گوگل آنالیتیکس چیست؟ مزایای استفاده از گوگل آنالیتیکس

گوگل آنالیتیکس چیست؟ مزایای استفاده از گوگل آنالیتیکس
گوگل آنالیتیکس چیست؟ مزایای استفاده از گوگل آنالیتیکس
2 ماه پیش

کمپانی گوگل برای رسیدگی به وضعیت وبسایت‌های طراحی شده و بهبود آن‌ها ابزاری ساخته است که به آن گوگل آنالیتیکس Google Analytics گفته می‌شود. دور از ذهن نیست که گوگل که بزرگترین مرجع جستجوی دنیاست و برای اینکه بتواند به کاربرهای خود کمک کند، همواره سعی در بهتر شدن دارد. به همین دلیل طبیعی است که برای بهتر شدن نیاز است تا آمار، ارقام و دیتای مورد نیاز کسب‌وکارها و وبسایت‌ها در اختیار آن‌ها قرار بگیرد تا به وسیله این اطلاعات دقیق بتوانند از نقاط ضعف و قدرت خود با خبر شوند و برای بهتر شدن، برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام دهند.

 

تعریف ساده گوگل آنالیتیکس

اگر بخواهیم به زبان ساده گوگل آنالیتیکس (web analytics service offered by Google) را توضیح دهیم باید بگوییم این اصطلاح به سرویس اینترنتی گفته می‌شود که گوگل برای اندازه‌گیری و بررسی عملکرد سایت‌های مختلف طراحی کرده است. مزیت اصلی این ابزار در این است که برای تمامی کاربران کاملا رایگان در دسترس است. این ابزار به شما کمک می‌کند که بفهمید مخاطبان شما چه افرادی هستند و از چه طریقی با وبسایت شما آشنا شده‌اند. همچنین به وسیله آن می‌توانید بفهمید که کاربرها در سایت شما چه کارهایی انجام داده‌اند و چه موضوعات و صفحاتی را بیشتر و یا کم‌تر دوست داشته‌اند. در نهایت همه این تحلیل‌ها برای این است که بفهمید آیا وبسایت شما به سمت مسیری که شما نیاز دارید در حال حرکت است یا نه.

 

Google Analytics برای چه افرادی مناسب است؟

از آن‌جایی که به احتمال زیاد هر کسب‌وکاری یک وبسایت برای خود طراحی کرده، پس طبیعی است که به یک سرویس اینترنتی برای تحلیل آن نیز نیاز داشته باشند. به همین دلیل افرادی مانند مدیران وبسایت‌، وبمسترها، دیجیتال مارکترها، متخصصان محتوا و سئو و اکانت منیجرهایی که وظیفه دارند به تبلیغات وبسایت رسیدگی کنند، به ابزار گوگل آنالیتیکس نیاز پیدا خواهند کرد و هر کدام از این افراد می‌توانند متناسب با نیاز خود، از ابزار استفاده کنند.

به طور مثال یک نویسنده محتوا می‌تواند بفهمد کدام یکی از کلید واژه‌ها بیشتر در سایت سرچ شده و یا کدامیک از مقالاتش بیشترین و یا کمترین خواننده را داشته است. بنابراین بر اساس این دیتا می‌تواند برای ادامه روند فعالیت خود تصمیم‌گیری بهتری داشته باشد. به طور کلی هر کسی که با سایت کار می‌کند و برای بهتر شدن آن تلاش می‌کند، باید آگاهی کافی در مورد گوگل آنالیتیکس داشته باشد.

  گوگل آنالیتیکس

گوگل آنالیتیکس چه کمکی به ما می‌کند؟

حال که با این ابزار آشنا شدید احتمالا می‌خواهید بدانید که گوگل آنالیتیکس چه کمکی می‌تواند به شما بکند و چرا استفاده از آن ضروری است. زمانی که به اهمیت این ابزار پی ببرید، به طور حتم استفاده درست از آن را در دستور کار خود قرار خواهید داد. حال قصد داریم که در این بخش برخی از مزایای گوگل آنالیتیکس را بررسی کنیم:

 

روند تبدیل کاربر به مشتری را نشان می‌دهد

شاید برای شما عجیب باشد که گوگل آنالیتیکس چطور این کار را انجام می‌دهد. اما باید بدانید مسیری که کاربر شما در سایت طی می‌کند تا در نهایت یک محصول و یا خدمت را از شما خریداری کند در سایت ثبت می‌شود. به عنوان مثال می‌توانید ببینید کاربر شما برای خرید چندبار وارد صفحه شده، چندبار از آن خارج شده و در نهایت بعد از چندین بار بازدید از شما خرید کرده است. وقتی که کاربری با سایت شما آشنا می‌شود طبیعی است که هدف اولیه شما فروش به آن کاربر نیست؛ زیرا پیش از این باید مسیری را طراحی کنید که درنهایت مخاطب طی آن از شما خرید کند. به همین دلیل با دیدن این مسیر و آزمون و خطای آن، می‌توانید به الگوی بهتری از رفتار کاربر سایت خود برسید.

