نرخ پرش (Bounce Rate) چیست؟ آشنایی با بانس ریت و تاثیر آن روی سئوی سایت

نرخ پرش (Bounce Rate) چیست؟ آشنایی با بانس ریت و تاثیر آن روی سئوی سایت
نرخ پرش (Bounce Rate) چیست؟ آشنایی با بانس ریت و تاثیر آن روی سئوی سایت
2 هفته پیش

برای همه ما پیش آمده که برای جستجو در مورد یک موضوع خاص و به دست آوردن اطلاعات به سرعت وارد گوگل شده و آن را جستجو کنیم. در این حالت انتظار داریم به سرعت جواب خود را دریافت کنیم. وارد لینک‌های اول می‌شویم و احساس می‌کنیم هرچقدر محتوا را مطالعه می‌کنیم به اصل مطلب نمی‌رسیم و جواب سوال خود را نمی‌گیریم و سریعاً بازگشت را می‌زنیم و وارد سایت بعدی می‌شویم. به این حالت بانس ریت (نرخ پرش) می‌گویند، یعنی وقتی کاربر جواب خود را دریافت نکرده باشد، نرخ پرش اتفاق می‌افتد. نرخ پرش و بالا بودن آن مسئله مهم و خطرناکی برای سئوی یک وب‌سایت و رتبه‌بندی آن در گوگل محسوب می‌شود. با محتوای امروز ما همراه باشید تا کامل در مورد بانس ریت و راه‌های حل آن صحبت کنیم.

سئو (SEO) چیست؟ بررسی کامل تمام مفاهیم سئو

بانس ریت سایت(Bounce Rate) چیست؟

بانس ریت (Bounce Rate) یا نرخ پرش که د ر زبان انگلیسی چنینی تعریف می شود: percentage of visitors who enter the site and then leave ("bounce") rather than continuing to view other pages within the same site; measure of the effectiveness of a website in encouraging visitors to continue with their visit به معنی درصد بازدیدکنندگانی که به جای ادامه مشاهده سایر صفحات در همان سایت، وارد سایت می شوند و سپس آن را ترک می کنند ("جهش"). اندازه گیری اثربخشی یک وب سایت در تشویق بازدیدکنندگان برای ادامه بازدید.

در واقع زمانی که کاربر وارد سایت شما می‌شود و بدون هیچ گونه تعاملی مانند کلیک روی بخش خاصی از آن خارج شده و دکمه بازگشت را می‌زند بانس ریت نام دارد. به عبارت دیگر، نرخ پرش نشان‌دهنده میزان افرادی است که تنها یک صفحه از سایت را بازدید کرده و سپس از آن خارج می‌شوند. نکته قابل توجه این است که بانس ریت صرفاً به خروج از سایت یا بازدید نکردن از صفحات دیگر محدود نمی‌شود. به عنوان مثال، اگر کاربر به صفحه قبلی برگردد یا با صفحه‌ای که وارد آن شده تعاملی نداشته باشد و هیچ اقدامی انجام ندهد، باز هم از نظر گوگل نرخ پرش شما افزایش می‌یابد.

بانس ریت سایت(Bounce Rate) چیست؟

کاهش نرخ پرش (Bounce Rate)

نرخ پرش به درصدی از بازدیدکنندگان سایت گفته می‌شود که بدون هیچ‌گونه اقدامی صفحه را ترک می‌کنند. کاهش نرخ پرش به دلایل زیر اهمیت دارد:

تبدیل بازدیدکننده به مشتری

بازدیدکننده‌ای که در کمترین زمان از سایت شما خارج می‌شود، به مشتری و مخاطب شما تبدیل نشده است. اگر بتوانید درصدی از این بازدیدکنندگان را به مخاطب تبدیل کنید، می‌توانید نرخ پرش را کاهش دهید و در نتیجه، تعداد مشتریان خود را افزایش دهید.

تأثیر بر جایگاه در گوگل

بالا بودن نرخ پرش می‌تواند جایگاه شما را در گوگل تغییر دهد. نشان داده شده است که افزایش نرخ پرش می‌تواند رتبه سایت در گوگل را پایین آورده و به صفحات بعدی منتقل کند. بنابراین، کاهش نرخ پرش می‌تواند به بهبود رتبه‌بندی سایت شما در نتایج جستجو کمک کند.

