انواع خطاهای رایج در یک سایت

انواع خطاهای رایج در یک سایت
انواع خطاهای رایج در یک سایت
8 ماه پیش

گاهی اوقات ممکن است کاربران هنگام ورود به یک سایت دچار مشکل شوند. زمان‌های که سرور یک وب‌سایت دچار مشکل شده باشد یا درخواست کاربران را به‌درستی دریافت نکرده باشد به جای انتقال آنها به صفحه مورد نظر به آنها خطاهای با کدهای مختلف نشان می‌دهد. خطاهای زیادی وجود دارد که یک کاربر هنگام بازدیدی از صفحات سایت خود یا سایر سایت‌ها ممکن است با آنها مواجه شود. آشنایی با هر کدام از این خطاها برای افرادی که می‌خواهند در دنیای وب حرفه‌ای باشند ضروری است. از جمله خطاهای رایج در یک سایت می‌توانیم به مواردی همچونError 500،  Error 401،  Error 400،  Error 403،  Error 404،  Error 501،  Error 502،  Error 503، Error 408 اشاره کنیم.

 

امروزه سایت‌ها جزو زندگی روزمره افراد محسوب می‌شوند و همه ما ها به دنبال سؤالات مختلف خود در صفحات مختلف سایت‌ها هستیم. بدون شک یکی از راهکارهای ساده و سریع برای پیدا کردن هر گونه سؤال جستجوی آن در صفحات گوگل است. تنها کافی است که کلمه مورد نظر یا سؤالمان را در گوگل جستجو کنیم. با این کار لیستی از سایت‌های که مرتبط با موضوع ما هستند به ما نمایش داده می‌شود. تنها کافی است روی یکی از آنها کلیک کنیم تا وارد صفحه‌ای از سایت شویم که جواب سؤالمان هست. گاهی اوقات همه چیز به خوبی پیش نمی‌رود و ما زمانی که می‌خواهیم وارد سایت یا صفحه‌ای از آن شویم با خطاهای مختلفی مواجه می‌شویم. این خطاها به ما نشان می‌دهند که درخواست ما به‌درستی اجرا نشده است.

در واقع هر خطای که در مرورگر نمایش داده می‌شود یک کد وضعیت HTTP است. این کدها وضعیت دسترسی به سرور وب سایت‌ها را نشان می‌دهند. خطاهای متنوعی وجود دارد که برخی از آنها به خطاهای سمت کاربر معروف‌اند و برخی دیگر در دسته خطاهای سمت سرور قرار دارند. نمایش هر کدام از خطاها با هم متفاوت است. به همین دلیل راه‌های رفع آنها نیز باهم کاملاً متفاوت است. افرادی که دوست دارند با دنیای وب بیشتر آشنا شوند باید با انواع خطاهای رایج در یک سایت و راه‌های رفع آن آشنا شوند. در ادامه این مقاله قصد داریم تا شما را به طور کامل با انواع خطاهای رایج در یک وب‌سایت آشنا کنیم. پس با ما تا پایان این مقاله همراه باشید.

 

لیست کدهای وضعیت HTTP

 زمانی که شما آدرس یک سایت را در گوگل جستجو می‌کنید در واقع مرورگر شما یک درخواست به سرور وب‌سایت مورد نظر ارسال می‌کند. این درخواست توسط سرور دریافت شده و به آن پاسخ داده می‌شود. پاسخ‌های که سرور به درخواست کاربران می‌دهد به کدهای وضعیت HTTP یا همان http status code معروف هستند. این کدها به پنج دسته تقسیم می‌شوند که عبارت‌اند از:

  • سری 1xx: کدهای پاسخ موقت
  • سری 2xx :کدهای پاسخ موفق
  • سری 3xx :کدهای ریدایرکت ( تغییر مسیر)
  • سری 4xx :کدهای خطای سمت کلاینت (کاربر)
  • سری 5xx :کدهای خطای سمت سرور (وب سرور)

به کمک این کدها می‌توانید به راحتی خطاهای به وجود آمده در وب سایت‌ها را شناسایی کنید. برای مثال زمانی که کدی با عدد 4 شروع شود نشان می‌دهد که خطا از سمت کاربر سایت است. در صورتی که کدهای که با عدد 5 شروع می‌شوند نشان می‌دهند که خطا از سمت سرور سایت است. به این ترتیب شما به عنوان یک کلاینت حرفه‌ای وب سایت‌ها می‌توانید خطاهای به وجود آمده را رفع کنید.

