تفاوت سی پنل و دایرکت ادمین، آشنایی با کنترل پنل های محبوب هاست

تفاوت سی پنل و دایرکت ادمین، آشنایی با کنترل پنل های محبوب هاست
تفاوت سی پنل و دایرکت ادمین، آشنایی با کنترل پنل های محبوب هاست
2 ماه پیش

ما از کدام یک از کنترل پنل‌ها باید استفاده کنیم؟‌ مزایا و معایب یک کنترل پنل خوب چیست؟ آیا انتخاب یک کنترل پنل خاص برای ما هزینه‌های اضافی در بر دارد؟ همه اینها و سوالات دیگر ذهن کسی را که قصد خرید هاست را دارد مشغول می‌کند. هر کسی را بهر کاری ساخته‌اند. شاید این ضرب‌المثل را خیلی از شما‌ها شنیده‌اید و جالب است بدانید که در مورد کنترل پنل‌های هاست هم این ضرب‌المثل صدق می‌کند و هر کنترل پنل ویژگی‌های خاص خودش را دارد و برای سیستم‌عامل مشخصی نوشته شده است. ما در این مقاله شما را با کنترل پنل سی پنل (cPanel) و دایرکت ادمین (DirectAdmin) و ویژگی های خاص هرکدام آشنا خواهیم کرد تا بتوانید به راحتی یکی از این دو را انتخاب کنید.

 

کنترل پنل هاست (Web hosting control panel) چیست؟

شما برای برقراری ارتباط با هاست خود به یک فضای مبتنی بر وب نیاز دارید تا بتوانید سرور و میزبانی وب خود را به راحتی پیکربندی و مدیریت کنند. Web hosting control panel یا پنل مدیریت هاست که به آن تابلوی کنترل میزبانی وب نیز گفته می‌شود در واقع همین رابط کاربری مبتنی بر وب است که توسط شرکت‌های هاستینگ ارائه می‌شود. در دنیای هاست و میزبانی دو کنترل پنل معروف و محبوب وجود دارد که در حال حاضر سی پنل و دایرکت ادمین هستند. نمی‌توان گفت کدام کنترل پنل بر دیگری ارجحیت دارد و یا بهترین کنترل پنل است چرا که هر دوی این کنترل پنل‌ها قدرتمند و کاربردی هستند و هرکدام مزایای خاص خود را دارند که شما باید با توجه به نیاز خود یکی را انتخاب کنید.

control panel hosting

رابط کاربری که نام آن را کنترل پنل (web application to manage servers) می‌نامند در واقع برای برآورده کردن اهداف زیر ساخته شده است:

·        مدیریت انواع حساب‌های کاربری موجود بر روی هاست

·        ساخت انواع دیتابیس و حذف اضافه کردن آنها

·        مدیریت فایل‌های موجود بر روی سرور

·        مشاهده لاگ‌های سرور و مدیریت خطاها و اخطارهای سرور توسط آن

·        ایجاد حساب FTTP و مدیریت آن

·        مشاهده و مدیریت میزان استفاده از منابع سرور مانند میزان استفاده از هارد دیسک، CPU، RAM و ...

·        ایجاد دامین و ساب دامین و مدیریت آنها

·        و...

پس شما برای کنترل هاست خود و انجام دادن تمام موارد ذکر شده نیاز دارید تا هنگام خرید هاست یکی از کنترل پنل‌ها را انتخاب کنید.

 

مزایای استفاده از کنترل پنل هاست

استفاده از کنترل پنل هاست مزایای متعددی دارد که می‌تواند به شما در مدیریت آسان‌تر، کارآمدتر و امن‌تر هاست خود کمک کند. در ادامه به این مزایا به صورت کامل اشاره خواهیم کرد:

مدیریت راحت هاست

 مدیریت هاست بدون کنترل پنل‌ها کار بسیار سختی بود. در گذشته، برای انجام هرگونه فعالیتی روی هاست، مانند آپلود فایل، ایجاد پایگاه داده، یا تنظیم ایمیل، باید از طریق دستورات پیچیده خط فرمان استفاده می‌شد. این کار برای کاربران عادی که دانش فنی لازم را نداشتند، بسیار دشوار بود .کنترل پنل‌ها با ارائه رابط کاربری بصری و آسان این مشکل را حل کرده‌اند. با استفاده از کنترل پنل‌ها، می‌توانید تمامی وظایف مربوط به مدیریت هاست خود را به راحتی و بدون نیاز به دانش فنی خاصی انجام دهید.

