سئو کلاه سیاه یا سئو بلک هت چیست؟

سئو کلاه سیاه یا سئو بلک هت چیست؟
سئو کلاه سیاه یا سئو بلک هت چیست؟
4 ماه پیش

برخی از تکنیک‌ها می‌توانند به شما در دستیابی به اهداف مدنظرتان مثل بهینه سازی مطلوب وب‌سایتتان در موتورهای جستجو کمک کنند اما ممکن است به دلایلی مانند عدم رعایت اصول، عملکرد ضعیف در طولانی مدت، و کیفیت نامناسب، بهترین راه نباشند.

یکی از این موارد، سئو کلاه سیاه یا سئو بلک هت است که شامل مجموعه‌ای از تکنیک‌ها برای بهینه سازی صفحه در موتورهای جستجو اما با استفاده از روش های نسبتاً مشکوک است که توسط خود گوگل مورد تأیید قرار نگرفته است و برخلاف آنچه که بهترین شیوه‌های سئو نشان می‌دهد، این اقدامات دقیقاً مسیر مخالف  آن‌ها را دنبال می‌کنند.

این مقاله به طور کامل، شما را در این زمینه راهنمایی کرده و آگاه می‌سازد. 

 

  • سئو کلاه سیاه یا سئو بلک هت چیست؟

 

تکنیک‌های سئو به طور گسترده‌ای برای ایجاد ترافیک ارگانیک و دستیابی به موقعیت بهتر در صفحات نتایج موتورهای جستجو استفاده می‌شود. با این حال، راه‌های مشکوک‌  هم وجود دارد که در بلندمدت تاثیر کمتری برای رسیدن به این هدف را دارد. یکی از آن‌ها، سئو کلاه سیاه است که مجموعه‌ای از اقدامات برای فریب الگوریتم‌های گوگل است.

شیوه‌های سئو کلاه سیاه برعکس آنچه گوگل توصیه می‌کند؛ (یعنی محتوای با کیفیت و تجربه کاربری مثبت) حرکت می‌کنند و بدون رعایت اصول، صفحات شما را در رتبه‌های اول قرار می‌دهند.

سئوی کلاه سیاه نشان دهنده‌ی هرگونه اقدام با هدف دستکاری قوانین و بهترین شیوه‌های تعیین شده توسط گوگل (یا حتی بینگ) در جستجوی رتبه بهتر است.

نتایج می‌تواند مرتبط و اغلب سریع باشد اما هزینه‌ای که باید پرداخت شود؛ زیاد است و قطعاً می‌تواند به تلاش‌های شما در حیطه‌ی بازاریابی آسیب برساند.

تفاوت سئوی کلاه سفید، خاکستری و سیاه چیست؟

علاوه بر سئوی کلاه سیاه، سئو کلاه سفید و کلاه خاکستری نیز وجود دارد.

در رابطه با سئو کلاه سیاه در مطالب بالا صحبت کردیم، اما بیایید در مورد دو مورد دیگر بیشتر بدانیم.

سئو کلاه سفید

سئوی کلاه سفید شامل تمریناتی است که با هدف بهینه سازی عملکرد صفحه و با توجه به دستورالعمل‌ها و قوانین گوگل انجام می‌شود؛ یعنی مواردی که کاربر را در اولویت قرار می‌دهند، محتوای مربوطه را در وبلاگ‌ها تولید می‌کنند و در رسانه‌های اجتماعی مشارکت می‌کنند بنابراین، سئو کلاه سفید سعی می‌کند عملکرد و رتبه صفحات را به درستی و با رعایت قوانین و بدون صدمه زدن به رقبای خود ارتقا دهد.

سئو کلاه خاکستری

آیا تا به حال در مورد عبارت "منطقه خاکستری" چیزی شنیده‌اید؟ این اتفاق زمانی می افتد که یک موقعیت مشخصا به معنی یک عمل بد یا خوب نیست.

بنابراین سئو کلاه خاکستری زمانی اتفاق می‌افتد که عملکرد ما برای بهینه سازی، خوب تلقی نشود اما نمی توان آن را به عنوان عملکرد بد نیز تعریف کرد.

این روش فرایندی را نشان می‌دهد که معمولاً از بهترین شیوه‌های سئو پیروی می‌کند اما در نهایت از تکنیک‌های سئو بلک هت در جستجوی نتایج سریع‌تر استفاده می‌کند.