 

سری 1xx یا همان کدهای پاسخ موقت

کدهای که در این دسته قرار می‌گیرند انواع مختلفی دارند که عبارت‌اند از:

ادامه درخواست (100): این کد نشان می‌دهد که سرور پاسخ کاربر را دریافت کرده است و منتظر درخواست‌های دیگر کاربر است.

تعویض پروتکل (101): زمانی که کاربر به سرور درخواست تغییر پروتکل را ارسال می‌کند و سرور در حال تأیید آن است کد 101 به کاربر ارسال می شو در حال پردازش (102): زمانی که سرور در حال پردازش درخواست کاربر است این کد به کاربران نمایش داده می‌شود.

ایست بازرسی (103): زمانی که سایت در حال بازخوانی درخواست کاربران برای استفاده از متد PUT یا POST است کد 103 نمایش داده می‌شود.

لازم به ذکر است که کدهای این دسته جزو کدهای نیستند که به کاربران نمایش داده شوند. در واقع این کدها به سیستم کاربر ارسال می‌شوند تا ارتباط با سرور حفظ شود و درخواست‌ها به‌درستی انجام شوند.

 سری 1xx یا همان کدهای پاسخ موقت

کدهای سری 2xx یا همان کدهای پاسخ موفق

کد 200(موفقیت‌آمیز): این کد نشان می‌دهد که درخواست کاربر با موفقیت پردازش شده و صفحه سایت مورد نظر بدون هیچ تغییری قابل‌دسترس است.

کد 201(ساخته شده): کد 201 نشان می‌دهد که درخواست کاربر با موفقیت ارسال شده و سرور برای پاسخ به درخواست کاربر یک منبع جدید ایجاد کرده است.

کد 202(موافقت شده): این کد نشان می‌دهد که سرور هنوز درخواست موافقت شده را بررسی نکرده است.

کد 203(اطلاعات نامعتبر): این کد نشان می‌دهد که سرور درخواست موافقت شده را بررسی کرده؛ اما ممکن است اطلاعاتی که نشان می‌دهد برای منبع دیگری باشد. در واقع این کد نشان دهند اطلاعات نامعتبر و نامربوط به درخواست کاربر است.

کد 204(بدون محتوا): سرور درخواست کاربر را با موفقیت پردازش کرده است؛ اما هیچ محتوای برای درخواست وجود ندارد.

کد 205 (تنظیم مجدد محتوا): این کد نشان می‌دهد که سرور پاسخ را با موفقیت پردازش کرده است؛ اما محتوای برای آن پیدا نشده است کاربر باید برای ادامه ارتباط در خواست خود را یک بار ریست کند.

کد 206 (محتوا جزئی): کد 206 نشان می‌دهد که سرور درخواست را با موفقیت پردازش کرده است؛ اما محتوای جزئی برای درخواست نمایش می‌دهد.

لازم به ذکر است که کدهای سری 2xx نیز در مرورگرها نمایش داده نمی‌شوند. بلکه این کدها توسط سایت‌های آنالیز وب قابل‌مشاهده هستند. مدیران سایت می‌توانند از این کدها برای بررسی وضعیت درخواستی که کاربران ارسال می‌کنند استفاده کنند.

 کدهای سری 2xx یا همان کدهای پاسخ موفق

کدهای سری 3xx یا همان کدهای ریدایرکت

300 (انتخاب چندگانه): این کد نشان می‌دهد که سرور لیستی از لینک‌ها را به کاربر نشان داده است و کاربر می‌تواند هر کدام از آنها را انتخاب کند و به آن منتقل شود.

کد 301 (انتقال دائم): طبق این کد صفحه درخواست شده به طور دائم به صفحه‌ای دیگر ارجاع داده می‌شود. با این تغییر سرور به طور خود کار می‌تواند کاربر را به آدرس جدید منتقل کند.

کد 302 (انتقال موقت یا پیدایش): طبق این کد صفحه مورد نظر به طور موقت به صفحه‌ای جدید منتقل خواهد شد.

