چگونه بدون Down شدن سایت را انتقال دهیم؟

چگونه بدون Down شدن سایت را انتقال دهیم؟
چگونه بدون Down شدن سایت را انتقال دهیم؟
8 ماه پیش

دلایل زیادی وجود دارند که بخواهید سایت خود را به هاست و سرویس‌دهنده دیگری منتقل کنید. هاست وب فعلی شما ممکن است تمام خدمات مورد نیازتان را ارائه ندهد یا شاید قیمت بسیار بالایی دارد.

هر دلیلی که داشته باشید، راه‌های زیادی وجود دارند که می‌توانید به کمک آن‌ها هاست خود را بدون از دسترس خارج شدن سایت و تاثیر بر تجربه کاربران و مشتریان، تغییر دهید.

پس با آذرآنلاین در ادامه مطلب همراه باشید تا بررسی کنیم چگونه بدون Down شدن سایت را انتقال دهیم و در مراحل انتقال سایت به هاست جدید، با تجربیات ناخوشایندی مانند داون شدن سایت روبرو نشویم.

مهاجرت و انتقال سایت به هاست جدید چیست؟

انتقال هاست سایت فرآیندی است که در آن تمام صفحات فعلی در وب سایتتان به صفحاتی جدید با هاستی کاملا متفاوت هدایت می‌شوند. بدون این‌که بر رتبه‌های سایت یا تغییر ظاهر و طراحی سایت تاثیری بگذارند.

انتقال ایده‌آل سایت زمانی اتفاق می‌افتد که سایت بدون هیچ تغییر محسوسی به‌طور کامل به هاست جدید و منتخب شما منتقل شود. انتقال سایت می‌تواند فرآیندی استرس‌زا باشد، به‌خصوص اگر نتوانید برای مدتی سایت خود را آفلاین کنید.

در اکثر موارد بیشترین تاخیر، هنگام انتقال رجیستر DNS به هاست جدید شما است که مدت آن، بسته به زمان شروع فرآیند طول می‌کشد. در قسمت‌های بعدی مطلب بیشتر به این موضوع می‌پردازیم.

می‌توانید از راهنمای گام‌به‌گام ما برای کمک در فرآیند انتقال سایت به هاست جدید استفاده کنید و کارهای لازم را بر اساس آن انجام دهید. البته ممکن است تمام جزئیات منطبق با شرایط شما نباشند. در این صورت تنها به موارد مورد نیاز خود توجه کنید.

Down شدن سایت چیست؟

همراه با نیاز به انتقال فایل‌های سایت، بازیابی پایگاه‌ داده‌های مهم و نصب هر نرم‌افزار و پیکربندی و همچنین ساب‌دامین‌ها به شکل کارآمد ممکن است باعث خرابی موقت یا داون تایم در سایت شود. بنابراین طی این مدت، سایت برای استفاده در دسترس نخواهد بود. در این حالت ممکن است مدتی طول بکشد تا سایتتان به‌طور کامل کار کند.

چه چیزی باعث داون شدن سایت می‌شود؟

گاهی سایت‌ها برای ارتقا پیداکردن و تبدیل به نسخه‌ای بهتر باید به‌روز یا منتقل شوند. راه ایده‌آل برای انجام این ارتقا، این است که تمام فرآیند انتقال سایت را بدون خرابی و داون‌تایم به پایان برسانید اما این کار چندان آسان نیست.

عوامل زیادی وجود دارند که می‌توانند باعث از کار افتادن طولانی ‌مدت سایت هنگام انتقال به سرویس‌دهنده جدید شوند. حملات سایبری، مشکلات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری و همچنین مشکلات از سمت سرور، رایج‌ترین آن‌ها هستند.

احتمال داون شدن سایت می‌تواند به دلیل مشکلات DNS، حملات DDoS، خرابی‌ها و مشکلات سخت‌افزاری، کیفیت پایین هاستینگ سایت و دیگر موارد مشابه بیشتر شود. اگر این دسته از مشکلات برطرف شوند، می‌توانیم اتفاقاتی مانند از دسترس خارج شدن سایت خود را تجربه نکنیم.

