SUSE چیست؟ آشنایی کامل با سیستم عامل سوزه لینوکس

SUSE چیست؟ آشنایی کامل با سیستم عامل سوزه لینوکس
SUSE چیست؟ آشنایی کامل با سیستم عامل سوزه لینوکس
8 ماه پیش

لینوکس یک سیستم عامل متن-باز است که توزیع‌های مختلفی دارد. تا کنون بیش از 600 توزیع مختلف برای لینوکس ارائه شده است اما تعداد محدودی از این توزیع‌ها محبوب‌تر و پرکاربردترند؛ در این مقاله با توزیع SUSE از سیستم عامل لینوکس آشنا می‌شویم و بررسی می‌کنیم که نقاط قوت و ضعف، امکانات و ویژگی‌های SUSE چیست.

SUSE چیست؟

SUSE Linux Enterprise Server یا به‌صورت مخفف SLES یک سیستم عامل سرور مبتنی بر لینوکس است که توسط سازمان آلمانی SUSE ارائه و پشتیبانی می‌شود. SLES برای کامپیوترهای بزرگ، سرورها، سیستم‌های Workstation و همچنین کامپیوترهای رومیزی طراحی شده است.

SUSE Linux Enterprise Server در سال 2000 معرفی شد و از آن زمان تاکنون چندین بار ارتقا یافته است. SUSE Linux Enterprise Server نسخه شماره ۱۰ خود را در سال ۲۰۰۶ منتشر کرد، سپس SUSE Linux Enterprise Server 11 در سال ۲۰۰۹ و SUSE Linux Enterprise Server 12  در سال ۲۰۱۴ منتشر شد. SLES 15 آخرین نسخه موجود از این سیستم عامل است که در سال ۲۰۲۱ معرفی شد. سرورهای مجازی آذرآنلاین با آخرین نسخه سیستم عامل SUSE ارائه می‌شوند.

انتشار SLES اغلب سه تا چهار سال به طول می‌انجامد و پکیج‌های نرم‌افزاری آن نیز تقریباً هر ۱۸ ماه یک‌بار منتشر می‌شوند. از دسامبر ۲۰۱۷، SLES 12 و Service Pack 3 جدیدترین پکیج ارائه شده برای این سیستم عامل هستند.

خود واژه SUSE مخفف عبارت لاتین Software Und System-Entwicklung است که در واقع یکی از قدیمی‌ترین توزیع‌های لینوکس محسوب می‌شود. این توزیع از سیستم مدیریت استاندارد پکیج YaST استفاده می‌کند. openSUSE وSUSE Linux Enterprise Server  دو سیستم عامل مبتنی بر لینوکس هستند که توسط SUSE ارائه می‌شوند.

openSUSE یک سیستم عامل متن باز و رایگان برای دسکتاپ است و در دو نسخه ارائه می‌شود:

  • Tumbleweed که یک نسخه رولینگ است
  • Leap که نسخه انتشاریافته بدون تاریخ است

کاربردهای SUSE چیست؟

در حوزه فناوری اطلاعات می‌توان از SLES برای مدیریت حجم کار و بهینه‌سازی در سطح سازمانی استفاده نمود. کاربران می‌توانند از طریق محصولات و استانداردهای متن باز، کنترل و پشتیبانی بیشتری را روی شبکه خود داشته باشند.

SUSE Linux Enterprise Server مقیاس‌پذیر است و به کاربران اجازه می‌دهد تا به‌طور مؤثر خدمات فناوری اطلاعات را در محیط‌های مختلف به کار گیرند. با کمک SLES، کاربران می‌توانند قابلیت اطمینان سیستم را افزایش دهند، استانداردهای امنیتی را حفظ کنند و فناوری‌های جدید را تحت یک سیستم عامل فراگیر فعال نمایند.

سهولت مدیریت و قابلیت ادغام، مهمترین ویژگی‌های آخرین نسخه SLES هستند. متخصصان فناوری اطلاعات می‌توانند سرور SUSE Linux Enterprise را با محیط‌های دیگر ادغام کرده تا ساختار معماری شبکه و سرور را بدون بروز خرابی یا تداخل بهبود دهند.

