اهمیت تجارت الکترونیک برای کسب‌وکارهای سنتی

اهمیت تجارت الکترونیک برای کسب‌وکارهای سنتی
اهمیت تجارت الکترونیک برای کسب‌وکارهای سنتی
9 ماه پیش

ضرورت تجارت الکترونیک برای کسب‌وکارهای سنتی

امروزه برای فروش هر محصول و خدماتی، فروشگاه‌های آنلاین بسیاری وجود دارد، حتی اکثر فروشگاه‌های سنتی برای افزایش فروش خود، وب‌سایت و یا اکانتی در شبکه‌های اجتماعی ایجاد کرده‌اند. در هر مکانی که باشید، تنها با چند کلیک می‌توانید محصول موردنظر خود را بخرید و زمانی را به‌خاطر رفتن به بازار و در ترافیک ماندن نیز از دست نمی‌دهید. این پدیده به تجارت الکترونیک معروف است که به سرعت در حال گسترش است.

تجارت الکترونیک چه نوع تجارتی است؟

تجارت الکترونیک (E-Commerce) به خریدوفروش محصولات و خدمات در فضای اینترنت گفته می‌شود. درواقع هرگونه فعالیت تجاری در بستر اینترنت که به فروش منجر شود، تجارت الکترونیک است. تجارت الکترونیک (E-Commerce) با کسب‌وکار الکترونیک (E-Business) متفاوت است، کسب‌وکار الکترونیکی به تمامی جنبه‌های عملیاتی یک کسب‌وکار آنلاین گفته می‌شود؛ از فروش گرفته تا کارهای مرتبط به دیجیتال مارکتینگ. کسب‌وکار الکترونیکی تعریف وسیع‌تری از تجارت الکترونیکی است که نه‌تنها خریدوفروش کالا و خدمات؛ بلکه خدمات‌رسانی به مشتریان، همکاری با شرکای تجاری، برگزاری دوره‌های آموزشی الکترونیکی و انعقاد قراردادهای همکاری الکترونیکی در درون سازمان را نیز شامل می‌شود.

طبقه‌بندی‌های تجارت الکترونیک

با افزایش محبوبیت شبکه‌های اجتماعی مثل اینستاگرام و همین‌طور وب‌سایت‌های فروشگاه اینترنتی، اعتماد کاربران به خریدهای اینترنتی بیشتر شد؛ در نتیجه تجارت الکترونیک فرصت خوبی برای افزایش ارتباط کسب‌وکارها با مشتریان شد. این تجارت همچون تجارت‌های سنتی به شکل‌های مختلفی ارائه شد که در ادامه آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

کسب‌وکار با کسب‌وکار ( B2B )

تجارت الکترونیک B2B مخفف شدهٔ عبارت Business to Business است، در این نوع یک بیزینس محصولات یا خدمات خود را به بیزینس دیگری می‌فروشد. برای مثال، تولیدکنندگانی که محصول خود را به توزیع‌کنندگان می‌فروشند و عمده‌فروشانی که محصولاتی را به خرده‌فروشان می‌فروشند.

کسب‌وکار با مشتری ( B2C )   

تقریباً بسیاری از تراکنش‌هایی که به‌صورت روزانه با آن‌ها سروکار داریم، از نوع تجارت الکترونیک B2C (Business to Costumer) است. تمامی خرده‌فروشی‌های آنلاین شامل این نوع تجارت می‌شوند. به‌عنوان‌مثال خرید از فروشگاه‌های اینترنتی نوعی از دادوستد B2C به‌حساب می‌آید. این نوع از تجارت الکترونیک در چند سال اخیر پیشرفت‌های زیادی داشته و با سرعت روبه‌جلو حرکت می‌کند.

مشتری با کسب‌وکار ( C2B )

این دقیقاً برعکس تجارت B2C است. در این نوع تجارت الکترونیک افراد خدمات، محصول یا پروژه‌ای را در اختیار یک کسب‌وکار قرار می‌دهند. به‌عنوان‌مثال جلسات مناقصه را می‌توان در این نوع تجارت دسته‌بندی کرد.

مشتری با مشتری ( C2C )

در این نوع از تجارت الکترونیکی انجام یک فرایند تجاری که هر دو طرف آن مشتری یا مصرف‌کننده قرار دارد، امکان‌پذیر است. یعنی مصرف‌کنندگان بدون واسطه باهم معامله می‌کنند. درواقع C2C را می‌توان به صفحه نیازمندی‌های روزنامه تشبیه کرد.

دولت با مشتری ( G2C )

این نوع تجارت الکترونیک نوعی مبادله الکترونیکی میان دولت یک کشور با مشتریان داخلی یعنی مردم است.

دولت با دولت ( G2G )

معاملات تجاری که بین دولت‌ها انجام می‌شود، در این دسته قرار می‌گیرند: به‌عنوان‌مثال انواع صادرات و واردات، خریدوفروش کالاها و...

مزایای تجارت الکترونیک

  • صرفه‌جویی در زمان
  • دسترسی آسان مشتریان به محصولات و خدمات موردنظر در عرض چند دقیقه
  • وجود طیف وسیعی از گزینه‌های مختلف برای مشتریان
  • امکان مقایسه سریع محصولات توسط مشتریان
  • گسترش وجهانی شدن حوزه تجارت
  • افزایش پایگاه مشتریان
  • امکان خرید به‌صورت آنلاین و در هر ساعت شبانه‌روز
  • ساده شدن پرداخت ها و تراکنش‌های فوری

مراحل راه‌اندازی تجارت الکترونیک

  • ثبت دامین و خرید هاست
  • طراحی سایت
  • تأمین امنیت سایت برای مشتریان
  • پرداخت الکترونیکی
  • بازاریابی، تبلیغات و جذب مشتریان

در مجموع، می‌توان گفت با پیشرفت تکنولوژی و اینترنت، کسب‌وکارها نیز در این جریان توسعه یافته‌اند و شکل جدیدی به خود گرفته‌اند. همین موضوع اهمیت تجارت الکترونیک برای کسب‌وکارهای سنتی را تایید می‌کند. هدف از پیشرفت ساده‌تر کردن کارها و آسان کردن زندگی برای همه افراد جامعه است؛ که این هدف در مسیر تحقق است.

شما با چه نمونه‌هایی از کسب‌وکار الکترونیک سروکار داشته‌اید؟‌

دریا بهرامی- نویسنده

1309
A
A