معرفی الگوریتم رقص گوگل

معرفی الگوریتم رقص گوگل
معرفی الگوریتم رقص گوگل
9 ماه پیش

اگر به‌تازگی وب‌سایت راه اندازی کرده باشید، احتمالا متوجه نوسان‌های بسیاری در رنکینگ گوگل خواهید بود. این موضوع برای افراد تازه کار می‌تواند بسیار نگران کننده باشد. اما در حقیقت این یکی از بازی‌های الگوریتم دنس یا رقص گوگل است! الگوریتم رقص گوگل با تغییر رنکینگ سایت‌ها میزان رضایت کاربران را می‌سنجد تا در نهایت صفحه نتایج موتور جستجو را بهینه‌سازی کند. در ابتدا این الگوریتم می‌تواند بسیار آزاردهنده باشد اما اگر عمیق‌تر به آن فکر کنید متوجه می‌شوید که در حقیقت الگوریتم‌های گوگل برای وب‌سایت شما بسیار سودمند خواهد بود. البته در صورتی‌ که در سایت خود ارزشی برای ارائه داشته باشید. در این مطلب الگوریتم دنس گوگل را بررسی می‌کنیم و سپس ترفندهای استفاده بهینه از آن را آموزش می‌دهیم. بنابراین اگر می‌خواهید از آن به نفع خود استفاده کنید تا انتها همراه ما بمانید.

چرا الگوریتم رقص گوگل به وجود آمد؟

گوگل از ابتدا الگوریتم‌های بسیاری ارائه داده است تا بتواند وب‌سایت‌ها را به بهترین شکل ممکن طبقه‌بندی کند. بنابراین اگر می‌خواهید در رنکینگ‌های ابتدایی گوگل جای داشته باشید بهتر است از قوانین این الگوریتم‌ها پیروی کنید. الگوریتم دنس گوگل (Google Dance) یکی از کارآمدترین الگوریتم‌ها است که این موتور جستجو برای رتبه‌دهی به سایت‌ها مورد استفاده قرار می‌دهد. از این‌رو اگر وب‌سایت جدیدی دارید، رقص گوگل در رشد آن کمکتان خواهد کرد.

الگوریتم رقص گوگل

مشکل رنکینگ سایت‌های جدید در گوگل

در گذشته افرادی که به‌تازگی وب‌سایت راه اندازی می‌کردند، شانس زیادی در به نمایش درآمدن در نتایج گوگل نداشتند. زیرا مدت زیادی طول می‌کشید تا گوگل متوجه ارزش محتواهای آن‌ها شود. بدین ترتیب اولویت همیشه با سایت‌های قدیمی‌تر بود. گوگل با معرفی الگوریتم رقص شانس دیده شدن سایت‌ها را افزایش داد. این الگوریتم به‌صورت تصادفی رنکینگ وب‌سایت‌ها تغییر می‌دهد و براساس رفتار مخاطبان نسبت به این تغییر ارزش سایت‌ها را مشخص می‌کند. اگر سایتی ارزشمند باشد، کاربران زمان بیشتری را در آن می‌گذرانند. گوگل از این رفتار الهام گرفت تا الگوریتم دنس را طراحی کند.

الگوریتم دنس گوگل چیست؟

حال که متوجه تاثیر رفتار مخاطبان در رنکینگ گوگل شدید، بهتر است به ماهیت این الگوریتم بپردازیم. همان‌طور که از نام آن پیدا است، گوگل با استفاده از این الگوریتم به رقص در می‌آید تا رنکینگ سایت‌ها را تغییر دهد. این الگوریتم وب‌سایت‌هایی با رنکینگ پایین را به صفحه‌های اول موتور جستجو انتقال می‌دهد تا متوجه ارزش آن‌ها شود. طبیعی است که هرچه رنکینگ سایت بهتر باشد، افراد بیشتری آن را خواهند دید. در این صورت افراد زیادی وارد سایت می‌شوند و محتوای شما را می‌خوانند. اگر محتوا ارزشمند باشد و ساختار درستی داشته باشد، کاربران از آن استقبال می‌کنند. به عبارتی زمان بیشتری را در آن می‌گذرانند. در نتیجه گوگل رنکینگ سایت شما را ارتقا می‌دهد.

