معرفی وب سرور Caddy

معرفی وب سرور Caddy
معرفی وب سرور Caddy
8 ماه پیش

 Caddy web server  با مجوز GPL یک وب سرور مولتی پلتفرمی است که می‌تواند روی سیستم عامل‌های ویندوز، لینوکس، اندروید و غیره نصب شود. این وب سرور به صورت متن باز ارائه می‌شود و از آن بیشتر برای کمک به فرایندهای تکراری استفاده می‌شود. نسخه های کدی وب سرور شامل مجموعه ای از ماژول‌ها است، اما بیشتر به عنوان پشتیبانی داخلی از HTTPS شناخته می‌شود. با ما همراه باشید تا شما را با کدی وب سرور و مزایای آن آشنا کنیم. 

 

 Caddy چیست؟

کدی در واقع یک پوشش خاص برای هارد دیسک یا همان SSD است که می‌تواند آن‌ها را ایمن کند. علاوه بر آن کدی به عنوان یک محفظه برای دستگاه‌های ذخیره ساز اضافی عمل می‌کند که معمولاً این ویژگی زمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد که بخواهید به رایانه خود یا تنظیمات شبکه آن اضافه کنید. هارد دیسک‌ها معمولاً جنس آلومینیومی با قاب پلاستیکی دارد که در آن یک هارد اینچی یا SSD روی آن نصب شده است. داخل این قاب پلاستیکی یک آداپتور که همان کدی سرور است وجود دارد که می‌تواند هارد یا SSD را به سیستم شما متصل کند.


وب سرور Caddy چیست؟

کدی وب سرور یک open source web server است که به صورت پیش فرض می‌تواند HTTP/2  را پشتیبانی کند. این وب سرور در محیط Go کدنویسی شده است از کتابخانه‌های پیش فرض آن بهره‌مند شده است. کدی هم به دلیل ویژگی‌های بسیار خوبی که دارد می‌تواند یک گزینه مناسب برای میزبانی از سایت‌ها باشد. از جمله ویژگی‌ها و امتیاز کدی سرور می‌توان به دریافت و مدیریت اتوماتیک گواهی‌های TLS از Let’s Encrypt  برای فعال کردن HTTPS و پشتیبانی از HTTP/2 اشاره کرد.

 نکته‌ای که باید درباره وب سرور کدی بدانید این که در حال حاضر HTTPS یک امر ضروری برای هر سیستم عاملی است. به این صورت که بدون استفاده از آن ورود کاربر به سایت و موتور‌های جستجو مانند فایر فاکس و کروم ایمن نخواهد بود و به شما هشدار داده می‌شود. به طور کلی در دنیای امروز پروتکل‌های امنی نقش بسیار مهمی را برعهده دارند که یکی از مهم‌ترین این پروتکل‌ها، همان HTTPS است.


مزایای استفاده از Caddy سرور

کدی هارد دیسک ابعادی برابر با هارد دیسک یا درایو نوری سیستم دارد. چنین ابعادی به شما این امکان را خواهد داد تا بتوانید به راحتی و به طور کامل آن را در لپ تاپ خود قرار دهید و یا آن را به سرور اضافه کنید.
کدی سرور به شما کمک می‌کند تا بتوانید افزونگی‌های جدیدی را اضافه کنید و تمام داده‌های خود را از این راه ایمن سازید، بدن این که روی قابلیت Mobility و Portability سیستم هیچ تأثیر منفی داشته باشد. این موضوع به شما کمک خواهد کرد تا ظرفیت ذخیره‌سازی را به لپ تاپ یا سرور خود اضافه کنید بدون این که بخواهید USB خارجی یا همان هارد دیسک خارجی را بیرون بیاورید. از دیگر مزایای کدی سرور می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

وب سرور Caddy چیست؟

افزایش فضای ذخیره‌سازی

اگر در لپ تاپ یا سیستم کامپیوتر خود نیاز به فضای ذخیره‌سازی اضافی دارید، می‌توانید از یک هارد دیسک به عنوان آداپتور استفاده کنید، در این صورت می‌توانید دستگاه‌های ذخیره‌سازی اضافی خود را روی آن نصب کنید. صرف نظر این که کدی می‌تواند برای لپ تاپ یا سرور شما مفید واقع شود، این هارد دیسک می‌تواند نمای بیرونی منظمی را برای شما ایجاد کند و در عین حال به اضافه کردن ظرفیت داده‌ها هم کمک کرده باشد.

