آموزش مشاهده میزان منابع مصرفی سایت در هاست سیپنل

آموزش مشاهده میزان منابع مصرفی سایت در هاست سیپنل
آموزش مشاهده میزان منابع مصرفی سایت در هاست سیپنل
8 ماه پیش

 یکی از عواملی که باعث افزایش بازدید از سایت شما می‌شود، سرعت وب سایت شما است. عوامل زیادی به سرعت بارگذاری وب سایت شما تاثیر دارد؛ اما یکی از مهم‌ترین عوامل آن، قدرت CPU و RAM هاستی است که سایت شما توسط آن میزبانی می‌شود. بعضی مواقع سرعت سایت شما بدون آنکه دلیلش را بدانید، به طور قابل توجهی کاهش می‌یابد. در این مقاله آموزشی، آذرآنلاین بر آن شده است تا به شما آموزش مشاهده میزان منابع مصرفی سایت در هاست سیپنل را ارائه دهد. علاوه بر آن، موارد زیر در ادامه مقاله مورد بررسی قرار خواهند گرفت:

اهمیت منابع مصرفی سایت در هاست سیپنل

حتما برای شما این سوال پیش آمده است که منابع مصرفی در هاست سیپنل، چگونه روی سایت شما و سرعت بارگذاری آن تاثیر می‌گذارند. دو عامل مهم و اساسی بر سرعت سایت شما موثر است.

کاربرد CPU در هاست سیپنل و تاثیر آن بر سرعت سایت

CPU نشان دهنده تعداد واحدهای پردازش مرکزی موجود در هاست سیپنل شما است. اگر سایت شما تعداد زیادی دیتابیس (پایگاه داده) دارد یا اگر از اسکریپت‌های متعددی در سایت خود استفاده می‌کنید، سی پی یو سایت شما باید از قدرت زیادی برخوردار باشد.

 تعداد افزونه های استفاده شده در سایت شما نیز بر منابع مصرفی از جمله CPU شما تاثیر ویژه‌ای دارد. به همین دلیل، اگر سایتی دارید که در آن از موارد یاد شده استفاده زیادی می‌کنید، بهتر است هاست شما CPU قدرتمندی داشته باشد؛ زیرا افزایش میزان توان CPU بر سرعت و کارایی سایت شما تاثیر به سزایی دارد.

کاربرد RAM در هاست سیپنل و تاثیر آن بر کارایی سایت

RAM نوعی حافظه است که وظیفه نگهداری داده‌های موقت را بر عهده دارد. فرض کنید چند فرآیند مانند استفاده از یک اسکریپت به طور همزمان در سایت شما در حال اجرا باشد. کارآیی رم در این شرایط قابل مشاهده است. هر چه تعداد فرآیندهای در حال اجرا در آنِ واحد بیشتر باشد، نیاز به RAM بیشتری برای پاسخگویی به بازدیدکنندگان سایت دارید. عدم وجود میزان رم کافی برای واکنش به درخواست‌های ارسالی به سرور از طریق بازدیدکنندگان، خطا در نمایش پاسخ به بازدیدکنندگان را در بر دارد. هر چه سایت شما بازدیدکنندگان بیشتری داشته باشد و اسکریپت‌های زیادی در آنِ واحد در حال اجرا روی سایت شما باشند، نیاز به مقدار بیشتری RAM خواهید داشت. به صورت کلی، افزایش رم سرور، باعث افزایش کارآیی سایت شما خواهد شد.

آموزش مشاهده میزان منابع مصرفی سایت در هاست سیپنل

مشاهده میزان منابع مصرفی سایت در هاست سیپنل از آن جهت مهم است که بالا رفتن بیش از حد میزان منابع مصرفی در سیپنل شما، منجر به افت شدید سرعت سایت یا از دسترس خارج شدن آن می‌شود.

بسیاری از مدیران سایت که از سیپنل استفاده می‌کنند، با مشاهده میزان منابع مصرفی سایت در هاست سیپنل آشنا نیستند و روش آن را نمی‌دانند. در این مقاله آموزشی، آذرآنلاین سعی دارد به صورت گام به گام و مرحله به مرحله، شما را با مشاهده میزان منابع مصرفی سایت در هاست سیپنل آشنا سازد.

