معرفی KeepAlive

معرفی KeepAlive
معرفی KeepAlive
2 هفته پیش

در سراسر اینترنت می‌توانید ابزارهای مختلفی را پیدا کنید که به شما در مدیریت یک وب‌سایت کمک کنند اما برخی از آن‌ها، مانند KeepAlive، به صورت خودکار فعالیت کرده و نیازی نیست که هر بار خودتان از آن استفاده کنید. با فعال کردن این قابلیت مي‌توانید سرعت لود صفحات سایت را به شکل قابل توجهی افزایش داده و از طرفی شرایط سئوی خود را نیز بهبود دهید. کافی است با توجه به وب‌سرور ابزار KeepAlive را فعال کنید تا متوجه تغییرات اساسی در سایت خود بشوید.

 

KeepAlive چیست؟

زمانی که شما به دنبال پیدا کردن اطلاعات خاصی در اینترنت هستید، برای بازکردن محتوای یک صفحه باید فایل‌های مختلفی را از سرور آن سایت دریافت کنید. معمولا برای دریافت هر فایل باید یک درخواست از مرورگر شما به سرور ارسال شده و سپس فایل مورد نظر به عنوان پاسخ دریافت شود. با توجه به اینکه محتوای هر صفحه چقدر زیاد باید و حجم هر فایل چه میزان است، سرعت لود صفحه مشخص خواهد شد.‍ ‍‍در این بین روش‌هایی وجود دارد که باعث می‌شود این فرآیند سریع‌تر انجام شود.

در صورتی که از تکنولوژی KeepAlive استفاده کنید، یک پل ارتباطی میان مرورگر و وب‌سرور تشکیل شده و می‌توانید در لحظه بیش از یک فایل را دریافت کنید. این اتفاق باعث می‌شود سرعت لود صفحات به شدت افزایش یافته و در مواردی تا بیش از 50 درصد نیز رشد سرعت را مشاهده کنیم. KeepAlive از قابلیت TCP برای برقراری ارتباط با HTTP استفاده می‌شود و دو پارامتر max-request برای تعیین بیشترین تعداد درخواست و همین‌طور Timeout به منظور تعیین زمان انتظار برای این قابلیت وجود دارد.

وب سرور (web Server) چیست و چه کاربردی دارد؟

شیوه عملکرد KeepAlive هنگام بارگذاری صفحات

برای اینکه اطلاعاتی روی صفحه مانیتور شما نقش ببندد باید یک درخواست از سمت مرورگر به سرور ارسال شود. پس از اینکه سرور این درخواست را مشاهده کرد، آن را بررسی کرده و در صورت موافقت، فایل‌های HTML را به سمت شما ارسال می‌کند. پس از دریافت فایل مرورگر شما بررسی می‌کند که آیا برای لود تمام صفحه به اطلاعات بیشتری نیاز است یا تمامی موارد دانلود شده‌اند. در صورت نیاز دوباره این درخواست ارسال شده و این چرخه چندین بار تکرار خواهد شد.

از آنجا که هر صفحه از مجموعه‌ای از اطلاعات تشکیل شده که شامل فایل‌های HTML، CSS، کدهای JAVAScript و همین‌طور دیگر دیتاهای تصویری می‌شود. در واقع تمامی اطلاعات به صورت یک‌به‌یک دریافت شده و در صورت بالا بودن تراکم فایل‌ها، سرعت لود صفحه نیز بسیار کاهش پیدا مي‌کند. اگر تعداد بازدیدها نیز از مقداری بیشتر شود، فشار بیشتری به سرور وارد شده و با کندی شدیدی روبرو خواهیم بود.

با استفاده از تکنولوژی KeepAlive با یک‌بار تقاضا برای بارگذاری صفحه، لیستی از تمامی اطلاعات مورد نیاز تهیه شده و تمامی موارد آماده ارسال می‌شوند. در این شرایط به صورت مداوم درخواست بررسی اطلاعات بیشتر به سرور برنمی‌گردد و همین موضوع سرعت کار را تا حد زیادی بالا خواهد برد. در این شرایط هر فایل پس از دیگری ارسال شده تا دیگر اطلاعاتی برای دانلود وجود نداشته باشد.

 

فعال یا غیرفعال بودن KeepAlive چه تفاوتی برای کاربر دارد؟

کاربر همیشه مهم‌ترین عضو در زمینه مدیریت وب‌سایت بوده و باید به نحوی شرایط سایت را ایجاد کرد تا مخاطبین شما بهترین کیفیت را تجربه کنند. در این زمینه KeepAlive می‌تواند کمک بسیار بزرگی به کاربران کرده و باعث شود تا زمان کمتری را منتظر لود شدن صفحات سایت از دست بدهند. هرچه سایت سریع‌تری داشته باشید، مشتریان بیشتری نیز سراغ شما آمده و از این رو تجربه کاربری بهتری خلق خواهید کرد.

