وب‌سایت‌ها چگونه راه‌اندازی می‌شوند؟‍ طراحی سایت بدون نیاز به کد نویسی

وب‌سایت‌ها چگونه راه‌اندازی می‌شوند؟‍ طراحی سایت بدون نیاز به کد نویسی
وب‌سایت‌ها چگونه راه‌اندازی می‌شوند؟‍ طراحی سایت بدون نیاز به کد نویسی
5 ماه پیش

امروزه داشتن وب‌سایت یکی از موارد ضروری برای هر کسب‌وکار است. وب‌سایت‌ها یک نمایندگی اینترنتی هستند که راه‌های ارتباطی و خرید آنلاین را برای کاربران و کسب‌وکارها فراهم کرده و مشتری را به خدمات و محصولات نزدیک‌تر می‌کنند.

از طرفی امروزه بیشتر شرکت‌ها و افراد وب‌سایت دارند. با وجود وب‌سایت این شرکت‌ها راحت‌تر در دسترس کاربران قرار می‌گیرند و انتخاب شماره یک هر مشتری خواهند بود. حتی بسیاری از این شرکت‌ها هزینه‌های زیادی برای بهینه‌سازی محتوایی (سئو) پرداخت می‌کنند تا در موتورهای جستجو رتبه بهتری داشته باشند.

 

خواندن این مقاله به شما پیشنهاد می شود.

چرا به یک وب‌سایت نیاز دارید؟

 

اما چرا داشتن وب‌سایت این‌همه ضرورت دارد؟

شاید بعضی کسب‌وکارها مخصوصاً کسب‌وکارهای خانگی در شبکه‌های اجتماعی توانسته باشند مشتریان زیادی را جذب کنند ولی این‌که همه کسب‌وکار بر روی شبکه‌های اجتماعی استوار باشد، کار اشتباهی است. به دلیل این‌که ممکن است شبکه‌های اجتماعی به هر دلیلی بسته یا مسدود شوند. چه پیام‌رسان‌هایی که امروز فقط نام آن‌ها را به یاد داریم و با ورود فناوری‌های جدید، از دسترس خارج شده‌اند و باعث ریزش مشتری‌ها و از دست رفتن کسب‌وکارها شده‌اند؛ و یا وب شبکه‌هایی که به هر دلیلی فیلتر و از دسترس مردم خارج می‌شوند.

شبکه‌های اجتماعی امکانات بسیار زیادی دارند اما قابل‌اعتماد و همیشگی نیستند. استفاده درست از شبکه‌های اجتماعی این است که مشتری را به وب‌سایت هدایت کند و شبکه‌های اجتماعی پلی باشد بین مشتریان جدید با وب‌سایت شما.

اما موضوع دیگری که وجود دارد، دانش و هزینه راه‌اندازی وب‌سایت است. روزهای اولی که اینترنت به مردم دنیا معرفی شد هزینه راه‌اندازی و نگهداری و طراحی و کد نویسی وب‌سایت آن‌قدر بالا بود که فقط شرکت‌های بزرگ قادر به داشتن آن بودند؛ اما امروزه این هزینه‌ها و سختی‌ها درزمینهٔ برنامه‌نویسی به‌شدت کاهش پیدا کرده و می‌توان با کمترین هزینه یک وب‌سایت بسیار زیبا را راه‌اندازی کرد.

در ادامه قصد دارم تا با معرفی چند نرم‌افزار و پلتفرم، راه‌اندازی یک وب‌سایت را بدون کد نویسی به شما آموزش دهم.

ملزومات داشتن یک وب‌سایت

 محل نگهداری وب‌سایت (Host)

وقتی شما یک وب‌سایت را باز می‌کند، بر روی یک کامپیوتر در جای دیگری نگهداری می‌شود؛ بنابراین اولین موردی که باید فراهم کنید، سرویس هاستینگ است که وب‌سایت شما را میزبانی کند. این نوع کامپیوترها بسیار قدرتمند هستند و 24 ساعته روشن می‌مانند تا کاربران در هر زمان از شبانه‌روز به وب‌سایت دسترسی داشته باشند. به این کامپیوترها اصطلاحاً "هاست" (Host) می‌گویند.