هر یک از وب سایت‌هایی که توسط هاست اشتراکی میزبانی می‌شوند، مقدار معینی از منابع سرور را به خود اختصاص می‌دهند. این منابع شامل CPU یا پردازنده ، RAM یا حافظه موقت، هارد و غیره می‌شوند. اگر یک وب سایت به هر دلیلی بیش از حد توان منابع اختصاص داده شده از آن‌ها استفاده کند، بارگذاری صفحات آن برای کاربران با افت سرعت همراه است. بعضی اوقات میزان استفاده از منابع هاست سیپنل به اندازه‌ای می‌رسد که سایت در یک لحظه توان پاسخگویی به کاربران را ندارد و از دسترس خارج میشود.

استفاده بیش از حد از منابع، دلایل مختلفی دارد. در ادامه به بررسی دلایل مصرف بیش از حد منابع هاست خواهیم پرداخت؛ اما قبل از آن به آموزش مشاهده میزان منابع مصرفی سایت در هاست سیپنل می‌پردازیم. زیرا مشاهده میزان منابع مصرفی سایت در هاست سیپنل به صورت مکرر و دائم، یکی از راه‌های جلوگیری از بروز اتفاقات ناگواری مانند از دسترس خارج شدن سایت می‌شود.

در هاست سیپنل، با استفاده از امکان Resource Usage قادر خواهید بود میزان منابع مصرفی سایت در هاست سیپنل خود را به صورت نموداری مشاهده کرده و مدیریت کنید.

مشاهده میزان منابع مصرفی سایت در هاست سیپنل

ابتدا از طریق وارد کردن یوزرنیم و پسورد اکانت هاست خود وارد کنترل پنل هاست سیپنل شوید. سپس از طریق منوی Metrics ، زیر منوی Resource Usage را انتخاب کرده و منتظر لود صفحه تنظیمات آن بمانید.

مشاهده میزان منابع مصرفی سایت در هاست سیپنل

در این صفحه، مطابق با میزان مصرف سایت شما از منابع مصرفی، یکی از 3 پیغام زیر برای شما به نمایش در خواهد آمد:

  • Your site had no issues in the past 24 hours : این پیغام به معنی این است که در 24 ساعت گذشته، سایت شما هیچ مشکلی از نظر استفاده از منابع هاست نداشته و هیچ محدودیتی در میزان منابع مصرفی هاست برای شما اعمال نشده است. در صورت مشاهده این گزینه، تا حدودی خیالتان از بابت استفاده بیش از حد از منابع هاست سیپنل راحت می‌شود.
  • Your site has been limited within the past 24 hours : این پیغام به این معنی است که در 24 ساعت گذشته، سایت شما از یک یا چند منبع هاست استفاده بیش از حدی داشته است. برای مثال، ممکن است به دلایلی، میزان استفاده سایت شما از میزان مناسب RAMیا CPU فراتر رفته است.
  • Your site might hit resource limits soon : این گزینه هنگامی نمایش داده می‌شود که سایت شما در آستانه استفاده بیش از حد از منابع مصرفی هاست باشد. این گزینه را به عنوان هشداری برای آینده سایت خود در نظر بگیرید، زیرا ممکن است در آینده‌ای نزدیک سایت شما با افت سرعت مواجه شود.

میزان منابع مصرفی سایت در هاست سیپنل

اگر این پیغام را مشاهده کنید، سیپنل در این صفحه اطلاعات بیشتری را برای شما به نمایش خواهد گذاشت. برای مشاهده جزئیات بیشتر از میزان استفاده از منابع در 24 ساعت گذشته، روی دکمه Details کلیک کرده و منتظر مشاهده میزان استفاده از منابع به صورت نمودار باشید.

