هاست (میزبانی وب) ایران

هاست (میزبانی وب) ایران
هاست (میزبانی وب) ایران
9 ماه پیش

هاست ایران

هاست، خانه وب‌سایت شماست. برای راه‌اندازی سایت نیاز به فضایی دارید که اطلاعات، کد‌ها، فایل‌ها و… را در آن محیط قرار دهید تا در سراسر اینترنت قابل دسترسی باشد. میزبانی اشتراکی یا هاستینگ وب،‌ یک فضای مشترک است که منابع آن مورد استفاده تعدادی از کاربران قرار می‌گیرد. در میزبانی اشتراکی، منابع سرور برای سایت ها محدود می‌شود تا بیش از حد مجاز، در لحظه، از منابع سرور استفاده نکنند.

هاست

سرویس هاست، محیطی را برای سایت فراهم می‌کند  که می‌توانید داده‌های خود را همچون اثاث خانه، در آن قرار داده و از طریق وب، برای کاربران قابل دسترسی نمایید. هاست بخشی از یک سرور فیزیکی و قدرتمند است که بین تعدادی کاربر تقسیم شده است.  یک سرور می‌تواند ۱، ۲۰ یا حتی ۵۰۰ وب‌سایت را میزبانی نماید؛ این عدد با توجه به عواملی همچون قدرت پردازنده، رم، فضای سرور و همچنین میزان استفاده کاربران از این منابع تعیین می‌شود. به این سرویس‌ها که با استفاده از کنترل پنل‌ها منابع مشخصی به هر کاربر تخصیص می‌دهند، هاست اشتراکی یا میزبانی اشتراکی وب نیز گفته می‌شود.

هاست انواع مختلفی دارد؛ می‌توان هاست‌ها را بر اساس سیستم عامل دسته بندی کرد: هاست‌های لینوکس و ویندوز. البته سرویس‌های مخصوصی توسط شرکت‌های هاستینگ ارائه می‌شود که برای کاربردهای مهمی در نظر گرفته شده‌اند؛ مثل هاست‌ وردپرس. این سرویس‌ها مناسب تمامی وب‌سایت‌هایی است که در بستر وردپرس ساخته می‌شوند.

سرور

سرورها، کامپیوتر‌های فیزیکی پرقدرتی هستند که در دیتاسنتر‌ نگهداری می‌شوند. علت تفاوت سرور و کامپیوتر معمولی، وجود سخت‌افزارهای فوق العاده قدرتمند، مقدار زیادی سی پی یو، رم و فضا در سرور است. سرور برای مدیریت منابع شبکه و کامپیوتر دسکتاپ، برای اجرای نرم‌افزار‌ها و برنامه‌های کاربردی به کار می‌روند. این کامپیوتر پرتوان (سرور)، درخواست‌‌هایی که از طرف کاربر به آن ارسال می‌شود، دریافت و پردازش کرده و خروجی را ارائه می‌کند. دیتاسنترها، ساختمان‌هایی با امنیت فیزیکی و اطلاعاتی بالا، مجهز به سیستم تهویه قوی برای کنترل دمای سرور و همچنین اینترنت پرسرعت هستند.

سرورها می‌توانند در موقعیت‌های مختلفی قرار گرفته باشند و انتخاب این موقعیت، بستگی به نیاز شما دارد. اگر سایت شما در ایران واقع شده و تمام کاربران شما ایرانی هستند، هاست ایران انتخاب بهتری برای شماست. این سرویس به دلیل نزدیکی به ایران، از سرعت بالایی برخوردار است و همچنین امنیت اطلاعات را در مقابل تحریم‌ها را رقم می‌زند. در ادامه بیشتر به این موضوع می‌پردازیم.

هاست ایران

تکنولوژی و زیرساخت‌های دیتاسنترها در سال‌های اخیر در ایران، بهبود و توسعه یافته‌اند و پیشرفت چشمگیری داشته‌اند. به لطف این توسعه و پیشرفت، سرویس‌های هاست داخل ایران توسط شرکت‌های هاستینگ ارائه می‌شوند. هاست ایران برای سایت‌‌ها و فروشگاه‌هایی که بیشترین ترافیک خود را از ایران دارند، گزینه بسیار مناسبی است. قیمت هاست خارجی، به دلیل نوسانات ارز، همواره دستخوش تغییر است ولی هاست ایران از نوسان قیمت کم‌تری برخوردار بوده و مقرون به صرفه‌تر است.

البته این نکته را در نظر داشته باشید که سرویس هاستینگ شما چه داخل کشور باشد و چه خارج از آن، سایت شما برای تمامی کاربران اینترنت در سراسر جهان قابل دسترسی خواهد بود.