بازخورد در مورد محتوای سایت

نرخ پرش بالا می‌تواند نشان‌دهنده این باشد که صفحات شما محتوای جذابی برای مخاطب ندارند یا مدت زمان زیادی طول می‌کشد تا صفحات لود شوند. این اطلاعات به شما کمک می‌کند تا محتوای خود را بهبود بخشید و تجربه کاربری بهتری ارائه دهید.

 

متوسط نرخ پرش چقدر است؟

به طور کلی، نرخ پرش متوسط بین 41 تا 51 درصد است. اگر نرخ پرش شما کمتر از 20 درصد باشد، احتمالاً مشکلی وجود دارد و باید بررسی‌های بیشتری انجام دهید. عوامل مختلفی مانند کدهای تکراری، خطا در نصب ابزارهای ردیابی و افزونه‌های جانبی می‌توانند باعث گزارش اشتباه نرخ پرش شوند. نرخ پرش ممکن است بسته به دستگاهی که کاربران از آن استفاده می‌کنند متفاوت باشد. به عنوان مثال:

  • موبایل‌ها: بالاترین نرخ پرش را با میانگین 51 درصد دارند.

  • دسکتاپ‌ها: نرخ پرش متوسط 43 درصد است.

  • تبلت‌ها: نرخ پرش متوسط 45 درصد است.

هنگام بررسی نرخ پرش سایت خود، توجه داشته باشید که ترافیک از کجا می‌آید و نرخ پرش برای هر دستگاه چگونه است. نرخ پرش بالای 70 درصد بالاتر از حد متوسط است و اگر از 90 درصد نیز فراتر رود، باید به طور جدی به دنبال راه‌حل باشید. در چنین شرایطی، دلایل مشخصی وجود دارد که کاربران را از سایت شما فراری می‌دهد و باید سریعاً این مشکلات را شناسایی و رفع کنید.

متوسط نرخ پرش چقدر است؟

تفاوت نرخ پرش و نرخ خروج

نرخ پرش و نرخ خروج از لحاظ لغوی بسیار شبیه به هم هستند، اما در تعریف تفاوت عمده‌ای دارند:

  • نرخ پرش (Bounce Rate): زمانی رخ می‌دهد که فردی وارد یکی از صفحات سایت شما شده و بعد از چند ثانیه بدون تعامل بیشتر، آن را ترک می‌کند.

  • نرخ خروج (Exit Rate): به این معناست که فردی وارد یکی از صفحات سایت شما می‌شود، سپس از طریق یکی از لینک‌های همان صفحه وارد صفحه دیگری در سایت می‌شود و بعد از گذشت مدتی از آن صفحه خارج شده و سایت شما را ترک می‌کند.

فرض کنید شما یک سایت وبلاگی دارید که در آن مقالات حوزه شبکه را پوشش می‌دهید:

  1. مثال نرخ پرش: فردی وارد صفحه معرفی UX سایت شما می‌شود و بعد از چند ثانیه بدون کلیک روی هیچ لینکی دکمه خروج را می‌زند. در این حالت، نرخ پرش رخ داده است.

  2. مثال نرخ خروج: همان فرد وارد صفحه معرفی UX سایت شما می‌شود و بعد از مدتی از طریق یک لینک داخلی وارد صفحه معرفی UI می‌شود. بعد از خواندن صفحه UI، سایت را ترک می‌کند. در این حالت، هیچ پرشی برای صفحه UX ثبت نمی‌شود و فقط نرخ خروج صفحه UI را مشاهده می‌کنید.

اگر متوجه شدید که یکی از صفحات سایت شما نرخ خروج بالایی دارد، این می‌تواند نشان‌دهنده مشکلی باشد که باید هرچه زودتر آن را رفع کنید. به عنوان مثال، ممکن است محتوای صفحه برای کاربر جذاب نباشد یا کاربران نتوانند اطلاعات مورد نیاز خود را به راحتی پیدا کنند. با بررسی و بهبود این صفحات، می‌توانید تجربه کاربری را بهبود بخشیده و نرخ خروج را کاهش دهید.

تجربه کاربری یا UX چیست؟ هر آنچه که باید بدانید!

 

چرا کاربر بلافاصله از سایت خارج می‌شود؟

قبل از بررسی راه‌های کاهش نرخ پرش، باید دلایل اصلی خروج سریع کاربران از سایت را بررسی کنیم.