چرا جلوگیری از داون شدن سایت اهمیت دارد؟

افرادی که کسب‌وکار خود را از طریق سایت اداره می‌کنند، سرمایه‌گذاری زیادی در اقتصاد دیجیتال می‌کنند. این اقتصاد به فضاهای ذخیره‌سازی ابری، برنامه‌ها و پلتفرم‌های دیجیتال گوناگونی بستگی دارد.

این حوزه بسیار گسترده است و روزانه رقبای جدیدی وارد اقتصاد دیجیتال می‌شوند. چنین چیزی باعث می‌شود حفظ مشتریان برای صاحبان کسب‌وکارها حیاتی‌تر باشد.

در این محیط بهینه‌سازی سایت‌ها برای عملکرد بهتر بسیار اهمیت دارد و Down شدن سایت برای کسب‌وکار شما مطلوب نخواهد بود. سازمان‌های بزرگتر معمولا در صورت وقوع خرابی به دلیل مشکلات فنی یا بلایای طبیعی با زیان مالی و اعتباری گسترده‌ای مواجه می‌شوند.

بنابراین تلاش برای جلوگیری از شرایطی مانند از دسترس خارج شدن سایت یا به‌ حداقل ‌رساندن داون تایم از اهمیت بسیاری برخوردار است. با توجه به این موضوع، ترفندهایی بسیار کاربردی برای جلوگیری از فاجعه حین انتقال سایت به سرویس‌دهنده جدید وجود دارد.

اگر مشتریان عادی از تغییراتی که پشت‌صحنه سایت شما رخ می‌دهد کاملا بی‌اطلاع باشند، یعنی شما در انجام این وظیفه به بهترین شکل ممکن عمل کرده‌اید.

چگونه سایت را به دامنه جدید منتقل کنیم؟

اگر مدیر سایت درک کلی از عملکرد cPanel، آدرس‌های آی‌پی و روتین‌های پیشرفته لاگین به سیستم FTP داشته باشد که به او در کار روی پیکربندی جدید برنامه هاستینگ وب، پیش از تغییر DNS و انتقال به میزبان جدید کمک کنند، نکات ذکر شده مفید واقع می‌شوند و نسبتا آسان هستند.

1. ابتدا سایت خود را منتقل و سپس اشتراک هاست قبلی را لغو کنید

پیش از تکمیل فرآیند انتقال سایت، برنامه اشتراکی خود را از هاست پیشین لغو نکنید. این رایج‌ترین اشتباه مدیران تازه‌کار وب است که در زمینه هاستینگ یا انتقال سایت بین سرورها رخ می‌دهد. آن‌ها بلافاصله با هاست قبلی تماس می‌گیرند و به آن‌ها درباره انتقال به هاست جدید اطلاع می‌دهند.

شاید ایده خوبی باشد که سرویس‌دهنده قدیمی خود را در مورد تغییرات احتمالی آینده مطلع کنید اما انجام این کار پیش از انتقال ماهرانه سایت به هاست جدید نه ‌تنها خرابی‌هایی به دنبال خواهد داشت، بلکه می‌تواند منجر به از دست ‌رفتن کامل فایل‌ها و اطلاعات دیتابیس در همان لحظه لغو اشتراک شود.

صبر کنید

آیا نمی‌دانید انتقال سایت چقدر طول می‌کشد؟ شرکت‌های سرویس‌دهنده وب معمولا اشتراک مشتری‌های خود را پس از درخواست بلافاصله لغو می‌کنند. بدون این‌که منتظر انقضای خدمات ماه جاری یا هزینه‌هایی که پرداخت کرده‌اید، باشند.

شرکت‌ها این امر را به‌عنوان مشتری ‌مداری تلقی می‌کنند و هزینه‌های اضافی را بلافاصله باز می‌گردانند. با این‌حال، چنین چیزی یعنی شرکت سرویس‌دهنده در واقع تمام اطلاعات مشتری را در دوران اشتراک او که روی سرور آپلود شده‌اند، حذف می‌کند.

در بسیاری از موارد فرصتی برای بازیابی این فایل‌ها و انتقال به موقعشان به سرور هاست جدید وجود نخواهد داشت. در این صورت بازیابی بعد از Down شدن سایت بسیار سخت خواهد بود و شما تمام محتوا و داده‌های ضروری و همچنین اطلاعات کاربران خود را برای همیشه از دست می‌دهید.