چرا نباید از سئو کلاه سیاه استفاده کنید؟

اولین دلیل برای استفاده کردن از سئو کلاه سیاه در استراتژی بازاریابی محتوا ساده است: "شما به کاربر فکر نمی کنید." یعنی شما محتوای خود را برای شخص خریدار خود تولید نمی‌کنید.

علاوه بر این مورد، شما همچنین با رقبای خود صادق نیستید.

سئوی کلاه سیاه می‌تواند به سرعت بازدهی داشته باشد، به عنوان مثال، نام تجاری شما را در اولین نتایج در صفحه جستجو قرار دهد اما این کار رابا ارائه محتوای مناسب به کاربراننمی‌کند.

توجه داشته باشید که این شیوه به طور مستقیم بر زمان بندی تأثیر می‌گذارد: در کوتاه مدت کار می‌کند اما در میان مدت و بلند مدت تاثیر چندانی ندارد.

بنابراین، برنامه‌ریزی‌هایی برای اقدامات هدفمند مانند وفاداری مشتری غیرممکن می‌شود.

در نتیجه  نرخ تبدیل ، به احتمال زیاد افزایش نمی یابد.

 

 به مثال زیر توجه کنید:

 شما روی صفحه‌ای کلیک می‌کنید زیرا جزو اولین نتایج ظاهر می‌شود و به آن دسترسی پیدا می‌کنید اما در این محتوا با کلمات کلیدی مکرر و محتوای نامربوط یا غیر جذاب مواجه می‌شوید و در نتیجه بلافاصله سایت را ترک می‌کنید.

یکی دیگر از نکات مهمی که باید در مورد عدم استفاده از سئو کلاه سیاه در جستجوی رتبه بهتر توجه کرد، خود گوگل است. بله، محبوب ترین موتور جستجوی جهان این نوع روش را تأیید نمی‌کند و وقتی آن را شناسایی کند، می‌تواند به یکباره به همه برنامه‌ریزی‌ها و اقدامات بازاریابی دیجیتال شما آسیب برساند.

چگونه گوگل، سئوی کلاه سیاه یک وب‌سایت را مجازات می‌کند؟

مجازات‌ها معمولاً شامل کاهش رتبه، کاهش نمره PageRank، کاهش ترافیک جستجوی ارگانیک و محدودیت در موقعیت‌یابی مطالب و نشریات جدید است.

علاوه بر این قبیل مجازات‌ها، امکان ممنوعیت وب‌سایت نیز وجود دارد.

تنها گزینه جایگزین، بهینه‌سازی سایت با محتوای با کیفیت و توجه به تغییرات آن خواهد بود.

چگونه متوجه سئو کلاه سیاه شویم؟

اولین قدم برای اجتناب از یک عمل، درک آن است. به همین دلیل است که ما تکنیک‌های اصلی سئو کلاه سیاه را جدا کرده‌ایم تا بدانید که چه عملکردهایی در بهینه‌سازی صفحه خود، می‌تواند مخرب باشد. 

  1. صفحاتی با استفاده از کلمات کلیدی بهینه شده تنها برای اطمینان از موقعیت مناسب مشخص می‌شوند و هنگامی که فرد به این صفحه دسترسی پیدا می‌کند، به طور خودکار به صفحه دیگری با محتوای مخرب هدایت می‌شود.
  2. سایت‌ها به گونه‌ای بهینه شده‌اند که محتوای متفاوتی را با آنچه که به کاربر ارائه می‌شود،  به نمایه سازها ارائه می‎دهند. 
  3. استفاده از نوعی استراتژی که به موتورهای جستجو نشان دهند که صفحه دارای محتوای خاصی است اما محتوای کاملاً متفاوتی به کاربر ارائه می‌شود.
  4. کلمات کلیدی غیر مرتبط:

در این مورد، کلمات کلیدی مورد استفاده در بهینه سازی از اهمیت بالایی برخوردار هستند، اما محتوای صفحه مناسب نیست. این کلمات کلیدی از نام افراد مشهور گرفته تا الگوهای رفتاری اینترنتی متغیر است.

