نحوه ریدایرکت یک آدرس به آدرس دیگر در هاست سی پنل

نحوه ریدایرکت یک آدرس به آدرس دیگر در هاست سی پنل
نحوه ریدایرکت یک آدرس به آدرس دیگر در هاست سی پنل
8 ماه پیش

یکی از آموزش‌های کاربردی سی پنل، نحوه ریدایرکت یک آدرس به آدرس دیگر در هاست سی پنل است. آگاهی از نحوه ریدایرکت یک آدرس به آدرس دیگر در هاست سی پنل از آن جهت حائز اهمیت خواهد بود که با استفاده از آن، به‌سادگی آدرس سایت مورد نظر را به سایت دیگری منتقل می‌کنید یا صفحه مشخصی از سایت را به صفحه جدید انتقال می‌دهید. یکی از پرکاربردترین امکانات سی پنل، ریدایرکت آدرس ها است.

در این آموزش با طی چند مرحله ساده نحوه ریدایرکت یک آدرس به آدرس دیگر در هاست سی پنل را خواهید آموخت. بنابراین با آذرآنلاین تا انتهای مقاله همراه باشید.

ریدایرکت (Redirect) چیست؟

به صورت ساده و کلی به عملی که انتقال کاربر از یک آدرس به آدرس دیگری را به همراه دارد؛ ریدایرکت گفته می‌شود. تغییر مسیر URL (روشی که به URL Forwarding نیز معروف است)، روشی است که جهت هدایت بازدیدکنندگان دامنه شما به URL متفاوت استفاده می‌شود.

در این شرایط قادر خواهید بود که دامنه خود را به هر وب سایت، صفحه وب و غیره که به صورت آنلاین در دسترس است؛ ارسال کنید. بدین صورت، کاربر هنگام تایپ آدرس سایت شما و بازدید سایت، به صورت اتوماتیک به آدرس مد نظر شما منتقل می‌شود.

کاربرد ریدایرکت یک آدرس به آدرسی دیگر چیست؟

پیش از اینکه به آموزش نحوه ریدایرکت یک آدرس به آدرس دیگر در هاست سی پنل بپردازیم؛ باید با کاربرد عمل ریدایرکت به طور کامل آشنا باشیم. از این رو در ادامه به بررسی کاربرد ریدایرکت آدرس می‌پردازیم:

انتقال اتوماتیک به سایت جدید

فرض کنید که شما صاحب یک سایت بزرگ و پرمخاطب هستید که به هر دلیلی مجبور شده‌اید که آدرس سایت خود را تغییر دهید و از دامنه جدیدی استفاده کنید. آیا این امکان را دارید که به تک تک بازدیدکنندگان سایت خود اعلام کنید که از این پس جهت مطالعه مطالب سایت شما یا استفاده از محصولات و خدمات آن به آدرس جدید مراجعه کنند؟ این کار ممکن نیست.

از طرفی نمایش اعلامیه در صفحه اول سایت امری درخور توجه نخواهد بود. بنابراین در این زمان چه باید کرد؟

بهترین راه ایجاد ریدایرکت یک آدرس به آدرس دیگر در هاست سی پنل است. بدین صورت، آدرس سایت قدیمی شما به آدرس سایت جدید شما ریدایرکت می‌شود. بنابراین مخاطبان و بازدیدکنندگان سایت شما پس از تایپ آدرس قدیمی سایت، به صورت اتوماتیک به سایت جدید منتقل می‌شوند.

انتقال به آدرس جدید

تصور کنید که سال‌ها است که مطلبی مهم و پربازدید را در سایت خود منتشر کرده اید؛ اما به دلایلی باید آدرس این مطلب را تغییر دهید. برخی از مخاطبان مطلب مذکور، آدرس مطلب را در جایی یادداشت کرده یا در تاریخچه مرورگر خود ذخیره کرده‌اند. اگر شما مجبور به تغییر آدرس مطلب مورد نظر شوید؛ هنگامی که مخاطبان به آن آدرس مراجعه می‌کنند؛ احتمالا با ارور ۴۰۴ رو به‌رو خواهند شد.

از این رو، بسیاری از مخاطبان خود را از دست می‌دهید. جهت حل این مشکل کافی است که از ریدایرکت یک آدرس به آدرس دیگر در هاست سی پنل خود استفاده کنید.

