خطای 403 چیست؟ روش رفع ارور Forbidden Error 403

خطای 403 چیست؟ روش رفع ارور Forbidden Error 403
خطای 403 چیست؟ روش رفع ارور Forbidden Error 403
9 ماه پیش

ارور Forbidden Error 403 جزو خطاهای رایج در وب سایت‌ها است که ممکن است کاربران با آن مواجه شوند. ارور 403 یک کد وضعیت http یا همان HTTP response status code است. این خطا در دسته خطاهای سمت کابر با کد 4xx قرار دارد و پاسخی از سمت سرور وب‌سایت محسوب می‌شود. زمانی این خطا نمایش داده می‌شود که سرور یک وب‌سایت شما را از باز کردن صفحه مربوطه در مرورگر خود منع کند.

 این خطا می‌تواند دلایل متعددی داشته باشد. با این وجود در بیشتر مواقع راهکاری برای رفع آن از سمت کاربران سایت وجود ندارد. به هر حال در صورت مشاهده این ارور می‌توانید راهکارهای مانند پاک‌کردن حافظه کش و کوکی‌های مرورگر، بررسی آدرس url، بارگذاری مجدد صفحه و.. را امتحان کنید. در ادامه این مقاله قصد داریم تا شما را با دلایل بروز این مشکل و راهکارهای حل آن آشنا کنیم. پس با ما تا پایان این مقاله همراه باشید.

 

  ارور Forbidden Error 403 چیست؟

خطای 403 یکی از خطاهای رایج در وب سایت‌ها است که ممکن است در هنگام دسترسی به یک صفحه خاص از سایتی به شما نمایش داده شود. در واقع زمانی شما این کد را مشاهده می‌کنید که سرور یک سایت شما را از دسترسی به صفحه خاصی منع کند. معمولاً بیشتر صفحات ممنوع به صورت فایل یا فولدر هستند. این خطا در دسته خطاهای سمت سرور با  کد 4xx است و ممکن است سرورهای مختلف آن را به شکل‌ها متفاوتی نشان دهند. لازم به ذکر است که سرور وب سایت‌ها برای نشان‌دادن هر نوع خطای از کد خاصی استفاده می‌کنند. ارور 403 ممکن است در مرورگرهای مختلف به شکل‌های زیر نمایش داده شود.

  • HTTP 403

  • Forbidden

  • HTTP Error 403 – Forbidden

  • HTTP Error 403.14 – Forbidden

  • Error 403

  • Forbidden: You don’t have permission to access [directory] on this server

  • Error 403 – Forbidden

چنانچه هر کدام از کدهای ذکر شده را در مرورگر خود مشاهده کردید به این معنا است که شما از دسترسی به آن صفحه منع شده‌اید. برای رفع این خطا راهکارهای متعددی وجود دارد که می‌توانید در صورت مشاهده از آنها استفاده نمایید. در اکثر مواقع برای رفع این خطا نمی‌توانید کار خاصی انجام دهید؛ زیرا این خطا به دلیل تنظیمات وب سرور است و شما به عنوان کاربر و بازدیدکننده آن سایت به آن تنظیمات دسترسی ندارید. با این وجود می‌توانید راهکارهای که در ادامه بیان خواهیم کرد را امتحان کنید.

  ارور Forbidden Error 403 چیست؟

راهکارهای رفع ارور Forbidden403 

همان‌طور که به آن اشاره کردیم برای رفع این خطا از سمت کاربران راهکارهای زیادی وجود ندارد. زیرا این مشکل به دلیل تنظیمات وب سرور است و کاربران به این تنظیمات دسترسی ندارند. با این وجود می‌توانند یکی از راهکارهای زیر را امتحان کنند. چون ممکن است بعضی مواقع این خطا به صورت موقتی باشد و با انجام چند راهکار ساده بر طرف شود. به طور کلی برای رفع خطای 403 در گوگل می‌توانید راهکارهای زیر را امتحان کنید.

 

بارگذاری مجدد صفحه

اولین و راحت‌ترین کاری که پس از مشاهده ارور 403 می‌توانید انجام دهید این است که صفحه مورد نظر خود را رفرش یا همان مجدداً بارگذاری کنید. گاهی اوقات ممکن است این خطا دلیل خاصی نداشته باشد و تنها یک اختلال موقت در کارکرد سرور باشد. به همین دلیل ممکن است با یک رفرش کردن مشکل شما بر طرف شود و بتوانید وارد صفحه مورد نظر خود شوید.

 

 

بررسی آدرس url 

یکی از دلایل اصلی بروز خطاهای سمت کاربر به دلیل اشتباه تایپ‌کردن آدرس url سایت است. به همین دلیل زمان بروز خطاهای کد 4xx یکی از راهکارهای متداول بررسی آدرس نوشته شده است. در صورتی که آدرس تایپ شده اشتباه باشد یا دارای نویسه‌های غیر مجاز باشد وب سرور به کاربران کدهای خطا ارسال می‌کند. به همین دلیل خوب است که به عنوان یک راهکار آدرس url نوشته شده را بررسی و در صورت لزوم اصلاح نمایید.

 

پاک‌کردن حافظه پنهان مرورگر 

یکی دیگر از راهکارهای که می‌توانید برای رفع ارور 403 سایت انجام دهید پاک‌کردن حافظه کش مرورگر است. ممکن است خطای که به شما نشان داده می‌شود در حافظه کش مرورگر ذخیره شده باشد. به همین دلیل با پاک‌کردن حافظه پنهان امکان دارد مشکل شما رفع شود و بتوانید به صفحه مورد نظر وارد شوید. 