صرفه جویی در زمان

یکی از قابلیت‌های بسیار مهمی که کنترل پنل‌ها برای شما ایجاد می‌کنند ایجاد قابلیت خودکار سازی وظایف مدیریتی است. یعنی اینکه شما می‌توانید به راحتی برخی از فعالیت‌های تکراری که زمانبر هستند را با این قابلیت ویژه به حالت خودکار تنظیم کنید تا کنترل پنل تمام موارد فوق را برای شما انجام دهد.

 برای نمونه شما می‌توانید بکاپ گیری از اطلاعات هاست، تنظیم ایمیل‌ها، بروز رسانی نرم افزارها و ... بسیاری از کارهای دیگر را به صورت خودکار انجام دهید و همین امر می‌تواند در زمان شما صرفه جویی کند. از طرفی خودکار سازی مدیریت می‌تواند خطا و اشتباهات انسانی را از بین ببرد و مدیریت کارآمدی برای هاست ایجاد کند.

انواع وظایف مدیریتی که می‌توانید خودکار کنید:

·        آپلود فایل‌ها و پوشه‌ها

·        ایجاد پایگاه‌های داده

·        ایجاد حساب‌های FTP

·        پشتیبان‌گیری از اطلاعات

·        نصب نرم‌افزار

·        به‌روزرسانی نرم‌افزار

 

افزایش کارایی

 کنترل پنل‌ها به شما این امکان را می‌دهند که عملکرد وب‌سایت خود را به طور موثرتر مدیریت کنید، که می‌تواند منجر به افزایش کارایی سایت شما شود.

امنیت

امنیت اطلاعات و داده‌ها در فضای وب همیشه از اهمیت بسیار بالایی برخوردار بوده و است. حملات سایبری هکرها و بدافزارها می‌توانند در صورت نبود تدابیر امنیتی برای سایت و هاست شمابسیار خطرناک باشند. هکرها می‌توانند اطلاعات شما را سرقت کرده و یا موجب از دست رفتن داده‌های سایت شما شوند و این موارد می‌توانند آسیب‌های جبران ناپذیری به سایت شما بزنند. کنترل پنل‌ها این امکان را برای شما فراهم می‌کنند تا بتوانید امنیت سرور خود را بیشتر کنید.

ویژگی‌های امنیتی کنترل پنل

·        فایروال

·        اسکن بدافزار

·        گواهی‌نامه‌های SSL

·        مدیریت کاربران

·        به‌روزرسانی‌های امنیتی

 

پشتیبانی

نگران نباشید شما با هر سطح اطلاعات در مورد هاست و کنترل پنل‌ها می‌توانید از پشتبانی شرکت‌های ارائه دهنده کنترل پنل هاست خود کمک بگیرید. این شرکت‌ها پشتیبانی حرفه‌ای برای کنترل پنل‌های خود ارائه می‌دهند و می‌توانند بسیاری از مشکلات شما را حل کنند. کافیست در صورت بروز مشکل در کنترل پنل خود با آنها تماس بگیرید.

 

همه چیز در مورد کنترل پنل سی پنل (cPanel)

قبل از مقایسه دو کنترل پنل محبوب بهتر است در مورد هر کدام اطلاعات کافی داشته باشیم. سی پنل (cPanel) یکی از محبوب‌ترین کنترل پنل‌های هاستینگ در جهان است که به شما امکان مدیریت کامل هاست خود را از طریق یک رابط کاربری مبتنی بر وب ارائه می‌دهد. سی پنل با پنل مدیریتی ساده خود می‌تواند برای هر سطحی از مبتدی تا پیشرفته مناسب باشد. برای آشنایی کامل با این کنترل پنل محتوای  کنترل پنل cPanel چیست؟ را بخوانید.

