آموزش ثبت دامنه رایگان

آموزش ثبت دامنه رایگان
آموزش ثبت دامنه رایگان
9 ماه پیش

 

این روزها و با شرایط اقتصادی خاصی که در بعضی کشورها مانند ایران خودمان در جریان است، یکی از مهم‌ترین پارامترهای هر کسب‌و‌کاری پایین آوردن هزینه‌های سازمان است. بنابراین بهتر است مدیر آن کسب و کار بدون این که از کیفیت روند کار بکاهد، راه‌هایی برای کاهش هزینه‌ها پیدا کند. یکی از راه‌های پایین آوردن هزینه‌های راه اندازی وب‌سایت برای کسب‌وکار مورد نظر، استفاده از دامنه رایگان است که می‌توان تا 10 درصد هزینه‌های طراحی وب سایت را کاهش دهد. مخصوصاً اگر کسب و کار در ابتدای راه خود باشد و تازه کار خود را آغاز کرده باشد، استفاده از آفرهای این چنینی می‌تواند به محقق شدن اهداف سازمان کمک کند. ثبت دامنه رایگان امکانپذیر است اما در این مقاله قصد داریم تا انواع دامنه رایگان را مورد بررسی قرار دهیم و مزایا و معایب آن‌ها را بررسی کنیم و ببینیم آیا واقعاً دامنه رایگان ارزش استفاده را دارد یا خیر؟! در ادامه با ما همراه باشید.

 

انواع دامنه رایگان

 

دامنه یکی از مهم‌ترین المان‌های هر وب سایتی است. آدرس اینترنتی که شما به عنوان مدیر سازمان در اختیار مشتریان خود قرار می‌دهید و باید همیشه مراقب تمدید سالانه آن باشید؛ چون اگر مالکیت این آدرس از دست شما خارج شود، می‌تواند به وب سایت شما صدمات جبران ناپذیری را وارد کند. بنابراین قبل از هر چیزی باید بدانیم که دامنه رایگان چطور امکانپذیر است و از کجا باید به سازمان‌های ثبت دامنه رایگان اعتماد کرد. برای اطلاعات بیشتر درباره ساختار دامنه‌ها مقاله "Domain یا دامنه چیست؟ آشنایی با انواع نام دامنه" مراجعه بفرمایید. در کل دو نوع دامنه رایگان وجود دارد. دامنه رایگان رسمی و دامنه رایگان غیر رسمی که هر دو را بررسی خواهیم کرد.

 

دامنه رایگان غیر رسمی

 

دامنه رایگان غیر رسمی دامنه‌هایی هستند که از طرف شرکت‌های تبلیغاتی ارائه می‌شود. معمولاً این نوع دامنه مالکیت رسمی ندارند و در صورتی که شرکت‌های تبلیغاتی اراده کنند، ممکن است دامنه را به هر دلیلی از دسترس شما خارج کنند. این دامنه‌ها تنها برای وبلاگ نویسان و افراد تازه کار مناسب است و نباید کسب و کارهای رسمی و حقوقی بر روی آن‌ها وب سایت راه اندازی کنند؛ هر چند هم که کسب و کار خود را تازه راه اندازی کرده باشید و نیاز به کاهش هزینه‌ها باشد. زیرا اگر کسب و کار رشد کند و در همین هنگام شرکت ارائه دهنده دامنه را به هر دلیلی مسدود کند، کسب و کار مورد نظر در خطر جدی قرار می‌گیرد، زیرا بیشتر مشتریان خود را به دلیل عدم دسترسی به آدرس دامنه و محتوای وب‌سایت، از دست خواهد داد.

 

مزایای ثبت دامنه رایگان غیر رسمی چه هستند ؟

  • برای راه اندازی وبلاگ‌های شخصی مناسب هستند.
  • می‌توان بعضی از ایده‌ها را در حالت بتا BETA با آن تست کرد.
  • به سرعت و در عرض چند دقیقه قابل ثبت هستند.
  • در انتخاب نام مورد نظر محدودیت‌های کمتری دارند؛ زیرا همه نام‌های آن‌ها به سرعت رزرو نمی‌شوند.