سرعت دسترسی و بارگذاری

سرعت لود و ترافیک بالا جزو فاکتورهای مهم در هنگام انتخاب سرویس هاست هستند که با سرویس‌های هاست ایران می‌توان از تمام این فاکتورها برخوردار بود. فاصله مکانی و جغرافیایی، یکی از عواملی است که بر سرعت لود سایت تاثیر می‌گذارد؛ اگر موقعیت هاست شما در کشوری دورتر از کشور مبدا باشد، می‌تواند باعث کاهش سرعت لود سایت شود و هرچه فاصله سرور از مکان کاربری کم‌تر باشد، سرعت بارگذاری سایت را به طور چشمگیری تحت تاثیر قرار می‌دهد. عوامل دیگری نیز بر سرعت لود سایت تاثیر دارند اما نمی‌توان تاثیر لوکیشن را نادیده گرفت.

موتورهای جستجو اهمیت بالایی به سرعت لود سایت می‌دهند و به سایت‌هایی که سریع‌تر بارگذاری می‌شوند، امتیاز مثبتی می‌دهند و در نتیجه سئوی سایت بهبود می‌یابد. توجه به سئو و رشد آن، از عوامل مهم پیشرفت کسب و کار شماست. با توجه به این امر،‌ انتخاب سرویس‌ هاست با سرعت بالا، می‌تواند به پیشرفت سایت شما کمک کند.

امنیت

اگر سایت شما حاوی اطلاعات مهم مانند اطلاعات سازمانی یا دولتی باشد، مسلما امنیت این اطلاعات اهمیت فوق العاده‌ای برای شما دارد. هاستینگ ایران بهترین انتخاب برای دانشگاه‌ها، شرکت‌ها و ارگان‌های دولتی است تا به حفظ امنیت هرچه بیشتر کمک کند. همچنین به دلیل مشکلات ناشی از تحریم‌ها، ممکن است تمامی اطلاعات شما روی یک سرویس خارجی از دسترس خارج شود، اما در مورد هاست داخلی چنین مشکلی وجود ندارد.

اگر تصمیم به خرید سرویس هاست ایران دارید، در ادامه مقاله همراه ما باشید تا ویژگی‌های مختلف این سرویس‌ها را بررسی و مقایسه کرده و در نهایت، بتوانید مناسب‌ترین پلن را برای سایت خود انتخاب کنید.

سیستم عامل‌ها

سرور همانند کامپیوتر معمولی، می‌تواند سیستم عامل ویندوز، لینوکس، یونیکس و… داشته باشد که هر کدام قابلیت‌های مختلفی در اختیار کاربر قرار می‌دهند و می‌توانند کاربرد‌های به خصوص خود را داشته باشند. هاست‌ ایران نیز با سیستم‌عامل‌های مختلفی ارائه می‌شود که مهم‌ترین آن‌ها هاست لینوکس ایران و هاست ویندوز ایران است. انتخاب این سیستم‌عامل، بستگی به زبان برنامه‌نویسی سایت شما دارد و هرکدام می‌تواند امکانات مختلفی در اختیار شما قرار دهد.

هاست ویندوز ایران

حتما تا به حال در محیط ویندوز کار کرده‌اید یا حداقل نام آن به گوش‌تان خورده است. ویندوز معروف‌ترین و محبوب‌ترین سیستم عامل در جهان است که توسط کمپانی مایکروسافت ارائه شده و برای اجرای وب سرور به کار می‌رود. سیستم‌عامل ویندوز، سیستمی یکپارچه برای استفاده از نرم‌افزارهای مایکروسافت و استفاده از دیتابیس MSSQL برای پشتیبانی از اطلاعات، فراهم می‌کند. سیستم‌عامل ویندوز کاربری ساده‌ و گسترده‌ای دارد و رابط کاربری آن گرافیکی است که برای کاربران جذاب بوه و استفاده از این محیط را راحت‌تر می‌کند. سرور ویندوزی برای سایت‌هایی که با زبان برنامه نویسی asp.net نوشته شده‌اند مناسب است. پرکاربردترین کنترل پنل ( یا پنل مدیریتی) برای ویندوز، Plesk است.

این وب سرور رایگان نیست و هزینه استفاده از آن نسبتا بالاست و فقط می‌توانید آن را از شرکت مایکروسافت خریداری کنید.