هاست فضا و مکانی است که اطلاعات وب‌سایت شما بر روی آن نگهداری می‌شود. شما می‌توانید به‌صورت ماهانه و یا سالانه فضای موردنیاز خود را از شرکت‌های ارائه دهنده خدمات میزبانی وب اجاره کنید.

برای راه‌اندازی یک وب‌سایت ساده شما حداقل به یک گیگابایت فضا و پردازنده دو هسته‌ای با یک گیگابایت رم نیاز دارید. شما نمی‌توانید به‌صورت عادی این نوع کامپیوتر را در خانه و یا شرکت خود نگهداری کنید. هزینه نگهداری و پشتیبانی این نوع کامپیوترها بالا است و برای این کار لازم است یک شرکت به‌صورت حرفه‌ای و هدفمند کار نگهداری این کامپیوترهای بزرگ را انجام دهد.

شرکت‌های هاستینگ به‌صورت شبانه‌روزی بر عملکرد سرورهای هاستینگ نظارت می‌کنند و در صورت بروز مشکل سریعاً آن را برطرف می‌کنند. درحالی‌که اگر یک شرکت معمولی بخواهد از چنین کامپیوتری نگهداری کند، باید یک تکنسین سرور و شبکه استخدام کند تا به امور نگهداری این سرورها رسیدگی کند و این نیازمند هزینه‌های زیادی است. پس کار منطقی این است که با یک هزینه کم ماهانه و یا سالانه، سرویس هاست اجاره کنید.

آدرس اینترنتی (Domain)

مورد دوم داشتن یک آدرس اینترنتی یا به‌اصطلاح "دامنه" (Domain) برای دسترسی به سایت است. آدرس اینترنتی در سازمان بین‌المللی آیکن (ICANN) ثبت می‌شود و کاربر را به کامپیوتری که سایت روی آن نگهداری می‌شود، هدایت می‌کند. به‌علاوه این آدرس می‌تواند امنیت بیشتری به سایت بدهد و همچنین راحت‌تر در خاطر می‌ماند. پیش از استفاده از دامنه‌ها برای آدرس‌دهی به یک سایت، کاربران مجبور بودند کدهای عددی طولانی (آدرس آی پی) را به‌خاطر بسپارند ولی این کد شبیه شماره تلفن است و به خاطر داشتن آن می‌تواند کار دشواری باشد. به همین جهت در استاندارد جدید پروتکل‌های اینترنتی، ایده آدرس‌های اینترنتی را اجرا کردند تا این مشکلات برطرف شود.

دامنه دارای یک اسم و یک پسوند است؛ پسوندها معمولاً دارای معانی و کاربرهای ویژه‌ای هستند. برای مثال پسوند .com به معنی تجاری بودن سایت است که بیشتر شرکت‌های تجاری و به‌خصوص چندملیتی از آن استفاده می‌کنند. پسوندهای دیگری هم هستند که به محلی بودن وب‌سایت اشاره می‌کنند. برای مثال پسوند .ir برای وب‌سایت‌های ایرانی است یا .us برای آمریکا است و یا .co.uk برای انگلستان است و یا .it برای ایتالیا و... .

بیشتر از این پسوند برای مجله‌ها و سایت‌های شخص استفاده می‌شود اما محدودیتی در استفاده ندارد و حتی فروشگاه‌ها و شرکت‌ها هم از دامنه‌های محلی استفاده می‌کنند. پسوندهای .org برای سازمان‌ها و .gov برای سازمان‌های دولتی استفاده می‌شوند.

نرم‌افزار مدیریت محتوا (CMS)

مورد سوم یک نرم‌افزار مدیریت محتوا یا CMS (Content Management System) است که شما را از طراحی و برنامه‌نویسی برای وب‌سایت بی‌نیاز می‌کند.

در حال حاضر بهترین نرم‌افزار راه‌اندازی وب‌سایت وردپرس است که پشتیبانی بسیار قدرتمندی دارد و قالب‌ها و افزونه‌های بسیار زیادی برای آن توسعه یافته است. البته نرم‌افزارهای دیگر مانند جوملا و پرستاشاپ و... هم وجود دارند که می‌توانید استفاده کنید، اما هیچ‌کدام به قدرتمندی وردپرس نمی‌شوند.