تشخیص این امر بسیار ساده است و کلماتی به سادگی و بدون کوچک‌ترین معنی در متن وارد شده‌اند که اغلب در پاورقی‌ها یافت می‌شوند.

  1. محتوای پنهان:

بسیاری از افراد سعی می‌کنند با استفاده از اندازه فونت 0 یا با همان رنگ پس زمینه، به وسیله محتوای پنهان از گوگل فرار کنند و این امر باعث می‌شود که هنگام دسترسی به سایت محتوا به دید کاربران ظاهر نشود، اما توسط موتورهای جستجو حساب شود.

  1. محتوای تکراری:

کپی محتوا، به راحتی توسط گوگل قابل تشخیص است و در صورتی که محتوای سایت‌های دیگر به طور مکرر در صفحات شما منتشر شود، مشخص می‌شود.

  1. پیوندهای پولی (Paid Back links)

به عنوان مثال، پرداخت هزینه به یک درگاه برای قرار دادن پیوند شما در محتوا، که این کار توسط گوگل امتیاز منفی محسوب می‌شود.

جایگزین برای سئو کلاه سیاه

همان‌طور که اشاره کردیم، سئو کلاه سیاه مجموعه‌ای از شیوه‌ها است که بر خلاف دستورالعمل‌های موتورهای جستجو است و برای افزایش رتبه جستجوی وب‌سایت استفاده می‌شود.

 تکنیک‌های سئو کلاه سیاه سعی می‌کنند با فریب سیستم و بدست آوردن دید جستجو از طریق شیوه‌های ناعادلانه، دیگر محتواهای با کیفیت را دور بزنند.

سئو کلاه سیاه می‌تواند به عملکرد صفحات شما آسیب برساند و بدون شک این چیزی نیست که شما می خواهید، به همین دلیل ما سه گزینه جایگزین برای روش سئو کلاه سیاه را لیست کرده‌ایم تا بتوانید نتایج خوبی را به دست آورید. 

 

 

  • وب سایت سازگار با گوشی هوشمند

 

دسترسی به تلفن همراه این روزها رایج شده و لازم است در مورد کاربرانی فکر کنید که از طریق تلفن‌های هوشمند به صفحات شما دسترسی پیدا می‌کنند.

بنابراین، اطمینان حاصل کنید که صفحه شما سازگار با موبایل است و طراحی ریسپانسیو دارد، که این عملکرد از نظر گوگل بسیار ارزش دارد.

 

  • خلاقیت در انتخاب کلمات کلیدی

 

استفاده از کلمات کلیدی صحیح، می‌تواند به رتبه بندی صفحه شما در موتورهای جستجو کمک کننده باشد. 

 

  • روی توضیحات متا سرمایه گذاری کنید

 

شما باید کاربر را متقاعد کنید که روی صفحه شما کلیک کند و یک راه عالی برای انجام این کار توضیحات متا است.

با استفاده از آن، شما یک فرصت دیگر دارید تا به بازدیدکننده نشان دهید که صفحه شما محتوای مورد نظر آن‌ها را دارد و شانس دریافت کلیک را افزایش دهید.

مقایسه سئو کلاه سیاه با کلاه سفید

سئو کلاه سیاه از روش‌های مختلف برای دور زدن قوانین موتورهای جستجو  و افزایش رتبه استفاده می‌کند، در حالی که سئو کلاه سفید دستورالعمل‌های صحیح موتورهای جستجو را برای افزایش رتبه بندی دنبال می‌کند.

سئوی دقیق و صحیح، زمان‌بر است؛ برخی از سئو کلاه سیاه استفاده می‌کنند تا تکنیک‌های سئو کلاه سفید را دور بزنند زیرا فکر می‌کنند به وسیله بازی با الگوریتم‌های موتور جستجو می‌توانند رتبه‌ی جستجوی خود را سریعتر یا ارزان‌تر بهبود بخشند. 

اما در واقع سئو کلاه سیاه می‌تواند به سئو طولانی مدت شما بسیار بیشتر از آنچه می‌تواند کمک کند، آسیب برساند.