سی‌پنل (Unix-based web hosting control panel) بسیار قدرتمند و کاربر پسند است که به شما امکان می‌دهد به راحتی هاست خود را به بهترین روش ممکن مدیریت و پیکربندی کنید. اگر به دنبال یک کنترل پنل قابل اعتماد و آسان برای استفاده هستید، سی‌پنل گزینه مناسبی برای شما است.

 از ویژگی‌های بارز cPanel می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • رابط کاربری ساده و کاربرپسند

  • قابلیت‌های متنوع و قدرتمند

  • پشتیبانی قوی از سوی شرکت‌های هاستینگ

  • جامعه کاربری بزرگ و فعال

  • منابع آموزشی فراوان

همه چیز در مورد کنترل پنل سی پنل (cPanel)

معایب استفاده از سی‌پنل

·        قیمت نسبتاً بالا

·        عدم وجود برخی از ویژگی‌های پیشرفته

·        رابط کاربری کمی شلوغ

 

کنترل پنل سی پنل چه امکاناتی را فراهم می کند؟

شما با استفاده از این کنترل پنل می‌توانید فایل‌های خود را در سرور مدیریت کنید که این میتواند شامل آپلود، حذف یا ویرایش آنها باشد. شما می‌توانید پوشه‌های جدید ایجاد کنید و یا فایل‌های خود را فشرده سازی و استخراج کنید. تغییر مجوز فایل‌ها را نیز می‌توان به راحتی با سی پنل انجام داد. با استفاده از سی‌پنل، می‌توانید پایگاه‌های داده MySQL خود را ایجاد، حذف، ویرایش و مدیریت کنید. سی پنل همچنین به شما امکان وارد کردن و صادر کردن داده‌ها، و پشتیبان‌گیری از پایگاه‌های داده را می‌دهد. مدیریت ایمیل‌ها در سی پنل از موارد مهم دیگری است که می‌توانید به راحتی داخل این کنترل پنل انجام دهید. شما می‌توانید حساب‌های ایمیل خود را ایجاد، حذف، ویرایش و مدیریت کنید.

سی‌پنل به شما امکان مدیریت دامنه‌ها را نیز می‌دهد و شما می‌توانید دامنه‌های خود را ثبت، تمدید، انتقال و مدیریت کنید. همچنین تنظیم رکوردهای DNS، ایجاد زیر دامنه‌ها، و مدیریت ایمیل‌های دامین را نیز می‌توان از طریق آن انجام داد. از مهمترین امکاناتی که سی پنل برای شما فراهم می‌کند افزایش امنیت سرور شما با استفاده از فایروال هاست. شما می‌توانید فایروال خود را پیکربندی کنید، رمزهای عبور را تغییر دهید و به روزرسانی‌های امنیتی را نصب کنید.

 

همه چیز در مورد کنترل پنل دایرکت ادمین (DirectAdmin)

یکی دیگر از کنترل پنل های محبوب دایرکت ادمین است که به شما امکان این را می‌دهد تا هاست خود را مدیریت کنید. این کنترل پنل برای متخصصان حرفه‌ای طراحی شده است تا بتوانند با عملکرد و کارایی بیشتر، هاست خود را مدیریت کنند. برای آشنایی با کنترل پنل دایرکت ادمین محتوای آشنایی با کنترل پنل DirectAdmin را مطالعه کنید.

همه چیز در مورد کنترل پنل دایرکت ادمین (DirectAdmin)

ویژگی‌های بارز DirectAdmin

رابط کاربری ساده

 دایرکت ادمین دارای رابط کاربری ساده است که پیمایش داخل پنل را برای هر سطحی از افراد از مبتدی تا حرفه‌ای راحت کرده است. یک نوار جستجو در دایرکت ادمین وجود دارد که به شما امکان می‌دهد به سرعت گزینه‌ها و تنظیمات را پیدا کنید. دایرکت ادمین دائما در حال بروزرسانی است و رابط کاربری آن نیز در حال بهبود است. دایرکت ادمین متعهد به ارائه یک تجربه کاربری آسان برای همه کاربران، صرف نظر از سطح تجربه آنها است.