 

زمان بیشترین بازدید و کمترین بازدید سایت شما را نشان می‌دهد

طبق الگوریتم‌های آنالیتیکس زمان‌هایی که وبسایت شما بیشترین و کمترین بازدید را دارد به راحتی به شما نشان داده خواهد شد. به این ترتیب شما می‌توانید در زمان‌هایی که سایت ترافیک بیشتری دارد، پست و مقاله‌ی خود را بارگزاری کنید و یا اخبار مهم خود را در آن زمان به مخاطب‌ها اعلام کنید. حتی برای زمان‌هایی که قصد دارید در سایت خود تغییری ایجاد کنید، بهتر است زمانی را انتخاب کنید که کاربر کمتری در سایت شما حضور داشته باشد. زیرا در صورت از دسترس خارج شدن سایت، ریسک کم‌تری را متحمل خواهید شد.

ابزار گوگل آنالیتیکس

به بودجه‌بندی شما کمک می‌کند

وقتی Google Analytics را نصب کنید می‌توانید بفهمید مخاطب شما از چه نوع محتوایی لذت می‌برد و آن را دنبال می‌کند. طبق این برنامه شما می‌توانید بودجه تبلیغاتی خود را در آن بخش اختصاص دهید و به راحتی بازدهی بیشتری نسبت به قبل دریافت کنید. به طور مثال اگر بودجه چندماه محدودتر از قبل شده باشد و نتوانید در هر پلتفرمی فعالیت و تبلیغات داشته باشید، با کمک این ابزار می‌توانید بهترین پلتفرم با بازدهی بیشتر را در این بازه حساس برای انجام تبلیغات خود انتخاب کنید.

 

معانی گزارش‌های گوگل آنالیتیکس چیست؟

این ابزار برای نشان دادن وضعیت صفحه شما گزارشاتی را نیز برای شما ارسال می‌کند. به همین دلیل لازم می‌دانیم درباره آن‌ها توضیح دهیم تا بتوانید بهترین استفاده را از آن داشته باشید. افزونه مکمل گوگل آنالیتیکس در وردپرس یک افزونه تکمیل کننده امکانات گوگل آنالیتیکس است که اطلاعات بیشتری برای شما ارائه می‌دهد.

 

Real Time

در این بخش می‌توانید بفهمید در حال حاضر چند کابر در داخل سایت شما هستند و چه صفحاتی را بیشتر می‌بینند و در حال انجام چه کارهایی هستند. آیا مقالات شما را می‌خوانند یا در بخش محصولات سایت در حال گردش هستند.

 بخش Real Time گوگل آنالیتیکس

Audience

این بخش به شما نشان می‌دهد که مخاطبان شما عموما چند ساله هستند و چه جنسیتی دارند، گوشی موبایل آن‌ها چیست و از کدام مرورگر برای مشاهده سایت شما استفاده می‌کنند و حتی اینکه آیا این فرد قبلا هم در سایت شما حضور داشته یا تازه وارد است. به همین منوال می‌توانید با توجه به سلیقه آن‌ها تولید محتوا کنید یا محصولات و خدماتی را به سایت خود اضافه کنید که فکر می‌کنید برای آن‌ها بهتر است.

 بخش Audience گوگل آنالیتیکس

Acquisition

این بخش به شما کمک می‌کند که بتوانید تمامی منابع ورودی کاربرها را مشاهده کنید. یعنی می‌توانید ببینید که مخاطبی که بیشترین خرید را از سایت شما انجام داده، از چه طریقی سایت شما را دیده است. و یا اگر بنر تبلیغاتی کار کرده‌اید می‌توانید مشاهده کنید که کدامیک از آن‌ها نرخ تبدیل کاربر به مشتری بیشتری داشته است. حتی می‌توانید بر اساس اطلاعات کلی متوجه شوید که فعالیتتان در سایر شبکه‌های اجتماعی چگونه بوده و آیا برای سایت شما ورودی داشته است یا خیر.