با افزایش فضای ذخیره‌سازی می‌توانید فایل‌ها و اسناد بیشتری را روی سیستم شخصی خود نگهدارید و یا هارد اضافه شده را برای راه‌اندازی سیستم عامل دوم خود تنظیم کنید. اما باید بدانید که افزایش ذخیره‌سازی مطمئناً برای یک کسب و کار، به این معنا است که فضای بیشتری برای اطلاعات شرکت و پشتیبان‌گیری از آن‌ها ادر اخیار شما است.

 

محافظت از هارد دیسک

کدی سرور نه تنها که می‌تواند به عنوان یک آداپتور برای دستگاه‌های ذخیره‌سازی اضافه شده شما عمل کند بلکه می‌تواند از هارد دیسک شما هم محافظت کند HDD .کدی از دیسک شما در برابر همه آلودگی‌ها و آسیب‌های خارجی محافظت به عمل می‌آورد و در عین حال آن‌ها را در سر جای خود محکم نگه می‌دارد.

 

بهبود عملکرد با استفاده از کدی سرور

همان طور که گفتیم کدی می‌تواند برای اتصال دستگاه‌های ذخیره ساز اضافی استفاده شود. این موضوع کمک می‌کند تا لپ تاپ یا سرور شما سرعت خواندن و نوشتن بالاتری پیدا کند. سرعت خواندن و نوشتن بیشتر به این معنا است که می‌تواند سیستم شما عملکرد بهتری پیدا خواهد کرد. کدی سرور این طور نیست که دقیقاً یک دستگاه ذخیره‌سازی باشد، اما آداپتوری است که به لپ تاپ یا سرور شما اجازه می‌دهد تا به هارد دیسک اضافی شما اتصال یابد.

بسته به این که چه تنظیماتی را روی سیستم انجام داده باشید، می‌توانید به سادگی از آن برای اهداف ذخیره‌سازی فایل و داده‌ها استفاده کنید. همچنین می‌توانید به گونه‌ای آن را تنظیم کنید که بتواند به عنوان دیسک راه‌اندازی دوم عمل کند. شما می‌توانید با کمک Caddy هارد HP افزونگی ایجاد کنید؛ چرا که کدی می‌توان شما را به فضای بیشتری برای پشتیبان‌گیری از داده‌هایتان متصل کند.

 

مزایا و امکانات Caddy وب سرور

تمامی سایت‌های که روی این وب سرور اجرا می‌شوند علاوه بر این که به صورت نرمال سرویس دهی دارند، قابلیت سرویس دهی به صورت Reverse Proxy دارند و می‌توانند در حالت Load Balancer هم قرار بگیرند. بیشتر ویژگی‌های این وب سرور به صورت Middleware است، یعنی تنها با فایل تنظیمات Caddy  ارتباط مستقیم دارد. از مزایای استفاده از کدی وب سرور می‌توان گفت:

می‌تواند از HTTP/1.1و به صورت پیش فرض از HTTP/2و TLS2.1 و قبل‌تر از آن پشتیبانی کند. ‌این وب سرور به صورت اختصاصی به وی سایت‌ها گواهینامه امنیتی می‌دهد. Virtual hosting روی یک پورت قرار دارد و می‌تواند به فایل‌های استاتیک سرویس دهد. علاوه بر این‌ها از IPv4  و IPv6، FastCGI Proxy، reverse Proxy  هم پشتیبانی می‌کند. ریستارت و ریلود شدن سریع وب سرور، ریدایرکت کامل با متد‌های مختلف، جستجو فایل و ده‌ها امکانات دیگر از مزایای این وب سرور است.


پیش نیاز برای نصب وب سرور کدی چیست؟

شما می‌توانید با استفاده از xcaddy که یک ابزار سفارشی‌سازی شده از کدی است، یک وب سرور کدی برای خود بسازید و از آن برای میزبانی سایتی توسط پروتکل HTTPS ایمن شده استفاده نمایید. برای نصب وب سرور کدی شما نیاز به یک سرور اوبونتو ۱۸. ۰۴ با دسترسی root و یک نام دامنه یک رکورد dns دارید.

author
Mina seyfollahzadeh- نویسنده

3915
A
A