از طرفی اگر محتوای شما مفید یا مرتبط با نیاز مخاطب نباشد، در زمانی کوتاه سایت را ترک خواهند کرد. این رفتار سیگنالی را به گوگل می‌فرستد و کارآمدی سایت را زیر سوال می‌برد. الگوریتم دنس گوگل عموما روی وب‌سایت‌های جدید تاثیر می‌گذارد. اما در مواردی سایر سایت‌ها نیز تحت تاثیر قرار می‌گیرند و به مشکلاتی بر می‌خورند که به جزئیات آن خواهیم پرداخت.

چرا الگوریتم رقص گوگل اهمیت دارد؟

دنس گوگل یکی از موثرترین الگوریتم‌ها در رشد سایت‌ها است. اگر می‌خواهید از این الگوریتم بیشترین استفاده را ببرید، باید همیشه بهترین، ارزشمندترین، پرمحتواترین، کارآمدترین و تعاملی‌ترین مطالب را برای وب‌سایت خود بنویسید. در این صورت به‌طور حتم نتیجه دلخواه را خواهید گرفت. به‌عنوان مثال زمانی که کاربران کلمه یا عبارت کلیدی را جستجو می‌کنند، بدین معنا است نسبت به آن کنجکاو هستند. بنابراین از گوگل انتظار دارند که پاسخگوی نیاز آن‌ها باشد و مرتبط‌ترین محتوا را نمایش دهد. اگر نتیجه دلخواه باشد، کاربر در سایت می‌ماند و حتی تعامل ایجاد می‌کند. به‌عنوان مثال در بخش نظرها دیدگاهش را می‌نویسد. اگرچه هوش مصنوعی گوگل سایت‌ها را آزمایش می‌کند و به دنبال مشکلات آن‌ها می‌گردد اما هنوز نمی‌تواند جایگزین هوش انسان‌ها شود. بنابراین نمی‌تواند تشخیص دهد کدام محتواها برای نمایش در صفحه‌های اول گوگل مناسب هستند. به‌همین علت به کمک الگوریتم دنس گوگل توجه بسیاری به رفتار کاربران می‌کند. پس تنها راه رسیدن به نتایح اول تولید محتوای ارزشمند و جلب نظر کاربران است.

اهمیت رقص گوگل

تاثیر الگوریتم دنس گوگل روی سایت‌های جدید

 در بخش‌های قبلی به تاثیر الگوریتم رقص روی سایت‌های جدید گفتیم. علت آن قدرت بسیار سایت‌های قدیمی است. به‌عبارتی هر چقدر سایت‌های جدید پتانسیل داشته باشند و قوی عمل کنند، همچنان از سایت‌های قدیمی عقب خواهند ماند. بنابراین اگر بخواهند به سایر سایت‌ها برسند باید صبر بسیاری داشته باشند. حتی ممکن است سال‌ها طول بکشد که سایت جدید به صفحه‌های اول گوگل راه پیدا کند. از آن‌جایی که گوگل به دنبال ارائه نتایج با کیفیت هر چه تمام‌تر به کاربران است، تصمیم گرفت رنکینگ‌ سایت‌های جدید را به رقص درآورد و استعدادهای جدید را کشف کند!