 مزایای ثبت دامنه رایگان

معایب ثبت دامنه رایگان غیر رسمی چه هستند ؟

  •  برای کسب و کارهای بزرگ مناسب نیستند.
  • به صورت رسمی و کاملاً متعلق به شما نمی‌شوند و در نهایت شرکت ارائه دهنده می‌تواند هر وقت که بخواهد آن را غیر فعال کند از این رو دامنه‌های امنی نیستند.
  • بعضی از آن‌ها به صورت iframe کار می‌کنند و وب سایت شما را همراه با تبلیغات خودشان بارگذاری می‌کنند.
  • رنک خوبی از موتورهای جستجو مانند گوگل دریافت نمی‌کنند و به همین دلیل به ندرت می‌توان آن‌ها را در صفحه اول دید.
  • به دلیل رایگان بودن، مورد سوء استفاده کلاهبرداران قرار می‌گیرد و به همین دلیل از اعتبار کافی برای بازدیدکنندگان برخوردار نیستند.
  • این دامنه‌ها از صورت شرکت ارائه دهنده به خوبی پشتیبانی نمی‌شود و اگر مشکلی داشته باشید، فقط باید از طریق پنل و راهنمای سایت، خودتان مشکلات خود را حل کنید.

 

دامنه رایگان رسمی

 

ثبت دامنه رایگان رسمی از طرف شرکت‌های ارائه دهنده هاستینگ در کنار خرید هاست به عنوان یک تخفیف ارائه می‌شود. این نوع دامنه به دلیل رسمی بودن تخفیف و در ازای خرید هاست، به نام طرف قرارداد مشتری هاستینگ عرضه می‌شود؛ از این رو حتی اگر شرکت ارائه دهنده هم تصمیم بگیرد که از فعالیت کناره گیری کند، چون در سازمان ICANN و nic.ir دامنه به نام مشتری ثبت شده، دامنه غیر فعال نمی‌شود و هیچ صدمه‌ای کسب و کار را تحدید نمی‌کند. بنابراین شما با یک شرکت معتبر رو به رو هستید که برای تهیه هاست هم با آن به صورت مستقیم همکاری می‌کنید و می‌توانید با خیال راحت برای کسب و کار خود دامنه رایگان را در کنار هاست داشته باشید. البته در این پلن دامنه‌های ارزان قیمت مانند دامنه رایگان ir ارائه می‌شود؛ اگرچه دامنه ir هم برای مخاطبان ایرانی دارای اعتبار است و می‌توان روی آن حساب کنید. برای اطلاعات بیشتر در مورد دامنه‌های ir می‌توانید به مقاله "همه‌چیز درباره دامنه ir" مراجعه کنید.

 

مزایای دامنه رایگان رسمی چیست ؟

 

  • به صورت رسمی متعلق به شما هستند و حتی شرکت ارائه دهنده هم نمی‌تواند آن را بدون اجازه شما غیر فعال کند.
  • به صورت مستقیم و با تنظیم آدرس DNS قابل استفاده هستند.

 

معایب دامنه رایگان رسمی چیست ؟

 

  • تنها به مدت یک سال رایگان هستند و سپس باید آن را با هزینه شخصی خود تمدید کنید.
  • از پسوندهای ارزان مانند ir برای ثبت آن استفاده می‌شود.
  • این دامنه همراه با هاست ارائه می‌شود و اگر از قبل هاست داشته باشید، نمی‌توانید اقدام به ثبت رایگان آن بکنید.

 دامنه رایگان رسمی

امنیت دامنه را چگونه بالا ببریم؟

 

دامنه هم مثل بخش‌های دیگر وب‌سایت نیاز به تأمین امنیت دارد. برای این منظور پروتکل SSL ایجاد شد تا دامنه‌ها تحت پوشش این پروتکل، اطلاعات وب سایت را به کمک کد Certificate رمزگذاری کنند و همزمان حین اجرا در مرورگر، اطلاعات از حالت رمزگذاری خارج شود. نکته بسیار مهم درباره ثبت دامنه این است که باید از مالکیت دامنه برای خود مطمئن شوید و همیشه مراقب تمدید آن باشید. برای اطلاعات بیشتر در مورد نگهداری و تأمین امنیت دامنه مقاله "نکات مهم نگهداری دامنه" را مطالعه بفرمایید.

 

چگونه بهترین نام را برای دامنه خود انتخاب کنیم؟

 

یکی از چالش برانگیزترین مرحله ثبت دامنه، ثبت نام دامنه است؛ چرا که ثقریباً 90 درصد نام دامنه‌ها قبلاً به ثبت رسیده است. اما با این حال باز هم می‌توان به با تلاش بیشتر نامی مناسب را برای کسب و کار خود انتخاب کنید. در این مرحله شما ممکن است با یکی از دو حالت زیر مواجه شوید :

  1. شما قبلاً برای کسب و کار خود نامی را در سازمان‌های دولتی ثبت کرده‌اید و حالا می‌خواهید آدرس نام دامنه را نیز با همان نام ثبت کنید:

در این حالت ممکن است نامی که قبلاً برای شرکت خود ثبت کرده‌اید، در اینترنت توسط شخص دیگری به ثبت رسیده باشد. راهکار این است که به ابتدا و یا انتهای نام شرکت خود، یک پسوند مرتبط با کسب و کار خود ثبت کنید. برای مثال اگر شرکت شما با نام پارسیان فناوری البرز ثبت شده باشد، کلمه پارسیان کلمه اصلی است و دو کلمه فناوری البرز پسوندهای فرعی ثبت شرکت هستند. این پسوندها دقیقاً به این خاطر است که شخص دیگری قبلاً با کلمه پارسیان شرکت ثبت کرده و شما نمی‌توانید شرکت خود را دقیقاً با همان نام ثبت کنید. در دنیای فناوری هم همین مسئله صادق است. برای مثال قطعاً دامنه parsian.com قبلاً ثبت شده است. حالا برای ثبت دامنه جدید با نام پارسیان، بهترین راهکار این است که یک پسوند که مرتبط با کار خود می‌دانید را به نام اصلی اضافه کنید. برای مثال parsian-tech.com و یا parsian-alborz.com  و مثال‌هایی از این قبیل. درست است که نام دامنه کمی بلند می‌شود، اما چاره دیگری نیست. به علاوه می‌توانید آدرس سایت خود را به صورت یک کد QR Code بر روی کارت ویزیت چاپ کنید تا دیگر هیچ نیازی به حفظ کردن و یا تایپ آن نباشد و در عرض چند ثانیه با اسکن کردن این کد، کاربر به صورت خودکار به وب سایت شما متصل شود.

 

  1. شما قصد ثبت یک برند کاملاً جدید را دارید

 در این حالت دست شما باز تر است که نام دامنه‌های مختلف را جستجو کنید و نام دامنه کوتاه‌تر و کلمه دلخواه انتخاب کنید. با این که پیدا کردن چنین نامی می‌تواند کار مشکل و زمانبری باشد، اما غیر ممکن نیست و شما می‌توانید با صرف زمان بیشتر، نامی مناسب‌تر را برای کسب و کار خود پیدا کنید. البته طبیعی است که نام دامنه‌های کوتاه قبلاً به ثبت رسیده اما با این حال هنوز هم نام دامنه کوتاه پیدا می‌شود؛ ولی به سختی.

 

نکات ضروری برای خرید دامنه

 

دامنه هم مانند سایر ملزومات وب سایت باید با دقت تهیه شود. به همین دلیل بهتر است قبل از تهیه دامنه، به نکات زیر توجه شود. اولین نکته مهم این است دامنه را از شرکت‌های معتبر و با سابقه تهیه کنید. این نکته به دلیل حفظ حق مالکیت دامنه مهم است. وقتی دامنه در اختیار یک شرکت نامعتبر قرار می‌گیرد، می‌تواند به واسطه اجازه‌ای که شما به آن داده‌اید، از اطلاعات دامنه برای فیشینگ استفاده کند. اگرچه این مورد خیلی کم پیش آمده، اما احتمال آن وجود دارد و بعضی از شرکت‌های ثبت دامنه، نزدیک به ورشکستگی مرتکب چنین اعمالی شده‌اند.

بهتر است از پسوندهای معتبر استفاده کنید : همانطور که در پاراگراف‌های بالاتر هم توضیح دادیم، اعتبار پسوند دامنه از چشم مشتری‌های شما، بسیار مهم است. حتی پسوندهای جدید مانند shop ، info ، xyz  و... که پای آن هزینه پرداخت می‌کنید، به اندازه پسوندهای com و ir اعتبار ندارند.

امنیت دامنه خود را به صورت ماهانه بررسی کنید و مراقب اتمام اعتبار SSL باشید، این مورد هم برای امنیت و هم برای اعتبار سایت شما در موتور‌های جستجو، بویژه گوگل مهم است. از نام‌های محبوب استفاده کنید : همانطور که گفتیم، بیش از 90 درصد نام‌های محبوب و کوتاه قبلاً به ثبت رسیده‌اند؛ اما با این حال باز هم با تلاش و فکر کردن، می‌توان نام دامنه خوبی بیابید. با استفاده از پسوندهای محبوب مرتبط با حوزه کاری خودتان، می‌توانید نام‌های دو کلمه‌ای به نسبت کوتاه را برای ثبت دامنه پیدا کنید.