از دست ندادن مخاطبان از سمت گوگل

شاید از دست ندادن مخاطبانی که از طریق گوگل به سایت شما مراجعه می‌کنند؛ مهم‌ترین کاربرد ریدایرکت یک آدرس به آدرس دیگر در هاست سی پنل باشد. امروزه اکثر کسب و کار‌های اینترنتی، حیات و ممات خود را مدیون موتورهای جستجوگر به‌خصوص گوگل هستند.

درصد بالایی از بازدیدکنندگان فعالی که بعد‌ها مخاطبان سایت شما می‌شوند؛ از طریق گوگل با شما آشنا شده‌اند.

اگر آدرس صفحه‌ای را تغییر دهید یا به دلایل مختلف به صورت اتوماتیک تغییر کند؛ آدرس صفحه در گوگل همچنان همان آدرس ثبت شده قبلی خواهد بود.

بنابراین هنگامی که کاربران گوگل بر آن آدرس کلیک کنند؛ با ارور ۴۰۴ مواجه می‌شوند. بهترین راه از دست ندادن مخاطبان گوگل در صورت تغییر آدرس مطالب سایت، استفاده از ریدایرکت یک آدرس به آدرس دیگر در هاست سی پنل است.

همانطور که ذکر شد؛ ریدایرکت نقش حیاتی در ادامه فعالیت سایت دارد. بنابراین در ادامه به بررسی دقیق نحوه ریدایرکت یک آدرس به آدرس دیگر در هاست سی پنل می‌پردازیم و تفاوت انواع ریدایرکت‌ها را بیان خواهیم کرد.

نکته ای مهم پیش از ریدایرکت یک آدرس به آدرس دیگر در هاست سی پنل

پیش از اینکه آموزش نحوه ریدایرکت یک آدرس به آدرسی دیگر در هاست سی پنل را شروع کنیم؛ ذکر یک نکته که بسیاری از کاربران پیش از ریدایرکت آدرس سایت به آن توجه نمی‌کنند؛ ضروری است.

جهت ریدایرکت دامنه باید DNS دامنه بر هاست شما ست شده باشد. برخی از افراد تصور می‌کنند که صرف اینکه دامنه به نام آن‌ها ثبت شده است؛ قادر خواهند بود که با ورود دامنه در تنظیمات هاست سی پنل، ریدایرکت یک آدرس به آدرس دیگر در هاست سی پنل را انجام دهند.

اما باید توجه داشت که امکان ریدایرکت تنها برای دامنه‌ها، ادان دامنه و دامنه‌های پارک شده‌ای قابل وجود دارد که در هاست ثبت شده و قابل استفاده باشند.

بنابراین حصول اطمینان از تنظیمات DNS دامنه یا دامنه‌ها بر هاست پیش از ریدایرکت یک آدرس به آدرس دیگر در هاست سی پنل امری الزامی است.

[rpost]

آموزش ریدایرکت یک آدرس به آدرس دیگر در هاست سی پنل

همانند سایر تغییرات و عملیاتی که بر پنل سی پنل صورت می‌گیرد؛ ابتدا باید با ورود اطلاعات هاست خود وارد کنترل پنل سی پنل شوید. پس از آن از منو‌ی اصلی سی پنل، منو‌ی DOMAINS را مد نظر قرار دهید و بر گزینه Redirects کلیک کنید.

ریدایرکت یک آدرس به آدرس دیگر در هاست سی پنل

پس از بارگذاری کامل صفحه از طریق گزینه Add Redirect قادر خواهید بود که از یک هدایت کننده جدید جهت انتقال آدرس صفحه مد نظر خود به صفحه‌ای دیگر استفاده کنید.