رقص گوگل به چه سایت‌هایی سر می‌زند؟

همان‌‌طور که گفتیم الگوریتم دنس گوگل تنها برای سایت‌های جدید نیست. گاهی بعضی از وب‌سایت‌ها تغییرهای ناگهانی می‌کنند و باعث جلب توجه این الگوریتم می‌شوند. در مجموع الگوریتم رقص از چهار نوع سایت بازدید می‌کند و روی آن‌ها تاثیر می‌گذارد:

سایت‌های جدید

اولین سایت‌‌هایی که تحت تاثیر این الگوریتم قرار می‌گیرند سایت‌های تازه تاسیس هستند. زیرا گوگل نمی‌داند آیا این وب‌سایت‌ها مفید هستند یا خیر، بنابراین به آن‌ها شانس دیده شدن می‌دهد.

سایت‌هایی با محتواهای کپی

بعضی از سایت‌ها محتوای کپی شده دارند. به‌عبارتی مطالب سایت‌های دیگر را می‌خوانند و آن‌ها را بازنویسی می‌کنند. عموما این محتواهای تکراری فایده‌ای برای کاربران ندارند. علاوه بر این الگوریتم‌های مختلف گوگل مخالف این روش از محتوا نویسی هستند. در این شرایط الگوریتم دنس گوگل به این وب‌سایت‌ها شانس می‌دهد تا خود را ثابت کنند. بنابراین اگر مجبور به استفاده از محتوای کپی شدید، مطمئن شوید آن را به شکلی می‌نویسید که برای کاربران مفید است. علاوه بر این به مقاله‌های اصلی لینک دهید.در چنین شرایطی ممکن است رنکینگ بهتری بگیرید. با این‌حال احتمال آن بسیار کم است، زیرا سایر الگوریتم‌های گوگل در این زمینه حساس هستند.

دنس گوگل

سا‌یت‌هایی با حجم بالای لینک‌سازی

لینک‌سازی یکی از مشکلات اساسی در وب‌سایت‌ها و سئو است. گاهی سایت‌ها بدون توجه به قوانین سئو بک لینک‌های بسیاری دریافت می‌کنند. در این صورت گوگل مشکوک می‌شود و الگوریتم رقص را اجرا می‌کند. اگر وب‌سایت‌ها نتوانند کاربران را راضی نگه دارند، به‌شدت در نتایج افت خواهند داشت. بنابراین باید قوانین لینک‌سازی را به‌دقت رعایت کنید و از ساختن لینک‌های مختلف برای سایت بپرهیزید. لینک‌سازی زیاد یکی از ترفندهای کلاه سیاه است و گوگل به‌شدت با آن مخالفت دارد.

سایت‌هایی با کلمه‌های کلیدی جدید

گاهی سایت‌ها کلمه‌های کلیدی جدیدی پیدا می‌کنند که کمترین سایتی به آن‌ها پرداخته است. در این صورت الگوریتم دنس گوگل اجرا می‌شود تا رفتار مخاطبان نسبت به کلمه‌های کلیدی جدید را بسنجد. اگر کاربران آن را جستجو کنند و وارد سایت شوند، گوگل کلمه کلیدی را ارتقا می‌دهد. از طرفی اگر کاربران در سایت بمانند، در نتایج جستجو پیشرفت خواهد کرد. بنابراین در صورتی‌که کلمه‌های جدیدی پیدا کردید که کمتر کار شده‌اند، مطمئن شوید که محتوای مفیدی برای آن‌ها می‌نویسید.

سخن نهایی

الگوریتم دنس گوگل مانند سایر الگوریتم‌ها برای بعضی سایت‌ها خوب است و برای سایر آن‌ها دردسرساز خواهد بود. در مجموع اگر می‌خواهید از الگوریتم‌های گوگل به نفع خود استفاده کنید، بهتر است به دنبال نیاز مخاطبان در حوزه کاری خود باشید. سوال‌های آن‌ها را پیدا کنید و با تولید محتوایی مفید و کارآمد پاسخگوی آن‌ها باشید. در این صورت سایت جدید یا قدیمی تفاوتی ندارد، الگوریتم رقص گوگل رنکینگ سایت شما را به حرکت در خواهد آورد!

 

دریا بهرامی- نویسنده

770
A
A