1. صفحه موردنظر انتظارات مخاطب را برآورده نمی‌کند

فرض کنید کاربری به دنبال خرید یک کاپشن مردانه شیک است. پس از جستجو در گوگل، یکی از نتایج اولیه با عنوان "خرید کاپشن مردانه چرم" ظاهر می‌شود. کاربر وارد سایت می‌شود، اما به جای هدایت به صفحه خرید، بخش وبلاگ سایت باز می‌شود که در آن مقالاتی درباره کاپشن‌ها و نکات خرید آنها وجود دارد. این صفحه نتوانسته انتظارات کاربر را برآورده کند، بنابراین نرخ پرش آن صفحه بالا خواهد بود.

2. طراحی نامناسب

بسیاری از کاربران به ظاهر و طراحی سایت اهمیت زیادی می‌دهند. اگر طراحی سایت شما نامتعارف و غیرجذاب باشد، کاربران بدون بررسی محتوا سایت را ترک می‌کنند. بنابراین، طراحی زیبا و کاربرپسند به همان اندازه که برای محتوای سایت وقت می‌گذارید، اهمیت دارد.

3. تجربه کاربری (UX) نامناسب

در کنار کیفیت ظاهری سایت، استفاده از سایت نیز باید راحت باشد. کاربران نباید برای پیدا کردن یک موضوع خاص چندین بار صفحات را بالا و پایین کنند و در نهایت نتوانند به نتیجه‌ای برسند. اگر کاربران نتوانند به سرعت و آسانی به اطلاعات موردنظر خود دست یابند، به سرعت سایت را ترک خواهند کرد.

4. کاربر به پاسخ موردنظر خود می‌رسد

گاهی کاربران به سرعت پاسخ خود را پیدا می‌کنند و از سایت خارج می‌شوند. مثلاً کاربری به دنبال "قیمت دامنه .ir‌" بوده و سایت شما یکی از اولین نتایج گوگل است. کاربر وارد سایت می‌شود، قیمت دامنه را در ابتدای صفحه مشاهده می‌کند و سپس سایت را ترک می‌کند. این نوع خروج نیز جزئی از نرخ پرش است، اما دلیل آن در دسترس بودن سریع مطالب است که نکته مثبتی محسوب می‌شود.

نرخ پرش (Bounce Rate) درصد افرادی است که تنها یک صفحه از سایت شما را دیده و سپس خارج می‌شوند. به زبان ساده، این افراد بدون کلیک بر روی لینک‌ها یا صفحات دیگر، مستقیم سایت را ترک می‌کنند. محاسبه‌ی نرخ پرش نیز بسیار ساده است.

چرا کاربر بلافاصله از سایت خارج می‌شود؟

روش محاسبه نرخ پرش چگونه است؟

  1. تعداد کل بازدیدکنندگان یک صفحه: این عدد نشان‌دهنده تعداد افرادی است که فقط یک صفحه از سایت را بازدید کرده‌اند و سپس سایت را ترک کرده‌اند.

  2. تعداد کل بازدیدکنندگان سایت: این عدد نشان‌دهنده تعداد کل بازدیدهای سایت در یک بازه زمانی مشخص است.

برای محاسبه نرخ پرش، تعداد بازدیدکنندگان یک صفحه را تقسیم بر تعداد کل بازدیدکنندگان سایت کنید و حاصل این تقسیم را در ۱۰۰ ضرب کنید تا به درصد تبدیل شود.

مثال:

فرض کنید در یک روز ۱۰۰ نفر از سایت شما بازدید کرده‌اند و ۱۰ نفر از آن‌ها فقط یک صفحه را برای چند ثانیه دیده و بدون هیچ تعاملی سایت را ترک کرده‌اند. نرخ پرش شما به این صورت محاسبه می‌شود:

نرخ پرش=(تعداد بازدیدکنندگان یک صفحهتعداد کل بازدیدکنندگان سایت)×۱۰۰\text{نرخ پرش} = \left( \frac{\text{تعداد بازدیدکنندگان یک صفحه}}{\text{تعداد کل بازدیدکنندگان سایت}} \right) \times ۱۰۰نرخ پرش=(تعداد کل بازدیدکنندگان سایتتعداد بازدیدکنندگان یک صفحه​)×۱۰۰

در مثال فوق:

نرخ پرش=(۱۰۱۰۰)×۱۰۰=۱۰%\text{نرخ پرش} = \left( \frac{۱۰}{۱۰۰} \right) \times ۱۰۰ = ۱۰\%نرخ پرش=(۱۰۰۱۰​)×۱۰۰=۱۰%

بنابراین، نرخ پرش سایت شما ۱۰ درصد خواهد بود.