سئو سایت نیز تا حد زیادی در گرو سرعت لود صفحات بوده و کمک گرفتن از KeepAlive باعث می‌شود رتبه بهتری نیز کسب کنید. با فعال کردن این قابلیت با هربار بارگذاری صفحات، تعداد درخواست‌ها یا همان Sessionهای کمتری نیز به سرور می‌آیند و برای صاحب سایت نیز مزیت بزرگی است که فشار کمتری را از طرف کاربران دریافت کند.

چگونه سرعت لود صفحات وب‌سایت‌مان را افزایش دهیم؟

مزایای استفاده از KeepAlive در مدیریت وب‌سایت

با هر برنامه‌ای که روی سایت خود اجرا می‌کنید، می‌توانید تا حدی وضعیت آن را بهبود دهید. هر کدام نقشی متفاوت ایفا کرده و مزایای مخصوص به خود را خواهند داشت. از این رو بهتر است تا هرچه سریع‌تر با مزایای برنامه KeepAlive آشنا شوید تا بلکه بعد از نصب به شکل مناسب‌تری از آن استفاده کنید. تا الان متوجه شدیم که بزرگ‌ترین مزیت آن افزایش سرعت لود صفحات سایت است اما باید بدانید که چنین تکنولوژی مزایای بسیار بیشتری خواهد داشت.

رفع مشکل HTTPS

در صورتی که از گواهینامه ssl در سیستم خود استفاده کنید، امنیت بیشتری را برای خود و کاربران فراهم خواهید آورد. اما متاسفانه اضافه شدن چنین امکانی به این سیستم به این معنی است که باید برای هر درخواست زمان بیشتری صرف شده و از این رو سرعت کلی لود نیز کاهش پیدا می‌کند. با استفاده از KeepAlive می‌توانید این مشکل را به طور کامل برطرف کرده و با یک‌بار بررسی اطلاعات، تاییدیه ssl را به‌دست خواهید آورد. از این پس بارگذاری اطلاعات همانند سایت‌های HTTP خواهد بود و نشانی از کاهش سرعت را در آن نخواهید دید.

پروتکل‌های HTTP و HTTPS چه تفاوت‌هایی دارند؟

ارائه تجربه کاربری بهتر

تمام زحماتی که در سایت می‌کشید در نهایت قرار است مشتریان شما را خشنود ساخته و منجر به فروش بیشتر شود. از این رو با افزایش سرعت سایت، کاربران به شکل روان‌تری میان صفحات شما جابه‌جا شده و همین موضوع باعث می‌شود تا راحت‌تر از قبل به محصول مورد نظر خود دست پیدا کنند.

کاهش فشار سرور

هرچه تعداد درخواست‌های ورودی به سرور کاهش پیدا کند، پردازنده نیز کمتر درگیر بوده و همین نکته باعث می‌شود که تعداد متقاضیان بیشتری را بتوان در یک لحظه پاسخ‌گو بود. گاهی فشار تعداد Sessionهای ورودی به حدی است که ممکن است کل سرور با اختلال روبرو شده و مجبور به بستن سایت شوید.

افزایش اعتبار

سایت‌های سریع همیشه نظر مخاطبین را به خود جلب کرده و برای افراد مختلف چنین سایت‌هایی بیشتر از سایر رقبا حس امنیت و اطمینان را منتقل می‌کنند. هرچه سایت سریع‌تری داشته باشید، نزد مخاطبینی که برای اولین بار با شما روبرو می‌شوند اعتبار بیشتری داشته و شانس تبدیل آن‌ها به مشتریان دائمی بیشتر نیز خواهد شد.

کسب رتبه سئو بالاتر

یکی از پارامترهای مهم سئو مدت زمانی است که طول می‌کشد تا یک صفحه از سایت شما لود شود. هرچه این زمان کمتر باشد، امتیاز بیشتری نیز دریافت کرده و در نتایج بالاتری به نمایش در خواهید آمد. با نصب و راه‌اندازی چنین نرم‌افزاری می‌توانید به صورت مستقیم وضعیت مجازی کسب‌وکار خود را بهبود دهید.