انواع ریدایرکت

همانطور که مشاهده می‌کنید؛ چند فیلد در این قسمت وجود دارد که به توضیح یک به یک آن‌ها می‌پردازیم:

انواع ریدایرکت در هاست سی پنل

type: این گزینه نوع ریدایرکت در سی پنل را معین می‌کند. به طور کلی، سی پنل امکان استفاده از ۲ نوع  ریدایرکت را به شما می‌دهد:

الف) ریدایرکت ۳۰۱: تفاوت این نوع ریدایرکت‌ها در تعریف آن‌ها برای موتورهای جستجوگر مانند گوگل است. همانطورکه می‌دانید؛ هر صفحه‌ در گوگل اعتباری دارد. صفحاتی که حاوی مقاله‌های پربازدید و مناسب باشند؛ اعتبار بیشتری نسبت به سایر صفحات سایت خواهند داشت. به همین دلیل، بازدیدکنندگان بیشتری از طریق آن صفحه وارد سایت می‌شوند. ریدایرکت نوع ۳۰۱ به موتورهای جستجو نشان می‌دهد که این آدرس برای همیشه به آدرس جدیدی منتقل شده است. بنابراین باید تمام امتیاز و اعتبار صفحه قبل را به صفحه جدید نسبت دهد.

ب) ریدایرکت ۳۰۲: انتخاب این گزینه جهت انتقال آدرس صفحه یا سایت به آدرس صفحه یا سایت جدید، این پیغام را به موتورهای جستجو می‌دهد که یک انتقال موقت صورت گرفته است. بنابراین نیازی نیست که امتیاز آدرس قبلی به امتیاز آدرس جدید منتقل شود.

انتقال یک آدرس به آدرس دیگر در هاست سی پنل

پس از انتخاب نوع ریدایرکت (برای مثال نوع 301) نوبت به انتخاب آدرس قدیمی و آدرس جدید می‌رسد. به فرض مثال شما می‌خواهید که یکی از صفحات فرضی سایت خود را به آدرس https: / / test.com /contact-us به صفحه جدیدی با آدرس https: / / test.com /ErtebatBaMa تغییر دهید.

ممکن است که چند دامنه را بر هاست خود میزبانی کنید. ابتدا از قسمت https?: / / (www.)?، آدرس دامنه مورد نظر خود را انتخاب کنید. پس از انتخاب نوبت به تکمیل فیلد پایینی این گزینه می‌رسد. در این گزینه باید آدرسی که خواهان ریدایرکت آن هستید را وارد کنید. توجه داشته باشید که در مثال فوق می‌خواهید که آدرس https: / / test.com / contact-us را ریدایرکت کنید. بنابراین عبارت بعد از علامت / را کپی کرده و داخل این فیلد تایپ کنید. (در این مثال یعنی عبارت contact-us)

در قسمت Redirects to باید آدرس مقصد یعنی آدرسی که کاربر پس از تایپ آدرس قبلی به آن منتقل می‌شود را وارد کنیم. در این فیلد آدرس کامل صفحه‌ای از سایت خود یا یک صفحه از سایت دیگر را وارد کنید. نکته قابل توجه این است که علامت / در پایان عبارت وجود داشته باشد. همچنین پروتکل Http و Https را در نظر بگیرید.

گزینه‌های عبارت www. redirection در ریدایکرت

همانطور که می‌بینید؛ در ادامه گزینه‌ای با عنوان www. redirection وجود دارد که حق انتخاب بین ۳ گزینه را به شما می‌دهد. منظور و کاربرد این ۳ گزینه عبارت است از:

www. redirection در ریدایکرت

  • Only redirect with www: انتخاب این گزینه به این معنا است که تنها زمانی که کاربر آدرس سایت شما را با www در مرورگر تایپ کرد؛ ریدایرکت اتفاق بیافتد و به صفحه دلخواه شما منتقل شود. در غیر این صورت، آدرس قبلی به او نشان داده خواهد شد.
  • Redirect with or without www: انتخاب این گزینه به این معنا است که انتقال کاربر به آدرس جدید، ارتباطی با تایپ آدرس سایت با wwwیا بدون www نداشته باشد. در هر دو صورت، هنگامی که کاربر آدرس قبلی را تایپ کرد؛ به آدرس جدید منتقل شود.
  • Do Not Redirect www: عملکرد این گزینه برعکس گزینه Only redirect with www است. بدین معنا که تنها زمانی که کاربر آدرس سایت شما را بدون www در مرورگر تایپ کرد؛ ریدایرکت اتفاق بیافتد و به صفحه دلخواه شما منتقل شود/ در غیر این صورت، با آدرس قبلی رو به‌رو خواهد شد.

حال که تفاوت این ۳ گزینه را متوجه شدید؛ با توجه به نیاز خود یکی از این گزینه‌ها را تیک بزنید.