 

ابزارهای بررسی نرخ پرش سایت

برای بررسی نرخ پرش (Bounce Rate) سایت خود، می‌توانید از ابزارها و سرویس‌های مختلفی استفاده کنید که اطلاعات دقیقی از عملکرد و رفتار کاربران در سایت شما ارائه می‌دهند.  اما بهترین ابزار برای برسی نرخ پرش و بانس ریت سایت انالتیکیس است برای بررسی نرخ پرش در یان ابزار  وارد پنل Google Analytics شوید. در قسمت "رفتار" (Behavior)، در زیرگروه "نرخ پرش" (Bounce Rate)، می‌توانید نرخ پرش کل سایت و هر صفحه را بررسی کنید. می‌توانید فیلترهای مختلفی نیز اعمال کنید تا نرخ پرش بر اساس دسته‌بندی‌های مختلفی مانند منطقه جغرافیایی یا دستگاه‌های مختلف مشاهده شود.

گوگل آنالیتیکس چیست؟ مزایای استفاده از گوگل آنالیتیکس

چگونه نرخ پرش را کاهش دهیم؟

با شناخت نرخ پرش و اینکه به چه دلایلی به وجود می‌آید، سؤال مهم بعدی این بوده که چگونه می‌توانیم نرخ پرش سایت خود را کاهش دهیم. با پیروی از این قدم‌ها می‌توانید تا حد زیادی نرخ پرش سایت را کاهش دهید.

افزودن ویدیو

طبق آمارهایی که از تحلیل‌ها به‌دست‌آمده صفحاتی که در خود ویدیویی برای نمایش دادن دارند تا دو برابر زمان ماندگاری کاربر در صفحه را افزایش می‌دهند. همچنین این موضوع باعث می‌شود تا نرخ پرش صفحه نیز کاهش پیدا کند. داده‌ها نشان داده صفحات دارای ویدیو در مقایسه با صفحاتی که هیچ ویدیویی ندارند به‌طور متوسط 11% نرخ پرش کمتری دارند. البته در نظر داشته باشید که هیچ اجباری نیست تا ویدیوی پخش شده از شما باشد، می‌توانید هر ویدیوی مرتبطی را از یوتیوب یا آپارات پیدا کرده و در صفحه موردنظر خود قرار دهید.

ابزارهای بررسی نرخ پرش سایت

استفاده از تکنیک Bucket Brigades

استفاده از Bucket Brigades یکی از بهترین روش‌ها برای کاهش نرخ پرش بوده که در صفحات لندینگ و پست‌های وبلاگ می‌توان از آن استفاده کرد. معنای تحت الفظی این کلمه به افرادی اطلاق می‌شود که برای حمل یک شیء خاص به‌صورت زنجیروار کنار هم می‌ایستند. در این حوزه به معنای استفاده از کلمات و مفاهیمی بوده که در لابه‌لای محتوا گنجانده شده، علاقه مخاطب را برانگیخته و او را وادار می‌کند تا زمان بیشتری را در سایت بگذراند.

بسته به مطلبی که در سایت خود قرار داده‌اید، عبارات زنجیروار متعددی را می‌توان لیست کرد اما در اینجا نمونه‌هایی از Bucket Brigades‌ را برای شما آورده‌ایم که به‌صورت عمومی‌تر می‌توانند مورد استفاده قرار گیرند:

  • مطلب زیر را ببینید...

  • سؤال اصلی این است که ...

  • این مسئله باعث شد فکر کنیم که ...

  • آمارها این را تأیید می‌کنند که ...

  • به‌طور خلاصه ...

سرعت بارگذاری صفحه

آمارهای Google Analysis که روی 11 میلیون صفحه لندینگ مختلف انجام شده نشان می‌دهد که سرعت پایین بارگذاری صفحه با افزایش نرخ پرش ارتباط مستقیمی دارد. البته این خبر باعث تعجب نخواهد شد زیرا کاربران امروزی زمان و حوصله زیادی ندارند. گفته می‌شود که هر کاربر بین دو تا سه ثانیه در یک صفحه منتظر می‌ماند و اگر در این مدت، صفحه بارگذاری نشود به‌سرعت از آن خارج خواهند شد.

