‌روز‌ رسانی بعدی و ناگهانی، بدون اطلاع از اینکه ترافیک وب‌سایت شما کجا کاهش می‌یابد، لغو شود. محتوای باکیفیت، کلمات کلیدی، لینک‌ها و طراحی سایت با بهترین استانداردها مثل GMB، نشانه‌گذاری طرحواره و اصول mobile-first ترکیب می‌شوند تا برای ماندگاری و اعتماد بیشتری ایجاد کنند.

 

انواع سئو کلاه سیاه

سئو کلاه سیاه به این صورت تعریف می‌شود:٬٬ مجموعه‌ای از اقداماتی که برای افزایش رتبه یک سایت یا صفحه وب در موتورهای جستجو از طریق ابزار‌هایی که شرایط خدمات موتور‌های جستجو را نقض می‌کنند، استفاده می‌شود.٬٬ از طریق دستکاری در الگوریتم‌های موتورهای جستجو، در ابتدا ممکن است وب‌سایت‌های رتبه‌بندی SERP بالاتری کسب کنند اما در دراز مدت احتمالا نتیجه‌ی کاملا معکوسی خواهند داشت. در اینجا چند پرچم قرمز وجود دارند که نشان‌دهنده‌ی سئو کلاه سیاه هستند و مواردی‌اند که هنگام بهینه‌سازی وب‌سایت خود باید توجه داشته باشید تا از آنها اجتناب کنید.

 انواع سئو کلاه سیاه

پرکردن با کلمات کلیدی و لینک‌های دزدکی

 

در اینجا لیست طولانی از تاکتیک‌های سئو کلاه سیاه وجود دارد که باید از آن اجتناب کنید اما برخی از مهم‌ترین موارد ممنوعه عبارتند از پرکردن کلمات کلیدی، متن پنهان و لینک‌های دستکاری. نکته خنده‌دار این است که شواهد کمی وجود دارند که این تاکتیک‌ها واقعا کار می‌کنند و تقریبا تضمین می‌کند که آنها واقعا به رتبه‌بندی شما آسیب خواهند زد.

1.پرکردن با کلمات کلیدی

پرکردن کلمات کلیدی زمانی است که سئوکاران کلاه سیاه تلاش می‌کنند با تکرار بیش از حد کلمات کلیدی هدف اصلی خود به طور غیرطبیعی  و خارج از زمینه، رتبه‌بندی سایت خودشان را دستکاری کنند. زمانی که پرکردن کلمات کلیدی انجام می‌شود، کاملا مشخص می‌شود زیرا متن معمولا از محتوای اصلی خود خارج می‌شود و وقتی با صدای بلند خوانده می‌شود معنی نمی‌دهد. این یک استراتژی قدیمی است که امروزه با الگوریتم‌های گوگل و بینگ کار نمی‌کند و تقریبا منجر به جریمه می‌شود.

 

2.متن پنهان

متن پنهان، متنی است که رنگ شده است تا با رنگ پس‌زمینه صفحه‌وب مطابقت داشته باشد به طوری که توسط بینندگان قابل رویت نباشد. متن پنهان نیز معمولا توسط سئوکاران کلاه سیاه پیاده سازی می‌شود به امید اینکه متن اضافی یا کلمات کلیدی مرتبط را در داخل صفحه‌وب برای جذب موتور جستجو را پنهان کنند. بعضی مواقع، متن حتی با فونت صفر نوشته می‌شود. این یک استراتژی گمراه‌کننده است، خزنده‌های(crawlers)  موتورهای جستجوی پیشرفته احتمالا به این تاکتیک حیله‌گر پی خواهند برد و رتبه‌بندی شما را کاهش خواهند داد.

 

3.لینک‌های دستکاری

لینک‌های دستکاری یا طرح‌های لینک یکی از رایج‌ترین روش‌های سئو کلاه سیاه هستند. بک‌لینک متقابل زمانی اتفاق می‌افتد که سئوکاران کلاه سیاه لینک‌ها را در قسمت‌های مختلف سایتشان، نظرات وبلاگ و حتی به طور فیزیکی (با اندازه فونت صفر یا هم‌رنگ کردن متن با پس‌زمینه) مخفی می‌کنند. از آنجایی که اضافه کردن لینک‌ها به محتوایتان راه خوبی برای افزایش رتبه‌بندی است، سئوکاران کلاه سیاه آنها را داخل سایت‌های خود قرار می‌دهند، حتی زمانی که آنها هیچ چیز باارزشی به محتوای خود اضافه نکرده‌اند تا رتبه‌ی بالاتری کسب کنند. دوباره، این استراتژی مخرب احتمالا سریعا توسط موتور‌های جستجو بسته می‌شوند.

 

نقض دستورالعمل

تمام تاکتیک‌های سئو کلاه سیاه به طور واضح دستوالعمل‌های گوگل و بینگ را نقض می‌کنند و باید به هر قیمتی از آنها اجتناب کنید. اگر مشکوک شدید که یک صفحه وب یا سایت این دستورالعمل‌ها را نقض می‌کند و ممکن است سئو کلاه سیاه پیاده‌سازی کند، می‌توانید گزارش اسپم ارسال کنید.