کاری که باید انجام دهید

تمام فایل‌ها و اطلاعات سایت خود را پس از اطمینان از اشتراک هاست جدید و پیش از لغو اشتراک هاست قدیمی منتقل کنید. شاید بهتر باشد به سایت اجازه دهید چند روز روی سرورهای هاست جدید فعالیت کند تا از خوب بودن اوضاع آن مطمئن شوید.

وقتی همه اطلاعات به‌درستی انتقال داده شدند، می‌توانید اشتراک سرویس‌دهنده پیشین خود را لغو کنید.

2. فایل‌های پشتیبان را دانلود کنید

وارد cPanel شوید و از فایل‌های سایت و دیتابیس، یک فایل پشتیبان فشرده شده بگیرید. اگر به میزبان سایت جدیدی می‌روید، باید بدانید هاست قدیمی و جدید هر دو از فناوری مدیریت مبتنی بر وب یکسانی استفاده می‌کنند. این امر برای سهولت کار شما است.

یکسان بودن فناوری استفاده شده در هر دو هاست، ساده‌ترین راه برای اطمینان از پشتیبان‌گیری سریع و سپس بازیابی و استفاده از آن است.

اگر از cPanel که معمولا میان مدیران سایت رایج و استاندارد است استفاده می‌کنید، باید بتوانید با شماره پورت 2028 به دامنه خود بروید. به مثال زیر نگاه کنید. شماره ذکر شده در نوار آدرس مرورگر به این شکل دیده می‌شود:

http://my-site.com:2082

همچنین ممکن است آدرس http://my-site.com/cpanel برای بعضی سایت‌ها کار کند.

صفحه پشتیبان را پیدا کنید

پس از ورود به cPanel خود با موفقیت، تنظیمات و صفحه کنترل‌ پنلی را با عنوان «Backup» پیدا کنید. این بخش شامل ابزارهایی برای پشتیبان‌گیری از پوشه اصلی «public_html» سایت و ساب ‌دامین‌های موجود می‌شود.

ابزارهای این بخش به کاربران هاست نیز در پشتیبان‌گیری از پایگاه‌ داده MySQL برای بازیابی در سرور جدید کمک می‌کنند. گزینه «Download Backups» را پیدا کرده و روی صفحه Administration مربوطه کلیک کنید.

دانلود نسخه پشتیبان

در صفحه بازشده، cPanel پشتیبان‌های موجود را بر اساس نوعشان بررسی می‌کند. اگر یک نسخه پشتیبان کامل از سایت موجود باشد، باید آن را دانلود کنید تا بعدا در هاست دیگر آپلود شود.

همچنین فایل‌های پشتیبان مخصوص هر ساب‌دامین در سایت وجود دارند. البته معمولا پشتیبان‌گیری از آن‌ها اختیاری است، زیرا اطلاعات کامل در پشتیبان اصلی وجود دارند. اما می‌توانید برای اطمینان آن‌ها را نیز دانلود کنید.

کاربران می‌توانند یک نسخه پشتیبان فشرده از هر پایگاه ‌داده MySQL به‌صورت جداگانه در همان صفحه دانلود پشتیبان‌ها تهیه کنند. هر پایگاه ‌داده باید در فرمت فشرده خود دانلود و در سرور جدید آپلود شود تا بعدا نام پایگاه‌ داده منطبق با آن ایجاد گردد.

فایل پشتیبان را از حالت فشرده خارج نکنید

حین کار هیچ‌کدام از فایل‌های پشتیبان دانلود شده را از حالت فشرده خارج نکنید. زیرا سرور جدید وقتی فایل را آپلود می‌کنید، این فرآیند را تکمیل می‌کند.

کاربران مک او اس باید مطمئن شوند که مرورگر سافاری پس از دانلود پشتیبان، به‌طور خودکار فایل‌های به‌اصطلاح امن را باز نمی‌کند. بدین ترتیب فایل فشرده ‌نشده، برای بازیابی سریع آماده خواهد بود.

هنگامی که همه فایل‌های پشتیبان فشرده ایمن شدند، از cPanel هاست قدیمی خارج شوید و به سرویس مدیریت سایت هاست جدید بروید.

3. انتقال سایت

آپلود فایل‌های پشتیبانی را در سرور جدید شروع کنید. تقریبا هر سرویس‌دهنده وب پس از دریافت هزینه ماه اول ایمیلی حاوی اطلاعاتی مانند سرورهای نام دامنه و جزئیات آدرس آی‌پی را برای مشتری جدید ارسال می‌کند.