برای رفع مشکل سرعت لود صفحه اولین قدم این بوده که عملکرد سایت را با استفاده از ابزارهای مناسب برآورد کنید. در اینجا به شما ابزار رایگان و مفید PageSpeed Insight را معرفی می‌کنیم. این ابزار بر اساس کدنویسی صفحه شما و سرعت بارگذاری آن برای کاربران کروم یک امتیاز به شما خواهد داد. دانستن این امتیاز به‌خودی‌خود لازم بوده اما کاربردی نیست. برای بهبود عملکرد سایت می‌توانید توصیه‌هایی که این ابزار به شما معرفی می‌کند را بررسی کرده و با رفع آن‌ها سرعت بارگذاری را افزایش دهید. به‌عنوان‌مثال ممکن است بخشی از پایین بودن سرعت صفحه به دلیل تصاویر حجیم آن باشد؛ بنابراین بهتر است از این به بعد عکس‌هایی که بارگذاری می‌کنید را فشرده کرده و حجم آن‌ها را کاهش دهید. همچنین با تغییر میزبان ‌هاست خود می‌توانید سرعت بارگذاری صفحات سایت را افزایش دهید.

سرعت بارگذاری صفحه

مطالعه مطالب را برای کاربر آسان‌تر کنید

اگر مطالعه محتوای شما سخت باشد نرخ پرش بالاتری را شاهد خواهید بود. با رعایت نکات زیر می‌توانید تا حد ممکن کار را برای کاربر آسان‌تر کنید.

  • استفاده از فضای سفید و خالی کافی در محتوا: سعی کنید تا حد ممکن مطالب را با فاصله از هم نوشته و فضای سفیدی را قرار دهید تا تمرکز برای مخاطب راحت‌تر شود.

  • کوتاه کردن پاراگراف‌ها: بهتر است پاراگراف‌های بلند را به دو یا سه قسمت کوتاه‌تر تقسیم کنید. این کار باعث می‌شود تا چشم راحت‌تر روی مطالب حرکت کرده و مطالعه ساده‌تر باشد.

  • انتخاب فونت مناسب: استفاده از فونت‌های کوچک‌تر از 14 در صفحات سایت توصیه نمی‌شود زیرا مطالب بیش‌ازاندازه کوچک شده و بسیاری از افراد توانایی مطالعه آن‌ها را نخواهند داشت.

  • استفاده از هدینگ‌های مختلف: تا حد ممکن مطالب را به‌صورت خلاصه بنویسید و اگر به‌عنوانی برخورد کردید که مطالب زیادی را نیاز داشته تا کل مفهوم پوشش داده شود سعی کنید، از هدینگ‌های مختلف (h2, h3, h4 …) استفاده کنید. با تقسیم محتوا به بخش‌های مجزا مطالعه آن را راحت‌تر خواهید کرد.

  • استفاده از فهرست و بولت بندی: بولت بندی محتوای بلند، به ویژه در محتواهای آموزشی و گام به گام، می‌تواند تاثیر قابل توجهی در نگه‌داشتن کاربر در صفحه داشته باشد. این روش به دلایل زیر می‌تواند موثر باشد:

راضی کردن مخاطب در نتایج جستجو

گوگل با اختلاف زیاد، بالاترین میزان ترافیک را دارد به همین دلیل مهم بوده تا صفحات شما بتوانند مخاطب را در نتایج جستجوی موردنظرش راضی کنند. به‌عبارت‌دیگر؛ صفحه شما باید به کاربرانی که در گوگل جستجو می‌کنند، همان مطالبی را ارائه دهد که به دنبال آن هستند. در غیر این صورت از صفحه شما خارج شده و به جستجو ادامه می‌دهند. صفحاتی که نمی‌توانند پاسخ روشنی به کاربر بدهند، نه‌تنها نرخ پرش را افزایش داده بلکه تأثیر منفی روی سئوی سایت شما نیز دارند.

بررسی دقیق صفحاتی که نرخ پرش بالایی دارند

هنگامی‌که وارد حساب کاربری Google Analytics خود می‌شوید، می‌توانید با استفاده از ابزارهای موجود در آن، نرخ پرش صفحات لندینگ مختلف سایت خود را بررسی کنید. برخی از آن‌ها نرخ پرش بسیار پایینی داشته ولی برخی دیگر واقعاً اعداد ناراحت‌کننده‌ای را به شما نمایش می‌دهند.

