ساخت و شخصی ‌سازی صفحات خطا در سی‌پنل

ساخت و شخصی ‌سازی صفحات خطا در سی‌پنل
ساخت و شخصی ‌سازی صفحات خطا در سی‌پنل
8 ماه پیش

زمانی که بازدید کننده‌ای از وب سایت شما دیدن می‌کند در صورت بروز خطا و یا مشکلی در دریافت و پردازش درخواست بازدید کننده، کاربر به یک صفحه منتقل می‌شود تا از دلیل وجود خطا آگاه شود. مشکل و خطای ایجاد شده در هنگام بازدید از سایت می‌تواند از طرف سرور اشتراکی، سرور مجازی، هاست، دامنه و یا محدودیت دسترسی اعمال شده در سایت، به وجود بیاید.

بهر کدام از این خطاها با یک کد در صفحات خطا نمایش داده می‌شوند و هر خطا با کدی مشخص، دارای صفحه‌ای است که به صفحات خطا مرسوم هستند.

صفحات خطا حالت‌های متفاوتی می‌توانند داشته باشند همانند صفحه سفیدی که هیچ گونه اطلاعاتی درآن وجود ندارد. صفحات خطا در سرورهای اشتراکی، به صورت پیش فرض توسط شرکتی که از آن اقدام به خرید هاست و خرید دامنه نموده‌اید، طراحی و ایجاد شده‌اند.

در سرورهای اختصاصی نیز این صفحات خطا اغلب به صورت یک صفحه سفید نشان داده می‌شود که موجب می‌شود، اطلاعات خاصی در مورد خطای به وجود آمده به کاربر منتقل نکند. با این تفاسیر، ممکن است گاهی شما بخواهید که صفحات خطای خاص و شخصی ‌سازی شده‌ای را برای هر خطا، ایجاد کنید. برای این منظور، در هر دو حالت استفاده از سرور اشتراکی و هم سرور اختصاصی با استفاده از بخش مدیریتی سی‌پنل می‌توان نسبت به شخصی‌ سازی و ساخت صفحات خطا اقدام کرد.

در ادامه با ما همراه باشید تا در رابطه با روند ساخت و شخصی‌ سازی صفحات خطا در سی‌پنل با هم بیاموزیم.

 

به چه دلیل باید نسبت به ساخت و شخصی سازی صفحات خطا در سی پنل اقدام نمود؟

 شخصی ‌سازی صفحات خطا، مشکلاتی از قبیل وجود صفحه سفید و خالی و بدون اطلاعات بودن صفحات خطا در حالت‌های پیش فرض، که توسط شرکت ارائه دهنده هاست و دامنه ایجاد شده است را بهبود می‌بخشد. 

با ساخت و شخصی‌سازی صفحات خطا می‌توان اطلاعات بیشتری را در اختیار بازدیدکنندگان قرار داد. و به شکلی این شخصی‌سازی صفحات خطا را می‌توان انجام داد که مانند صفحات دیگر از سایت به نظر بیایند.

هنگامی که یکی از ارورهای متداول در هنگام بازدید از سایت برای کاربر رخ دهد و بازدید کننده با هدایت به صفحات خطا با لینک‌های سایت روبرو شود، امکان دارد که به بازدید خود از سایت ادامه دهد و این امر موجب می‌شود تا بازدیدکنندگان از سایت هنگام مواجه شدن با صفحات خطا، احساس نکنند که سایت شما دارای عیب و ایراد بوده و یا از درجه اعتبار پایینی برخوردار است.

و همچنین امکان دارد با دنبال کردن اطلاعات موجود در صفحه خطای شخصی سازی شده، همچنان در سایت به جستجو بپردازند. 

مشکلی که اغلب صفحات خطای رایج، که توسط شرکت‌های ارائه دهنده هاست و دامنه به صورت پیش فرض ایجاد شده‌اند، دارند، این است که هیچ اطلاعات مفید و موثری در جهت جذب بازدید کننده و تشویق به حضور در سایت ارائه نمی‌کنند.

