پاکسازی دیسک در CentOS

پاکسازی دیسک در CentOS
پاکسازی دیسک در CentOS
8 ماه پیش

عموماً کاربرانی که با لینوکس CentOS سر و کار دارند متوجه آن خواهند شد که پس از مدتی دیسک و فضای آن به صورت نامشخصی پر می‌شود و باعث بروز خطای Disk Full خواهد شد. حال در این مطلب از سری مطالب آموزش CentOS قصد داریم با آموزش پاکسازی دیسک در CentOS خدمت شما دوستان گرامی باشیم تا بتوانید با وارد کردن چند دستور ساده ، CentOS خود را پاکسازی نمایید.

پیش‌نیاز پاکسازی دیسک در CentOS

کاربر گرامی در ادامه دستوراتی را وارد خواهیم کرد که نیاز به پکیج Yum-utils خواهد داشت که به صورت پیش‌فرض بر روی CentOS 7 نصب می‌باشد. حال چنانچه این پکیج نصب نیست و یا برای اطمینان از نصب آن ، می‌توانید دستور زیر را وارد کرده تا با خیالی آسوده به ادامه آموزش بپردازید.

yum install -y yum-utils

نکته : با استفاده از دستورات زیر ، هیچ فایل مهمی از سیستم عامل و سرویس‌ها حذف نخواهد شد و جای نگرانی وجود ندارد ، اما طبق اصول بهتر است شما نسخه پشتیبانی از فایل‌ها و تنظیمات سرویس‌های خود داشته باشید.

پاکسازی دیسک در CentOS

  • حذف لاگ فایل‌های حجیم و قدیمی

لاگ فایل‌ها در دایرکتوری Var/Log/ ذخیره می‌شوند و بدون توجه به فضای هارددیسک ، لاگ تمامی سرویس‌ها و سیستم عامل‌ را یادداشت می‌کنند ، بنابراین این فایل‌های متنی پس از مدت کوتاهی حجم زیادی از دیسک را اشغال خواهند کرد.

با استفاده از دستور زیر شما می‌توانید تمامی لاگ‌هایی که بیش از 50 مگابایت هستند و عمر آنها بیش از 7 روز است و یا در کل لاگی که بیش از 30 روز عمر دارد را پیدا کرده و آنها را اصلاح می‌کند.

find /var -name "*.log" \( \( -size +50M -mtime +7 \) -o -mtime +30 \) -exec truncate {} --size 0 \;

دقت داشته باشید که نسبت به حجم لاگ‌ها ممکن است این امر زمانبر باشد.

  • حذف کش yum و پاکسازی آن

پس از نصب و آپدیت سیستم با دستور Yum ، این ابزار برای خود Cache ایجاد می‌کند که پس از مدتی حجیم می‌شود ، بنابراین شما می‌توانید با وارد کردن دستورات زیر کش آن را حذف نمایید.

yum clean all
rm -rf /var/cache/yum

در صورتی که با یوزری غیر از root به استفاده از این دستور نیز می‌پردازید ، دستور زیر را وارد کرده تا کش آن یوزر پاک شود.

rm -rf /var/tmp/yum-*
  • حذف فایل‌های کتابخانه‌ای و پکیج‌های قدیمی

به مرور زمان و آپدیت ابزارها و سیستم عامل ، برخی از فایل‌های کتابخانه بی استفاده شده اما در سیستم باقی می‌مانند ، شما می‌توانید با استفاده از دستور زیر لیست تمامی آن فایل‌‌ها را مشاهده کرده و در صورت صلاح‌دید آنها حذف کنید.

package-cleanup --quiet --leaves --exclude-bin

پس از وارد کردن دستور بالا و نمایش خروجی ، چنانچه در نظر دارید فایل‌های بی مصرف حذف شوند ، دستور زیر را نیز وارد نمایید.

package-cleanup --quiet --leaves --exclude-bin | xargs yum remove -y
  • حذف کرنل‌های قدیمی

آخرین تکنیک برای پاکسازی دیسک در CentOS حذف کرنل‌های اضافی و قدیمی است که پس از آپدیت مکرر این سیستم عامل از بین نمی‌روند و در دیسک باقی می‌مانند.

فایل‌های کرنل بین 70 تا 200 مگابایت به صورت معمول فضا را اشغال می‌کنند و به این ترتیب پس از چند بار آپدیت ممکن است فضایی در حدود یک یا دو گیگابایت را براحتی اشغال کنند.

حال شما قادر خواهید بود با وارد کردن دستور زیر تمامی کرنل‌های قدیمی را به جز دو کرنل آخر حذف نمایید.

package-cleanup --oldkernels --count=2

چنانچه در نظر دارید تنها آخرین کرنل در سیستم باقی بماند ، می‌توانید از دستور زیر نیز استفاده نمایید.

package-cleanup --oldkernels --count=1

بدین ترتیب و پس از گذراندن تمامی مراحل بالا ، فضای دیسک بیشتری را در اختیار خواهید داشت و فایل‌های قدیمی و اضافی حذف خواهند شد.

امیدواریم در پایان از آموزش پاکسازی دیسک در CentOS استفاده لازم را برده باشید.

کاربر گرامی شما می‌توانید سؤالات مربوط به این آموزش را در بخش کامنت‌ها عنوان کرده و در همین قسمت پاسخ خود را دریافت کنید و یا برای رفع مشکلات دیگر در زمینه آموزش‌های آذرآنلاین به بخش Community مراجعه کرده و مشکل خود را در آن مطرح نمایید تا در اسرع وقت کاربران دیگر و کارشناسان به سؤالات شما پاسخ دهند.

6955
A
A