همه‌چیز درباره دامنه ir

 همه‌چیز درباره دامنه ir
 همه‌چیز درباره دامنه ir
1 ماه پیش

پیدا کردن نام دامنه‌ مناسب امری مهم برای هر وبسایت موفق است و خدمات ارائه شده توسط هر دامنه می‌تواند بر کیفیت سایت شما اثر بگذارد. یکی از گزینه‌های موجود انتخاب دامنه‌ .ir و یا همان دامنه ملی است که از عبارت Islamic Republic of Iran گرفته شده است. این دامنه جز محبوب‌ترین دامنه‌ها در ایران به شمار می‌آید و همچنین در سطح بین‌المللی نیز شناخته شده‌ است. در این مقاله به چگونگی خرید دامنۀ اینترنتی کشور ایران، مدارک مورد نیاز برای خرید و ثبت دامنه .ir، چگونگی ارسال مدارک به IRNIC، چگونگی موافقت با ثبت دامنه .ir و موارد مهم دیگر خواهیم پرداخت.

 

خرید و ثبت دامنه .ir چگونه است؟

خرید و ثبت دامنه .ir کاری تقریبا راحت و ساده به شمار می‌آید که با پیدا کردن یک کارگزاری یا سرویس دهنده‌ی معتبر آغاز می‌شود. در نظر داشته باشید که آشنایی این سرویس دهنده با بازار ایران امری بسیار مهم تلقی می‌شود. پس از انتخاب ارائه‌دهنده‌ی سرویس وب، باید نامی منحصر به فرد و زیبا را انتخاب کنید، پس از انتخاب نام با اتمام مراحل پرداخت، دامنه را به مالکیت خود در می‌آورید. خوشبختانه باید گفت که این دامنه از لحاظ قیمتی بسیار مناسب است و در مقایسه با دیگر دامنه‌ها به مراتب گزینه‌ای مقرون به صرفه‌ به شمار می‌آید. برای آموزش کامل ثبت دامنه .ir محتوای آموزش ثبت دامنه آی آر ir را بخوانید.

 

ارسال مدارک به IRNIC برای ثبت دامنه .ir

ارسال مدارک به IRNIC برای ثبت دامنۀ اینترنتی کشور ایران و یا نیک دات آی آر یکی از مراحل مهم فرایند ثبت دامنه است. مدارک ارسالی باید شامل تعهدنامه‌ی تکمیلی ارسالی IRNIC از طریق ایمیل، اسکن مدارک هویتی کارت ملی، شناسنامه و مدارک حقوقی (مختص شرکت‌ها) باشد و اگر فرد جز اتباع خارجی باشد، ارسال اسکن گذرنامه و مجوز فعالیت در ایران امری ضروری است. علاوه بر این، از آنجایی که IRNIC تنها به وبسایت‌های استفاده کننده از هاست ایرانی اعطا می‌شود، ارائه‌ی اطلاعات مربوط به شرکت ارائه‌دهنده‌ی هاست نیز مهم است و هنگام ارسال درخواست خود اطلاعات مربوط به آن را نیز باید ارسال کنید.

  همه‌چیز درباره دامنه ir

آموزش ثبت دامنه آی آر

پس از ارسال مدارک مورد نیاز برای ثبت به IRNIC بهتر است با آموزش ثبت دامنه آی آر آشنا شوید. پس از بررسی و راستی آزمایی مدارک ارسالی، درخواست شما مبنی بر ثبت دامنه ملی را قبول یا رد می‌کنند؛ خوشبختانه از آنجایی که انجام این پروسه سریع صورت می‌پذیرد شما قادر خواهید بود که سریع‌تر از آنچه که فکر می‌کنید وبسایت خود را راه‌اندازی کنید. همچنین حفظ ارتباط بین شما و IRNIC بسیار مهم است. زیرا ممکن است بعدها سوالاتی در مورد نیازمندی‌ها، انطباق با قوانین بین‌المللی و قوانین مربوط به کپی رایت پیش بیاید که شاید پیش‌تر پرسیدن آن‌ها را فراموش کرده باشید.