کانتینرها و کلاسترها نیز دو ویژگی در جدیدترین نسخه SLES هستند. کاربران به کمک این دو قابلیت در نسخه جدید سوزه، می‌توانند ابزارهای کانتینر متن باز Docker را در سیستم خود وارد کنند.

کلاسترها نیز با ارائه افزونه‌هایی به شبکه مورد نظر، انعطاف‌پذیری بیشتری به مدیران داده و به آن‌ها اجازه می‌دهند تا کلاسترهایی را راه‌اندازی کنند که چندین مرکز داده را در مکان‌های مختلف در بر می‌گیرد.

مهم‌ترین ویژگی‌های سیستم عامل سوزه چیست؟

سیستم عامل سوزه ویژگی‌های متعددی را در مقایسه با سیستم‌های عامل مورد استفاده در حوزه سرور و شبکه ارائه می‌دهد.

در این بخش به مهم‌ترین مشخصه‌های سیستم عامل SUSE می‌پردازیم:

1.      قابلیت اطمینان بالا و راحتی در استفاده

SUSE Linux Enterprise Point of Service شامل سه کامپوننت اصلی است که عبارت‌اند از: Administration Server، Branch Server و SUSE Linux Enterprise Point of Service Client Images.

Administration Server یا سرور، مدیریت تمام دستگاه‌های Point of Service (POS) را بر عهده دارد. این بخش، خروجی‌های سیستم عامل اصلی را برای دستگاه‌های Point of Service نگه می‌دارد. سرور مدیریت مخزن مرکزی اطلاعات است که پیکربندی هر کلاینت POS را در یک دایرکتوری LDAP ذخیره می‌کند.

به‌طور خلاصه، Branch Server یا سرور شعبه، خدمات زیرساخت سرور را برای موارد زیر فراهم می‌کند:

  • بوت کردن سرویس‌گیرندگان Point of Service از شبکه محلی
  • ثبت دستگاه‌های کلاینت جدید در سایت
  • توزیع آپدیت‌های سیستم عامل برای دستگاه‌های کلاینت

سرور شعبه همچنین می‌تواند یک کپی از دایرکتوری پیکربندی مرکزی را نگه دارد تا امکان راه‌اندازی آفلاین سایت و اجرای آفلاین آن را برای مدت زمان معینی فراهم کند.

به‌طورمعمول، مدیر شبکه به حداقل یک سرور شعبه در هر سرور نیاز دارد. همچنین مدیر می‌تواند سرور شعبه را مستقیماً از سرور مدیریت اجرا کند. در این صورت فقط یک اشتراک برای سرور مدیریت نیاز خواهد بود.

منظور از Point of Service Client Images یا تصاویر کلاینت در نقطه اتصال، خروجی‌هایی هستند که بر روی سرور مدیریت ایجاد می‌شوند.

این خروجی‌ها شامل تجربه خرید کلاینت‌ها از سرور، نتایج مربوط به مدیریت کلاینت‌ها، معاملات خرید و پردازش، گزارش لحظه‌ای فروش و داده‌های لحظه‌ای مربوط به شرکت‌های فروش است. این کامپوننت از سیستم عامل سوزه بیشتر برای تجهیزاتی نظیر عابر بانک، جایگاه‌های سوخت، صندوق‌های مالی و غیره استفاده می‌شود.

2.      ویژگی‌های فنی

سیستم عامل سوزه بستری قابل‌اعتماد، منعطف و قابل توسعه را برای سیستم‌های شبکه و سرور فراهم می‌کند. ویژگی‌های فنی سوزه عبارت‌اند از:

  • تمپلیت‌های تصویری لینوکس در این نسخه برای اجرای برنامه‌های PoS تنظیم شده‌اند.
  • رابط کاربری گرافیکی YaST برای ایجاد تصاویر با KIWI و مدیریت آن‌ها ارائه شده است.
  • قابلیت مدیریت متمرکز و ابزارهای استقرار
  • پشتیبانی از بوت شبکه و عملیات بدون دیسک سخت
  • پشتیبانی از سخت‌افزارهای PoS
  • فرآیند نصب آسان برای و پیکربندی محیط بدون دردسر

3.      هزینه پایین مالکیت

در فرآیند مالکیت سیستم عامل سوزه، هزینه‌های مجوز یا لایسنس حذف شده است و فقط هزینه اشتراک خدمات و ارزش افزوده توسط کلاینت پرداخت می‌شود.