سرعت بالا

دایرکت ادمین به دلیل سرعت بالا و عملکرد روان در بین کاربران محبوب است .این کنترل پنل برای اجرا به منابع کمی از سرور نیاز دارد و همین امر توانسته سرعت اجرای آن را بسیار بالا ببرد. علاوه بر این، کدهای دایرکت ادمین به نحوی نوشته شده تا سرعت بهینه و بالایی را برای کاربران ایجاد کنند.

امنیت بالا

امنیت در کنترل پنل دایرکت ادمین یکی از اصول مهمی است که توسط پشتیبانی آن به صورت جدی اجرا می‌شود. دایرکت ادمین با ورود دو مرحله‌ای و اهراز هویت شما در هر بار ورود به کنترل پنل، توانسته امنیت بسیار بالایی را برای این سیستم به وجود آورد. علاوه بر این دایرکت ادمین به شما امکان این را می‌دهد تا فایروال و گواهی نامه امنیتی SSL را روی هاست خود اجرا و پیکربندی کنید. علاوه بر تمام این موارد، بروز رسانی‌های امنیتی این کنترل پنل به صورت دائم در حال انجام است و فضایی امن برای داده‌ها و اطلاعات شما به وجود می‌آورد.

پشتیبانی قوی

 شرکت‌های هاستینگ زیادی پشتیبانی 24/7  از دایرکت ادمین را ارائه می‌دهند که می‌تواند خیال شما را از بابت پشتیبانی راحت کند. تیم‌های پشتیبانی اکثر هاستینگ‌ها مانند آذرآنلاین از متخصصان حرفه‌ای تشکیل شده است که با پنل دایرکت ادمین آشنایی کامل دارند و می‌توانند مشکلات شما را به سرعت حل کنند.

قیمت مناسب

 دایرکت ادمین در مقایسه با برخی از کنترل پنل‌های دیگر مانند سی پنل، قیمت مناسب‌تری دارد.

 

تفاوت‌های دایرکت ادمین با سی پنل

دو تا از محبوب‌ترین کنترل پنل‌ها، دایرکت ادمین و سی پنل هستند. در اینجا به برخی از تفاوت‌های اساسی این دو کنترل پنل اشاره می‌کنیم. رابط کاربری سی پنل به طور کلی گرافیکی‌تر و کاربرپسندتر از دایرکت ادمین است اما رابط کاربری سی پنل کمی پیچیده تر است. سرعت در هر دو کنترل پنل بسیار بالا و کارآمد است. از نظر قیمت سی پنل کمی گرانتر از دایرکت ادمین است. از نظر پشتیبانی شرکت های هاستینگ پشتیبانی مناسبی برای هر دو انجام میدهند.

بهتر است به این نکته دقت داشته باشید اگر مبتدی هستید و آشنایی زیادی با کنترل پنل‌ها ندارید توصیه می‌کنیم کنترل پنل سی‌پنل را برای هاست خود انتخاب کنید. این کنترل پنل محبوبیت زیادی دارد و همین امر سبب شده کاربران زیادی از آن استفاده کنند و میزان مطالب و ویدیوهای آموزشی آن در سطح وب بیشتر باشد. با وجود رابط گرافیکی ساده این کنترل پنل، شما می‌توایند با استفاده از منابع آموزشی موجود به سرعت کار با این کنترل پنل را یاد بگیرید. اگر در زمینه کنترل پنل‌ها تجربه کافی دارید و حرفه‌ای‌تر هستید می‌توانید دایرکت ادمین را انتخاب کنید. تنها تفاوت اساسی این دو کنترل پنل این است که در دایرکت ادمین بعضی از دستورات فقط از طریق خط فرمان قابل دسترس است و این مورد می‌تواند برای افراد مبتدی مشکل باشد.