هاست لینوکس ایران

لینوکس یکی از محبوب‌ترین سیستم‌عامل‌هاست که بیشتر توسط مجموعه‌ها و برنامه‌نویسان مورد استفاده قرار می‌گیرد. سیستم‌عامل لینوکس توسط کمپانی‌های رد هت، سنت او اس و اوبونتو ارائه می‌شود. این سیستم‌عامل رایگان و open Source‌ است که این عوامل بر محبوبیت آن می‌افزاید. ویژگی منبع باز بودن لینوکس، به برنامه‌نویسان این امکان را می‌دهد تا طبق نیاز خود، این سیستم عامل را توسعه دهند. لینوکس از پایگاه داده MySQL برای پشتیبانی داده‌هایش استفاده می‌کند. سایت‌هایی که با زبان برنامه نویسی PHP، پایتون و پرل نوشته شده‌اند را می‌توان در سرویس‌های لینوکس میزبانی نمود.

لینوکس محیطی تخصصی بوده و رابط کاربری گرافیکی ندارد؛ این امر باعث می‌شود محیط لینوکس برای برنامه‌نویسان آشنا با این محیط، مناسب تر باشد و افراد مبتدی ممکن است در استفاده از این سیستم عامل سردرگم شوند. کنترل پنل‌ها می‌توانند رابط گرافیکی را فراهم کنند. لینوکس به دلیل استفاده از ابزار‌های بیشتر، قیمت کمتری دارد ولی هزینه خدمات و نگهداری آن بالاتر است.

هاست لینوکس ایران از سرعت و امنیت بالایی برخوردار است و می‌تواند پاسخ‌گوی نیازهای کاربران باشد.

هاست وردپرس ایران

در کنار پلن‌های ارائه شده با سیستم‌عامل‌های اصلی، سرویس‌های ویژه‌ای نیز توسط شرکت‌های هاستینگ ارائه می‌شود که قابلیت‌های به خصوصی را شامل می‌شود؛ مثل هاست وردپرس ایران. هاست وردپرس ایران، در واقع هاست لینوکس‌ با قابلیت‌های بیشتر است. هاست وردپرس کار را برای شما راحت می‌کند؛ شما می‌توانید سایت وردپرسی خود را روی هاست لینوکس نیز میزبانی کنید ولی در سرویس وردپرس، این‌کار با یک کلیک ساده ممکن می‌شود. این هاست وردپرسی، امنیت، سرعت بارگذاری و ترافیک فوق‌العاده‌ای دارد که می‌تواند به بهبود سئوی سایت شما کمک شایانی نماید. همچنین از محدودیت‌ها برای قالب‌ها و پلاگین‌های مورد استفاده در این سرویس خبری نیست و شما می‌توانید قالب دلخواه خود را روی سایت اجرا نمایید.

کنترل پنل‌ها

مدیریت و اداره فضای هاست، با استفاده از نرم‌افزار پنل‌های مدیریتی هاست یا کنترل پنل‌ها امکان پذیر است. کنترل پنل‌ها، ابزارها و امکانات متنوع و رابط کاربری گرافیکی برای کارکردن در فضای هاست فراهم می‌کنند تا بتوانید به کمک آن‌ها، اتفاقاتی را که در هاست رخ می‌دهد، مدیریت کنید. از جمله امکاناتی که کنترل پنل‌ها در اختیار کاربران قرار می‌دهند می‌توان به امکان ارسال و آپلود فایل‌ها، ایجاد و مدیریت ایمیل‌ها، طراحی و تغییر صفحات وب، مشاهده آمار بازدید کاربران سایت با استفاده از نرم افزارهای آنالیزور، مدیریت دامنه‌ها و ساب دامین‌ها، نظارت بر پهنای باند سایت، مدیریت Redirects اشاره کرد.

کنترل پنل‌های متنوعی برای سیستم‌عامل های مختلف وجود دارند؛ سی پنل (cPanel) و دایرکت ادمین (DirectAdmin) محبوب‌ترین کنترل پنل‌های لینوکسی و پلسک (Plesk) کنترل پنل پرکاربرد هاست‌های ویندوز هستند. استفاده از محیط سرور بدون کنترل پنل‌ها می‌تواند بسیار پیچیده باشد.

سی پنل

معروف‌ترین و محبوب‌ترین کنترل پنل برای هاست‌های لینوکسی، سی پنل (cPanel) است که با رابط کاربری جذاب و روان، کار کردن در محیط هاست، مدیریت سایت و حساب‌های کاربری را لذت بخش می‌نماید. سی پنل قابلیت‌های گسترده‌ای در اختیار شما قرار می‌دهد و امکان مدیریت همه جانبه سایت را ممکن می‌سازد.