در طول دوره اشتراک، می‌توان از به‌روزرسانی‌های رایگان نیز بهره‌مند شد. به عبارتی می‌توان بدون هیچ هزینه اضافی، نسخه قدیمی SUSE Linux Enterprise Point of Service را به جدیدترین نسخه به‌روزرسانی نمود.

لینوکس به دلیل طراحی پیشرفته‌اش، به حافظه کمتری نسبت به ویندوز نیاز دارد. این امر صرف هزینه سخت‌افزاری شما را کاهش می‌دهد.

SUSE Linux Enterprise Point of Service از سخت‌افزار قدیمی تا آخرین سیستم‌های پیشرفته را پشتیبانی می‌کند؛ این بدان معنی است که می‌توانید دستگاه‌های قدیمی را بدون آن‌که نیاز به ارتقاء سخت‌افزارهای آن داشته باشید، به این سیستم عامل مجهز کنید.

4.      سرعت بالا همراه با خطای کمتر

سیستم عامل SUSE Linux از ابتدا برای اجرای سریع فرآیندهای پیچیده بدون بروز خطا طراحی شده است. لینوکس عملکردهای حیاتی را به‌گونه‌ای اجرا می‌کند که از ناپایداری و خراب شدن کامپیوتر جلوگیری می‌کند.

در نتیجه، کلیه کامپیوترها، چه قدیمی و چه جدید، دوره‌های آپدیت طولانی‌تری دارند که سرعت خدمات‌رسانی به کلاینت‌ها را بهبود بخشیده و هزینه‌های مدیریتی شبکه را کاهش می‌دهند.

علاوه بر این، امنیت قوی لینوکس، مانند قابلیت اطمینان آن، ناشی از طراحی پیشرفته آن است. برخلاف ویندوز که به‌طورمعمول به برنامه‌ها و کاربران اجازه دسترسی به هسته ویندوز را می‌دهد، SUSE Linux یک دیوار امنیتی قوی بین هسته و کاربران ایجاد می‌کند.

هر لایه لینوکس دسترسی محدودی به لایه‌های دیگر دارد؛ از این‌رو خطر دسترسی غیرمجاز به سیستم و داده‌های کاربر کاهش پیدا می‌دهد.

جمع‌بندی

در این مقاله بررسی کردیم که SUSE چیست و چه مزایایی دارد؛ SUSE Linux یک سیستم عامل کامپیوتری است که توسط لینوکس توسعه یافته است. این سیستم عامل بر روی هسته متن باز لینوکس ساخته شده و می‌تواند با سیستم و نرم‌افزارهای کاربردی دیگر پروژه‌های متن باز ادغام شود. SUSE Linux منشأ آلمانی دارد و عمدتاً در اروپا توسعه یافته است.

اولین نسخه آن در اوایل سال 1994 ارائه شد که SUSE را به یکی از قدیمی‌ترین توزیع‌های تجاری موجود تبدیل کرده است. این ابزار برای پیکربندی YaST شناخته شده است.

سیستم عامل سوزه به دلیل قابلیت‌های مختلفی که در مقایسه با ویندوز دارد، برای کاربردهای امنیتی سرور و شبکه‌های کامپیوتری توصیه شده است.

متن باز بودن، امنیت بالاتر نسبت به ویندوز، دسترسی لایه‌ای به منابع و کدها، عدم نیاز به ارتقاء سخت‌افزارهای شبکه و در نتیجه کاهش هزینه‌های توسعه شبکه‌های کامپیوتری و خطاهای کمتر در حین اجرا از جمله مزایای اصلی سیستم عامل سوزه است که آن را به عنوان یک جایگزین مناسب برای ویندوز در کاربردهای شبکه و سرور تبدیل کرده است.

دریا بهرامی- نویسنده

2085
A
A