 

شرایط تمدید و انتقال دامنه‌های IR (دامنۀ اینترنتی کشور ایران)

ممکن است بعدها تصمیم بگیرید که اطلاعات مربوط به مالکیت دامنه .ir خود را تغییر داده و یا انتقال دهید. پس باید از شرایط تمدید و انتقال دامنه‌های IR اطلاع کافی داشته باشید. شما می‌توانید این پروسه را از طریق ارتباط ایمیلی با IRNIC نیز انجام دهید، کافی است که درخواست خود را از طریق ایمیل برای آن‌ها ارسال کنید. به طور کلی، خرید و ثبت دامنه .ir یک فرآیند ساده اما بسیار مهم است که نیازمند توجه به جزئیاتی است که در بررسی شرایط ارائه شده توسط ثبت‌کنندگان مجاز در مورد بسته‌های قیمت‌گذاری، محدودیت‌های مرتبط با برخی از برنامه‌های ارسال شده حائژ مهم است. زیرا موفقیت در ثبت و دریافت تائیدیه بسیار به بررسی‌هایی بستگی دارد که در ابتدا صورت می‌پذیرند، که آیا دستورالعمل‌های خاص به طور دقیق دنبال شده‌اند یا خیر.

 

نحوه‌ انتقال مالکیت دامنه ملی  

۱. مالک جدید می‌بایست مجاز به داشتن مالکیت دامنه باشد، سپس نیاز است که درخواست انتقال از سمت ثبت نام کننده صورت بگیرد.

۲. انتقال دامنه ممکن است حدودا در پروسه‌ی ۴۵ روز صورت بپذیرد، در این مدت درخواست طرفین یعنی انتقال دهنده و گیرنده برای تأیید انتقال، مورد بررسی قرار می‌گیرد.

۳. کد انتقال دامنه در این مرحله لازم است که تنها در اختیار مالک کنونی آن قرار داشته باشد و برای ادامه‌ی روند انتقال مالکیت باید آن را به مالک جدید تحویل داد.

۴. تمامی مبالغ مربوط به انتقال مالکیت می‌بایست به طور کامل پرداخت شوند، این هزینه‌ها شامل هزینه‌های مربوط به تمدید سالانه، هزینه‌های اجرایی مانند قبول قوانین، اطلاعات شبکه‌ی مرکزی قوانین و مقررات رایانه‌ای.

۵. در آخر هر دو طرف باید به قوانین مربوطه که در کشور ایران وجود دارند پایبند باشند.

خرید و ثبت دامنه ir

 

موافقتنامه ثبت دامنه .ir

اگر قصد داشته باشید دامنه .ir را خریداری کنید، باید موافقتنامه ثبت دامنه .ir را امضا کنید. این موافقتنامه به معنی قبول تمامی شرایط از جانب متقاضی است. طی این موافقتنامه شما تعهد می‌دهید که اطلاعات شما به طور کامل صحیح است. ثبت دامنه با نیت بدی همراه نیست و اشخاص دیگری حقی بر این دامنه نخواهند داشت.

 

دامنه .ir بهتر است یا .com؟

حتما برای شما هم پیش آمده که بپرسید: دامنه .ir یا .com؟ برای پاسخ به این سوال مولفه های گوناگونی وجود دارد. به طور مثال میتوانیم بگوییم بیشتر مخاطبان ایرانی به دامنه .ir اعتماد بیشتری دارند. در دنیا رقابت بر سر دامنه .com بسیار بالاست. به همین دلیل ممکن است داکنه مورد نظر شما با این پسوند به سختی خالی مانده باشد. همچنین قیمت دامنه های بین المللی برای کاربران ایرانی به دلیل نوسانات نرخ ارز بسیار گران تمام می شود. با توجه به این توضیحات شما آزاد به انتخاب بین این دو دامنه هستید.

سوالات متداول

در ایران چه دامنه‌هایی را می‌توان خریداری نمود؟

برای داشتن یک وب‌سایت ایرانی می‌توانید دامنه‌هایی همچون ir, .co.ir,  و .ac.ir را خریداری کنید.

برای خرید دامنه .ir چه مدارکی مورد نیاز است؟

برای خرید دامنۀ اینترنتی کشور ایران به مدارک ثبت شرکت (درصورت خرید دامنه برای شرکت یا ارگان)، کپی مدرک مجوز فعالیت صنفی، اطلاعات ارتباطی و مدارک هویتی نیاز است.

برای ثبت درخواست دامنه ir، مدارک خود را چگونه می‌توانیم به IRNIC ارسال کنم؟

در ابتدا می‌بایست از طریق ایمیل با IRNIC ارتباط گرفته، سپس اسکن کپی مدارک خود را برای آن‌ها ارسال کنید. تمامی مدارک می بایست بصورت اسکن شده برای IRNIC ارسال شوند.

زمان انتقال مالکیت دامنه آی آر (Internet country-code top level domain for Iran) در ایران چقدر است؟

معمولا انتقال مالکیت در ایران به صورت تقریبی بین ۳ تا ۵ روز کاری به طول می‌انجامد.

author
Mina seyfollahzadeh- نویسنده

894
A
A