از نظر قیمت اگر بخواهیم این دو کنترل پنل را مقایسه کنیم باید بدانید کشور ما به علت تحریم ممکن است مشکلاتی را برای لایسنس و مجوزها در کنترل پنل سی پنل داشته باشد. اما تحریم ها روی دایرکت ادمین تاثیری ندارند. البته در ارتباط با قیمت هنگام خرید ماژول‌های اضافه در دایرکت ادمین شما باید هزینه‌های بیشتری پرداخت کنید. از لحاظ سرعت، دایرکت ادمین از سرعت بالاتری برخوردار است آن هم به خاطر این است که از رابط گرافیکی ضعیف تری نسبت به سی پنل برخوردار است ولی در عوض سی پنل با گرافیک بهتر سرعت کمتری را به کاربر ارائه می‌کند.

تفاوت‌های دایرکت ادمین با سی پنل

نکاتی برای انتخاب یک کنترل پنل

نیازها، اهداف و بودجه خود را در نظر بگیرید. به چه ویژگی‌هایی نیاز دارید؟ چقدر مایلید برای یک کنترل پنل هزینه کنید؟ نیاز سایت شما چقدر است؟

سازگاری کنترل پنل با هاست خود را حتما بررسی کنید.

قبل از انتخاب یک کنترل پنل، نظرات افراد مختلف را در انجمن‌های آنلاین حتما بررسی کنید.

بسیاری از کنترل پنل‌ها نسخه‌های آزمایشی رایگان ارائه می‌دهند، در این حالت می‌توانید از این نسخه استفاده کرده و انتخاب مطمئن‌تری داشته باشید.

شرکت هاستینگ ارائه دهنده را بررسی کنید هر چقدر شرکت انتخاب شده معتبر باشد متخصصان حرفه‌ای و با تجربه‌ای خواهد داشت که می‌توانند به سرعت مشکلات شما را حل کنند.

 

نتیجه گیری

در نهایت باید گفت انتخاب بهترین کنترل پنل به نیازها و بودجه شما بستگی دارد. اگر کنترل پنلی می‌خواهید که سریع و امن باشد و قیمت مناسبی داشته باشد و بتوانید به راحتی روی آن کار کنید ما پیشنهاد می‌کنیم دایرکت ادمین را انتخاب کنید. اما در صورتی که به طیف وسیعی از ویژگی‌ها، محبوبیت یا جامعه کاربری بزرگ نیاز دارید، سی پنل می‌تواند گزینه بهتری برای شما باشد. در نهایت شما باید با توجه به نوع وب سایت خود و بودجه‌ای که دارید انتخاب خود را انجام دهید  که توصیه می‌کنیم از مشاوره کارشناسان هاستنیگ‌ها برای این مورد استفاده کنید.

سوالات متداول

کدام کنترل پنل کاربرپسندتر است؟

به طور کلی، دایرکت ادمین به دلیل رابط کاربری ساده و بصری اش، کاربرپسندتر است.

سرعت کدام کنترل پنل بیشتر است؟

دایرکت ادمین به طور کلی به خاطر سرعت و عملکرد بالا شناخته شده است.

امنیت کدام کنترل پنل بیشتر است؟

دایرکت ادمین به امنیت اطلاعات کاربرانش اهمیت زیادی میدهد و از ابزارها و تکنیک‌های مختلفی برای محافظت از اطلاعات استفاده می‌کند که این ویژگی امنیت آن را بالاتر کرده است.

کدام کنترل پنل قیمت مناسب تری دراد؟

به طور کلی، دایرکت ادمین در مقایسه با سی پنل، قیمت مناسب تری دارد.

کدام کنترل پنل برای افراد عادی و مبتدی مناسب‌تر است؟

به دلیل رابط کاربری بصری و منابع آموزشی فراوان، سی پنل معمولا انتخاب محبوب تر و بهتری برای افراد مبتدی است.

کدام کنترل پنل برای کاربران حرفه‌ای مناسب‌تر است؟

دایرکت ادمین به طور کلی به خاطر سرعت، کارایی و نیاز به منابع کم سرور، بین کاربران حرفه ای محبوبیت بیشتری دارد.

author
Mina seyfollahzadeh- نویسنده

2509
A
A