برای رفع این مشکل یک‌به‌یک وارد صفحات شده و مواردی را که تا اینجا به شما گفتیم بررسی کنید. ممکن است تعداد پاراگراف‌های طولانی که در مطالب شما بوده،‌ مطالعه را برای کاربران سخت کرده است. شاید وب‌سایت شما ریسپانسیو نبوده و در تبلت و گوشی به شکل عجیب‌وغریبی نمایش داده می‌شود و دلایلی مشابهی که باید با بررسی تک‌به‌تک آن‌ها جواب مناسب را پیدا کرده و تغییرات لازم را ایجاد کنید.

100 کلمه اول محتوا را جدی بگیرید

برای جذب مخاطب و ترغیب او به خواندن کامل متن، می‌توانید از روش‌های زیر استفاده کنید:

- پاراگراف اول جذاب: پاراگراف اول یا 100 کلمه اول محتوا بسیار مهم است. این بخش باید اطلاعات کلیدی و جذابی از محتوای کل را ارائه دهد. استفاده از لحن داستانی و جذاب می‌تواند کمک کند تا مخاطب به‌طور ناخودآگاه ترغیب به مطالعه بخش‌های دیگر متن شود. برای مثال، می‌توانید با یک سوال جذاب یا یک حقیقت جالب شروع کنید که کنجکاوی مخاطب را برانگیزد.

- خلاصه مفید: در ادامه پاراگراف اول، یک خلاصه یا جمله کوتاهی از محتوای کل را ارائه دهید. این خلاصه باید مختصر و واضح باشد و به خواننده کمک کند تا فهمیده که مطالب مورد نظر خود را در این متن پیدا می‌کند. اینجا می‌توانید به تأکید بر نقاط کلیدی و مزایای اصلی متن پرداخته و خواننده را ترغیب به ادامه خواندن کنید.

- استفاده از تصاویر و نمودارها: استفاده از تصاویر، نمودارها و نمونه‌های واقعی می‌تواند به خواننده کمک کند تا به‌طور سریعتر و درک بهتری از محتوا برسد. این ابزارها می‌توانند جذابیت و دیدگاه بصری را به محتوا اضافه کنند و کاربر را تشویق به مطالعه بیشتر کنند.

- تأکید بر ارزش اطلاعاتی: در هر بخش از متن، تأکید کنید که محتوا چگونه به خواننده کمک می‌کند و چه مزایایی برای او دارد. ارائه اطلاعات مفید و عملی که به حل مشکلات خواننده کمک می‌کند، می‌تواند او را به خود جذب کند و او را تشویق به ادامه خواندن متن کند.

- استفاده از ساختار منسجم و روان: متن باید به طور کلی با ساختار منطقی و روان نوشته شود تا خواننده بدون مشکل به ترتیب مطالب پیش برود. جملات کوتاه و واضح و استفاده از پاراگراف‌های مناسب به این مهم کمک می‌کند.

استفاده از Heat map برای بهبود صفحات لندینگ

اگر راه‌های قبلی نتوانستند به‌خوبی نرخ پرش سایت شمارا کاهش دهند شاید لازم است تا از هیت مپ استفاده کنید. هیت مپ یا نقشه حرارتی، داده‌های گرافیکی بوده که به شما اجازه می‌دهد تا رفتار کاربران را شناسایی کنید. بر اساس تحقیقاتی که انجام شده بیشتر از 88 درصد حرکات ماوس روی صفحات یک سایت با محل نگاه کاربر یکی هستند؛ بنابراین اگر این حرکات را دنبال کنید می‌توانید به اطلاعات ارزشمندی دست پیدا کنید. تعداد بسیار زیادی ابزار هیت مپ وجود دارد که با استفاده از آن‌ها خواهید توانست حرکت کاربران را ردیابی کنید. در این صورت متوجه می‌شوید روی چه قسمت‌های توقف می‌کنند، روی کدام بخش‌ها کلیک کرده و به‌طورکلی عکس‌العمل آن‌ها به چه صورت است.

استفاده از Heat map برای بهبود صفحات لندینگ

استفاده از فهرست مطالب با Jumplink

مقالات طولانی نسبت به پست‌های کوتاه وبلاگی می‌توانند در بهبود سئوی سایت شما مؤثر باشند اما درعین‌حال یک مشکل بزرگ دارند و آن‌هم این است که پیدا کردن یک عنوان خاص کار سختی خواهد بود. فرض کنید مقاله‌ای با 5 هزار کلمه درباره راه‌های بهبود سئو در سایت خود قرار داده‌اید. برای کاربری که فقط به دنبال یکی از آن موارد بوده مطالعه 5 هزار کلمه کار بسیار دشواری خواهد بود؛ بنابراین ممکن است به‌سرعت سایت را ترک کند اما اگر شما در ابتدای مقاله فهرست مطالب را فراهم کرده باشید، کاربر با کلیک روی هر عنوان فوراً چیزی را که به دنبال آن بوده پیدا خواهد کرد.