 بخش Acquisition گوگل آنالیتیکس

Behavior

همانطور که از معنی این کلمه پیداست، در این بخش با رفتار مخاطبان رو‌به‌رو هستید، کدام بخش سایت را بیشتر دیده‌اند و یا ویدئوهایتان چندین بازدید داشته‌اند. مخاطب شما روی کدام یک از دکمه‌های سایت بیشتر کلیک کرده و در سایت شما به دنبال چه نوع مطالبی بوده است، همگی در این بخش در قالب یک گزارش در اختیار شما قرار خواهند گرفت. در واقع این بخش در نحوه تعامل شما با مشتری موثر خواهد بود.

 بخش Behavior گوگل آنالیتیکس

Conversion

شما می‌توانید برای سایت خود اهدافی را در بازه‌ی زمانی خاصی تعیین کنید و بررسی کنید که آیا به این اهداف رسیده‌اید یا خیر. به طور مثال می‌توانید برای تعداد کاربران، میزان فروش و... خود هدف تعیین کنید. همچین می‌توانید مشاهده کنید که کاربران شما در هنگام خرید کالا و خدمات با چه مشکلاتی روبه‌رو بوده‌اند و چطور باید آن‌ها را برطرف کرد.

بخش Conversion گوگل آنالیتیکس

Settings

هر کسب‌وکار با توجه به نوع محصول و خدمات خود، نیازمندی‌های منحصر به فردی نیز دارد. برخی از بخش‌های گوگل آنالیتیکس که در قسمت‌های بالاتر به آن اشاره کردیم به صورت عمومی برای تمامی وبسایت‌ها مورد نیاز هستند. اما شما می‌توانید با ورود به بخش تنظیمات، برخی از آپشن‌ها را به وبسایت خود اضافه کنید و در اصل یک گوگل آنالیتیکس شخصی‌سازی شده داشته باشید.

 بخش Settings گوگل آنالیتیکس

سخن پایانی

Google Analytics یک سرویس تجزیه و تحلیل وبسایت است که آمارهایی را برای بهینه‌سازی موتورهای جستجو با اهداف بازاریابی کسب‌وکارها را ارائه می‌دهد. این سرویس بخشی از برنامه بازاریابی گوگل است و برای هر فردی که یک حساب کاربری در گوگل داشته باشد به صورت رایگان در دسترس خواهد بود. بنابراین تمامی افراد و کسب‌وکارهای دارای وبسایت به راحتی می‌توانند از این خدمات گوگل بهره‌مند شوند.

سوالات متداول

گوگل آنالیتیکس چیست؟

به ابزاری که گوگل برای اندازه‌گیری و بررسی عملکرد سایت‌های مختلف طراحی کرده است، گوگل آنالیتیکس می‌گویند.

گوگل آنالیتیکس چه مزیت‌هایی دارد؟

این ابزار به شما کمک می‌کند که بفهمید مخاطبان شما چه کسانی هستند و از چه طریقی با وبسایت شما آشنا شده‌اند. همچنین به کمک گوگل آنالیتیکس می‌توانید بفهمید که کاربرها در سایت شما چه کارهایی انجام داده‌اند و چه موضوعات و صفحاتی را بیشتر دوست داشته‌اند.

گوگل آنالیتیکس برای چه افرادی مناسب است؟

مدیران وبسایت‌، وبمسترها، دیجیتال مارکترها، متخصصان محتوا و سئو و اکانت منیجرهایی که وظیفه دارند به تبلیغات وبسایت رسیدگی کنند به ابزار گوگل آنالیتیکس نیاز پیدا خواهند کرد. هر کدام از این افراد می‌توانند متناسب با نیاز خود، از ابزار استفاده کنند.

مفهوم Conversion در گوگل آنالیتیکس چه معنایی دارد؟

شما می‌توانید برای سایت خود اهدافی تعیین کنید که در یک بازه زمانی خاص بررسی کنید که آیا به این اهداف رسیده‌اید یا خیر. به طور مثال می‌توانید برای تعداد کاربران، میزان فروش و... خود هدف تعیین کنید. همچین می‌توانید مشاهده کنید که کاربران شما در هنگام خرید کالا و خدمات با چه مشکلاتی روبه‌رو بوده‌اند و چطور باید آن‌ها را رفع کرد.

author
Mina seyfollahzadeh- نویسنده

1045
A
A