لاراول چیست؟‌ آشنایی با فریم‌ورک لاراول

لاراول چیست؟‌ آشنایی با فریم‌ورک لاراول
لاراول چیست؟‌ آشنایی با فریم‌ورک لاراول
4 ماه پیش

اگر تاکنون در حوزه برنامه‌نویسی فعالیت کرده باشید، احتمالاً زبان PHP را می‌شناسید. این  زبان دارای فریم‌ورک‌ها یا چارچوب‌های مختلفی است که یکی از آن‌ها به نام لاراول، محبوبیت بیشتری نسبت به سایرین پیدا کرده است؛ اما این فریم‌ورک چه ویژگی‌هایی دارد و چه چیزهایی باعث کاربردی بودن آن شده است؟ برای دریافت پاسخ این سؤالات، در ادامه مطلب همراه ما باشید.

لاراول چیست؟

لاراول یک فریم‌ورک اپن‌سورس (منبع باز) یا opensource با دیتابیس Relational است. فریم‌ورک لاراول، به دلیل کاربردی بودن و خدماتی که ارائه می‌دهد، به‌عنوان محبوب‌ترین فریم‌ورک پی‌اچ‌پی شناخته شده است. برای طراحی الگوی آن از MVC یا Model View Controller استفاده شده است.

این فریم‌ورک دارای Syntactic sugar است که برای آسان‌تر کردن استفاده و راحتی در خواندن، طراحی شده است.

اگر به دنبال یک فریم‌ورک مناسب برای php هستید که علاوه بر داشتن ابزارهای مختلف، منابع و سورس‌های خوبی را ارائه کند، لاراول می‌تواند بهترین گزینه برای شما باشد. این فریم‌ورک در سال‌های اخیر به دلیل داشتن محیطی کامل و قابلیت‌های فراوان، محبوبیت زیادی در میان جامعه برنامه‌نویسان پیدا کرده است.

فریم‌ورک laravel دارای پایگاه داده‌ای قوی با قابلیت‌های مختلف از Eloquent (ORM) است و همچنین روش‌هایی برای جابه‌جایی داده‌ها (database migration) و seeders در برنامه‌نویسی ارائه می‌دهد. توسعه‌دهندگان وب‌سایت‌ها می‌توانند با استفاده از ابزارهای این فریم‌ورک قوی، به یک برنامه سرعت ببخشند.

کاربردهای لاراول چیست؟

یکی از مهم‌ترین کاربردهای فریم‌ورک لاراول، ایجاد برنامه‌های سفارشی وب توسط کد PHP است. در واقع laravel یک چارچوب برای وب است که جنبه‌های زیادی را مانند الگوهای HTML، احراز هویت و ساختارهایی که ایجاد آن‌ها دشوار است، کنترل می‌کند.

لاراول چگونه کار می‌کند؟

همان‌طور که گفته شد، برای الگوی طراحی لاراول از MVC استفاده شده است. منظور از مدل در این عبارت، ظاهر داده‌ها و اطلاعاتی است که برنامه شما روی آن‌ها کار می‌کند. اگر داده شما یک جدول با ستون‌هایی از اطلاعات است، این جدول مدل شما محسوب می‌شود. ظاهر این مدل با استفاده از کنترل‌کننده‌ها نشان داده می‌شود. به‌عنوان‌مثال اگر کسی بخواهد صفحه برنامه شما را ببیند، کنترلر باید با مدل تعامل داشته باشد و با یافتن اطلاعات موردنیاز، آن‌ها را به کاربر نمایش دهد. در واقع کنترلر، حکم منطق برنامه را دارد که با استفاده از آن، فرایندهای مختلف انجام می‌شود.

file

ساختاری که در بالا می‌بینید، فرایندی کلی از عملکرد لاراول را نشان می‌دهد. با توجه ‌به این ساختار، همه‌چیز از مسیرهایی آغاز می‌شود که توسط php در وب، ایجاد شده است. این مسیرها درخواست http را بررسی کرده و باتوجه‌ به قسمت شروع این درخواست، آن را پردازش می‌کنند.

چرا لاراول مهم است؟

حال که با کلیات فریم‌ورک لاراول آشنا شدید، می‌خواهیم ببینیم چرا این فریم‌ورک تا این حد اهمیت دارد؟

  • شما می‌توانید ویژگی‌ها و قابلیت‌های مختلف را به‌راحتی به برنامه لاراول اضافه کنید؛ بدون اینکه به برنامه‌نویسی از ابتدا نیاز داشته باشید. در واقع این برنامه، یک پک کامل برای مدیریت داده‌های فریم‌ورک (که به یکدیگر وابسته هستند) را به شما ارائه می‌دهد.
  • این فریم‌ورک برای دسترسی سریع‌تر به داده‌ها و امکان تنظیم آن‌ها، ORM Eloquent لاراول، جدول‌های پایگاه داده را، به‌صورت کلاس برای شما نمایش می‌دهد.
  • یک رابط خط فرمان یا command-line interface (CLI) دارد که با استفاده از آن، دستورات از پیش تعیین‌شده را در اختیار شما قرار می‌دهد.
  • تست کدها در این فریم‌ورک به‌صورت خودکار انجام می‌شود.
  • همچنین این فریم‌ورک، تمام ابزارهایی که برنامه‌نویسان به آن احتیاج دارند را داراست.
  • به‌عنوان یک سیستم احراز هویت کاربردی شناخته شده است.