با ساخت و شخصی ‌سازی صفحات خطا می‌توان از این مورد جلوگیری کرد و در بلند مدت تاثیر آن را بر روی بازدیدکنندگان سایت مشاهده کرد.

ساخت شخصی ‌سازی صفحات خطا بدون نیاز به نوشتن کد در سی‌پنل قابل انجام می‌باشد. اما در صورتی که نیاز داشته باشید، می‌توانید با نوشتن کد شخصی ‌سازی خطا را انجام دهید. در این آموزش ما با استفاده از سی‌پنل اعمال این تغییرات را می‌آموزیم.

 

برای ساخت و شخصی ‌سازی صفحات خطای وب سایت با استفاده از سی‌پنل مراحل زیر را طی می‌کنید:

1- برای انجام این کار ابتدا وارد سی‌پنل هاست خود می‌شوید و از قسمت منوهای ADVANCED بخش Error Pages را انتخاب می کنید.

 cpanel

2- پس از انتخاب Error Pages صفحه‌ای را مشاهده می‌کنید که در یک کادر از شما دامین سایت مورد نظر را می‌خواهد، دامین سایت خود که می‌خواهید برای آن صفحه خطای شخصی بسازید را وارد می‌کنید. در صفحه‌ای که گشوده می‌شود، لیست ۵ خطای معمول و پرتکرار که درصد بالایی از خطاهای سایت را پوشش می دهد، نمایان است. این صفحات خطا با کدهای ۴۰۰، ۴۰۱، ۴۰۳، ۵۰۰، 503،502 و504 نمایش داده می‌شوند. در صورتی که به لیست بیشتری از خطاها نیاز دارید، می‌توانید بخش Show All HTTP Error Status Codes را انتخاب کنید.

کدهای خطایی که با اعداد مشخص شده اند، هرکدام اشاره به مشکلی خاص در سایت دارند. که با توجه به درخواستی از طرف بازدید کننده بروز کرده است. 

کد خطای 400: نمایش این کد خطا به معنای درخواستی غلط و غیرقابل قبول است. این کد خطا هنگامی نشان داده می‌شود که اشکالی در تایید درخواست بازدید کننده از طرف سرور به وجود بیاید.

کد خطای 401: صفحه خطا با این کد، به دلیل نادرست بودن مشخصات ورود به آن بخش نشان داده می‌شود. این کد خطا زمانی نمایان می‌شود که، بازدیدکننده اطلاعات نادرستی را برای ورود به بخشی محدود از سایت را داشته باشد. 

کد خطای 403: نمایش صفحات خطای دارای این کد به معنی امکان پذیر نبودن دسترسی می‌باشد.اگر از طرف مدیریت سایت مجوزی برای دسترسی به مسیری وجود نداشته باشد، صفحات خطایی با این کد نمایش داده می‌شود.در برخی موارد توسعه دهندگان سایت به منظور افزایش امنیت سایت، برای مسیرهایی از سایت که مدیریتی و مهم هستند، اقدام به ساخت و شخصی‌سازی صفحات خطا با این کد می‌کنند. همچنین این کد می‌تواند برای بخش‌هایی که محتوایی در آن وجود ندارد نیز نمایان شود. که به هر دو صورت، صفحات خطا به صورت پیش فرض و هم صفحات خطا شخصی سازی شده می‌تواند باشد.

کد خطای 404: نمایش صفحات خطا با این کد به معنای وجود نداشتن محتوایی برای نمایش دادن می‌باشد. در حالی که که در مسیری از سایت در زمانی خاص محتوایی برای نمایش دادن وجود نداشته باشد، می‌توان صفحات خطا با این کد را شخصی سازی کرد و تا زمان قرار گرفت مطلب بازدیدکنندگان را مطلع کرد.