این آدرس آی‌پی می‌تواند برای مشاهده محتوای سایت قبل از انتشار DNS و برای دسترسی به اکانت FTP هر فرد و رابط مدیریت cPanel پیش از تغییرات استفاده شود.

ورود به سیستم

ایمیل ارسال شده از طرف هاست را پیدا و آدرس آی‌پی مربوطه را جستجو کنید. اگر لینک cPanel درج نشده است می‌توانید عبارت «/cpanel» یا «:2082» را به آدرس آی‌پی اضافه کنید تا بتوانید به‌عنوان ادمین وارد سیستم شوید.

پس از ورود به سیستم cPanel سرور جدید، ابزار پشتیبان‌گیری ذکرشده در مرحله دوم را پیدا کنید و به صفحه «Backup Downloads» بروید. در صفحه اول، کادر آپلود فایل مرتبط با نسخه پشتیبان کامل سایت را بیابید.

این کادر معمولا با نام «Backup Restore» نشان داده می‌شود. فایل پشتیبان کامل سایت را که از هاست قدیمی دانلود شده است، برای آپلود انتخاب کنید.

پس از پایان آپلود، صفحه وب رفرش شده و جزئیات مربوط به فایل به‌صورت خط به خط نمایش داده می‌شوند، زیرا هر فایل به جای خود انتقال می‌یابد. وقتی بارگذاری صفحه دوم متوقف شد، فرآیند تکمیل شده است.

دکمه بازگشت مرورگر خود را بیابید تا به صفحه پیشین بروید و فرآیند بازیابی پایگاه‌ داده را نیز به همین شکل آغاز کنید. هنگامی که تمام اطلاعات منتقل شدند، وقت آن رسیده است که تنظیمات را به دلخواه تغییر دهید و فرآیند انتقال یکپارچه را شروع کنید.

4. از عملکرد صحیح پایگاه‌ داده مطمئن شوید

توجه کنید که فایل‌های پشتیبان پایگاه‌ داده حاوی اطلاعاتی در مورد نام کاربری، رمز عبور و مجوزهای مرتبط با دیتابیس‌های MySQL نیستند. این اطلاعات باید در پایگاه‌ داده MySQL در cPanel وارد شوند.

پسوند فایل

علاوه بر نکات ذکر شده، باید به پیشوند اختصاص ‌داده‌ شده در هر پایگاه‌ داده cPanel توجه کنید. اگر مغایرتی وجود داشته باشد، پیشوندها باید در فایل configuration هر اپلیکیشن نرم‌افزاری که به آن پایگاه‌ داده متصل می‌شود، تغییر پیدا کنند.

برای مثال jsmith_wordpress و jsm_wordpress با یکدیگر تفاوت دارند و باید یکسان‌سازی شوند.

تمام اطلاعات مربوطه

همه کاربران، گذرواژه‌ها و مجوزهای مربوطه را اضافه کنید و سپس با ورود به اکانت FTP از طریق آدرس آی‌پی سایت، ویرایش‌های لازم را در فایل‌های سیستم انجام دهید.

این کار، عملکرد روان سایت را وقتی نام دامنه به هاست جدید منتقل شد، تضمین خواهد کرد. پس از انجام مراحل ذکر شده همه چیز در جای خود قرار دارد و عملکرد نیز عالی است.

اکنون و پس از انتقال سایت به هاست جدید، تنها چیزی که باید تغییر کند اطلاعاتی است که به دامنه می‌گوید کدام یک از فایل‌های دو اکانت هاستینگ را به کاربر نشان دهد.

5. تغییر نیم ‌سرورها

به ثبت‌کننده دامنه بگویید از نیم‌ سرورهای جدید استفاده کند. مرحله آخر این است که به نام دامنه بگویید فایل‌ها و داده‌ها را در سروری متفاوت از سرور در حال استفاده، نشان دهد. این کار با ورود به کنترل پنل ثبت دامنه انجام می‌شود.