 خرید دامنه

دامنه رایگان خارجی

 

همانطور که گفتیم بعضی از هاستینگ‌ها برای جلب مشتری همراه با خرید هاست، یک دامنه رایگان یک ساله هم به عنوان اشانتیون به مشتری ارائه می‌دهند. در هاستینگ‌های ایرانی معمولاً پسوند دامنه ir رایگان ارائه می‌شود. اما اگر به دنبال تهیه دامنه رایگان با پسوند com هستید، باید از سرویس‌های خارجی استفاده کنید. البته به دلیل تقاضای زیاد این پسوند، تنها بر روی پلن‌های خاصی این دامنه ارائه می‌شود. در این بخش از مقاله 5 شرکت هاستینگ را برای خرید هاست و دامین رایگان معرفی خواهیم کرد :

 

Bluehost

این شرکت یکی از معروف‌ترین شرکت‌های ارائه هاست و دامنه خارجی است که همراه با تهیه هاست، به شما یک دامنه com یک ساله ارائه می‌دهد. در این هاستینگ می‌توانید همراه با پلن 3 دلار در ماه از یک دامنه com بهره مند شوید.

 

Wix

 این سرویس یک سایت ساز آنلاین است که در کنار سرویس‌های خود دامنه رایگان com هم ارائه می‌دهد. البته از آنجا که از سیستم مدیریت محتوای اختصاصی خود استفاده می‌کند، دست مشتری برای استفاده از سیستم‌های دیگر باز نیست، بنابراین برای کاربران حرفه‌ای مناسب نیست.

 

DreamHost

 این هاستینگ همراه با سرویس Shared Hosting خود با 2.59 دلار ماهانه، یک دامنه com هم به مشتری ارائه می‌دهد.

 

Weebly

 در حالت عادی این هاستینگ به شما یک زیر دامنه به همراه 500 مگابایت فضای ذخیره سازی ارائه می‌دهد اما در بخواهید یک هاست خوب همراه با دامنه مستقیم و رایگان com داشته باشید، می‌بایست ماهانه 8 دلار به این هاستینگ برای تهیه هاست بپردازید و در کنار آن از یک دامنه رایگان هم بهره‌ مند شوید.

 

Biz.nf

این سرویس یک زیر دامنه با بر روی دامنه c1.biz  همراه با 1 گیگابایت فضای رایگان به شما ارائه می‌دهد و برای تهیه دامنه رایگان از این هاستینگ باید پلن "Personal Plan" را تهیه کنید که به شما به صورت نامحدود فضا می‌دهد که برای آن باید ماهانه 4.95 دلار بپردازید.

 

سخن پایانی

 اگر می‌خواهید برای کسب‌و‌کار خود یک دامنه خاص ثبت کنید، بهتر است از همان ابتدا از مالکیت و اعتبار آن مطمئن شوید. بنابراین بهتر است که برای ثبت دامنه کمی هزینه کنید و از دامنه‌های معتبر مانند com نیز استفاده کنید. ثبت دامنه معتبر نیز آسان است و کافی است مراحل خرید و ثبت دامنه را دنبال کنید. پیشنهاد می‌شود برای کسب و کار خود از همان ابتدا از هر دو دامنه com و ir استفاده کنید تا هم در گوگل معتبر شناخته شوید و هم از ثبت دامنه‌ها به نام خودتان مطمئن باشید. هزینه کردن برای ثبت دامنه نوعی سرمایه گذاری به حساب می‌آید در صورتی که بتوانید در سایت خود بازدید بالایی را کسب کنید، آن دامنه نیز خود به خود با ارزش و شناخته شده می‌شود.

 نکته آخر این است که نمی‌توانید هیچ گاه سرویسی را پیدا کنید که همزمان هاست و دامنه رایگان را همزمان ارائه دهد. فقط بعضی از هاستینگ‌ها هستند که در کنار تهیه پلن‌های خاص از هاست، دامنه رایگان هم ارائه می‌دهند. خرید دامنه رایگان همیشه هم به نفع شما نیست گاهی سرویس‌های مورد نظر بیشتر از حد نیاز شما است و در صورتی که سرویس مورد نظر را به صورت جداگانه تهیه کنید و دامنه را هم جدا تهیه کنید، از تهیه پلن‌های خاص با دامنه رایگان، ارزان‌تر تمام می‌شود. نتیجه می‌گیریم که دامنه‌های رایگان هم همیشه رایگان تمام نمی‌شوند. در نهایت بعضی از هاستینگ‌ها هم هستند که همراه با خرید یک دامنه com یک دامنه دیگر هم به عنوان خرید دامین رایگان به شما ارائه می‌کنند. اما این هاستینگ‌ها بسیار کمیاب هستند و معمولاً در شرایط ویژه مانند تخفیف‌های مناسبتی ارائه می‌شوند. برای ثبت دامنه در آذرآنلاین می‌توانید با مشاوران ما در تماس باشید.

Web Admin- مدیر صفحات

4497
A
A