چرا استفاده از سئو کلاه سیاه خطرناک است و می‌تواند به سایت شما آسیب برساند؟

سئو کلاه سیاه می‌تواند به طرق مختلف به وب سایت و نام تجاری شما آسیب برساند. این آسیب می تواند منجر به کاهش رتبه بندی جستجو شود یا حتی باعث شود یک سایت به طور کامل از نتایج جستجو محو شود. از آنجا که تکنیک‌های سئو کلاه سیاه به طور صریح با شرایط خدمات موتورهای جستجو مخالف است، موتورهای جستجو در صورت استفاده از این تاکتیک‌ها ممکن است این سایت‌ها را در صفحات نتایج جستجوی خود مجازات کرده و حتی ممنوع کنند.

بسیاری از تاکتیک‎های کلاه سیاه تجربه کاربری ضعیفی را ایجاد می‌کند که می‌تواند باعث خروج کاربران از صفحه شود و همچنین می‌تواند یک نام تجاری را غیرقابل اعتماد جلوه دهد.

اگر می خواهید برای کاربران خود اعتماد ایجاد کنید، از سئو کلاه سیاه خودداری کنید و از بهترین شیوه‌های اخلاقی و پایدار برای سئو وب‌سایت خود پیروی کنید.

۵ تکنیک سئو کلاه سیاه

  1. 1. انتشار مجموعه‌ای از مطالب با کیفیت پایین

موتورهای جستجو وب سایت‌هایی را ترجیح می‌دهند که دارای محتوای با کیفیت بالا هستند. از آنجا که ایجاد محتوای باکیفیت آسان یا ارزان نیست، بسیاری از افراد سعی می‌کنند با انتشار محتوای بی کیفیت و کم ارزش و با استفاده از تکنیک سئو کلاه سیاه، این سیستم را شکست دهند.

  1. 2. کلمات کلیدی و محتوای تکراری

پر کردن کلمات کلیدی عبارت است از استفاده بیش از حد از یک کلمه کلیدی و محتوای تکراری، انتشار محتوای یکسان در صفحات متعدد یک وب‌سایت و تلاش برای جذب موتورهای جستجو است. هر دوی این تاکتیک‌ها عموماً مغایر با دستورالعمل‌های موتورهای جستجو هستند.

  1. استفاده از تغییر مسیرهای گمراه کننده

تغییر مسیرهای (ریدایرکت) جعلی یکی دیگر از روش‌های سئو کلاه سیاه است که برای گمراه کردن مخاطبین و موتورهای جستجو استفاده می‌شود. 

یک پیوند برای تغییر مسیر در محتوا ایجاد می‌شود تا کاربران و موتورهای جستجو را به صفحات مختلف هدایت ‌کند. همچنین یک صفحه با کیفیت بالا به یک صفحه با کیفیت پایین هدایت می‌‌شود تا بتواند رتبه جستجوی صفحه با کیفیت پایین را افزایش دهد.

  1. 4. سوء استفاده از داده‌های ساختار یافته

داده‌های ساختار یافته یا نشانه گذاری طرح به عنوان یک کد به یک صفحه وب اضافه می‌شود تا به موتورهای جستجو بگوید که چه اطلاعات غنی را در صفحات نتایج جستجو نمایش دهد. سئو کلاه سیاه داده‌های ساختار یافته را دستکاری می‌کند تا موتورهای جستجو اطلاعات نادرست را در نتایج جستجو نمایش دهند.

سخن پایانی

سئو کلاه سیاه ممکن است راهی سریع برای بازیابی سیستم و افزایش رتبه جستجوی شما به نظر برسد اما این یک عمل غیر اخلاقی است که می تواند به طور دائمی به اعتبار جستجو و اعتبار نام تجاری شما آسیب برساند.

به جای این کار بر توسعه یک طرح سئو کلاه سفید تمرکز کنید که نتایج سئو و اعتبار طولانی مدت را برای نام تجاری شما به همراه خواهد داشت. 

بنابراین سئوی کلاه سیاه حتی ممکن است نتایج مثبتی را برای یک صفحه ایجاد کند اما با این حال، کیفیت آنچه به دست می‌آید ایده آل نیست و کارایی واقعی این دستاوردها را تضمین نمی‌کند. علاوه بر این مورد، این شیوه‌ها می تواند به عملکرد بلند مدت وبسایت شما آسیب برساند و حتی شانس ظاهر شدن سایت شما در گوگل را از بین ببرد.

دریا بهرامی- نویسنده

1723
A
A