بهبود UX‌ سایت برای موبایل

طبق آمار موتورهای جستجو، 57 درصد از کل ترافیک آنلاین در حال حاضر از دستگاه‌های تلفن همراه است؛ بنابراین اگر می‌خواهید تا نرخ پرش را کاهش دهید بهتر است همین‌الان دست‌به‌کار شده و سایت خود را روی تبلت و گوشی موبایل ریسپانسیو کنید. 

پیوند به پست‌ها و مقالات مرتبط

استراتژی لینک دهی داخلی مناسب می‌تواند به شما کمک کند تا صفحات جذاب‌تری برای مخاطبان خود ایجاد کرده و آن‌ها را برای مدت بیشتری در سایت نگه دارید، همچنین می‌تواند به بهبود نرخ پرش کمک کند. در ادامه چند استراتژی و راهنمایی برای استفاده بهینه از لینک دهی داخلی را بررسی می‌کنیم:

  1. شناسایی نیازهای کاربران: قبل از هر چیز، باید نیازها و اهداف اصلی کاربران خود را شناسایی کنید. این شناخت به شما کمک می‌کند تا صفحاتی را که کاربران به دنبال آن‌ها هستند، به‌خوبی تعیین کنید و به آن‌ها لینک دهی کنید.

  2. لینک دهی به صفحات مرتبط: از لینک دهی به صفحات مرتبط با موضوع فعلی کاربر استفاده کنید. به عنوان مثال، اگر در یک مقاله در مورد SEO صحبت می‌کنید، می‌توانید به صفحه‌های مرتبطی که درباره بهینه‌سازی محتوا یا کلمات کلیدی استفاده شده در SEO صحبت می‌کنند، لینک دهید.

  3. استفاده از متن‌های آچارگی: برای لینک دادن به صفحات داخلی، از متن‌های آچارگی استفاده کنید که برای کاربران واضح و مفهوم باشند. به عنوان مثال، به جای استفاده از "برای اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید" از "دربارهٔ SEO بیشتر بخوانید" استفاده کنید.

  4. ساختار سلس و منطقی: ساختار لینک دهی داخلی را به صورت سلس و منطقی طراحی کنید تا کاربران به راحتی بتوانند بین صفحات مرتبط حرکت کنند. مثلاً از ساختار سلسله مراتبی استفاده کنید که به کاربران کمک کند تا به سرعت به اطلاعات مورد نیاز دسترسی پیدا کنند.

  5. بررسی مداوم و به‌روزرسانی: به صورت مداوم صفحات خود را بررسی کنید و لینک‌های داخلی را به‌روز کنید. همچنین محتواهای قدیمی را با توجه به تغییرات و نیازهای جدید بازبینی و به‌روزرسانی کنید.

استفاده صحیح از لینک دهی داخلی می‌تواند به کاربران کمک کند تا به صورت آگاهانه تر و کامل‌تر در سایت شما حرکت کنند و از این طریق به بهبود نرخ پرش و افزایش مدت زمان اقامت آن‌ها در سایت کمک کند.

استفاده از پاپ آپ خروج

احتمالاً تاکنون شنیدید که استفاده از پاپ آپ‌ها می‌تواند نرخ پرش شمارا افزایش دهد. باید بگوییم که کاملاً درست است زیرا روزبه‌روز تحمل کاربران نسبت به مشاهده پاپ آپ‌ها کمتر شده به‌خصوص اگر باعث حواس‌پرتی آن‌ها شود. دسته دیگری از این پنجره‌ها وجود دارند به نام پاپ آپ خروج که زمانی ظاهر می‌شوند که کاربر قصد خروج از صفحه را دارد.

در دفاع از این پنجره‌ها باید گفت که کاربر به‌هرحال قصد خروج از صفحه شمارا دارد پس بهتر است آخرین تلاش‌های خود برای نگهداری او را نیز انجام دهید. درواقع داده‌های مختلف نشان داده که استفاده از پاپ آپ خروج می‌تواند روی کاهش نرخ پرش تأثیر داشته باشد.