در صفحه‌ای که نمودار در آن نمایش داده می‌شود، موارد زیر حائز اهمیت هستند:

  • TimeFrame : از این قسمت، محدوده زمانی مشاهده میزان مصرف منابع هاست سیپنل را مشخص می‌کنید. سیپنل به صورت پیش‌فرض، اطلاعات مربوط به مصرف منابع را در 24 ساعت گذشته به صورت نمودار برای شما نمایش می‌دهد.
  • TimeUnit: از این قسمت مقیاس ساعت، دقیقه یا ثانیه را برای نقاط نمایش داده شده در نمودار میزان مصرف را تغییر می‌دهید.

در قسمت Snapshot عکس‌های مرتبط با میزان مصرف منابع هاست خود را مشاهده می‌کنید.

قسمت اصلی، بخش Current Usage است که اطلاعات زیادی درباره میزان مصرف از منابع هاست سیپنل را در اختیار ما قرار می‌دهد. در ادامه، لیستی از مهم‌ترین بخش‌های این قسمت را به صورت مختصر توضیح می‌دهیم:

  • CPU Usage : در این قسمت، سیپنل به نمایش میزان مصرف سایت شما از منبع پردازنده را به نمایش می‌گذارد.
  • Input/output Usage : این قسمت، میزان استفاده کاربران از منابع را بر حسب مقیاس کیلوبایت بر ثانیه محاسبه می‌کند و به نمایش می‌گذارد. استفاده بیش از حد از IO قطعا باعث کندی شدید سایت برای بازدیدکنندگان شما خواهد شد.
  • Processes: میزان پردازش‌های همزمان سایت در این قسمت قابل مشاهده است. اگر این میزان از حد تعریف شده خارج شود، تا زمانی ‌که یکی از پردازش‌های در حال انجام به پایان برسد، هیچ پروسسی جدیدی از سمت سرور قابل دریافت نیست.
  • Faults: در این قسمت، تعداد خطاهای موجود استفاده از منابع سرور ثبت شده است.

آموزش مشاهده میزان منابع مصرفی سایت در هاست سیپنل به صورت کامل و همراه با تصویر به حضورتان رساندیم. آگاهی از میزان منابع مصرفی در هاست سیپنل، یکی از مهم‌ترین وظایف مدیر سایت یا اپراتور هاست وب‌سایت است. یکی از مشکلاتی که باعث می‌شود بازدیدکنندگان از سایت شما خارج شوند، سرعت پایین سایت شما در بارگذاری صفحات یا پردازش‌ها است. برای جلوگیری از ایجاد این مشکل، آموزش مشاهده میزان منابع مصرفی سایت در هاست سیپنل را دوباره بخوانید!

دلایل مصرف بیش از حد منابع هاست

پس از آموزش مشاهده میزان منابع مصرفی سایت در هاست سیپنل، نوبت به آشنایی با دلایل مصرف بیش از حد منابع هاست می‌رسد مصرف بیش از حد منابع هاست دلایل متفاوتی دارد که شرح چند مورد از دلایل در ادامه خواهد آمد:

حملات DDos یا Brute Force

یکی از عواملی که باعث افزایش استفاده از منابع هاست سیپنل و سرور های دیگر می‌شود، حملات DDos به سایت است. این نوع حملات با هدف از کار انداختن سایت از طریق استفاده بیش از حد سایت از منابع سرور صورت می‌گیرد. در حملات دیداس، تعداد زیادی درخواست اسکریپتی یا درخواست بازدید از سایت در زمانی بسیار کوتاه به سمت سرور فرستاده می‌شود تا جایی که سایت شما در اثر عدم توان سرور به پاسخگویی به درخواست‌ها، Down می‌شود.

همانطوری که ذکر شد، منابع سرور تا حدی درخواست‌های ارسالی توسط کاربران (یا ربات‌ها) را پاسخگو هستند، از یک جایی به بعد، توان و کشش پاسخگویی به درخواست‌ها را ندارد و موجب قطع دسترسی به سایت شما می‌شود.