کد 303 (مراجعه به قسمت دیگری): طبق این کد کاربران باید برای دریافت در خواست خود به صفحه دیگری مراجعه کنند.

کد 304 (اصلاح نشده): این کد نشان می‌دهد که صفحه‌ای که کاربر به دنبال آن است هنوز اصلاح نشده است. به همین دلیل سرور یک صفحه سفید به کاربر نمایش می‌دهد.

کد 305 (استفاده از پروکسی): طبق این کد کاربران تنها زمانی می‌توانند از یک سایت بازدید کنند که از پروکسی استفاده کنند. بدون روشن‌کردن پروکسی نمی‌توانند وارد سایت مورد نظر خود شوند.

کد 307 (انتقال موقت): این کد نیز مانند کد 302 عمل می‌کند با این تفاوت که ریدایرکت آن‌ها با هم متفاوت است.

 

لازم به ذکر است که لیست کدهای موجود در سری 3xx نیز وضعیت‌های بین سرور و کاربر را نشان می‌دهند. کدهای این سری نیز به طور کامل در صفحه نمایش مرورگرها نمایش داده نمی‌شود و عموماً به صورت وضعیت‌های موقت رد می‌شوند.

 کدهای سری 3xx یا همان کدهای ریدایرکت

کدهای سری 4xx یا همان خطای سمت کاربر

کدهای که در دسته 4xx قرار دارند جزو خطاهای سمت کلاینت یا همان کاربر هستند. در واقع این خطاها نشان می‌دهند که در ارسال درخواست کاربر مشکلاتی وجود دارد به همین دلیل نیز سرور نمی‌تواند به آنها پاسخ صحیح بدهد. از جمله خطاهای رایج سمت کاربر می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم.

خطای 400: Error 400انشان می‌دهد که سرور قادر به تشخیص نوع درخواست کاربر نیست به همین دلیل نیز نمی‌تواند پاسخی درست برای آن پیدا کند. این خطا بیشتر به دلیل تایپ اشتباه آدرس url یا مشکلات مربوط به کوکی‌ها و حافظه کش مرورگر به وجود می‌آید.

خطای 401 :Error 401 نشان می‌دهد که در خواست کاربر برای ورود به یک سایت غیر مجاز است. سایت‌های که این خطا را نشان می‌دهند نیاز به لاگین‌شدن دارند. یعنی کاربران ابتدا باید در آنها ثبت‌نام کنند سپس به کمک نام کاربری و رمز عبور معتبر وارد سایت شوند.

خطای 402: زمانی که این خطا به کاربر نمایش داده می‌شود به این معنی است که کاربر برای ورود به سایت باید هزینه ان را پرداخت کند. در واقع بدون پرداخت هزینه امکان ورود به سایت وجود نخواهد داشت.

خطای 403: طبق Error 403 استفاده از یک سایت برای برخی از کاربران ممنوع است. برای مثال سایت‌های که کاربران یک کشور خاص را تحریم کرده باشند هنگام ورود کاربران به آن سایت این خطا به آنها نمایش داده می‌شود.

خطای 404: زمانی که سرور نتواند صفحه مورد نظر کاربر را پیدا کند از   Error 404استفاده می‌کند. این خطا به کاربران نشان می‌دهد که صفحه مورد نظر آنها پیدا نشده است یا کلاً صفحه‌ای که به دنبال ان هستند وجود ندارد.

خطای 405: زمانی که کاربران از یک متد غیر مجاز استفاده کنند سرور خطای 405 را به کاربر نمایش می‌دهد.

خطای 406: این خطا زمانی است که سرور قادر به پاسخ‌دهی به درخواست کاربر با متدی که استفاده کرده است نیست.

خطای 407: این خطا نیز مانند خطای 401 نشان دهنده درخواست غیر مجاز است. با این تفاوت که کاربر با استفاده از پروکسی می‌تواند وارد سایت شود.

خطای 408: زمانی   Error 408 به کاربران نمایش داده می‌شود که زمان انتظار سرور برای دریافت پاسخ از سمت کاربر به پایان برسد.

خطای 409: طبق این خطا زمانی که سرور در حال پردازش درخواست کاربر است ناسازگاری اتفاق افتاده است.