محتواهای خود را بروزرسانی کنید

بروزرسانی محتوا می‌تواند به عنوان یک آهنربا عمل کند و کاربران را به وب‌سایت جذب کند. زمانی که بانس ریت رخ می‌دهد، کاربر معمولاً دنبال چیز خاصی در سایت است که نتوانسته نیاز او را برطرف کند. در این حالت، مناسب است که صفحات اول نتایج جستجوی گوگل را بررسی کنید و از ساختار و محتوای آن‌ها الهام بگیرید. با به‌روزرسانی محتوای قدیمی و ارائه اطلاعات کاربردی و مفید، می‌توانید کاربران را جذب و به سایت خود متصل کنید. برای این کار، ابتدا نیاز است تا نیازها و اهداف اصلی کاربران را به دقت شناسایی کنید. این مرحله بسیار حیاتی است زیرا این شناخت به شما کمک می‌کند تا محتوا را بر اساس نیازهای واقعی کاربران تغییر دهید.

سپس، محتوای قدیمی خود را مورد بررسی دقیق قرار دهید و آن را بروزرسانی کنید. مطمئن شوید که اطلاعات و محتواهای ارائه شده به‌روز باشند و به مخاطبان ارزش افزوده ارائه دهند. بهینه‌سازی محتوا با استفاده از کلیدواژه‌های مهم و مطابق با ترند‌های جستجوی آن‌ها در گوگل نیز می‌تواند به بهبود رتبه سایت شما کمک کند. با این روش، می‌توانید نرخ پرش را کاهش داده و کاربران را بهتر متصل کنید، همچنین از مزایای بهبود SEO و افزایش تعامل کاربران با سایت خود نیز بهره‌مند شوید.

 

نتیجه گیری

کاهش نرخ پرش از مهم‌ترین عواملی بوده که در صورت مشاهده در سایت باید درصدد رفع آن باشید. در این مقاله راه‌های مختلفی که با استفاده از آن می‌توان تا حدود زیادی نرخ پرش سایت را کاهش داد معرفی شدند. ممکن است با استفاده از دو یا سه مورد از موضوعات گفته شده، مشکل سایت شما برطرف شود اما این احتمال هم وجود دارد که مشکل ریشه‌ای‌تر باشد. در این صورت بهتر است یک‌به‌یک موارد مطرح شده را روی صفحات لندینگ سایت خود امتحان کرده و نتایج را موردبررسی قرار دهید.

سوالات متداول

بانس ریت چیست؟

بانس ریت یا نرخ پرش، درصدی است که نشان می‌دهد چه بخشی از بازدیدکنندگان یک وب‌سایت تنها یک صفحه را مشاهده کرده و بدون هیچ تعاملی با سایت، آن را ترک می‌کنند.

چگونه می‌توان نرخ پرش را محاسبه کرد؟

برای محاسبه نرخ پرش یک صفحه، تعداد کل کاربرانی که فقط آن صفحه را دیده‌اند را بر تعداد کل بازدیدکنندگان آن صفحه تقسیم می‌کنید و حاصل را در ۱۰۰ ضربدر می‌کنید.

چه عواملی می‌توانند باعث افزایش نرخ پرش شوند؟

طراحی نامناسب صفحه، محتوای ناکامل یا نامناسب، انتظارات مخاطبان برآورده نشدن، زمان بارگذاری صفحه طولانی، ورودی‌های پیچیده و یا ناشناخته، وجود پاپ آپ‌های مزاحم و ...

چرا کاهش نرخ پرش مهم است؟

کاهش نرخ پرش به معنای افزایش تعامل کاربران با وب‌سایت است که می‌تواند بهبود رتبه‌بندی در موتورهای جستجو، افزایش نرخ تبدیل و بهبود تجربه کاربری منجر شود.

چگونه می‌توان نرخ پرش را کاهش داد؟

بهبود کیفیت محتوا، بهینه‌سازی طراحی و رابط کاربری، بهینه‌سازی سرعت بارگذاری صفحه، ارائه پیشنهادهای مرتبط و مناسب، بهبود ساختار داخلی لینک‌ها و...

چگونه می‌توان نرخ پرش را در Google Analytics بررسی کرد؟

در Google Analytics، به قسمت "رفتار" (Behavior) رفته و در زیرگروه "نرخ پرش" (Bounce Rate)، می‌توانید نرخ پرش کل سایت یا هر صفحه را بررسی کنید.

author
Mina seyfollahzadeh- نویسنده

1822
A
A