از امکاناتی که سی پنل فراهم می‌کند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • امکان ایجاد دیتابیس
  • کنترل پهنای باند سایت
  • امکان ایجاد، تنظیم و مدیریت حساب ایمیل
  • مدیریت اطلاعات و فایل‌ها، امکان تهیه نسخه بک‌آپ
  • سازگار با وب‌سرورهای لینوکسی
  • پردازش سریع درخواست‌‌ها و پاسخ به آن‌ها
  • امکان دسته‌بندی بخش‌های مختلف در نوار ابزار‌های متنوع
  • ایجاد دسترسی در سه سطح مدیریت، نمایندگی و کاربری با آدرس و رابط گرافیکی متفاوت

 

دایرکت ادمین

دایرکت ادمین یکی از کنترل پنل‌های لینوکسی منبع باز و پرطرفدار است که با کاربری آسان و سرعت بالا از محبوبیت بسیاری نزد کاربران لینوکس برخوردار است. رابط گرافیکی ساده، پایدار و سریع برای مدیریت بهتر سایت، جزو نقاط قوت این پلتفرم به حساب می‌رود. لایسنس دایرکت ادمین نسبت به سی پنل و پلسک ارزان‌تر است و یکی از علت‌هایی است که شرکت‌های میزبانی وب این کنترل پنل را ارائه می‌دهند.

دایرکت ادمین امکانات گسترده‌ای را فراهم می‌کند، همچون:

  • امکان ایجاد حساب FTP و مدیریت آن
  • مدیریت ایمیل
  • ایجاد و مدیریت پایگاه داده
  • مشاهده و بررسی میزان بازدید، ترافیک و آمار سایت
  • ایجاد سه سطح دسترسی مختلف همانند سی پنل 

 

پلسک

پرکاربردترین کنترل پنل،‌ پس از سی پنل، پلسک (Plesk) است. این پلتفرم با مجموعه‌ای از ابزار‌ها،‌ امنیت بالایی برای سایت و فضای میزبانی شما فراهم می‌کند. پلسک انعطاف پذیر و قابل پیاده‌سازی روی سیستم‌عامل‌های ویندوز و لینوکس بوده و می‌تواند برای کنترل میزبانی اشتراکی، سرور مجازی و سرور اختصاصی نیز به کار رود.

قابلیت‌های پلسک:

  • مدیریت Domain Name Server یا DNS ها
  • تعریف ایمیل و مدیریت آن
  • افزودن دامین و ساب دامین
  • دسترسی ورود در چهار سطح: Administrator, Client/reseller, Domain Owner و Mail User
  • امنیت بالای سایت و هاست
  • کاهش هزینه‌های عملیاتی و افزایش سودآوری
  • بازده بیشتر و افزایش رضایت مشتری

 

جمع‌بندی

هاست ایران برای سایت‌های ادارات، دانشگاه‌ها و شرکت‌ها، برای فروشگاه و سایت‌های داخل کشور که اکثر کاربران آن در ایران‌اند و موارد مشابه انتخاب مناسبی است. سرعت لود، امنیت اطلاعات و ترافیک بالا جزو نقاط قوت سرویس‌های هاست ایران هستند و این سرعت بالا به دلیل نزدیکی جغرافیایی، تاثیر مثبتی بر سئو سایت خواهد داشت. هاست وردپرس برای میزبانی سایت‌های وردپرسی، بهترین گزینه است و امکانات بسیاری را فراهم می‌کند؛ برای نصب وردپرس روی این سرویس میزبانی، فقط یک کلیک ساده کافیست و به اندازه هاست لینوکس پیچیدگی در اداره و مدیریت ندارد.

 

هاست ایران آذرآنلاین

سرویس‌های هاست لینوکس ایران و هاست وردپرس ایران آذرآنلاین با بالاترین کیفیت و زیرساخت قدرتمند ارائه می‌شوند و امنیت و سرعت بالایی برای سایت شما رقم می‌زنند. پلن‌های هاست ایران آذرآنلاین تنوع بالایی در مقادیر رم، پردازنده و… دارند و شما می‌توانید مناسب‌ترین پلن را برای سایت خود تهیه کنید. اگر به تازگی وارد عرصه وب شده‌اید و قصد دارید سایت خود را راه‌اندازی کنید، هاست اشتراکی ایران می‌تواند بهترین انتخاب باشد. در صورت نیاز به منابع بیشتر، در هر زمان، می‌توانید سرویس خود را ارتقا دهید یا حتی از پلن‌های سرور مجازی ایران آذرآنلاین استفاده کنید.

 

دریا بهرامی- نویسنده

1074
A
A