خطای 410: زمانی که منبع مورد در خواست کاربر به طور کامل از بین رفته باشد سرور خطای 410 را به کاربر نشان می‌دهد.

خطای 411: طبق این خطا سرور برای پردازش درخواست کاربر نیاز به مقدار طول درخواست دارد. در صورتی که کاربر مقدار طول درخواست را وارد نکند سرور درخواست او را پردازش نخواهد کرد.

خطای 412:زمانی که سرور پیش‌شرط‌ها یا پیش‌نیازها را دریافت نکرده باشد خطای 412 را به کاربران نشان خواهد دارد.

خطای 413: زمانی که درخواست کاربر بیش از حد بزرگ باشد سرور قادر به پردازش آن نخواهد بود به همین دلیل نیز خطای 413 را به کاربر نشان می‌دهد.

خطای 414: این خطا زمانی نشان داده می‌شود که طول آدرس url درخواست شده از سمت کاربر بیشتر از حد مجاز باشد. در این صورت سرور قادر به پردازش آدرس نخواهد بود و این خطا را به کاربر نشان می‌دهد.

خطای 415: زمانی که سرور از فایل رسانه‌ای ارسال شده از سمت کاربر پشتیبانی نکند این خطا را به کاربر نشان می‌دهد.

خطای 416: زمانی که بخشی از یک صفحه درخواستی کاربر برای سرور و پردازش آن قابل‌قبول نیست سرور خطای 416 را به کاربران نشان می‌دهد.

خطای 417: طبق این کد سرور قادر به برقراری حداقل‌های فیلد درخواست هدر فایل نیست.

خطای های سری 4xx معمولاً در صفحه مرورگر کاربران نمایش داده می‌شود. کاربرهای سایت می‌توانند برای رفع این خطاها از راهکارهای موجود استفاده کنند. راهکارهای متعددی برای رفع این خطاها وجود دارد.

 کدهای سری 4xx یا همان خطای سمت کاربر

کدهای سری 5xx یا همان خطای سمت سرور

خطای 500: زمانی که سرور در پردازش درخواست‌ها دچار مشکل شود   Error 500را به کاربران نمایش می‌دهد.

خطای 501: زمانی که سرور قادر به پردازش درخواست کاربر نباشد   Error 501 را به کاربران نمایش می‌دهد.

خطای 502: زمانی که سرور مانند یک پروکسی یا درگاه عمل کرده و از سرور بالادستی خود پاسخی دریافت نکند   Error 502 را به کاربر نشان می‌دهد.

خطای 503: زمانی که سرور به صورت موقتی از سرویس‌دهی خارج شود   Error 503را به کاربران نشان می‌دهد.

خطای 504: زمانی که سرور پاسخ از سرور بالادستی را با تأخیر دریافت کند این خطا را نمایش می‌دهد.

خطای 505: طبق این خطا سرور قادر به پشتیبانی از ورژن http نیست.

خطای 511: طبق این کد کاربر درخواست‌کننده قبل از درخواست باید در شبکه موجود شناسایی شده باشد.

لازم به ذکر است که خطای دسته 5xx در دسته خطای سمت سرور هستند و معمولاً برای اطلاع کاربران از وضعیت سرور در مرورگر نمایش داده می‌شوند.

 کدهای سری 5xx یا همان خطای سمت سرور

خطاهای که بیشتر با آنها در یک سایت مواجه می‌شوید

در بین خطاهای که به آن اشاره کردیم برخی از آنها رایج‌تر هستند و کاربران بیشتر با آنها مواجه می‌شوند. از جمله این خطاها می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم.

 

Error 500 چیست؟

خطای 500 در دسته خطاهای سمت سرور قرار می‌گیرد. این خطا زمانی به کاربران نمایش داده می‌شود که سرور قادر به ارائه اطلاعات نباشد. در این مواقع سرور به جای ارسال اطلاعات مورد نیاز کاربران این کد را به انها نمایش می‌دهد. نمایش این کد در مرورگر به این معنا است که سرور دچار یک خطای غیر منتظره شده است. برای رفع این خطا کاربران می‌توانند راهکارهای مانند بارگذاری مجدد صفحه، پاک کردن حافظه کش و کوکی‌های مرورگر، بررسی آدرس url و.. را امتحان کنند. در صورتی که این خطا در سایت خودتان اتفاق بیوفتد باید راهکارهای مانند بررسی سطح دسترسی‌ها، بررسی فایل htaccess.، غیرفعال سازی افزونه‌ها وقالب ها و فعال سازی حالت دیباگ را امتحان کنید.