وردپرس رایگان است و قالب‌ها و افزونه‌های رایگان و مناسب بسیار زیادی را به همراه دارد که بخش زیادی از هزینه‌های راه‌اندازی سایت را کاهش می‌دهد. با وردپرس قادر خواهید بود به‌راحتی وب‌سایت با کاربرد‌های محتلف شخصی، شرکتی و فروشگاهی را راه‌اندازی کنید.

 دانش موردنیاز

استفاده از سیستم‌های مدیریت محتوا بسیار آسان است و شما نیازی به کد نویسی ندارید؛ اما به این معنی نیست که بدون دانش کافی می‌توان از آن‌ها استفاده کرد. هر بخش از سیستم مدیریت محتوا امکانات و ابزارهای خاص خود را دارد که باید توانایی لازم برای استفاده از آن‌ها را داشته باشید.

دانش طراحی و ساخت وب‌سایت‌ها آن‌قدر گسترش پیدا کرده که ساختار کد نویسی فقط مرحله اول از طراحی وب‌سایت است و باید سازگاری سیستم مدیریت محتوا را با موتورهای جستجو و ساختارهای استاندارد تولید محتوا هم موردبررسی قرار بگیرد. در غیر این صورت ممکن است موتورهای جستجو قادر به ایندکس کردن صحیح از وب‌سایت شما نباشند؛ بنابراین حالا که مرحله کد نویسی از سر راه برداشته شده، باید کار با ابزارها را فرا بگیرید تا در استفاده از آن‌ها مشکلی نداشته باشید. برای مثال در سیستم مدیریت محتوای وردپرس باید بتوانید با خود وردپرس، سیستم فروشگاهی ووکامرس، فرم‌سازها، ابزار بررسی سئو با یوآست سئو، ابزارهای امنیتی و... کار کنید. یادگیری آن‌ها چندان سخت نیست و اگر بین یک تا دو ماه زمان بگزارید، می‌توانید کار با آن‌ها را یاد بگیرید.

البته این‌که کمی هم از کد نویسی و ساختار ایجاد صفحات دانش داشته باشید، یک امتیاز مثبت محسوب می‌شود و شما را در مدیریت و پشتیبانی وب‌سایت کمک می‌کند ولی در ابتدای کار، به دانش کد نویسی نیاز ندارید؛ بنابراین نگران این موضوع نباشید.

طراحی وب‌سایت با صفحه‌سازها

در سال‌های اخیر به‌غیراز بحث قالب‌های آماده، ابزارهایی ساخته شده‌اند که به طراحی صفحات کمک بسیار زیادی می‌کنند؛ تا جایی که 80 درصد صفحات و قالب‌های امروزی با این ابزارها طراحی می‌شوند. به این ابزارها صفحه ساز می‌گویند؛ یعنی ابزاری که با آن قادر هستید بدون نیاز به کد نویسی صفحات وب‌سایت‌ها را طراحی و به‌روزرسانی کنید.

در این صفحه سازها، المان‌های آماده و انعطاف‌پذیر قرار داده شده که به هراندازه‌ای که بخواهید نمایش داده می‌شوند و شما بدون نیاز به حتی یک خط کد نویسی می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. در حال حاضر دو نوع صفحه ساز قدرتمند به نام "ویژوال کامپوزر (Visual composer) و "المنتور" (Elementor) تا کنون ساخته شده که هر دو آن‌ها از هر لحاظ نیاز طراح را برطرف می‌کنند. دقیقاً نمی‌توان گفت که کدام‌یک بهتر است. البته گاهی استفاده از این صفحه سازها اختیاری هم نیست. برای مثال شما یک قالب زیبا را پسندیده‌اید که فقط با المنتور سازگاری دارد یا برعکس با ویژوال کمپوسر سازگاری دارد؛ اما مسئله تنها محدودیتی است که با آن روبه‌رو هستید؛ ولی اصلاً نگران نباشید. هر دو صفحه ساز آن‌قدر قدرتمند هستند که نیازی نیست نگران این مسئله باشید. یادگیری استفاده از آن‌ها بسیار ساده است و با کمی تمرین می‌توانید صفحات زیبایی را برای وب‌سایت خود خلق کنید. معمولاً صفحه سازها بیشترین استفاده را در طراحی صفحه اول دارند.

