پروتکل MFT چیست و چه کاربردی دارد؟

پروتکل MFT چیست و چه کاربردی دارد؟
پروتکل MFT چیست و چه کاربردی دارد؟
6 ماه پیش

پروتکل MFT یا پروتکل انتقال فایل مدیریت شده در واقع یک پروتکل اختصاصی برای انتقال داده‌ها و فایل‌ها به صورت امن در فضایی همچون شبکه است. در این روش از پروتکل‌های امنیتی و رمزگذاری برای انتقال داده‌ها استفاده می‌کنند و از اتوماسیون برای ساده‌تر کردن فرآیند انتقال داده‌ها بهره می‌برند. با استفاده از پروتکل انتقال فایل مدیریت شده سازمان‌ها می‌توانند داده‌ها را به صورت امن و قابل ردگیری انتقال دهند، گزارش‌ها و جزئیات حسابرسی را ثبت کنند و از اتوماسیون برای کاهش خطاها و پیچیدگی‌ها در انتقال داده‌ها بهره‌ ببرند.  

 

پروتکل MFT چیست؟

پروتکل انتقال فایل مدیریت شده (Managed File Transfer) که به اختصار به آن MFT می‌گویند یکی از کارآمدترین و ایمن ترین راه‌ها برای تبادل داده است. از این پروتکل معروف برای خودکارسازی انتقال داده‌های الکترونیکی از طریق اینترنت به صورت ایمن و قابل اعتماد از آن استفاده می‌شود. امنیت بالا، قابلیت‌های مدیریت دقیق، قابلیت‌های مانیتورینگ و گزارش‌گیری پیشرفته، اتوماسیون فرآیندها و توانایی ادغام با سیستم‌های دیگر از جمله مزیت‌های این پروتکل محسوب می‌شود که باعث شده سازمان‌های زیادی برای انتقال داده‌های خود در فضایی امن از آن استفاده کنند. پروتکل MFT به عنوان یک راهکار مطمئن و کارآمد برای انتقال داده‌ها و فایل‌ها در سازمان‌ها به کار می‌رود که ویژگی technology that supports secure transfer of files within and among organizations را هم دارد. با استفاده از پروتکل انتقال MFT، سازمان‌ها می‌توانند فرآیندهای انتقال فایل را بهبود بخشند و به جای استفاده از اسکریپت‌ها و ابزارهای متنوع آنها را متمرکز کنند.

 

قابلیت های پروتکل MFT

بسیاری از سازمان‌ها برای تبادل داده‌های حیاتی تجاری با مشتریان و تیم‌های داخلی از پروتکل انتقال MFT استفاده می‌کنند. این پروتکل داده‌ها را در حالت استراحت محافظت کرده و از رمزگذاری با استفاده از استانداردهای معتبری همچون OpenPGP و AES استفاده می‌کند. این پروتکل یک راهکار جامع برای مدیریت، انتقال فایل‌ها و داده‌ها در سازمان‌ها است و دارای قابلیت‌های متعددی می‌باشد که به سازمان‌ها کمک می‌کند تا انتقال داده‌ها را بهبود بخشند و فرآیندها را مدیریت کنند. برخی از قابلیت‌های مهم پروتکل MFT عبارتند از:

  • امنیت: MFT از رمزگذاری قوی برای حفاظت از داده‌ها در طی انتقال استفاده می‌کند. از استانداردهای امنیتی مانند OpenPGP و AES برای رمزنگاری داده‌ها استفاده کرده و دارای مکانیزم‌های احراز هویت برای اطمینان از اعتبار و تصدیق ارتباطات استفاده می‌کند.

  • مدیریت و گزارش دهی: MFT از مدیریت مرکزی برای کنترل و نظارت بر تمام فرآیندهای انتقال فایل استفاده می‌کند. این قابلیت به مدیران امکان مشاهده و کنترل دقیق تری از فرآیندهای انتقال فایل را می‌دهد. این پروتکل انتقال داده قابلیت‌های گزارش‌دهی برای ثبت و نمایش وضعیت انتقال داده‌ها و فرآیندهای انتقال فایل استفاده می‌کند. این قابلیت به مدیران اطلاعات دقیق‌تری در مورد وضعیت و کارایی انتقال فایل‌ها می‌دهد.

  • اتوماسیون: MFT از اتوماسیون برای اجرای خودکار فرآیندهای انتقال فایل استفاده می‌کند. این به سازمان‌ها این امکان را می‌دهد که فرآیندهای تکراری و جابجایی داده‌ها را ساده‌تر کنند.