Error 500 چیست؟

 

Error 401 چیست؟

ارور 401 زمانی نمایش داده می‌شود که سرور یک درخواست تایید نشده دریافت کند. در واقع این خطا زمانی پیش می‌آید که سرور اجازه بازدید از یک صفحه را به شما نمی‌دهد. این نوع خطا بیشتر در سایت‌های رخ می‌دهد که برای بازدید از آنها نیاز به ثبت نام و لاگین شدن در آن‌ها است. به همین دلیل در صورتی که کاربر ثبت نام نکرده باشد یا نام کاربری و رمزعبور خود را اشتباه وارد کند با این ارور مواجه می‌شود. برای رفع این خطا می‌توانید راهکارهای مانند بررسی آدرسurl، بارگذاری مجدد صفحه، غیر فعال کردن افزونه‌ها، پاک کردن حافظه کش مرورگر، بررسی سوابق DNS و یا برقرار ارتباط با ارئه دهند هاست را امتحان کنید.

 Error 401 چیست؟

Error 400 چیست؟

خطای 400 که به عنوان خطای 400 Bad Request نیز شناخته می‌شود زمانی به کاربران نمایش داده می‌شود که سرور یک درخواست نا درست از سمت کاربر دریافت کند. به عبارتی زمانی که کاربر یک درخواست نادرست به سمت سرور ارسال می‌کند سرور پاسخ درستی برای آن پیدا نمی‌کند. به همین دلیل نیز به جای انتقال کاربر به صفحه مربوطه ارور 400 را به او نمایش می‌دهد. برای رفع این خطا می‌توان از راهکارهای مانند بررسی آدرس URL، حذف حافظه پنهان مرورگر، حذف کوکی‌های مرورگر، غیر فعال کردن افزونه‌های مرورگر، کنترل حجم آپلود فایل‌ها و پاک کردن  کش DNS استفاده کرد.

Error 400 چیست؟ 

Error 403 چیست؟

خطای 403 Forbidden زمانی نمایش داده می‌شود که سرور شما را از دیدن یک صفحه منع کند. به عبارتی این خطا نشان می‌دهد که شما امکان دسترسی به صفحه مورد نظرتان را ندارید. در بیشتر مواقع این خطا به دلیل تنظیمات انجام شده در سرور سایت است. به همین دلیل شما کار خاصی برای رفع آن نمی‌توانید انجام دهید. با این وجود می‌توانید راهکارهای مانند بررسی آدرس سایت، پاک کردن حافظه کش و کوکی‌های مرورگر، بررسی مجوز دسترسی به URL و بارگذاری مجدد صفحه را امتحان کنید.

 Error 403 چیست؟

 Error 404 چیست؟

خطای 404 یکی از رایج‌ترین خطاهای وب است که با عنوان ارور404 Not Found نمایش داده می‌شود. این خطا زمانی نمایش داده می‌شود که سرور قادر به پیدا کردن منبع درخواستی کاربران نیست. به عبارتی دیگر می‌توانیم بگوییم که این خطا نشان می‌دهد که صفحه مورد نظر شما توسط سرور پیدا نشده است. خطای 404 جزو خطاهای رایج سمت کاربر است که دلایل متعددی دارد. به همین دلیل نیز برای رفع آن باید ار راهکارهای متفاوتی استفاده شود. بهترین راه‌های رفع این مشکل بررسی آدرس سایت، بارگذاری مجدد صفحه، پاک کردن حافظه کش مرورگر و مراجعه به ریدایرکت‌های بالاتر آدرس است.

  Error 404 چیست؟

 Error 501 چیست؟

خطای 501 یا همان خطای Not Implemented جزو خطاهای رایج سمت سرور است که ممکن است در همه مرورگرهای جدید و قدیمی نمایش داده شود.  این خطا زمانی ارسال می‌شود که وب سرور از متدی که مرورگر یا کاربر استفاده می‌کند پشتیبانی نکند. به عبارتی دیگر این خطا نشان می‌دهد که در سرور وب سایت خطای وجود دارد که مانع بارگذاری صفحه مربوطه می‌شود. برای رفع این مشکل می‌توانید راهکارهای مانند بارگذاری مجدد صفحه، پاک کردن کش مرورگر، اسکن ویروس‌ها و خاموش کردن فیلترشکن را امتحان کنید.