 

پاک‌کردن کوکی‌های مرورگر 

چنانچه   ارور Forbidden Error 403 با پاک‌کردن حافظه کش برطرف نشد می‌توانید کوکی‌های مرورگر خود را نیز پاک کنید. یک مرورگر می‌تواند از ده‌ها کوکی استفاده کند و خراب شدن یا منقضی شدن هر کدام از آنها ممکن است باعث بروز خطاهای رایج شود. برای پاک‌کردن کش یا کوکی‌های مرورگر خود می‌توانید از کلیدهای ترکیبی Ctrl+Shift+Del استفاده نمایید. در صورتی که با موبایل موارد یک سایت می‌شود امکان حذف کش و کوکی‌های مرورگر را دارید.

 

بررسی مجوز دسترسی به آدرس url

 برای بازید از صفحات برخی از سایت‌ها نیاز است که کاربر در آن سایت لاگین کند. به همین دلیل در صورت مشاهده این خطا باید مجوز دسترسی به ان صفحه را داشته باشید. برای این کار لازم است که حتماً در آن سایت لاگین نمایید. در غیر این صورت با خطای 403 مواجه خواهید شد. برای رفع این مشکل شما ابتدا در آن سایت لاگین نمایید و سپس دوباره برای واردشدن به صفحه اقدام نمایید. اگر مشکل از مجوز ورود به صفحه باشد با این راهکار حل می‌شود.

 

بعداً دوباره تلاش کنید

گاهی اوقات ممکن است که مدیران یک وب‌سایت در حال تعمیر آن باشند و در این صورت شما با ارور 403 مواجه شوید. به همین دلیل بهتر است که بعداً دوباره وارد آن سایت شوید. در صورتی که مشکل از تعمیرات سایت بر طرف شود شما می‌توانید وارد صفحه شوید.

 

اتصال VPN را قطع کنید

برخی از وب سایت‌ها تنها به آدرس IPهای داخل کشور اجازه بازدید می‌دهند. به همین دلیل در صورتی که آدرس IP خود را با فیلترشکن تغییر دهید خطای 403 به شما نمایش داده می‌شود. در این مواقع با خاموش کردن فیلترشکن می‌توانید مجدداً صفحه را بارگذاری کنید و وارد آن شوید.

 

  ارور 403 در وردپرس

خطای 403 یکی از خطاهای رایج در سایت‌های وردپرسی است. در سایت‌های وردپرسی برای هر فرد یک سطح دسترسی به فایل‌ها و محتوای سایت وجود دارد. به همین دلیل هر کاربر با توجه به میزان دسترسی خود می‌تواند به یک سری فایل‌ها و امکانات در سایت دسترسی داشته باشد. به همین دلیل کاربران زمانی می‌توانند یک فایل را مشاهده یا آن را ویرایش کنند که در سطح دسترسی آنها باشد. به همین دلیل گاهی اوقات ممکن است که به کاربران خطای   Forbidden403 نمایش داده شود. این خطا در سایت‌های وردپرسی می‌تواند در مواقع مختلف نمایش داده شود. مواقعی که ارور 403 به کاربران نمایش داده می‌شود عبارت است از:

  • دم دسترسی به پوشه wp-admin و یا فایل wp-login.php

  • خطا در هنگام نصب وردپرس

  • خطا در مشاهده برخی از صفحات سایت 

  • عدم دسترسی به دامنه سایت

  ارور 403 در وردپرس

  خلاصه

به طور کلی می‌توان گفت که خطای 403 جزو خطاهای رایج در وب سایت‌ها است که در دسته خطاهای سمت کاربر قرار دارد. این ارور زمانی نمایش داده می‌شود که دسترسی به یک صفحه برای کاربران ممنوع باشد. دلایل متعددی برای بروز این خطا وجود دارد. به همین دلیل برای رفع آن نیز باید راهکارهای متنوعی را امتحان کرد. رفع این خطا از سمت کاربران در بیشتر مواقع ممکن نیست. زیرا این کد مربوط به تنظیمات سرور وب سایت‌ها است و بازدیدکنندگان از سایت به این تنظیمات دسترسی ندارند.

سوالات متداول

  ارور Forbidden Error 403 چه زمانی نمایش داده می‌شود؟

خطای 403 زمانی نمایش داده می‌شود که یک کاربر از دسترسی به یک صفحه از سایت منع شده باشد.

منظور از کد وضعیت HTTP  یا   HTTP response status code چیست؟

سرور وب سایت‌ها برای نمایش خطاهای مختلف به کاربران از کدهای خاصی استفاده می‌کنند که به آنها کد وضعیت HTTP گفته می‌شود.

رفع خطای 403 ناشی از مشکل سطوح دسترسی محتویات وردپرس چگونه رفع می‌شود؟

تمامی محتوای یک سایت دارای سطح دسترسی است. این دسترسی‌ها مشخص می‌کنند که چه کسی به چه محتویاتی دسترسی داشته باشد. سطوح دسترسی نادرست باعث بروز خطای 403 می‌شود برای رفع این مشکل می‌توانید با استفاده از یک نرم افزار ftp همچون"Filezilla " سطح دسترسی فایل‌ها و پوشه‌ها را تنظیم کنید. در این نرم افزار باید سطح دسترسی فایل‌ها روی 644  و سطح دسترسی پوشه‌ها روی 755 تنظیم شود.

برای پاک‌کردن حافظه کش و کوکی‌های مرورگر چه کار باید کرد؟

برای پاک‌کردن حافظه کش و کوکی‌های مرورگر می‌توانید از کلیدهای ترکیبی Ctrl+Shift+Del استفاده کنید.

author
Mina seyfollahzadeh- نویسنده

1645
A
A