  • قابلیت همکاری: MFT به کاربران امکان همکاری و ارتباط با تیم‌های داخلی و خارجی را می‌دهد. این قابلیت به سازمان‌ها این امکان را می‌دهد تا با شرکای تجاری و مشتریان به صورت امن داده‌ها را به اشتراک بگذارند.

  • مطابقت: MFT به سازمان‌ها کمک می‌کند تا با استانداردها و مقررات مربوط به انتقال داده‌ها و حفاظت از حریم خصوصی مطابقت داشته باشند.

  • ردیابی: این پروتکل امکان ردیابی و ثبت دقیق‌تری از فرآیندهای انتقال فایل را فراهم می‌کند.

 

مزایای استفاده از پروتکل انتقال MFT

تبادل داده به صورت امن یکی از مزایای مهم استفاده از پروتکل انتقال MFT است، زیرا شرکت‌ها هر روز بیشتر از قبل به تبادل داده‌های الکترونیکی نیاز دارند. به دلیل جابجایی مکرر داده‌های بدون ساختار، گزارش‌ها، قراردادها، داده‌های مرتبط با پروژه و اطلاعات مشتری-کارمند در داخل و خارج سازمان‌ها بیشتر مستعد از دست دادن داده‌ها و دستکاری آنها هستند و داشتن یک پروتکل امن برای انتقال این داده‌ها مهم است. سازمان‌ها باید از سرورهای MFT برای انتقال کارآمد و ایمن داده‌ها استفاده کنند. از جمله مزیت‌های این پروتکل می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • رشد داده‌ها: انتقال حجم عظیمی از داده‌ها در سازمان امری دشوار است که با رشد یک شرکت و افزایش تعداد فایل‌ها این موضوع حساس تر هم می‌شود. با افزایش تعداد کاربران و بزرگ شدن سازمان، فایل‌ها و دستگاه‌ها، زمان جابجایی و تبادل اطلاعات در فواصل جهانی طولانی تر می‌شود. MFT مدیریت خودکار را برای جابجایی فایل‌ها در داخل و خارج از کسب ‌و کار انجام می‌دهد و به دلیل قابلیت‌های پیشرفته و پشتیبانی از پلتفرم‌های متعدد یک ابزار کارآمد برای سازمان‌هایی است که در حال رشد هستند.

  • امنیت سایبری داده‌ها: حفاظت از داده‌ها برای هر سازمانی از اهمیت بالایی برخوردار است. پروتکل انتقال MFT یک استراتژی امنیتی پیشگیرانه برای انتقال امن فایل در داخل و خارج سازمان ارائه محسوب می‌شود و به خودکارسازی فرآیندها، ردیابی فعالیت‌های انتقال فایل و ایجاد اتصالات امن کمک کرده و از تهدیدات سایبری جلوگیری می‌کند.

  • انطباق با مقررات: رمزگذاری انتقال فایل شما برای انطباق با قوانین حفظ حریم خصوصی موجود و در حال ظهور بسیار مهم است. یک سرور MFT با پیکربندی مناسب داده‌های حساس را انتقال، نظارت و ذخیره می‌کند و سازمان‌ها را قادر می‌سازد تا مطابق مقررات و دستورات امنیتی را رعایت کنند.

  • قابلیت مشاهده: کنترل هر جنبه ای از انتقال فایل برای حفظ دقت بسیار مهم است. پروتکل انتقال MFT با قابلیت دید عملیاتی که دارد بر روی جابجایی فایل از یک مکان تمرکز دارد و  به حل مشکلات، بهبود انطباق با تعهدات SLA و موارد دیگر کمک می‌کند.

  • سهولت در استفاده: ابزارهای MFT معمولا دارای رابط کاربری یکپارچه و کاربرپسندی هستند و همین موضوع باعث می‌شود نیروهای یک سازمان خیلی راحت تر بتوانند از امکانات آن استفاده کنند. MFT همچنین امکان نظارت آنلاین بر گزارش‌ها و فعالیت‌های سرور FTP و دامنه را فراهم می‌کند و با سادگی با Active Directory ترکیب می‌شود. این پروتکل به سازمان‌ها اجازه می‌دهد تا به اتوماسیون فرآیندها، اجرای اقدامات خودکار و مدیریت مرکزی دست یابند.