سئو (SEO) چیست؟ بررسی کامل تمام مفاهیم سئو

آیا استفاده از KeepAlive معایبی نیز دارد؟

نصب نرم‌افزارهای جدید روی سرور باعث اشغال فضای هاست شده و همین موضوع می‌تواند عامل کند شدن سایت باشد. اما این اصل تنها زمانی است که آن نرم‌افزار فایده زیادی برای سیستم نداشته و نتوان به خوبی از این برنامه کار کشید. نرم‌افزار KeepAlive دارای مزایای زیادی است و اشغال فضای نصب آن در مقایسه با امکاناتی که در اختیار شما قرار می‌دهد، قابل چشم‌پوشی است.

از طرفی به دلیل ارتباط پایداری که این نرم‌افزار با کاربر برقرار می‌کند، بخشی از حافظه درگیر این موضوع خواهد ماند و افت سرعت سرور را شاهد هستیم. این مشکل در گذشته بسیار آزار دهنده بود اما در حال حاضر به دلیل افزایش چشمگیر حافظه سرورها، به هیچ عنوان مشکل کمبود حافظه وجود نداشته و می‌توان گفت استفاده از KeepAlive هیچ عیب بزرگی ندارد.

 

آیا برنامه KeepAlive به صورت پیش‌فرض فعال است؟

در اکثر موارد این برنامه روی سرور نصب بوده و فعال است اما در مواردی نیز با توجه به سیاست شرکت ارائه دهنده هاست، ممکن است این قابلیت فعال نبوده و نیاز باشد تا به صورت دستی آن را فعال کنید. برای اطمینان پیدا کردن از وضعیت این برنامه می‌توانید از ابزاری به نام Gtmetrix استفاده کنید. اگر استفاده از این ابزار برای شما دشوار بوده و یا امکان دسترسی به آن را ندارید، کافی در موتور جستجو عبارت http keep alive test را وارد کنید تا وب‌سایت‌هایی که کار تخصصی آن‌‌ها بررسی فعال بودن این قابلیت است را پیدا کنید.

وب‌سایت‌هایی مانند technumero می‌توانند برای شما بسیار مناسب بوده و با کمترین زحمت و تنها با وارد کردن آدرس سایت خود می‌توانید از آنالیزهای آن بهره‌مند شوید. البته باید در نظر داشت که ممکن است وجود این برنامه برای سرور شما مناسب نباشد و باید قبل از انجام هرگونه اقدامی، شرایط مورد نیاز برای استفاده از آن را بررسی کنید.

 

نکات مهم قبل از فعال‌سازی نرم‌افزار KeepAlive

برای اینکه از میزان مفید بودن نرم‌افزار KeepAlive برای سایت خود مطمئن شوید،‌ بهتر است به چند نکته مهم توجه کرده و بعد از بررسی تمامی موارد اقدام به فعال کردن آن نمایید.

·        میزان منابع در دسترس سرور: استفاده از KeepAlive نیاز به حافظه و رم قابل توجهی دارد. در صورتی که سیستمی با رم بالا در اختیار داشته باشید، فعال کردن این برنامه به شدت پیشنهاد می‌شود.

·        ترافیک ورودی سایت: در صورتی که ورودی معمولی دارید و مشتریان شما در ساعات مختلفی از روز به این آدرس مراجعه می‌کنند، وجود KeepAlive می‌تواند بسیار مفید باشد. اما اگر سایت شما به نحوی است که ممکن است در برخی بازه‌های زمانی میزان مراجعه به شدت بالا رود، وجود این برنامه می‌تواند حالت مخربی به خود گرفته و سایت را از دسترس خارج کند.

·        سبک طراحی وب‌سایت: اگر طراحی شما به صورتی است که پس از وارد شدن به آدرس باید حجم بالایی از اطلاعات و محتوای تصویری به مرورگر کاربر منتقل شود، وجود این برنامه سرعت کار را افزایش داده و کار را برای هر دو طرف آسان‌تر می‌کند.

 

چطور قابلیت KeepAlive را فعال کنیم؟

با توجه به اینکه از چه نوع وب‌سروری استفاده می‌کنید، روش‌ فعال‌سازی KeepAlive نیز متفاوت خواهد بود. در ادامه روش‌های مختلف انجام این کار را از آسان به سخت شرح داده‌ایم و با دنبال کردن این راهنمایی‌ها می‌توانید به سادگی خودتان این تنظیمات را انجام دهید.

اضافه کردن کدهای دستوری

همان‌طور که آگاه هستید، برخی فایل‌های سیستمی قابلیت دستوری بسیار بالایی دارند و در صورت داشتن مهارت کافی مي‌توانید هر عملیاتی را با اضافه کردن چند خط کد دستوری به انجام برسانید. فایل htaccess. نیز یکی از همین دیتاهای اساسی هر سرور است که می‌توانید کد زیر را در آن قرار داده تا KeepAlive فعال گردد.