گزینه Wild Card Redirect  ریدایرکت آدرس در هاست سی پنل

اگر فردی بخواهد که کل سایت خود را به سایت دیگری منتقل کند؛ چه مدت زمانی طول می‌کشد که تمام آدرس‌های صفحات قبل را به صفحات سایت جدید خود منتقل کند؟ چندین روز باید صرف ریدایرکت یک آدرس به آدرس دیگر در هاست سی پنل شود؟

سی پنل مانند همیشه برای این دسته از افراد راه حلی دارد. با استفاده از گزینه Wild Card Redirect قادر خواهید بود که کل سایت خود را به سایت جدید خود منتقل کنید. با ذکر مثالی کاربرد این گزینه را شرح می‌دهیم.

تصور کنید که شما سایتی با نام azaronline.com دارید. سایت جدیدی با آدرس azaronline.net راه‌اندازی می‌کنید و می‌خواهید که تمام صفحات سایت قبلی به سایت جدید منتقل شود. به عنوان مثال اگر کاربر آدرس azaronline.com / contact-us را در مرورگر تایپ کرد؛ به صورت اتوماتیک به آدرس azaronline.net / contact-us منتقل شود. با استفاده از گزینه Wild Card Redirect نیازی نیست که جهت انتقال کاربر از تک تک صفحات به صفحات جدید ریدایرکت بسازید.

نکته: استفاده از این نکته تنها زمانی به شما کمک می‌کند که تمام صفحات قبلی دامنه شما با همان آدرس در سایت و دامنه جدید وجود داشته باشد.

مرحله نهایی ریدایرکت یک آدرس به آدرس دیگر در هاست سی پنل

 در مرحله نهایی ریدایرکت یک آدرس به آدرسی دیگر در هاست سی پنل کافی است که پس از تکمیل فیلد‌های بالا بر دکمه آبی رنگ Add کلیک کنید. پس از گذشت ۱ ثانیه پیغامی در کادر سبز رنگ مبنی بر موفقیت عملیات ریدایرکت یک آدرس به آدرسی دیگر در هاست سی پنل برای شما نمایش داده می‌شود.

تغییر ریدایرکت یک آدرس در هاست سی پنل

در برخی موارد نیاز است که آدرس ریدایرکت شده صفحه را تغییر دهیم یا آن را به کلی حذف کنیم. امکان تغییر ریدایرکت‌ها در سی پنل وجود ندارد. بنابراین جهت تغییر ریدایرکت ابتدا باید آن را حذف کنید و سپس دوباره ریدایرکت جدیدی بسازید.

جهت انجام این مورد از طریق منو‌ی DOMAINS به زیر منو‌ی Redirects مراجعه کنید. در این قسمت لیستی از تمام ریدایرکت‌های موجود نمایش داده می‌شود. اگر خواهان حذف قانونی ریدایرکت برای آدرس مد نظر خود هستید؛ بر گزینه Delete رو به‌روی آدرس مد نظر کلیک کنید. در صفحه جدید بر گزینه remove redirect کلیک کنید که پیغام موفقیت حذف ریدایرکت در سی پنل برای شما نمایش داده شود.

کلام آخر

هنگامی که وب‌مستران به دلایل مختلف مجبور به تغییر در آدرس صفحات سایت خود می‌شوند یا به کلی دامنه خود را تغییر می‌دهند؛ نیاز مبرم به ریدایرکت یک آدرس به آدرس دیگر در هاست سی پنل احساس می‌شود. از یک طرف رو به رویی کاربر با صفحه‌ای که آدرس آن تغییر داده شده است و از طرفی دیگر تاثیر منفی تغییر آدرس در سئو سایت و میزان ورودی مخاطبان از سوی موتورهای جستجوگر به خصوص گوگل، وب مستران را بر آن داشته است که تصمیمات ویژه ای در خصوص ریدایرکت یک آدرس به آدرس دیگر بگیرند.

بنابراین در این مقاله چگونگی این عمل توضیح داده شد. در نهایت امیدواریم که آموزش ریدایرکت یک آدرس به آدرسی دیگر در هاست سی پنل توسط آذرآنلاین مورد توجه شما قرار گرفته باشد. 

توحید عزیززاده- دیجیتال مارکتینگ

2451
A
A