در این کنترل پنل باید یک هدینگ یا سایدبار آیتم به نام «Domain Name Servers» نمایش داده شود و اطلاعات آن باید به شکل زیر باشند:

1 NS1.OLD-WEBHOST.COM

2 NS2.OLD-WEBHOST.COM

این‌ها باید با نیم ‌سرورهای هاست جدید جایگزین شوند. اگر نمی‌توانید چنین اطلاعاتی را بیابید، به بخش پشتیبانی هاست بروید و راهنماهای آن را بخوانید. همچنین می‌توانید با آن‌ها تماس بگیرید تا شما را راهنمایی کنند.

 

 

تغییرات در رکوردهای DNS معمولا طی 12 تا 24 ساعت اعمال می‌شوند. البته ممکن است گاهی تنها 6 ساعت طول بکشد. در این مدت هر دو وب سایت جدید و قدیمی به‌درستی کار می‌کنند و تمام کاربران سایت در هر دو هاست، محتوای یکسانی را مشاهده می‌کنند.

منتظر انتشار نیم‌سرور باشید

فایل‌های هاست فعال شده‌اند. Down شدن سایت دیگر مشکل ایجاد نخواهد کرد. مدیران سایت‌ها باید از ایجاد هر نوع تغییر در طراحی، فایل‌ها یا محتوای سایت خودداری کنند تا زمانی که از اتمام صددرصدی فرآیند مطمئن شوند و بدانند که به سرور هاست جدید دسترسی دارند.

هنگامی که این اتفاق میافتد، انتقال یک سایت به هاست جدید رسما کامل می‌شود و کاربران بدون از دسترس خارج ‌شدن سایت، راضی خواهند بود.

انتقال سایت چقدر طول می‌کشد

مدتی که طول می‌کشد تا انتقال یک سایت به‌طور کامل رخ دهد به موارد زیادی بستگی دارد که لزوما به هاست مرتبط نیستند. در زیر بعضی از این عوامل تاثیرگذار ذکر شده‌اند:

مقدار داده‌ها

مسلم است که هرچه داده‌های بیشتری برای کپی در طول انتقال وجود داشته باشند، انتقال سایت بیشتر طول می‌کشد.

خرابی سرور

مدت تکمیل انتقال سایت تحت تاثیر ترافیک یا خرابی سرور نیز قرار می‌گیرد. اگر پیش از هر کاری، مراحل دقیق فرآیند انتقال را تعیین کرده باشید، می‌توانید در زمان صرفه‌جویی کنید.

عدم دسترسی

معمولا مردم نمی‌دانند یا یادشان می‌رود که باید به سرور فعلی دسترسی داشته باشند. در چنین مواردی، وقت زیادی برای به‌دست آوردن داده‌ها نیاز داریم.

سرعت پایین اینترنت و سرور

سرعت کم سرور و اتصال اینترنت ضعیف می‌توانند کپی شدن داده‌ها را طولانی کنند.

نرم‌افزار قدیمی

اگر سایتی که داده‌ها را از آن جابه‌جا می‌کنید، مدت زیادی به‌روزرسانی نشده باشد، شاید پس از انتقال نتواند با نرم‌افزارهای جدید کار کند. در نتیجه باید زمان بیشتری صرف اصلاح خطاها کنید.

عقل حکم می‌کند که مشکلات را در لحظه آخر حل نکنید. انتقال سایت به هاست جدید یک فرآیند پیچیده است که شاید مدت زیادی طول بکشد و باید برای آن برنامه‌ریزی کنید.

دریافت کدهای اطلاعاتی برای انتقال دامنه نیز می‌تواند زمان‌بر باشد. هرچه بیشتر در مورد فرآیند مهاجرت سایت برنامه‌ریزی کنیم روند کار سریع‌تر و آسان‌تر خواهد بود.

سخن نهایی

کارهای مختلفی وجود دارند که با انجام آن‌ها، می‌توانیم بدون Down شدن سایت را به هاست جدید انتقال دهیم. دان شدن سایت می‌تواند هم برای صاحب کسب‌وکار و هم کاربران تبدیل به تجربه‌ای ناخوشایند شده و خسارت بسیاری به بار بیاورد. با استفاده از نکاتی که در این پست ذکر شد، می‌توانید تا حد امکان از رخ دادن چنین شرایطی پیشگیری کنید. در صورت نیاز به توضیحات بیشتر درباره اینکه چگونه بدون Down شدن سایت را انتقال دهیم با کارشناسان آذرآنلاین در ارتباط باشید.

 
دریا بهرامی- نویسنده

1725
A
A