کد خطای 500: صفحه خطا با این کد به معنای مشکل در ارتباط سایت و سرور می‌باشد.اگر سرور نتواند مشخصات سایت را نشان دهد صفحات خطا با این کد ظاهر می‌شود. به وجود آمدن این مشکل عوامل متعددی میتواند داشته باشد و لزوما نمی‌توان گفت که مشکل از طرف سرور باشد.

کد خطای 502: نشان دادن صفحه خطا با کد خطای ۵۰۲ به این معناست که سرور سایت ما به عنوان یک سرور پروکسی کار می‌کند و درخواست‌های بازدید کننده را به سرور دیگری می‌فرستد اما، پاسخ صحیح و مشخصی از سوی سرور برای پردازش دیتا و درخواست کاربر دریافت نمی‌کند. در برخی مواقع برای رفع این مشکل میتوان ارتباط بین سرورها را بررسی کرد تا از نبود موانعی چون فایروال که موجب قطع ارتباط می‌شود، در بین این سرورها مطمئن شد. 

کد خطای 503: نمایان شدن کد خطای ۵۰۳ در صفحات خطا معمولا به این دلیل است که سرور برای زمان اندکی در حال تعمیر می‌باشد. نمایش دادن این خطا به این معنی است که سرویس درخواست شده از طریق بازدیدکننده به زودی تعمیر شده و در دسترس شما قرار خواهد گرفت. و اما اگر اطمینان داشته باشیم که سرور در حال  تعمیر نیست این خطا مشخص می‌کند که سرور سایت از حافظه کافی جهت دریافت و پردازش درخواست‌های بازدیدکنندگان برخوردار نیست و به منابع بیشتری برای این منظور نیاز دارد.

کد خطای 504: کد خطای ۵۰۴ تا حدودی شبیه به خطای ۵۰۲ می‌باشد، به این معنی که سرور مد نظر ما به مانند یک سرور پروکسی انجام وظیفه می‌کند و درخواست بازدیدکنندگان از سایت را به سرور دیگر ارسال کرده ولی پاسخی دریافت نمی‌کند. تفاوت این کد خطا با کد خطای ۵۰۲ در این است که در اینجا هنگام ارسال درخواست به سرور دیگر، هیچ پاسخی دریافت نمی‌شود. اما در خطای ۵۰۲ پاسخ‌هایی که دریافت می‌شود به صورت ناقص و نامشخص است.

دلایل نشان داده شدن کد خطای ۵۰۴ غالباً، به علت ضعیف بودن ارتباط شبکه بین سرورها برای دریافت و پردازش درخواست‌ها می‌باشد. و یا هنگامی که محدودیت زمانی انجام درخواست از طریق سرور وجود داشته باشد، و این زمان به پایان برسد، شاهد نمایش داده شدن این کد خطا خواهیم بود.

در بسیاری از اوقات، هنگامی که کد خطای ۵۰۴ نشان داده می‌شود می‌توان با Refresh کردن صفحه سایت موردنظر، مشکل ایجاد شده رفع می‌شود.

در برخی مواقع نیز، دست‌کاری و تغییر در تنظیمات پروکسی سرور با مرورگرها سبب ایجاد این خطا می‌شود.

تا حدودی با معنا و مفهوم کدهای خطا در صفحات خطا آشنا شدیم. حال، هر کد خطایی را که می‌خواهید صفحه خطای آن را شخصی سازی کنید، بر روی آن کلیک کنید تا به صفحه ویرایش صفحه خطا منتقل شوید.

در این صفحه می‌توانید اطلاعاتی را که می‌خواهید برای بازدیدکنندگان در وب سایت نمایش داده شود، وارد می‌کنید.

cpanel 

3- پس از وارد کردن اطلاعات و کد HTML، در پایان بر روی گزینه Save کلیک می‌کنید. با کلیک بر روی گزینه Save مشاهده می‌کنید که ساخت و شخصی سازی صفحه خطای مورد نظر شما با موفقیت کامل شده است. 

همین طور شما در این قسمت می‌توانید برخی کدهای پیش فرض مناسب را وارد نمایید.

گزینه   نشان دهنده آدرس ,URL بازدید کننده است.