 

سئو کلاه خاکستری

سئو کلاه خاکستری، همانطور که حدس می‌زنید، ترکیبی از سئو کلاه سفید و کلاه سیاه است. سئو کلاه خاکستری به طور غیررسمی به عنوان فعالیتی از سئو تعریف می‌شود که: ٬٬ نه به دسته کلاه سیاه و نه به دسته کلاه سفید تعلق دارند زیرا شرایط خدمات مربوط به این موضوع واضح نیست.٬٬ به عبارت دیگر، این روش‌هایی از سئو هستند که بسته به این که از چه کسی می‌پرسید، ممکن است که به عنوان سئوی کلاه سفید یا کلاه سیاه تلقی شود و مرز واقعا مبهمی بین این دو وجود دارد.

در اینجا چند علامت وجود دارد که نشان می‌دهد که ممکن است وارد حوزه سئو کلاه خاکستری شده اید:

 

1.قانون گلدی لاکس (Goldilocks)

کاملا اشتباه نیست ولی کاملا درست هم نیست. سئو کلاه خاکستری درست در وسط قرار دارد. همانطور که ژورنال‌ موتور جستجو می‌گوید:٬٬ تاکتیکی که در حال حاضر هم کلاه سفید است و هم کلاه سیاه اما با تغییراتی در روش‌های کار موتور جستجو، در آینده ممکن است معکوس شود.٬٬ در حالی که هیچ آسیبی در فعالیت سئو کلاه خاکستری وجود ندارد اما اگر در حال انجام محدودیت‌هایی از استراتژی‌های معین برای افزایش رتبه‌بندی سایت خود هستید، بهتر است مراقب باشید تا داخل ناحیه سئو کلاه سیاه لیز نخورید. بعضی از متخصصان سئو معتقد‌اند که نباید خود را محدود به سئو کلاه سفید کنند و می‌توانند به راحتی از سئو کلاه خاکستری نیز بهره ببرند، در حالیکه بعضی دیگر تمایل ندارند تا این ریسک را متحمل شوند. در واقع انجام این کار به هر کاربر بستگی دارد و باید در هر شرایط با احتیاط به انجام آن پرداخت.

 

2.خطوط محو شده

مرز بین سئو کلاه سفید و کلاه سیاه مطمئنا مبهم است. بهترین توصیه است که اگر خود را طبق دستورالعمل‌های موتور جستجو در منطقه خاکستری بین شیوه‌ی درست و غلط یافتید، با احتیاط برخورد کنید. یک راه عالی برای اجتناب از جریمه شدن، مراجعه به دستورالعمل‌های وب‌مستر گوگل یا بینگ است. اگر شما مطمئن نیستید که کاری که انجام می‌دهید از نظر فنی مجاز است یا نه، از خود بپرسید که آیا می‌خواهید گوگل را از کاری که می‌خواهید آگاه کنید؟ در واقع صادق بودن، کار شما را روشن و واضح نگه می‌دارد.

 

جمع‌بندی: تفاوت سئو کلاه سفید، کلاه سیاه و کلاه خاکستری

با توجه به موارد که گفته شد، سئو کلاه سیاه کاملا برخلاف دستورالعمل‌ها و شرایط موتور‌های جستجو می‌باشند و حتما باید از استفاده از آنها اجتناب کنید تا از طرف گوگل جریمه نشود. بعضا این جریمه شامل بسته شدن کامل وب‌سایت شما هم خواهد بود. تکنیک‌های سئو کلاه خاکستری در بعضی موارد ناقض دستورالعمل‌ها و قوانین نیستند ولی هیچ تضمینی وجود ندارد که بعدا جزو موارد غیرقانونی باشند، پس در استفاده از آنها کاملا باید احتیاط شود و البته بیشتر توصیه می‌شود سراغ سئو کلاه خاکستری نیز همانند سئو کلاه سیاه نروید. در آخر، بهترین و مطمئن‌ترین راه برای افزایش بهره‌وری سایت خود استفاده صحیح از تکنیک‌های سئو کلاه سفید هستند. چرا که نتایج حاصل از این روش در دراز مدت امنیت و رتبه‌بندی سایت شما را تضمین می‌کند و از جریمه شدن توسط موتور‌های جستجو جلوگیری می‌کند.

تکنیک‌های سئو کلاه سفید غیرریسکی هستند و مدت زمان لازم برای تاثیرگذاری آنها تا حدودی زیاد است و در مقابل سئو کلاه سیاه پرریسک بوده و نتایج آن سریع‌تر به ثمر می‌رسد ولی حتی اگر شناساگر‌های موتور‌های جستجو نیز در ابتدا نتواند آنها را تشخیص دهند، نتایج که از آن بدست می‌آیند دوام زیادی نخواهند داشت.

 

سخن پایانی: همه چیز در حد اعتدال

کلید سئو موثر، کلا درباره تعادل است. هدف برای ماندن در مسیر سئو کلاه سفید و در نظر گرفتن دقیق مناطق سئو کلاه خاکستری، ایمن‌ترین مسیر برای کار شما خواهد بود. اگر به دستورالعمل‌های موتورهای جستجو پابند باشید و بر نیاز‌های کاربران خود تمرکز بکنید،‌ طلایی خواهید ماند.

دریا بهرامی- نویسنده

1070
A
A