 

تفاوت MFT با سایر پروتکل‌های انتقال فایل

به طور کلی پروتکل انتقال MFT به عنوان یک راهکار مدیریتی و امنیتی برای انتقال داده‌ها و فایل‌ها در سازمان‌ها شناخته می‌شود و ویژگی‌های همچون امنیت، مدیریت مرکزی، اتوماسیون و گزارش‌دهی را دارد. "پروتکلSFTP" نیز یک پروتکل امن برای انتقال فایل است ، در حالی که "پروتکل FTP" و HTTP ویژگی‌های امنیتی و مدیریتی کمتری دارند و عمدتاً برای انتقال اطلاعات عمومی استفاده می‌شوند. تفاوت‌های اصلی بین MFT (Managed File Transfer) و پروتکل‌های انتقال معمولی فایل‌ها مانند SFTP (Secure File Transfer Protocol)، FTP (File Transfer Protocol) و HTTP (Hypertext Transfer Protocol) به شرح زیر است:

ویژگی

MFT

SFTP

FTP

HTTP

امنیت

بالا

بالا

کمتر

کمتر

مدیریت مرکزی و اتوماسیون

دارد

ندارد

ندارد

ندارد

رمزگذاری

بله

بله

نه

نه

گزارش‌دهی

بله

ندارد

ندارد

ندارد

استفاده عمومی

برای انتقال داده‌های حساس در سازمان‌ها

برای انتقال داده‌های امن در سازمان‌ها

برای انتقال داده‌های کم اهمیت و اطلاعات عمومی

برای انتقال اطلاعات و محتوای وب به صورت عمومی

بهترین زمان برای استفاده از MFT

سازمان‌هایی که به ساده ‌سازی فرآیندهای انتقال فایل خود و تبادل داده‌ها با تعداد زیادی از مشتریان و همکاران علاقه دارند، باید به پروتکل MFT (Managed File Transfer) روی آورند. MFT یک پروتکل قوی، ایمن و قابل اعتماد است که از چندین پروتکل امنیتی همچون SFTP، FTPS، HTTPS و AS2 پشتیبانی می‌کند. از MFT می‌توان برای اشتراک‌ گذاری فایل‌ها به صورت خودکار، انتقال سریع فایل‌های بزرگ و ایجاد محیطی مرتب و مدیریت شده برای انتقال داده‌ها استفاده کرد. این پروتکل مقیاس ‌پذیری بالایی دارد و امنیت را تضمین می‌کند.

 

سخن پایانی

پروتکل MFT به سازمان‌ها امکان مدیریت امن و موثر تر در زمان انتقال داده‌ها را ارائه می‌دهد و ویژگی‌هایی همچون امنیت، مدیریت مرکزی، اتوماسیون، گزارش‌دهی را فراهم می‌کند. MFT با استفاده از رمزنگاری قوی، اعتبارسنجی دو عاملی و کنترل دقیق دسترسی به اطلاعات، امنیت انتقال داده‌ها را تضمین می‌کند و جلوی نفوذهای امنیتی را می‌گیرد. از MFT می‌توان برای به اشتراک‌ گذاری فایل‌ها به صورت خودکار، انتقال سریع فایل‌های بزرگ و ایجاد محیطی مرتب و مدیریت شده برای انتقال داده‌ها استفاده کرد. این پروتکل مقیاس ‌پذیری بالا دارد و امنیت را تضمین می‌کند.

سوالات متداول

ابزار انتقال فایل مدیریت شده (MFT) چیست؟

ابزار انتقال فایل مدیریت شده (MFT) یک تکنولوژی پیشرفته برای انتقال امن و مدیریت داده‌ها و فایل‌ها بین سیستم‌ها و سازمان‌ها است. این ابزار از امکانات امنیتی بالا، اتوماسیون فرآیندها، و قابلیت‌های مدیریتی پیشرفته برخوردار است.

آیا MFT امن تر از SFTP است؟

MFT و SFTP هر دو راهکارهای امنیتی برای انتقال فایل هستند. MFT دارای ویژگی‌های مدیریت مرکزی و اتوماسیون بیشتر است و از استانداردهای رمزگذاری قوی استفاده می‌کند، در حالی که SFTP از SSH برای ایجاد اتصال‌های امن استفاده می‌کند. انتخاب بین آن‌ها به نیازهای امنیتی سازمان بستگی دارد.

آیا از MFT فقط برای انتقال فایل‌ها می‌توان استفاده کرد؟

خیر. MFT تنها برای انتقال فایل‌ها مناسب نیست، این ابزار امکان انتقال داده‌های متنوع از جمله فایل‌ها، داده‌های دیتابیسی، و اطلاعات ساختار یافته را فراهم می‌کند.

مهمترین مزیت‌های MFT چیست؟  

MFT به سازمان‌ها امکان بهبود امنیت داده‌ها، افزایش بهره‌وری عملکرد، کاهش خطاها، مدیریت اتوماتیک فرآیندها و تطابق با استانداردها را فراهم می‌کند. این مزایا به بهبود کارکرد سازمان و حفاظت از اطلاعات حساس کمک می‌کنند.

author
Mina seyfollahzadeh- نویسنده

403
A
A