  Error 501 چیست؟

  Error 502 چیست؟

ارور 502 Bad Gateway جزو خطاهای رایج در وب سایت‌ها است که نشان می‌دهد سرور وب سایت هنگام دسترسی به یک صفحه از سایت پاسخ نامعتبری دریافت کرده است. این خطا جزو خطاهای رایج سمت سرور است که ممکن است در هر سایتی به وجود بیایید. برای رفع آن نیز باید صفحه دوباره بارگذاری شود، حافظه کش مرورگر پاک شود، سوابق DNS سایت بررسی و در صورت لزوم پاک شوند، فایروال در مواقع ضروری غیر فعال شود همچنین می‌توان در مواقعی با حذف پلاگین‌ها نیز این مشکل را حل کرد.

   Error 502 چیست؟

  Error 503 چیست؟

خطای 503 زمانی به کاربران نمایش داده می‌شود که وب سرور برای پردازش درخواست کاربران در دسترس نباشد. سرور می‌تواند سروری باشد که مستقیماً در حال دسترسی است یا مرورگر وب در تلاش است به آن دسترسی پیدا کند. لازم به ذکر است که از دلایل اصلی نمایش این خطا می‌توانیم به مواردی مانند بروزرسانی وب سایت، مشکلات فنی، مشکلات سرور و حملات دیداس اشاره کنیم. برای رفع این خطا از سمت کاربران راهکار زیادی وجود ندارد. این ارور باید از سمت مدیران وب سایت مورد بررسی قرار بگیرد.

  Error 503 چیست؟

Error 408 چیست؟

خطای 408 یکی از خطاهای رایج سمت کاربران است که به دلیل پایان زمان انتظار سرور برای دریافت در خواست کاربران نمایش داده می‌شود. به عبارتی دیگر زمانی که کاربران در مدت زمان مشخص شده درخواست خود را به سرور ارسال نکنند سرور ارتباط با مرورگر را قطع می‌کند و این کد خطا را ارسال می‌کند. برای رفع این مشکل کاربران می‌توانند از راهکارهای مانند بررسی آدرس سایت، بارگذاری مجدد صفحه، پاک کردن حافظه پنهان مرورگر و.. استفاده کنند.

   Error 503 چیست؟

خلاصه

به طور کلی می‌توانیم بگوییم که کدهای وضعیت http نشان دهند وضعیت در خواست کاربران به سرور وب سایت‌ها است. سرورها برای نشان‌دادن وضعیت درخواست کاربران معمولاً از کدهای مختلف استفاده می‌کنند. این کدها در پنج دسته مختلف طبقه‌بندی می‌شوند. از بین کدهای موجود کدهای سری 4xx جزو خطاهای سمت کاربر یا کلاینت هستند. این خطا جزو رایج‌ترین خطاهای هستند که در مرورگرها نمایش داده می‌شوند.

 

سؤالات متداول

به کدام دسته از کدها خطای های سمت کاربر گفته می‌شود؟

کدهای که با عدد 4 شروع شده‌اند در دسته کدهای خطای سمت کاربر قرار دارند. معمولاً کاربران می‌توانند با استفاده از راهکارهای موجود آنها را رفع کنند.

کدهای سری 5xx نشان دهنده چه چیزی هستند؟

این کدها نشان دهنده خطاهای هستند که از سمت سرور به وجود آمده‌اند.

کدام دسته از کدها در مرورگر نمایش داده می‌شوند؟

خطای های که در دسته 4xx  و 5xx قرار دارند در مرورگر کاربران نمایش داده می‌شوند.

کدام دسته از خطاهای در مرورگر نمایش داده نمی‌شوند؟

خطای های سری 1xx، 2xx و 3xx در مرورگر کاربران نمایش داده نمی‌شوند.

author
Mina seyfollahzadeh- نویسنده

9665
انواع خطاهای رایج در یک سایت
100.006
A
A