گزینه <Visitor’s Browser>  نشان می‌دهد که بازدید کننده با چه مرورگری وارد شده است. 

گزینه  صفحه‌ای را که بازدید کننده قصد بازدید از آن را دارد، نشان می‌دهد.

گزینه نشان دهنده سرور سایت است.

گزینه نشان دهنده پیغام کد خطای مورد نظر می‌باشد.

گزینه <Visitor’s IP address> نشان دهنده آدرس آیپی فرد بازدید کننده از سایت است. 

چنانچه پس از اعمال تغییرات و کلیک بر روی دکمه Save همچنان صفحات خطای حذف پیش قرار گرفته شده توسط شرکتی که از طریق آن اقدام به خریداری هاست و ثبت دامنه نموده‌اید، مشاهده می‌کنید و می‌توانید کدهای زیر را در فایل مسیر اضافه کنید. با کلیک بر روی کد خطای مورد نظر فایلی با پسوند shtml را مشاهده می‌کنید که می‌توانید نسبت به شخصی سازی آن اقدام کنید. 

 

چگونه می توان تغییرات اعمال شده را به حالت پیش فرض بازگرداند؟

چنانچه پس از اعمال تغییرات و کلیک بر روی دکمه سیو همچنان صفحات خطای حذف پیش قرار گرفته شده توسط شرکتی که از طریق آن اقدام به خریداری هاست و دائم نموده‌اید، مشاهده می‌کنید.

می‌توانید کدهای زیر را در فایل مسیر اضافه کنید با کلیک بر روی کد خطای مورد نظر فایلی با پسوند .shtml را مشاهده می‌کنید که می‌توانید نسبت به شخصی سازی آن اقدام کنید. پس از انجام تغییرات لازم و مد نظر خود و انجام شخصی سازی در صفحات خطا، چنانچه بنابه هر دلیلی قصد داشتید که تغییرات انجام شده را به حالت قبل بازگردانید، باید فایل شخصی را که ایجاد کرده‌اید حذف کنید. برای این منظور باید به شکل زیر عمل کنید: 

ابتدا وارد بخش مدیریت در سی‌پنل می‌شوید، سپس از طریق بخش FILES و زیر بخش File Manager را انتخاب می‌کنید. سپس وارد مسیر Public_html می‌شوید و با کلیک بر روی فایل شخصی سازی شده و کلیک بر روی گزینه Delete اقدام به حذف شخصی سازی‌های انجام شده می‌کنید.

 

cpanel 

ساخت و شخصی سازی صفحات خطا می‌تواند در نظر مخاطبان و بازدید کنندگان سایت شما حس اعتماد ایجاد کند. و اعتبار سایت شما را در نزد بازدید کنندگان بالاتر ببرد. هنگامی که بازدید کننده‌ای در حال بازدید از سایت شما بنابر دلایل مختلف وارد صفحات خطا شود و بجای مواجه با صفحه سفید و یا نوشته هایی مبهم، با شخصی سازی صفحات خطایی که شما در سی‌پنل انجام داده‌اید، روبه رو شود، از دلیل مشکل موجود مطلع شده و کمتر دچار بی‌اعتمادی نسبت به اعتبار و قدرت سایت شما می‌شود.

همچنین یکی از نکات شکیل بودن و به روز بودن سایت شما می‌تواند صفحات خطا باشد. این صفحات همانند بخش اصلی سایت در هنگام بازدید توسط افراد می‌تواند، جلوه‌ای مناسب از سایت شما ارائه دهد.

و در صورت ایجاد شدن خطاهایی که اجتناب ناپذیر هستند، می‌توان به بازدید کنندگان اطمینان خاطر داد که مشکل ایجاد شده به دلایل خاصی است و به سرعت در حال رفع آن هستید. سعی کنید با توجه به طراحی مناسب صفحات خطا حس اعتماد را در ذهن کاربران سایت خود ایجاد کنید.

توحید عزیززاده- دیجیتال مارکتینگ

2011
A
A