استفاده بیش از حد از افزونه‌ها

سعی کنید افزونه‌هایی را فعال نگه دارید که واقعا به آن‌ها نیاز دارید. برخی از افزونه‌ها، با توجه به امکاناتی که در اختیار شما قرار می‌دهند، از پردازنده (cpu) و حافظه موقت (ram) استفاده می‌کنند. بعضی از پلاگین‌ها به طور مکرر از دیتابیس سایت استفاده می‌کنند و به همین دلیل، منابع سی‌پی‌یو و رم به شدت درگیر می‌شوند. به عنوان یک وبمستر برای بهبود کارآیی سایت خود، به طور مکرر باید به مشاهده میزان منابع مصرفی سایت در هاست سیپنل بپردازید.

بنابراین تا حد امکان از افزونه‌هایی که بهینه‌سازی شده هستند، استفاده کنید و اگر نیاز مبرمی به افزونه ندارید، آن را غیرفعال کنید یا از روی سایت خود حذف کنید.

بازدید بالا از سایت

اگر سایت شما پربازدید بوده و روزانه بازدیدکنندگان زیادی دارد، ممکن است میزان استفاده از منابع هاست افزایش پیدا کند. هر بازدیدکننده از سایت، مقدار بسیار کمی از میزان سی پی یو و رم را درگیر خود می‌کند. حال تصور کنید روزانه هزاران بازدیدکننده به سایت شما مراجعه کرده و فعالیتی انجام میدهند. هم بازدید از سایت و هم فعالیت کاربران داخل سایت شما باعث افزایش میزان مصرف منابع هاست شما خواهد شد.

پردازش تو در تو دیتابیس

یکی از مشکلاتی که باعث افزایش میزان منابع مصرفی هاست شما می‌شود، پردازش تو در تو دیتابیس‌های متصل به سایت شما است. ممکن است یکی از دیتابیس‌ها یا یکی از Table های داخل دیتابیس در هر بار بازخوانی کدهای برنامه‌نویسی، دچار ایراد باشد.

همین مورد کوچک ممکن است روند کلی سایت شما را از حالت نرمال خارج کند و باعث کندی سرعت پاسخگویی سایت شما به کاربران شود. شما به عنوان مدیر هاست، قادر خواهید بود از طریق منوی Database و زیر منوی PhpMyAdmin به بررسی و رفع مشکل دیتابیس بپردازید.

ارسال ایمیل از طریق سرور شما

بعضی اوقات، سایت‌ها به دلیل ضعف در کدنویسی، دارای باگ‌هایی هستند. هکرها و افراد سودجو، با استفاده از این باگ‌ها، از طریق تزریق کدهای مخرب، شروع به ارسال ایمیل از سمت سرور شما به مقاصد دلخواه خود می‌کنند. این امر باعث استفاده از منابع مصرفی سرور مانند سی پی یو، رم و حتی هارد می‌شود.

استفاده از هاست های اشتراکی

استفاده از یک هاست برای میزبانی چند سایت یکی از دلایل مصرف زیاد منابع هاست است. فرض کنید کاربران چندین سایت به صورت همزمان درخواست‌های خود را به سایت‌هایی که در یک هاست اشتراکی میزبانی می‌شوند، ارسال کنند. نتیجه چیزی جز فشار به CPU و سایر منابع مصرفی نیست. در این صورت، ممکن است سرعت تمام سایت‌هایی که توسط یک هاست میزبانی می‌شوند، به صورت همزمان پایین آید.

در این مقاله چه گذشت؟

شاید مهم‌ترین عامل سرعت سایت، میزان و قدرت منابع سرور از جمله CPU  و RAM  است. در این مقاله، به آموزش مشاهده میزان منابع مصرفی سایت در هاست سیپنل پرداختیم. با مشاهده میزان منابع مصرفی سایت در هاست سیپنل قادر خواهید بود از مشکلات احتمالی‌ که باعث افزایش میزان استفاده سایت شما از منابع مصرفی شده، آگاه شوید.

در ادامه، بررسی دلایل مصرف بیش از حد منابع هاست مانند بازدید بالای سایت، استفاده از هاست اشتراکی، ارسال ایمیل غیر مجاز از طریق هاست شما، حملات دیداس به سایت و غیره پرداختیم تا با اطلاع از این دلایل، بتوانید مشکل موجود در سایت خود را بررسی و حل نمایید.

توحید عزیززاده- دیجیتال مارکتینگ

2547
A
A