استفاده از لاراول چه مزیت‌هایی دارد؟

مانند همه فریم‌ورک‌های ارائه‌شده برای زبان PHP، لاراول نیز دارای مزیت‌های زیادی است که در این قسمت به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

ایمن بودن

افرادی که از این فریم‌ورک استفاده کرده‌اند، می‌دانند که لاراول با ارائه سیستم‌های امنیتی بسیار قوی، از داده‌های وب شما به‌خوبی حفاظت می‌کند. به دلیل امنیت بالای لاراول، اطلاعات نیز از هرگونه تهدید مانند شکستگی در ساختار داده‌ها، در امان هستند.

افزایش سرعت عملکرد وب

لاراول با ارائه ابزارهای کاربردی، سرعت عملکرد را در وب بیشتر می‌کند؛ چرا که از هرگونه فعالیت شما در این فریم‌ورک پشتیبانی می‌کند و خدماتی مبنی بر نیاز شما را در اختیارتان قرار می‌دهد تا سرعت نیز افزایش پیدا کند.

تست خودکار

این فریم‌ورک دارای تست خودکار داده‌هاست. به این صورت که با ارائه یک ساختار، به‌طور خودکار فرایند آزمون‌وخطا را روی آن انجام داده و باتوجه‌ به رفتار کاربران، ساختار را تغیر می‌دهد. این موضوع باعث آسان‌تر شدن رسیدگی به درخواست‌ها می‌شود.

رسیدگی به مسیرها

زمانی که صحبت از route یا مسیر می‌شود، فریم‌ورک لاراول می‌تواند قابلیت‌های ساده و کاربردی را برای کاربر فراهم کند. چرا که این داده‌ها، به‌صورت از پیش تعیین‌شده در لاراول موجود هستند و این باعث سرعت بخشیدن به فرایند موردنظر شما می‌شود.

مدیریت پیکربندی کتابخانه‌ها

شما می‌توانید با استفاده از لاراول، به کتابخانه‌ای (Library) از اشتباهات محاسباتی و مدیریت استثناها در برنامه‌نویسی دسترسی داشته باشید.

قابلیت‌ها و ویژگی‌های لاراول

لاراول دارای ویژگی‌هایی است که انتخاب را برای توسعه‌دهندگان ساده می‌کند.

  • ماژولاریت: لاراول دارای بیش از ۲۰ کتابخانه کاربردی، داخلی و ماژولار است که به شما برای بهبود عملکرد برنامه، کمک می‌کند. هر یک از ماژول‌ها، دارای بخشی برای مدیریت داده‌های وابسته هستند که به‌روزرسانی آن‌ها را به فرایندی ساده تبدیل می‌کند.
  • تست‌پذیری: یکی دیگر از قابلیت‌های مهم این فریم‌ورک، داشتن ابزارهایی برای آزمایش داده‌هاست که فرایند تست کردن هر یک را ساده‌تر می‌کند.
  • مسیریابی: استفاده از روتینگ یا مسیریابی مناسب در برنامه‌ها، عملکرد آن را بهبود می‌بخشد. لاراول نیز با توجه ‌به این موضوع، مسیرهای مختلفی را تعریف کرده است.
  • صف‌ها: استفاده از صف در برنامه باعث افزایش سرعت عملکرد ابزارهای مختلف می‌شود.
  • Command Bus: لاراول نسخه ۵.۱ دارای دستوری به نام Command Bus است که دستورات و ارسال داده‌ها را به فرایند ساده‌تری تبدیل می‌کند.
  • ایمیل: لاراول به ایمیل‌ها، به‌صورت یک کلاس دسترسی دارد که با استفاده از آن، امکان ارسال ایمیل با محتوایی مناسب و باکیفیت را فراهم می‌کند.

سخن پایانی

فریم‌ورک لاراول و ابزارهای کاربردی موجود در آن، می‌تواند سرعت عملکرد توسعه‌دهندگان سایت را افزایش دهد. شما می‌توانید با بررسی دقیق‌تر این فریم‌ورک، آن را به کار ببندید و از مزیت‌ها و قابلیت‌های آن بهره‌مند شوید. امیدواریم مطالب این مقاله به شما کمک کرده باشد. از همراهی شما ممنونیم.

دریا بهرامی- نویسنده

2044
A
A