وب‌سایت‌های آماده

به‌تازگی شرکت‌هایی اقدام به ارائه خدمات طراحی وب‌سایت در قالب وب‌سایت آماده هستند؛ یعنی شما با ثبت‌نام و پرداخت آبونمان، می‌توانید با چند کلیک صاحب یک وب‌سایت شوید. این شرکت‌ها سعی کرده‌اند تا جایی که ممکن است راه‌اندازی وب‌سایت را آسان کنند. البته برای کسب‌وکارهای تازه تأسیس می‌تواند گزینه مناسبی باشد اما یک گزینه حرفه‌ای نخواهد بود.

یکی از مهم‌ترین نگرانی‌ها در مورد این وب‌سایت‌ها این است که ممکن است شرکت‌های خدمات دهنده به دلیل افزایش هزینه‌هایشان مجبور به بالا بردن هزینه‌های نگهداری یا کاهش کیفیت سرویس‌ها شوند؛ در این حالت ممکن است شرکت مذکور از پس هزینه‌های آن برنیاید و مجبور به قطع خدمات شود. در این حالت اگر کسب‌وکارها برای مدت طولانی روی آن وب‌سایت‌ها کار کرده باشند و به‌یک‌باره با بسته شدن سایت مواجه شوند، صدمه زیادی خواهند دید و همه زحماتی که برای وب‌سایت خود کشیده‌اند از دست می‌رود.

البته ممکن است این شرکت‌ها برای مشکلاتی همچون بکاپ از اطلاعات تدبیر کرده باشند ولی به‌هرحال پلتفرم آن‌ها عمومی نیست که بتوان از آن اطلاعات در همه سیستم‌های قدرتمند مانند وردپرس استفاده کرد. پس بنابراین حتی اگر از اطلاعات بکاپ هم داشته باشید، بازهم این اطلاعات به سرورها و خدمات شرکت ارائه‌دهنده وابسته است و شما نمی‌توانید بدون سیستم آن‌ها از اطلاعات خود استفاده کنید؛ پس بهترین و امن‌ترین و حرفه‌ای‌ترین راه برای راه‌اندازی وب‌سایت این است که خودتان هاست و دامنه تهیه کنید و از یک سیستم مدیریت محتوای قابل‌اعتماد مانند وردپرس و یا جوملا استفاده کنید تا اطلاعات و بکاپ های شما همیشه در امان و همه‌جا قابل‌استفاده باشند.

سخن پایانی

راه‌اندازی وب‌سایت تا به امروز این‌قدر آسان نبوده ولی به یاد داشته باشید راه‌اندازی وب‌سایت پایان کار نیست؛ بلکه تازه شروع کار است. وب‌سایت‌ها به نگهداری و توسعه نیاز دارند و مثل یک بذر که باید آن را آبیاری کنید، باید بتوانید وب‌سایت خود را پویا کنید و به امکانات آن اضافه کنید تا کاربران تجربه خوبی را داشته باشند.

تولید محتوا مهم‌ترین کاری است که باید انجام دهید، چون این محتوای مناسب و کاربردی است که کاربران را به سمت وب‌سایت شما می‌کشاند. به همین دلیل معروف است که می‌گویند محتوا پادشاه است.

از طرفی یک وب‌سایت به اپراتور نیاز دارد. قطعاً شما به‌عنوان یک مدیر کسب‌وکار قادر نخواهید بود تا همه کارها را باهم انجام دهید و نمی‌توانید هم وب‌سایت را مدیریت کنید و هم کسب‌وکار را توسعه دهید؛ بنابراین توصیه می‌شود، وقتی احساس کردید کارها زیاد شده و کسب‌وکار در حال رشد است، حتماً برای وب‌سایت و شبکه‌های اجتماعی خود یک اپراتور به‌عنوان مدیر سایت و به‌اصطلاح ادمین شبکه‌های اجتماعی استخدام کنید تا کارها سبک‌تر شوند و شما هم به توسعه کسب‌وکار خود بپردازید.

دریا بهرامی- نویسنده

1454
A
A