برای انجام این کار لازم است تا دسترسی مستقیم به هاست خود داشته باشید و سپس از طریق منوی مدیریت فایل‌ها، htaccess. را در حالت ویرایش باز کنید. کد زیر می‌تواند از این پس در کنار سایر تنظیمات سیستمی شما فعال باشد.

<ifModule mod_headers.c> Header set Connection keep-alive </ifModule>

 

در صورت فعال نشدن این قابلیت، باید مشکل را در HTTP header جستجو کنید. کافی است از تنظیمات این بخش کد connection: keep-Alive را در حالت فعال قرار دهید تا مشکل شما رفع شود.

فعال‌سازی KeepAlive در Apache

اگر سرور شما از نوع آپاچی است، باید به بخش تنظیمات آن دسترسی داشته و سپس کدهای زیر را در آن وارد کنید تا در نهایت منجر به فعال شدن KeepAlive شود.

در هر کدام از کدهای استفاده شده اطلاعاتی موجود است که می‌توانید با توجه به نیاز خود آن‌ها را تغییر دهید. از این رو لازم است نسبت به این پارامترها شناخت پیدا کرده تا بدانید هر کدام چه قابلیت‌هایی دارند. هر کد را باید به همراه # در تنظیمات آپاچی وارد کنید.

·        KeepAlive: با وارد کردن این کد و قرار دادن مقادیر on و off می‌توانید آن را فعال و غیرفعال کنید.

·        MaxKeepAliveRequests: تعداد درخواست‌های مورد نظر تا بیشترین مقدار خود افزایش خواهند یافت.

·        KeepAliveTimeout: مدت زمانی که سرور برای دریافت درخواست بعدی صبر خواهد کرد.

فعال‌سازی KeepAlive در NGINX

در صورتی که KeepAlive در سرورهای NGINX غیرفعال باشد، باید به بخش HTTPCoreModule مراجعه کرده و سپس کد دستوری keepalive_disable را حذف کنید. در این سرورها تنظیمات به راحتی آپاچی نبوده و بهتر است بگذارید تا همه ‌چیز به صورت پیش‌فرض باقی بماند.

فعال‌سازی KeepAlive در Litespeed

در سرورهای Litespeed قابلیت KeepAlive همیشه به صورت فعال قرار دارد. البته ممکن است با تست این وب‌سایت‌ها به این نتیجه برسید که KeepAlive فعال نبوده و با مشکل روبرو شده است. این تناقض از این جهت است که تکنولوژی جالب‌تری به نام smart keep-alive فعال است و به اشتباه اخطار غیرفعال بودن ابزار اصلی را دریافت می‌کنید. اگر نیازی به این تکنولوژی ندارید، می‌توان به سادگی به سرور خود وارد شده و پس از ورود به بخش Tuning، مقدار تعریف شده برای smart keep-alive را برابر با NO قرار دهید.

 

نتیجه‌گیری

با توجه به اینکه سرعت لود یک وب‌سایت هم از نظر کاربران و هم در سیستم امتیازدهی موتورهای جستجو اهمیت بالایی دارد، به کار گیری ابزارهایی مانند KeepAlive باعث می‌شود تا بتوانید سایتی حرفه‌ای داشته و محیط باکیفیتی را برای افرادی که به شما اعتماد کرده‌اند، خلق کنید. بهترین پیشنهادی که می‌توان در خصوص KeepAlive ارائه کرد این است که فعال بودن این سیستم در داخل سرور شما می‌تواند مزایای زیادی داشته و بهتر است که در کنار سایر برنامه‌های خود، از قابلیت‌های این تکنولوژی نیز استفاده کنید.

سوالات متداول

وظیفه اصلی KeepAlive چیست؟

این ابزار سعی می‌کند تا تعداد درخواست‌های ورودی به وب‌سرور را کاهش دهد.

مزایای استفاده از KeepAlive چیست؟

افزایش سرعت بارگذاری صفحات و همین‌طور کاهش فشار وارده به پردازنده سرور شما.

بزرگ‌ترین عیب KeepAlive چیست؟

استفاده از رم سرور در هنگام افزایش ترافیک که موجب هنگ کردن سیستم‌ها می‌شود.

چطور متوجه فعال بودن KeepAlive بشویم؟

بهترین روش استفاده از ابزار Gtmetrix است.

author
Mina seyfollahzadeh- نویسنده

3435
A
A